Onlangs wilde ik mijn carburateur afstellen.
Volgens VTH moet hij dan 450 t/pm maken.
Echter iets onder de 1000 t/pm slaat die af.
Ik ben nog niet echt thuis met deze carburateurs.
Is er een vuistregel met deze carbs? Bijv eerst 2 klokslagen los oid?
Afstellen carburateur
Moderator: ruben
- l.kuipers135
- Hercules Held
Re: Afstellen carburateur
mengsel schroef helemaal in en dan inderdaad 1,5 tot 2 slagen terug. Als dat allemaal niet werkt heb je waarschijnlijk al een dusdanig vacuum lek dat je wat pakkingen moetvervangen of kijken of er niet ergens een grote scheur zit.
Op de site van Y-cie kan je het boekje vacuum meten downloaden, daar staat precies in hoe je je carburateur moet afstellen.
Ook de voorwaarden zoals bijvoorbeeld goed gestelde kleppen, brandstof filters schoon, ontsteking goed afgesteld. De volgorde in het boekje is ook belangrijk om aan te houden maar weet niet meer uit mijn hoofd of je eerst de carburateur of eerst de ontsteking moet doen.
Op de site van Y-cie kan je het boekje vacuum meten downloaden, daar staat precies in hoe je je carburateur moet afstellen.
Ook de voorwaarden zoals bijvoorbeeld goed gestelde kleppen, brandstof filters schoon, ontsteking goed afgesteld. De volgorde in het boekje is ook belangrijk om aan te houden maar weet niet meer uit mijn hoofd of je eerst de carburateur of eerst de ontsteking moet doen.
- l.kuipers135
- Hercules Held
Ben ik nou gek?? of zie ik die hele regelschroef niet? 
- Bijlagen
-
- WhatsApp Image 2026-05-21 at 15.24.44.jpeg (72.28 KiB) 128 keer bekeken
-
- WhatsApp Image 2026-05-21 at 15.24.44 (1).jpeg (77.1 KiB) 128 keer bekeken
- l.kuipers135
- Hercules Held
Zojuist weer bezig geweest met de daf.
Het viel mij op een fluitend zuigend geluid te horen, dus opzoek naar dat geluid. Na het uitzetten van de daf kwam er een klein beetje rook ergens bij de carburateur weg. Uit een of ander gaatje. Dag weer starten, en hij zoog dus ook uit dat gaatje. Vinger erop en gelijk anders lopen. Nog niet top in iedergeval.
Compressie gemeten op alle 6 cilinders.
Vrijwel alle cilinders 120 psi in het groen, de achterste (6)? Iets minder 110 ongeveer. Dat lijkt mij dus nog niet zo gek.
Alle bougies mooi beetje koffie kleur, de achterste zwart.
Ook viel het mij op dat alle bougiekabels rood zijn, behalve de achterste. Iets met vorige eigenaar.
Nu vraag ik mij af, hoort er in dat gaatje van de carburateur iets te zitten of niet? Lijkt mij wel.
Verder ontvang ik graag adviezen waar ik verder nog naar kan zoeken.
Het viel mij op een fluitend zuigend geluid te horen, dus opzoek naar dat geluid. Na het uitzetten van de daf kwam er een klein beetje rook ergens bij de carburateur weg. Uit een of ander gaatje. Dag weer starten, en hij zoog dus ook uit dat gaatje. Vinger erop en gelijk anders lopen. Nog niet top in iedergeval.
Compressie gemeten op alle 6 cilinders.
Vrijwel alle cilinders 120 psi in het groen, de achterste (6)? Iets minder 110 ongeveer. Dat lijkt mij dus nog niet zo gek.
Alle bougies mooi beetje koffie kleur, de achterste zwart.
Ook viel het mij op dat alle bougiekabels rood zijn, behalve de achterste. Iets met vorige eigenaar.
Nu vraag ik mij af, hoort er in dat gaatje van de carburateur iets te zitten of niet? Lijkt mij wel.
Verder ontvang ik graag adviezen waar ik verder nog naar kan zoeken.
- Bijlagen
-
- d346645e-dd85-46d0-9107-ec12c1a503ed.jpeg (131.97 KiB) 118 keer bekeken
-
- 383b9f6f-4c49-486b-bf03-425f53f549f8.jpeg (120.83 KiB) 118 keer bekeken
-
Hoppa69
- Sir Spam-a-lot :-)
Je geeft het antwoord zelf al met de foto onder je tekst.Nu vraag ik mij af, hoort er in dat gaatje van de carburateur iets te zitten of niet? Lijkt mij wel.
Ben ik nou gek?? of zie ik die hele regelschroef niet?
Dan zie je dat het dicht moet zijn.
Verder hebben die carbs vaak last van een kromme voet, omdat men de moeren te strak aantrekt en een versleten gasklep as.
Oftewel het gat waar die in draait en dan gaat die daar door valse lucht trekken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.