Restauratie BE-10-95

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

DutchZanting
Matgroentje

Restauratie BE-10-95

Berichtdoor DutchZanting » zo 25 jan 2026 11:33

Zoals een halfjaar geleden beloofd, hierbij het begin van de restauratie van mijn Daf (iets met uitstel gedrag ofzo...).

In de tussentijd heb ik het brandstofsysteem en de carburateur onder handen genomen. Helaas ben ik vergeten om fotos te maken van het eindresultaat :(. Dat ging nog wel best, maar nu loop ik al een poos whack a mole te spelen met de ontsteking.

Eerst de batterijen en onstekingsschakelaar bijlangs, die waren goed. Toen de bougies, ook goed. Bougiekabels waren ook goed, behalve 1. Verdelerkap was totaal doorgerot, dus een nieuwe ingezet (met plastic kapje om doorslaan te voorkomen). Rotor was nog wel goed. De contactpunten waren nog wel ok, dus goed schoongemaakt en toen deden die het ook weer prima.

Dus toen maar is gaan nameten zoals op het forum staat. Ik heb het even gekopieerd voor het overzicht, met mijn metingen in haakjes erachter:
Verdraai de motor zodat de contactpunten geopend zijn.
-Meet spanning op ingaande kant van de weerstand, dit moet 24-25 volt zijn. (24V)
-Tijdens schakelen moet spanning stabiel blijven. (Blijft 24V)
-Meet uitgaande kant van de weerstand. Spanning moet 24-25 volt zijn. (Als de contactpunten open zijn, begint het op 12V waarbij het voltage snel daalt tot 4,0-4,5V)
-Tijdens schakelen moet de spanning aan de uitgaande kant van de weerstand dalen naar 4-6 volt. (Als de contactpunten dicht zijn 24V)
-Meet spanning op de + van de bobine, deze moet 24-25 volt zijn. (Als de contactpunten open zijn, begint het op 12V waarbij het voltage snel daalt tot 4,0-4,5V)
-Meet spanning op de + van de bobine tijdens schakelen, spanning moet 4-6 volt zijn. (Als de contactpunten dicht zijn 24V)
-Meet spanning op de – van de bobine, spanning moet 24-25 volt zijn (Als de contactpunten open zijn, begint het op 12V waarbij het voltage snel daalt tot 4,0-4,5V)
-Meet spanning op de – van de bobine tijdens schakelen, spanning moet 0 volt zijn. (Als de contactpunten dicht zijn 24V)

Dus misschien interpreteer ik de instructies fout :| ? Ik ga ervanuit dat: schakelen = contactpunten dicht. Als schakelen niet benoemd wordt zijn de contactpunten open.

Als ik naar mijn metingen kijk zou ik willen stellen dat de bobine kortsluiting maakt, omdat de + en - hetzelfde voltage hebben. Ook is weerstand over de bobine ongeveer 2 kΩ, wat mij te laag lijkt :? ?

Maar dat zou alsnog niet kunnen verklaren waarom mijn metingen als het ware tegenovergesteld zijn aan correcte metingen :x . Heeft iemand misschien een idee?
Laatst gewijzigd door DutchZanting op zo 25 jan 2026 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.

DutchZanting
Matgroentje

Re: Restauratie BE-10-95

Berichtdoor DutchZanting » zo 25 jan 2026 11:39

Afbeelding
Hier ook een foto van de ontsteking, voor zover ik kan zien is hier niks mee mis. Die groene draad is trouwens voor een signaal voor de lpg (ga ik van uit i.i.g.), die is los anders kom je er niet bij.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » zo 25 jan 2026 21:20

Afbeelding
Hier ook een foto van de ontsteking, voor zover ik kan zien is hier niks mee mis. Die groene draad is trouwens voor een signaal voor de lpg (ga ik van uit i.i.g.), die is los anders kom je er niet bij.
Zo dat kijkt wat beter.
Ik zie door al die metingen het bos door de bomen niet meer.
Misschien is wat simpeler beginnen.
Wat doet die niet ?

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser

Berichtdoor dafya126 » ma 26 jan 2026 02:58

Technische specificatie van DAF 114/126/328 ontsteking.
Delco Remy model 1111627
Ohmse weerstand Primair bobine +/- 1.6 Ohm.
Ohmse weerstand Secundair bobine +/-13.8 kOhm
Voorschakelweerstand koud +/- 1.8 Ohm.
Voorschakelweerstand na 30 sec. +/- 8 Ohm.
Weerstand rotor +/- 20 kOhm
Weerstand verdeelkap p. cilinder +/- 8 kOhm.
Inwendige weerstand RSJ8 bougie +/- 1 kOhm.
Elektrodeafstand bougie 0.38 – 0.46 mm, afhankelijk van het merk en type bougie. *
Capaciteit bluscondensator 0.18-0.25 MicroFarad.
Capaciteit ontstoringscondensator 0.7 – 1 MicroFarad.
Capaciteit doorvoercondensator 0.25 – 0.35 MicroFarad.
De spanning over de bobine met gesloten contactpunten is ongev.4.5 V.
De spanning over de voorschakelweerstand met de contactpunten gesloten is ongev. 19.5 V.
Afstand v.d, contactpunten 0.56 mm.
Contacthoek (dwell) 37 graden.
Vervroeger Centrifugaal
Ontstekingsvolgorde 1 – 5 – 3 – 6 – 2 – 4

DutchZanting
Matgroentje

Berichtdoor DutchZanting » ma 26 jan 2026 09:36

Zo dat kijkt wat beter
Ah ja, daar ben ik het mee eens. Zou ik mogen vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Wat doet die niet ?
Hij vonkt niet. En om er achter te komen wat ervoor zorgt dat die niet vonkt, heb ik al die metingen gedaan.

DutchZanting
Matgroentje

Berichtdoor DutchZanting » ma 26 jan 2026 09:46

Ohmse weerstand Primair bobine +/- 1.6 Ohm.
Ohmse weerstand Secundair bobine +/-13.8 kOhm
Ik heb dus de primaire weerstand van de bobine gemeten, die was ongeveer 2 kΩ. Lijkt er inderdaad steeds meer op dat de bobine de (of een van de) boosdoener(s) is. Secudaire weerstand heb ik niet gemeten, misschien handig dat ik die ook bijlangs ga.
De spanning over de bobine met gesloten contactpunten is ongev.4.5 V.
De spanning over de voorschakelweerstand met de contactpunten gesloten is ongev. 19.5 V.
Ja, hier gaat het dus ook fout. Ik meet hier dus bij allebij 0V. Maar als de contactpunten open zijn bij de voorschakelweerstand wel 19,5V (ongeveer) :? .

ruben
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor ruben » ma 26 jan 2026 15:43

probeer eens de ontsteking in de bank schreof te zetten zonder de verdelerkap. Zet een paperclip bove in het gat van de bobine en buig die zo dat die op ongeveer 5mm van het huis bij blank metaal hangt. Sluit 24 volt aan op de ingang stekker en draai aan het aandrijftandwieltje. Als je dan de boel ziet vondken dan zou de ontsteking op zich wel moeten werken.

Terug naar “Projecten”