Remlicht/knipperlichten

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

dafjoko
Matgroentje

Remlicht/knipperlichten

Berichtdoor dafjoko » do 09 apr 2026 21:59

goedenavond,
vorige eigenaar van mijn daf heeft alle bedrading vervangen, op zich top natuurlijk,
zat echt een hoop rottigheid in,
ik zit nog zonder remlichten,
eerst gecontroleerd of de remschakelaar werkt, prima, ik krijg via de remschakelaar op de verlichtingsschakelaar 24V binnen,
alleen nu de vraag , is het de bedoeling dat de gewone verlichting achter feller gaat branden, en zo ja waar komt dit dan vandaan,
en hoe belangrijk is het dat 73 en 073 maar ook 74 en 074 van de knipperlichten zijkantbak en achterkant apart naar de knipperlichtschakelaar gaan
zoals in het schema, nu zitten ze dus gecombineerd naar achter vanaf de knipperlichtschakelaar op 73 en 74,
of zit hier ergens ook het probleem van mijn remverlichting,
hoor graag een reactie,
alvast bedankt,

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Re: Remlicht/knipperlichten

Berichtdoor Dikkie » za 11 apr 2026 16:05

De lijntjes 73/74 en 073/074 dienen strikt gescheiden te blijven.

Lijntjes 73/74 zijn namelijk voor de knipperlichten aan de zijkant van de bak en kan je eventueel aftakken voor de voorzijde. De lijntjes 073/074 gaan naar de knipperlichten op de kont en hebben als nevenfunctie remlicht. Dus eigenlijk op zijn amerikaans, remlichten die tevens dienen als knipperlicht. Als deze lijntjes gecombineerd worden of verkeerd afgetakt gaan de knipperlichten op de bak (of eventueel later gemonteerde knipperlichten op de neus) aan elke keer als de rem ingetrapt wordt.. hilarisch, maar niet heel praktisch.

Zoals ik het elektrisch schema nu in het kort interpreteer:
- 058 voeding van zekering naar remdrukschakelaar 24V
- 58 retour, voeding van remdrukschakelaar via zekeringenkast naar lichtschakelaar pin 7
- 580 pin 5 van lichtschakelaar via zekeringenkast naar knipperlichtschakelaar pin S
- vanuit knipperlichtschakelaar goed kijken naar bedrading op eerder genoemde 073/73/074/74
- Tevens de daadwerkelijke voeding van de verlichting, komt vanaf een sleepcontactmotor of een relais welke gevoed wordt door lijn 75, zit op dezelfde zekering als de kaartleeslamp

Afijn, het is ff een gedoe, maar zeker te doen! Afgaande op jouw verhaal zit de fout denk ik in de gekozen lijn om naar achter te trekken.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

dafjoko
Matgroentje

Berichtdoor dafjoko » di 14 apr 2026 21:55

top, bedankt voor je tekst en uitleg,

vanavond paar uurtjes bezig geweest,
extra draden naar de kroonsteen achter de gereedschapskast getrokken, draden 73/073 en 74/074 gesplitst,
nu alles aangesloten volgens je uitleg en inderdaad het schema,
alles werkt naar behoren,
is erg prettig als je op deze manier toch soms wat meer achtergrond info kan krijgen,
nogmaals bedankt,

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » di 14 apr 2026 22:26

Top, toch redelijk makkelijk achteraf maar dat is vaak. Als je niet weet waar je het zoeken moet is het een speld in een hooiberg
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Techniek YA126”