Frequently Asked Questions - All FAQs
Please select your question category
Search FAQs
|
Originele bougies zijn van het merk Champion, type RSJ8.
Waarmee is de huif van de YA126 ingesmeerd: blanco. Dit is te verkrijgen bij de meeste legerdumps en handelaren in legergroene auto's.
SAE30 of 20W50.
De kleurcode die gebruikt wordt in verfwinkels is RAL 6014 mat. Natuurlijk heeft het leger z'n eigen codering daarvoor: het NSN (nato stock nummer) is 8010-17-045-2873. Het leger gebruikt het verfmerk sikkens.
Zou je moeten hebben voor 1 kant. |
Dit kan heel goed. Een DAF 475 of een 575 blok past heel goed. De 475 motoren zijn zeldzamer, maar een 575 vindt je nog in een DAF 1000/1100. Wie een 475 installeert wil toch al snel een 575, omdat die wat meer power heeft. Dan is er nog de optie van een 615 diesel en die vind je in een DAF 1300/1500/1600, zowel met als zonder turbo. Hiervoor moet je wat meer passen, meten en zagen om hem onder je motorkap te krijgen, maar dan kom je ook een PK's meer te kort. Over het algemeen dien je te letten op aangepaste motorsteunen, zodat de motor onder zowel een radiale als axiale hoek komt te liggen. Hij past dan onder je dashboard. De ingaande as tussen versnellingsbak en tussenbak moet ingekort worden. En de waterpomp dient van het kortere type te zijn. Dan past de grille en takkenrek van de auto nog gewoon op zijn plek! Enkele leden met dieselmotor hebben ook een kantelneus gebouwd om hun onderhoud aan de motor goed uit te kunnen oefenen. Als een Wep in zijn vierwielaandrijving zit, komt er op de verharde weg nogal wat spanning op de aandrijving. De reden is dat in de 4WD de voor- en achterwielen niet precies even snel ronddraaien. Dit is gedaan om in het terrein meer tractie te hebben. De achterste wielen willen wat harder dan de voorste (of andersom). Je krijgt hem dan moeilijk uit de 4WD stand. De simpelste oplossing is om even op een stuk onverhard te rijden en hem terug in z'n 2WD te zetten. Heb je alleen beton en asfalt om je heen, blijf dan niet in z'n 4WD rijden . . . dit sloopt je aandrijving. Rij een paar meter vooruit, zet hem in z'n achteruit en trek rustig op terwijl je hem in z'n 2WD probeer te krijgen. Als dit nog steeds moeilijk gaat, dan zit er echt iets vastgeroest of zo. En de finale truc, bij alle vier wiel aangedreven auto's, wiel op krikken en de spanning komt van de aandrijflijn af. Als je een LPG-tank bijplaatst wordt 80% van de tankinhoud in liters wordt bij het lediggewicht op geteld. Je maximale terreingewicht = lediggewicht plus laadvermogen blijft gelijk. In het geval van een grijskenteken wordt dit gewicht ( eigenlijk massa...) echter van je laadvermogen afgetrokken. Zorg er wel voor dat de verdamper groot genoeg is. Als je een verdamper neemt voor een gewone luxe auto, dan geeft hij te weinig brandstof af. Die dikke 6 cilinder draait er wel op, maar je hebt minder vermogen omdat het lucht/brandstof-mengsel te schraal is. Daarbij is het natuurlijk niet goed voor het blok. Waarom zou je de ontsteking modificeren? Aan de hydraulische remcilinders is het vrij eenvoudig te werken want deze kun je demontereren zonder de wielen en remtrommels te verwijderen, voor de expansiecilinders die ook vaak vastzitten of zwaar lopen alsmede de stelcilinders die achter de remtrommels op de ankerplaten zitten heb je meer werk. De hoofremcilinder is ook niet echt lastig alleen een zware klus omdat je daarvoor eerst de accu en accubak aan de bestuurderszijde moet verwijderen. Pas hier erg op dat je geen kortsluiting maak tijdens het verwijderen!!!!!! De rembekrachtiger is een verhaal apart, niet bijzonder ingewikkkeld maar wel erg lastig en precies werken. Het goed en in de juiste volgorde ontluchten en stellen van de remmen is ook iets wat even tijd en gevoel vraagt Het werken aan de remmen geschied geheel volgens de VTH9-236. Uiteraard kan je ook altijd met vragen langs bij de technische commissie, mede-clubleden, of het forum! Toen deze wagens ontwikkeld werden was supergelood nog betaalbaar. Je kunt op euro 95 rijden, maar voeg er dan loodvervanger aan toe. Dit is bevoordelijk voor de klepzittingen, die worden hierdoor gesmeerd. Door de neerslag van de loodvervanger ontstaat een beschermend laagje op de klepzittingen. Hiermee verleng je de levensduur van de kleppen, die minder snel zullen verbranden. |
Het toegestane trekgewicht is het ledig gewicht van de aanghanger + het maximum laadvermogen (en niet het gewicht van de huidige lading). Je mag onder alle omstandigheden 750 Kg trekken, ook al komt het totaal terreingewicht (auto + lading en aanhanger + lading) over de 3,5 ton heen. Het gewicht van de Polynorm aanhanger is ongeveer 600KG (volgens het plaatje wat er op zit) dus mag er nog maar 150 KG in. Oom agent kan m.b.v. dit plaatje het totaalgewicht aardig inschatten. Als je een mooie Daf vindt die nog geen kenteken heeft, moet je hem bij het RDW laten keuren. Dit hoeft niet echt moeilijk te zijn (afhankelijk van de conditie van de Daf). Erg belangrijk zijn de remmen!! De voorremmen moeten de wagen meer afremmen dan je achterremmen en het verschil tussen de linker- en de rechterwielen mogen niet al te groot zijn. Ook kunnen ze zeuren over de spiegel die niet van binnen uit te stellen is! Dit is niet van toepassing op onze voertuigen, omdat deze van voor 1961 zijn, maar sommige keurmeesters weten dit niet. Samenvattend moet het voertuig voldoen aan de wet- en regelgeving van zijn productiejaar. |