ya 328
Moderator: ruben
krukaspoelie
Ruud ik vermoed aan de foto,s te beoordelen dat dit blok verwijdert is voor een revisieblok ,maar dit blok is zover nooit gekomen.
Maar geen nood ,een motorblok werd af en toe heel snel gewisseld als er niet snel genoeg een oorzaak werd gevonden,de gevonden scheuren wijzen al in die richting.
Het verwijderen van de krukaspoelie.
Verwijder de klauwmoer.
Ik vermoed dat je krukaspoelie zit vastgeroest,met name de tapse bus en de spieen.
De procedure is als volgt:
Plaats een trekker op de riemschijf en trek deze 1 a 2 mm van de krukas af,daarna de riemschijf terugdrijven richting krukas met een stevige hamer met een stuk hout ertussen want de poelie is van gietijzer en breekt snel.,dus ook liefst een meerklauw trekker gebruiken.
Er zit een tapse bus met eentwee spiebanen en tussen de spiebanen zit een zaagsnede,steek een passende schroevendraaier in deze zaagsnede om deze bus te verwijden ,daarna zou in het normale geval de poelie te verwijderen zijn.
Maar jou kennende gaat je zo,n probleem niet gauw uit de weg dus ik hoop dat hier wat aan hebt ,succes ermee.
Ik denk dat de motor zelf nog wel redelijk gezond is en na een klepbehandeling wel weer goed aan het lopen te krijgen is,jammer van de waterpomp.
Maar geen nood ,een motorblok werd af en toe heel snel gewisseld als er niet snel genoeg een oorzaak werd gevonden,de gevonden scheuren wijzen al in die richting.
Het verwijderen van de krukaspoelie.
Verwijder de klauwmoer.
Ik vermoed dat je krukaspoelie zit vastgeroest,met name de tapse bus en de spieen.
De procedure is als volgt:
Plaats een trekker op de riemschijf en trek deze 1 a 2 mm van de krukas af,daarna de riemschijf terugdrijven richting krukas met een stevige hamer met een stuk hout ertussen want de poelie is van gietijzer en breekt snel.,dus ook liefst een meerklauw trekker gebruiken.
Er zit een tapse bus met eentwee spiebanen en tussen de spiebanen zit een zaagsnede,steek een passende schroevendraaier in deze zaagsnede om deze bus te verwijden ,daarna zou in het normale geval de poelie te verwijderen zijn.
Maar jou kennende gaat je zo,n probleem niet gauw uit de weg dus ik hoop dat hier wat aan hebt ,succes ermee.
Ik denk dat de motor zelf nog wel redelijk gezond is en na een klepbehandeling wel weer goed aan het lopen te krijgen is,jammer van de waterpomp.
-
Hoppa69
- Sir Spam-a-lot :-)
Waar zijn jouw foto's van het inslijpen op je dieselblok ?goed bezig zo maar heb je geen uitleg en foto's
hoe je de kleppen inschuurd? met slijppasta
bvb
Maar goed, zal er nog is foto's van maken, doordat ze zo ingevreten zijn is het niet te doen met de hand en dus gebruik ik de boormachine.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
Zal je net zien, dat ik het schroefdraad van de krukas om zeep help en gietijzer heet stoken, ben ik niet zo kapot van, als het blok weer in elkaar zit, dan laat ik hem toch een poosie lopen buiten de daf, gaat ie lekken, kan ik er altijd nog zo bij om het om zeep te helpen.Hee Ruud, over die poelie los halen.
Waarom zet je er geen brander op (zuurstof/acetyleen)
Heet stoken, onder spanning zetten en een subtiel klapje erop. Zou zomaar kunnen dat de keerring het niet overleefd, maar ja die wilde je toch al vervangen
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
@ Montji.
Zoals jij het beschrijft staat ook in het boek en heb gebeukt met hout er tussen en van alles en nog wat.
Hij laat niet los, heb geen zin om het helemaal om zeep te helpen.
Waterpomp komt ook goed in zekere zin, ga ik dalijk tikken, heb nu ff kraamvisite, dus ik moest mijn schuurtje weer uit.
Zoals jij het beschrijft staat ook in het boek en heb gebeukt met hout er tussen en van alles en nog wat.
Hij laat niet los, heb geen zin om het helemaal om zeep te helpen.
Waterpomp komt ook goed in zekere zin, ga ik dalijk tikken, heb nu ff kraamvisite, dus ik moest mijn schuurtje weer uit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
Na langzaam heet stoken en voorzichtig doen, dan eindelijk is een mazzeltje.
Normaal sloop je die dingen, omdat het ook maar gietijzer is, stook het liever niet heet maar die dingen zitten dus ook verschrikkelijk vast.
Die borgstift krijg je er altijd wel goed uit met een goed passende drevel.
De as is al door de draaibank gegaan en het schoepenwiel is al gestraald.
Is heb nog een setje liggen, want ik was toch lekker bezig, maar die heeft een klein scheurtje in de rand maar toch maar bewaren, beter iets als niets.

Vervolgens uit een stukje laminaat een rondje gezaagd.

Waarom laminaat ?
Das lekker vlak.
Aan 1 zijde schuurpapier gelijmd en een boutje moertje er door heen.

Ben dus met de aangevreten rand bezig waar de keering op afdicht.

Dit durf ik wel weer aan.

Enige wat weer niet gaat is de oliekeering die er in zit, daarvoor moet de lagerbus er uit en dat lukt alleen als je hem stuk maakt, daar de keering nog zacht aan voelt en er geen stukken uit zijn, is het proberen met deze keering het waard, nieuw pompje zit je toch al gauw aan de 250 euro.

Kreeg een onverwachts mailtje van gertjan schut met de mededeling dat hij voor mij gratis een afdichtingssetje had.
Heb hem toch een donatie gedaan en ik denk dat het met de pomp wel goed komt zo.
En zo niet, dan ben ik lekker bezig geweest.
Normaal sloop je die dingen, omdat het ook maar gietijzer is, stook het liever niet heet maar die dingen zitten dus ook verschrikkelijk vast.
Die borgstift krijg je er altijd wel goed uit met een goed passende drevel.
De as is al door de draaibank gegaan en het schoepenwiel is al gestraald.
Is heb nog een setje liggen, want ik was toch lekker bezig, maar die heeft een klein scheurtje in de rand maar toch maar bewaren, beter iets als niets.

Vervolgens uit een stukje laminaat een rondje gezaagd.

Waarom laminaat ?
Das lekker vlak.
Aan 1 zijde schuurpapier gelijmd en een boutje moertje er door heen.

Ben dus met de aangevreten rand bezig waar de keering op afdicht.

Dit durf ik wel weer aan.

Enige wat weer niet gaat is de oliekeering die er in zit, daarvoor moet de lagerbus er uit en dat lukt alleen als je hem stuk maakt, daar de keering nog zacht aan voelt en er geen stukken uit zijn, is het proberen met deze keering het waard, nieuw pompje zit je toch al gauw aan de 250 euro.

Kreeg een onverwachts mailtje van gertjan schut met de mededeling dat hij voor mij gratis een afdichtingssetje had.
Heb hem toch een donatie gedaan en ik denk dat het met de pomp wel goed komt zo.
En zo niet, dan ben ik lekker bezig geweest.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
hebben deze blokken geen losse klepzittingen?
of hoeft dat niet omdet dat de kop ook van staal is? ben niet anders gewend dus denk vraag het even, trouwens, nog een tip, als er weer wat erg vast zit kun je ook eens penetrant vloeistof grbruiken van zo'n scheuren zoek zetje, dat werkt zich nog beter overal tussen dan kruipolie of wd40
of hoeft dat niet omdet dat de kop ook van staal is? ben niet anders gewend dus denk vraag het even, trouwens, nog een tip, als er weer wat erg vast zit kun je ook eens penetrant vloeistof grbruiken van zo'n scheuren zoek zetje, dat werkt zich nog beter overal tussen dan kruipolie of wd40
-
Hoppa69
Die ken ik, maar volgens mij zit de keering er maar om wat spatolie tegen te houden.Anders moet je het veertje van de keerring een klein stukje inkorten. Dan staat weer wat strakker en kan hij wel weer even mee.
Maar ik zal de as is in smeren met olie, door de keering heen steken en kijken hoe schoon hij hem veegt, bevalt het niet dan zet ik hem iets strakker.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
Al deze blokken zijn uit de fabriek gekomen zonder losse klepzittingen, was het maar waar.hebben deze blokken geen losse klepzittingen?
Sommige hebben ze er in laten zetten en andere kleppen i.v.m. het rijden op gas naar mijn weten weg gegooid geld.
Die 126 van mij rijdt al jaren op gas en nooit problemen, heb er zo'n smeersysteem voor kleppen aan gehangen maar hoor hier en daar dat dat ook overbodige luxe is.
Op de tip van kruipolie en wat dan ook, er is naar mijn weten maar 1 ding echt goed tegen een vast zittend iets en dat is heet stoken.
Als je ziet wat een rand roest er op die as van de waterpomp zit, dan kruipt daar niks tussen.
Maar ik heb jouw tip nog niet geprobeerd, dus er over oordelen kan ik niet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
Nou goed, gaan we dan.
Les in hoe slijp ik kleppen alla beun de haas en grote stappen snel thuis.
Bedoel er mee te zeggen, dit is mijn manier en doe je het op de originele manier dan moet je 1 nog wat duur gereedschap kopen en 2 als je klaar bent hangen je armen op de grond.
Dus niet zeuren, zo hoort het niet of zo werkt het niet, ik vindt dat ze nu beter zijn als dat het was.
Boormachine voorzien van een ik dacht m10 inbusbout.

De rubber dop van dat wrijfhout halen en op de inbus persen.
Zit lekker strak en daar hou ik van.

Grof en fijn polijstmiddel.

1 keer raden waar we mee gaan beginnen ?
Inderdaad niet met fijn.

De klepstoter iets omhoog.

Klepsteel insmeren met olie of wd 40 en plaatsen.

Ik zit op een stoel er naast en kan dus met 1 hand bij het vliegwiel, tijdens het draaien laat ik de klep langzaam zakken, waarom niet gelijk helemaal de klep er in zou je zeggen, dan is gelijk door het snelle draaien je schuurmiddel pleitte.

Paar keer met grof en dan met fijn.
Ziet het er al beter uit maar de roest putten zijn behoorlijk diep.

Toevallig heb ik grof tot fijn schuurpapier wat zelf plakt, lijmen kan ook maar neemt meer tijd in beslag.
Dus klep voorzien van schuurpapier, wat geheel vlak en niet gebobbeld of gevouwen op de klep geplakt zit.

Hij is nu nog mooier.

Vervolgens doen we weer het hele spelletje met het grof en fijn schuurmiddel waar we mee gestart waren.

Hij is er nog niet helemaal want ik zie nog een verkleuring, als dat geheel weg is, is ie voor mij goed.
Tot zo ver de les, draaien zonder moe te worden.
Les in hoe slijp ik kleppen alla beun de haas en grote stappen snel thuis.
Bedoel er mee te zeggen, dit is mijn manier en doe je het op de originele manier dan moet je 1 nog wat duur gereedschap kopen en 2 als je klaar bent hangen je armen op de grond.
Dus niet zeuren, zo hoort het niet of zo werkt het niet, ik vindt dat ze nu beter zijn als dat het was.
Boormachine voorzien van een ik dacht m10 inbusbout.

De rubber dop van dat wrijfhout halen en op de inbus persen.
Zit lekker strak en daar hou ik van.

Grof en fijn polijstmiddel.

1 keer raden waar we mee gaan beginnen ?
Inderdaad niet met fijn.

De klepstoter iets omhoog.

Klepsteel insmeren met olie of wd 40 en plaatsen.

Ik zit op een stoel er naast en kan dus met 1 hand bij het vliegwiel, tijdens het draaien laat ik de klep langzaam zakken, waarom niet gelijk helemaal de klep er in zou je zeggen, dan is gelijk door het snelle draaien je schuurmiddel pleitte.

Paar keer met grof en dan met fijn.
Ziet het er al beter uit maar de roest putten zijn behoorlijk diep.

Toevallig heb ik grof tot fijn schuurpapier wat zelf plakt, lijmen kan ook maar neemt meer tijd in beslag.
Dus klep voorzien van schuurpapier, wat geheel vlak en niet gebobbeld of gevouwen op de klep geplakt zit.

Hij is nu nog mooier.

Vervolgens doen we weer het hele spelletje met het grof en fijn schuurmiddel waar we mee gestart waren.

Hij is er nog niet helemaal want ik zie nog een verkleuring, als dat geheel weg is, is ie voor mij goed.
Tot zo ver de les, draaien zonder moe te worden.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
blijedafrijer
- Cabine Coureur