ontsteking
Moderator: ruben
ontsteking
mijn daf loopt de laatste tijd niet zoals het moet wezen,stoterd af en toe wat,slaat wat over.
compressie op alle cilinders 5,5 bar
puntjes goed en goed afgesteld
verdeler goed
rotor goed
waardes bobine en voorschakelweerstand goed
rararara
pieter
compressie op alle cilinders 5,5 bar
puntjes goed en goed afgesteld
verdeler goed
rotor goed
waardes bobine en voorschakelweerstand goed
rararara
pieter
-
Dafinknouleuk
- Vierwielend Vooruit
Hoogspanning blijft vage materie, je kan goede weerstanden meten maar als het spul in bedrijf is dan zijn er nog weer andere factoren.
Maar goed, als de basis gecontroleerd is dan kun je je richten op de overige factoren.
Staat van de kabels, bougies (Ruud: nog bedankt voor de vervangers in Axel)
Wat ook kan is de afstelling: als je na flink gas geven gestotter hebt met ploffen dan is er een paar keer de ontsteking niet geweest of op het verkeerde tijdstip.
Eerst maar kijken of je op alle bougies een goeie vonk hebt, als dat zo is dan het tijdstip veranderen: met draaiende motor ontsteking langzaam links- en rechtsom draaien totdat je ergens het optimaal punt hebt.
Kleppies natuurlijk ook goed afstellen maar is niet de allergrootste factor mits niet al te extreme afwijking
Maar goed, als de basis gecontroleerd is dan kun je je richten op de overige factoren.
Staat van de kabels, bougies (Ruud: nog bedankt voor de vervangers in Axel)
Wat ook kan is de afstelling: als je na flink gas geven gestotter hebt met ploffen dan is er een paar keer de ontsteking niet geweest of op het verkeerde tijdstip.
Eerst maar kijken of je op alle bougies een goeie vonk hebt, als dat zo is dan het tijdstip veranderen: met draaiende motor ontsteking langzaam links- en rechtsom draaien totdat je ergens het optimaal punt hebt.
Kleppies natuurlijk ook goed afstellen maar is niet de allergrootste factor mits niet al te extreme afwijking
Ik bedoel inderdaad de condensator die over de puntjes staat.
Als die condensator over de puntjes stuk is zal hij de puntjes gaan verbranden/ inbranden en dat word ook zichtbaar.
Je krijgt dan ook een minder krachtige vonk aan je bougie.
De andere condensator (die over de bobine zit) heeft alleen een ontstoringsfunctie. Dat is om het voertuig storingsvrij te maken ten opzichte van radio en andere rand apparatuur.
Waar ik ook nog even aan zit te denken (na aanleiding van je verhaal hierboven): Je zegt dat de waardes van de bobine goed zijn. Maar heb je die belast of onbelast gemeten? Want als je hem gaat belasten kan hij best in ene een storing gaan geven.
Controleer even die condensator en de vonk die de bobine produceerd (ook op de bougie)
Succes!
Als die condensator over de puntjes stuk is zal hij de puntjes gaan verbranden/ inbranden en dat word ook zichtbaar.
Je krijgt dan ook een minder krachtige vonk aan je bougie.
De andere condensator (die over de bobine zit) heeft alleen een ontstoringsfunctie. Dat is om het voertuig storingsvrij te maken ten opzichte van radio en andere rand apparatuur.
Waar ik ook nog even aan zit te denken (na aanleiding van je verhaal hierboven): Je zegt dat de waardes van de bobine goed zijn. Maar heb je die belast of onbelast gemeten? Want als je hem gaat belasten kan hij best in ene een storing gaan geven.
Controleer even die condensator en de vonk die de bobine produceerd (ook op de bougie)
Succes!
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!

Zijn er hier ook mensen die er wel eens over gedacht hebben
om de contactpuntjes door dit systeem te vervangen ?
http://www.expedition-imports.com/produ ... nimog.html
Het heeft iniedergeval mijn interesse wel gewekt.
-
dafya126
- Professioneel Pedaal Prutser
electrinische ontsteking
heb je dit op een YA gemaakt of een unimog?
Ik heb er wel eens over nagedacht en met wat knutselwerk zou het in te passen moeten zijn in het bestaande ontstekingshuis van de DAF, wel met gebruikmaking van een losse (aangepaste) bobine. MSD ignitions staan zeer goed bekend. MSD heeft tevens een instelbare ingebouwde "REV.Limiter" waardoor het onmogelijk is om hem over de kop te jagen. Helaas verhinderd de prijs van dergelijke spullen mij om zo maar wat te gaan experimenteren. In theorie zou het moeten kunnen werken, zeker met die lage toerentallen van de DAF.Zijn er hier ook mensen die er wel eens over gedacht hebben
Re: electrinische ontsteking
Ik heb nog niks gemaaktheb je dit op een YA gemaakt of een unimog?
en het lijkt mij wel interessant om dit op een YA te bouwen.
Sommige dingen moet je gewoon origineel houden,
sommige kunnen wel wat verbetering gebruiken toch ?
Groet,
Marcel