Berichtdoor montji » ma 28 mei 2012 21:45
Gisteren op pad gegaan naar een leeg parkeer terrein in de buurt,gewapend met spoorstok en gereedschap.
Na 3 metingen bleek het toespoor +/_ 5 mm. te zijn,dat is het max.,dus we besloten we maar de kogel een slag te draaien.
Weer 3 metingen,toen bleek het toespoor +/_2 mm. te bedragen,dus van het ene uiterste naar het andere uiterste.
Een tussenstand is er niet,want een halve slag isonmogelijk.
We besloten het hierbij te laten,dus de borgmoeren vastzetten en een splitpen door de kroonmoer.
Bij het heen en terug rijden tidens deze meting, vond ik een verse moer op de grond en even verder op een veerring.
Nu had, ik bij de laatste ritten al een geluid opgemerkt die er niet thuis hoorde,een knak bij het wegrijden.,Ik dacht aan het aller ernstigste,een probleem in de tussenbak bijv.
Vorig jaar al eens a.d. aandrijf assen gevoeld maar geen noemenswaardige ruimte of speling waargenomen.
Toch was het een onmiskenbare moer van de bevestiging v.e. aandrijfflens.
Dus maar eens goed onder de wagen gekeken,en daar lag midden onder de bijbehorende bout.
Toch maar even onder de wagen gekropen en ja hoor de korte tussen as was bijna los,hij hing nog net a.d. resterende 3 bouten.
Eind goed al goed,de de bouten weer goed vastgezet en weer naar huis toegereden,ditmaal zonder knak uiteraard.
Zo zie je maar weer dat sommig zaken die ernstig lijken een eenvoudige oorzaak kunnen hebben,maar we waren zo bezig met de voorwiel ophanging dat we andere signalen negeerden,m.a.w. dat gaan we later maar eens onderzoeken,het zal wel iets ernstigs zijn maar eerst het ene probleem en dan het volgende.
Vandaag de zaak maar weer eens doorgesmeerd,oliepeil in de transmissie lijn gecontroleerd en stuurspeling is niet aanwezig,dus de zaak staat weer goed op de rit.