BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 01 mar 2017 20:54

Maatvoering van de bronzenbus is belangrijk, als hij teveel is versleten kan ie er nog wel goed uitzien maar dan gaat je as toch op de keerring rusten en dan wordt de boel vanzelf weer wat vettig zeg maar.

Dus in dit geval is het moto, meten is weten.
En niet kijken, hij ziet er nog mooi uit.
Heb wel gevoeld voor speling, en die was er niet, keerring was ook zo hard dat ik geen verschil voelde tussen de keerring en de stalen buiten ring :|
Ook de as was niet ingelopen . Mocht het toch weer gaan lekken waar ik niet van uit ga, dan weet ik in elk geval waar het aan ligt. In elk geval bedankt voor de tip.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 01 mar 2017 21:11

Zo, de boel is weer schoon, gat voor de as was afgedicht tijdens het schoonmaken zodat er geen troep in kon komen.

Afbeelding

daarna de as er weer in en de fusee terug gezet. bovenste pen erin.
Afbeelding

niet de nylon ring vergeten en het gaatje oplijnen zodat je er makkelijk een spiltpen in EN uit kan krijgen.
Afbeelding

ik vind van voor naar achter wel prettig.
Afbeelding

dan eerst de ring en de moer een stukje erop.
Afbeelding

en dan wat aantikken van boven zodat het conische deel pakt en klem gaat zitten. Van te voren de conische delen goed ontvetten anders gaat de boel meedraaien op de verkeerde plek. Dat moet zo dicht op elkaar zitten dat er geen vocht tussen zou moeten trekken en dus niet of nauwelijks roesten als het goed is.
Afbeelding

dan met de zelf gebeunde minimalistische fusee trekker de boel omhoog getrokken
Afbeelding

en het hele pakket aan de onderkant er weer tussen, paste mooi strak.
Afbeelding

toen de boel verder afgemonteerd, fusee pennen weer in het vet, rem gesteld, en dat bracht heel wat want de daf remt nu eindelijk goed hard en vooral recht. Had wat haast dus vergeten foto's te maken helaas maar had een goede reden
Afbeelding

Afbeelding

Deze staat bij het toekomstige koude oorlog museum hier op het vliegveld, en hij doet het niet en lekt koelvloeistof werd er gezzegd.....
Jammer genoeg is de benzine tank vervangen voor een losse gasfles, en vrees dat die leeg is, accu stuk want ding doet al 2 jaar niks... en hij lekt koelvloeistof.
Bleek een doorgerot vriesplaatje te hebben. Ik krijg hem voor niks in bruikleen, originele vliegtuig trekker, ding weegt zo kaal al ongeveer 4 ton, de achterspatborden zijn van ongeveer 5 cm dik massief staal, de tree planken zijn ongeveer anderhalve centimeter dik en de plaat voorop ook zoiets :shock: Maar goed, even die paar kleine dingen fiksen en ik heb er wat leuks bij.

Nog wel even eind van de dag de spatborden aan de buitenkant in de eerste laag verf gezet.
Afbeelding

en deze ook nog een keer omdat ik die dus verkloot had... :evil:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op do 07 sep 2017 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 02 mar 2017 21:25

tree plankjes hadden best veel roest dus die na het kaal maken ook nog even in de roestomzetter
Afbeelding

Afbeelding

en weer door, gril van het takkenrek afgehaald en begonnen met kaal maken
Afbeelding

1 kant bijna klaar
Afbeelding

spatborden in de 2de laag, eerste laag is gekwast en daarna 1 laag gerold, geeft naar mijn idee een mooi uiterlijk, lijkt gekwast maar niet te ruw. Was even vogelen om te zien hoeveel thinner erbij moest om goed te kunnen kwasten en rollen zonder al te dikke strepen te trekken.
Afbeelding

Linker torpedo is ook klaar nu, rechter binnenspatbord eerste kant in de eerste laag, de rechter in de 2de laag en 2 stepjes in de eerste laag aan 1 kant
Afbeelding

en de restjes verf gaan zonder schuren of wat dan ook op de achterbak, die gaat volgens jaar naar de straler dus dat is er ook zo weer af en voor nu ziet het er even wat frisser uit :D

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op wo 16 okt 2019 19:56, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor albertvrijborg » do 02 mar 2017 22:00

Mooi hoor ruben goed bezig super leuk om te volgen
Ik ben nu bezig met gas gisteren langs de gas boer geweest .
Als goed is gaat die volgende week de bestelling plaatsen en krijg ik bericht wanneer op te halen .
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » do 02 mar 2017 22:03

Gerard zou ook trots op je zijn.
Nooit gedacht dat je zo wie zo een daf zou kopen en dan ook nog zo er mee bezig zijn. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 02 mar 2017 22:11

Gerard zou ook trots op je zijn.
Nooit gedacht dat je zo wie zo een daf zou kopen en dan ook nog zo er mee bezig zijn. 8)
Dank je, vind het een mooi compliment, vind het zelf ook jammer dat Gerard het niet meegemaakt heeft..... :cry:

Maar vergeet 1 ding niet, ben vreselijk eigenwijs dus als ik zeg dat ik iets ga doen gebeurt dat meestal ook wel :mrgreen: soms binen 5 minuten maar helaas ook wel eens onder het motto volgend jaar dinsdag ofzo...... :wink: ( eigenwijsheid schijnt een vereiste te in deze beroepsgroep, moet ook wel, als je niet voor 99,99% van de gevallen 100% zeker van je zaak bent kun je beter ander werk gaan zoeken. Ik heb dus ook altijd gelijk tot dat het tegendeel bewezen is, en zelfs dan is het moeilijk toegeven :mrgreen:

Morgen nog even wat prutsen en verven en dan minsten 2 3n een halve week niks vrees ik, 2 weken lang minstens 3 dagen naar de oosterburen voor helikopterwerk en de dagen die over blijven ook nog helikopter werk en moet nog ergens een motor van de Fokker aftrekken, ook weer leuk :D maar erg druk.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » vr 03 mar 2017 20:19

Fokker aftrekken, ook weer leuk :D
De bus en de dolfijnenrukker kon ik al, weer 1 erbij. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 03 mar 2017 20:48

Fokker aftrekken, ook weer leuk :D
De bus en de dolfijnenrukker kon ik al, weer 1 erbij. :mrgreen:
vrees dat het er toch anders uit gaat zien dan jij voor ogen hebt :mrgreen: :mrgreen:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 03 mar 2017 21:04

helaas een paar gaatjes op de plekken waar aan de achterkant en plaatje zat, denk om het gaas vast te houden maar geen idee hoe het hoort te zitten want meer dan 3 hoopjes roest zat er niet :cry:
Afbeelding

rechts ging nog wel
Afbeelding

maar in het midden een iets ander verhaal
Afbeelding

Afbeelding

Maar gaat morgen mee naar de plaatwerker :D goeie kans dat het helemaal gestraald en in de primer terug komt ook nog.

toen nog even de torpedo gepast en om te zien of de kleur een beetje smoelt en hoe de glans uitvalt, moet zeggen, ben er blij mee
Afbeelding

Afbeelding

en toen vanavond kwam ik deze tegen op smoelenboek was er laatst ook al aangeboden maar toen had de beste man er geen papieren bij maar deze zijn dus boven water gekomen. Omdat een goede kennis ooit eens tegen mij zei als je wat wilt hebben moet je het kopen als het wordt aangeboden, want als je er naar moet zoeken koop je altijd te duur dus meteen maar een prijs afgeproken onder voorbehoud van mogelijkheid tot kenteken krijgen.
Afbeelding

Maandag even kijken of deze nog op kenteken te krijgen is waar het wel op lijkt, en als dat zo is moet ik binnenkort ook nog naar Zierikzee :shock:
Heeft er iemand hier op het forum toevallig ook een TH voor de geremde polynorm???? schijnt nogal anders te zijn dan het standaard polynorm TH.
Laatst gewijzigd door ruben op do 07 sep 2017 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 10 mar 2017 21:06

begin dit keer maar eens met een overzichts foto
Afbeelding

staat in goed gezelschap dacht ik zo :D
Afbeelding

Dafje staat nu ook in de hangaar die ik voor mijn bedrijf gehuurd heb, dus dichterbij kan niet.
Voordeel is dan ook dat je ondanks drukte toch even wat pruts dingen kan doen in pauzetijd of eind van de dag

dus even de grootlicht schakelaar bekeken moet straks tenslotte weer op het spatbord gezet worden.
Afbeelding

stuk spatbord zit er nog aan........ :shock:
Afbeelding

even bewaren zodat ik die in het oude spatbord terug kan passen om de gaten uit te meten
Afbeelding

ziet er nogal vreemd uit, vol aangekoekte roest
Afbeelding

daar kwam dit fragiele rubber flapje onder vandaan.
Afbeelding

en daarna zag ik dit......
Afbeelding]

weinig hoopvol helaas maar even voorzichtig krabben
Afbeelding

helaas is de buitenrand voor een groot deel weg geroest dus ga toch maar op zoek naar een andere.

dan maar alvast wat kaal maken aan de bumper, dit kwam er links onder vandaan
Afbeelding

dit rechts
Afbeelding

en in het midden nog resten van het zwarte vlak. Helaas zijn zijn de teksten niet duidelijker maar wie weet kan iemand er nog wat van in elkaar puzzelen.
Afbeelding

Volgende week toch wat tijd over, als alles goed loopt ga ik dan de laatste delen echt ophalen die nog op Valkenburg liggen, dan kan ik het plaatwerk aan de voorkant tenminste afmaken en hopelijk 12 mei naar Olst
Laatst gewijzigd door ruben op do 07 sep 2017 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.

wegmann
Hercules Held
Berichten: 167
Lid geworden op: za 24 jan 2009 21:27

Re: BE-16-26

Berichtdoor wegmann » vr 10 mar 2017 23:19

http://histoparts.com/nl/webshop/electr ... elaar.html Mijn hofleverancier tegenwoordig voor oud materiaal 8)

Wat betreft je bumper opschriften....doe ook eens je bumperrozetten achter voorzichtig schuren....met die resten van opschriften kan je misschien wat leesbaars combineren.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 10 mar 2017 23:30

Wat betreft je bumper opschriften....doe ook eens je bumperrozetten achter voorzichtig schuren....met die resten van opschriften kan je misschien wat leesbaars combineren.
Voorzichtig? Er zit zeker 3 mm verf op die dingen, ik wou er toch dit decennium mee de weg op eigenlijk :D :?

Maar zal wel eens kijken. Die schakelaar heb al bij meerdere aanbieders gezien ondertussen, model lijkt op een Bosch, en gezien de rest van de elektrische apparatuur zal dat ook haast wel. Gaten lijken ook redelijk overeen te komen, en voor die prijs durf ik wel een gokje te wagen, gaat toch op elke stand alleen een relais bedienen en niet de volle verlichting stroom.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » za 11 mar 2017 13:54

gaat toch op elke stand alleen een relais bedienen en niet de volle verlichting stroom.
Afbeelding
Bij de 314 ook gedaan, paar reserve sokkels voor toekomstige uitbreiding
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 11 mar 2017 14:10

Bij de 314 ook gedaan, paar reserve sokkels voor toekomstige uitbreiding
Heb er voor mijn plannen al 4 nodig, eerst nog maar even kijken waar ik ze ga ophangen

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » za 11 mar 2017 14:30

Naast de zekeringenkast?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast