Vervangen van de nylon lagering in de voortrein v.d. 126

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » do 24 mei 2012 21:04

Nha, ik ben toch meer van de liggende vreters, dus laat en ander maar crossen, nat of droog, mij maakt het niet uit, ik trek wel een biertje open, moet ten slotte aan het einde van de rit nog met diezelfde wagen naar huis.
Nu is het wel een auto die wat hebben kan maar ik neem geen risico. :wink:
Ik lig liever zelf in de kreukels, lees biertje teveel op. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » ma 28 mei 2012 21:45

Gisteren op pad gegaan naar een leeg parkeer terrein in de buurt,gewapend met spoorstok en gereedschap.
Na 3 metingen bleek het toespoor +/_ 5 mm. te zijn,dat is het max.,dus we besloten we maar de kogel een slag te draaien.
Weer 3 metingen,toen bleek het toespoor +/_2 mm. te bedragen,dus van het ene uiterste naar het andere uiterste.
Een tussenstand is er niet,want een halve slag isonmogelijk.
We besloten het hierbij te laten,dus de borgmoeren vastzetten en een splitpen door de kroonmoer.
Bij het heen en terug rijden tidens deze meting, vond ik een verse moer op de grond en even verder op een veerring.
Nu had, ik bij de laatste ritten al een geluid opgemerkt die er niet thuis hoorde,een knak bij het wegrijden.,Ik dacht aan het aller ernstigste,een probleem in de tussenbak bijv.
Vorig jaar al eens a.d. aandrijf assen gevoeld maar geen noemenswaardige ruimte of speling waargenomen.
Toch was het een onmiskenbare moer van de bevestiging v.e. aandrijfflens.
Dus maar eens goed onder de wagen gekeken,en daar lag midden onder de bijbehorende bout.
Toch maar even onder de wagen gekropen en ja hoor de korte tussen as was bijna los,hij hing nog net a.d. resterende 3 bouten.
Eind goed al goed,de de bouten weer goed vastgezet en weer naar huis toegereden,ditmaal zonder knak uiteraard.
Zo zie je maar weer dat sommig zaken die ernstig lijken een eenvoudige oorzaak kunnen hebben,maar we waren zo bezig met de voorwiel ophanging dat we andere signalen negeerden,m.a.w. dat gaan we later maar eens onderzoeken,het zal wel iets ernstigs zijn maar eerst het ene probleem en dan het volgende.
Vandaag de zaak maar weer eens doorgesmeerd,oliepeil in de transmissie lijn gecontroleerd en stuurspeling is niet aanwezig,dus de zaak staat weer goed op de rit.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » ma 28 mei 2012 22:42

Die krengen lopen altijd los, staat ook in de th regelmatig controleren.

Heb ze ooit is vast gezet met loctite, dat gaat goed tot nu toe.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

montji
Hercules Held

Re: Vervangen van de nylon lagering in de voortrein v.d. 126

Berichtdoor montji » do 16 mei 2013 11:50

Het is inmiddels een jaar geleden dat de voortrein een revisiebeurt heeft gehad.
Al spoedig bleek dat de 126 qua stuurgedrag veel rustiger reed ook bij hogere snelheden,ook de vering is aanmerkelijk verbeterd hij deint over de weg.
Dus de snelwegen maar weer opgezocht en de snelheid aangepast a/h vrachtwagen verkeer ,plus 80 a 85,geen enkel probleem een volkomen rustig stuurgedrag ook bij slecht wegdek en
dilatatie voegen.
De winst is :
a. het ontspannen rijden.
b. geen drempels en rotonden meer,zoals bij het binnendoor rijden.
c. enorme tijd winst.
d. lager brandstof verbruik (zie b.)

Inmiddels de lagering in de achter trein ook van smeernippels voorzien en voorzien van vet,t.z.t. misschien de lagering vervangen(niet noodzakelijk)maar ik heb ze toch liggen en het is een wat
simpeler ingreep.

Ijs en weder dienende ziet het er naar uit dat het dit jaar buiten de reguliere evenementen ook de War and Piece show gaat worden in Engeland.

Terug naar “Techniek YA126”