Inlogformulier

Clubleden kunnen hier met hun toegewezen account inloggen.

Cursus Dak-op-Daf.

Omdat er nogal wat Dafjes rondrijden met slecht opgespannen zeiltjes, (en ik toevallig in de gelegenheid was een Daf-zeiltje op te zetten), hier de cursus Dak-op-Daf.

Het cabinezeil.
Men begint natuurlijk met het opzetten van de kaptogen. Dit behoeft geen verdere uitleg en dus ook geen foto's. Alleen even opletten dat ze helemaal in het voertuig gestoken worden. Even aankloppen dus. Daarna begin je met het bevestigen van het zeil aan de voorkant van de voorruit.

   

De flap aan de achterkant van het cabinezeil komt tussen laadbak en cabinebak.

Daarna bevestig je het rijgtouw aan één kant van het voertuig. Als volgt :

   
   
   
   

Aan de andere kant van het voertuig trek je nu pas de touwen strak en herhaal je dezelfde knoop volgorde. Als laatste maak je de riempjes aan de binnenkant vast.


Cabinezeil gereed.

Het laadbakzeil.
Het kopzeil dat aan de voorste kaptoog zit, komt eveneens tussen cabine en laadbak. Daarna rol je het bakzeil over de gehele laadbak. Hieruit blijkt al dat je goed moet opletten hoe je het zeil oprolt !!! Er zit namelijk een voor- en achterkant aan het zeil. Dit staat er (als het goed is) met koeienletters op.

   

Nu rol je het zeil verder af en het ligt nu als een slappe lap over de laadbak.

   

Ook bij dit zeil begin je aan één kant het touw vast te knopen. LET OP : hier begint je nog niet met straktrekken. Hier gaat het vaak fout. Alleen bevestigen, het strak trekken komt later.

   
...eerst aan een kant vastmaken...                                            ...daarna aan de andere kant pas straktrekken...

Alleen dan zie je dat het zeil zich goed om de eerste kaptoog straktrekt :

Daarna herhaal je deze volgorde aan de achterkant. Eerst bevestigen, daarna pas straktrekken. Let even op dat het touw onderlangs het (openstaande !!) achterrek van de laadbak gaat.

   
... één kant bevestigen...                                                     ...andere kant straktrekken...

Als dit gebeurd is, kun je de zijkanten gaan inrijgen. Veel voorkomende fout is dat met eerst de voorkant vast maakt, dan de zijkant en vervolgens aan de achterkant het zeil scheef heeft zitten.

Ook hier weer eerst aan de voorkant vastmaken (en niet beginnen te trekken aan het touw). Daarna al rijgend naar achteren. Let ook even op de volgorde : van achter door het oog, naar de voorkant van het zeil ...

   

Je komt vanzelf bij de achterkant uit, waar je het touw als volgt bevestigd. Niet trekken, want dan trek je het zeil scheef over de laadbak !!!

Dan volgt de andere kant. Zelfde volgorde...

   

Waarna je ook hier het touw op dezelfde manier bevestigd. Als je het goed gedaan hebt, moet het er als volgt uitzien...
Let erop dat het touw van de achter-kaptoog, onder het rek doorloopt (zoals op de foto) !!!

   

Het achterzeil kan dan maar op een manier bevestigd worden :

Blijft alleen nog over : de haken om het rek te verankeren. Veronderstel ik eigenlijk bekend, maar voor de compleetheid toch even vermelden...

   
En dan zou het er ongeveer zo uit moeten zien :

Laatste tip : tamp je touwen !!! :


dit voorkomt rafelen, waardoor het inrijgen moeilijker wordt.

Zo, beste Daf-rijders : vanaf heden alleen maar strakke dakjes op de weg !! Afgesproken ???