Site met leuke wetenswaardigheden Daf YA 126

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » wo 18 mei 2011 23:03

tis bar rustig op het forum of legt dat aan mij trouwens?groetjes
De dikke van Ruud is af, het wachten is op een 314 of YB616 maar alstie er zo eentje heeft dan komen er pas foto's van als hij hersteld is van een half uurtje deegroller. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Als het generatortje gaat beginnen, kunnen we weer een poosie vulling op het forum verwachten.

Heb er nog geen zin aan, wat in het vat zit ...............................................
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

jabami
Cabine Coureur
Contacteer:

Berichtdoor jabami » do 19 mei 2011 11:56

nu heb ik een verdeelkap de weerstanden eruit gewone bougiekabels en
gewone bougies geen weerstand tot de bougie de rest doet het behalve cil 5 en 6
nou krijg ik natuurlijk weer een heleboel komentaar en goede raad en natuurlijk
zal ik wel wat fout doen maar ik nodig Degene die het weet hoe het moet uit om
mij te komen helpen of heeft iemand nog een goedwerkende ontsteking liggen
mischien ruilen voor wat andere onderdelen ofzo
Hoi Gerard.

Ik heb zó ook geen oplossing hiervandaan.
Het blijft zoeken, maar dat wist je natuurlijk al.

Cilinder 5 en 6, dus de twee achterste, die het slechtst gekoeld worden.
Toch iets van te warme bougies??????

Heb wel een vraag, welke bougies gebruik jij ???

Ik had na ombouw ontsteking namelijk het zelfde met de Champion J6C bougies.
Ook daarvan gingen er steeds door de hitte kapot.
Nu heb ik Bosch W8EC en nergens meer last van.

Jan.

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » do 19 mei 2011 14:00

Ik draai nu probleemloos met NGK BR6S bougies.. tenminste, met het paasweekend draaide ik uren over de 100 graden, en ze gaven geen van allen de geest, dus een beetje warmte trekken ze wel! :lol:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

peter80
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » do 19 mei 2011 17:05

Nou zal ik je een hele domme vraag stellen Gerard, maar heb je geen vonk op de bougies of heb je ze mischien per ongeluk omgedraaid (ja ik spreek uit ervaring :lol: )
Hoi Peter,

Had jij je bougies omgedraaid ??? :shock: ??? :shock: ??? :shock:
Niet bij de daf hoor, is in een verder verleden :lol:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

peter80
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » do 19 mei 2011 17:11

Ben toen begonnen met de verdelerkap eraf en dan een stukje koperdraad in dat gat van de bobine steken en dan een beetje buigen zodat je op 0,5 cm van ontstekinghuis zit 24V erop en dan aan de as draaien. Ik kreeg lekkere vonken dus toen met die kap verder gegaan. Ook per kabel getest op de rand van het ontstekingshuis (dus zonder bougiekapje en bougie. Toen ze allemaal lekkere vonken gaven de boel in de daf gebouwd.
Ik heb de NGK bougies die ik op .35 mm afstand heb getikt.

Hopelijk heb je er wat aan, sterkte.
Ik had met de benzinemotor ook ontstekingsproblemen (daar weet Jan nog wel wat van :lol:)
Bougies eruit en stuk voor stuk met de originele kabels testen, vonken als een tierelier.
Alleen een vonk onder compressie is een ander verhaal. Na alles gewisseld te hebben behalve de bobine (hij vonkt toch, dus waarom zou die stuk zijn..... :roll: ) toch de bobine gewisseld en verrek, alle ontstekingsproblemen opgelost. Als ik de tijd zou optellen die ik eraan besteed heb (plus de tijd dat Jan ook geholpen heeft) had ik een hoop andere dingen kunnen doen.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

tractorgek
Matgroentje

Berichtdoor tractorgek » do 19 mei 2011 17:58

NGK heeft nu een nw lijn ontwikkeld, ze zijn wel duur :? , die zg lpg bougie's, schijnen wel perfectte werken, en een zeer lange levensduur te hebben. ik weet alleen niet of ze de bougie met de juiste schroefdraad en schachtlengte hebben.

PS ik heb het in deze topic over een 126 die op LPG loopt, dus heter wordt dan een benzine wagen, de orginele Champion bougies leven niet lang!, motor start op bezine en LPG zeer goed, kan niet zeggen dat hij verkeerd staat afgesteld, mist alleen wat vonken! :x :x

Groet Bart
Sommige mensen vinden me maf, daarom rijden we deze Daf!

Dikkedaf
Hercules Held

ontsteking

Berichtdoor Dikkedaf » vr 10 jun 2011 23:58

De gehele onsteklingsunit hoeft niet gemodificeerd te worden. Trek door de oude gevlochten kabels (of door de de rubber kabels, dit gaat wel wat lastiger) nieuwe bougiekabels. Monteer revisie setjes met veertje en isolatiebusjes aan het eind dat in de verdeelkap wordt geschroefd, met originele wartel. Aan het bougie eind een haakse NGK dop en de eerder genoemde Bosch bougie. Beproefd concept!

De originele Champion bougies met kabels (nooit aan gesleuteld) waren in de YA 314 kapot na terreinrijden op de de landmachtdagen in Wezep, de originele kabels en bougies, ook Champion, vol storingen in de YA 328, ik werd er flauw van. In beide auto's is de eerder genoemde modificatie doorgevoerd, daarna nooit geen missslag meer, ook niet op lpg. Ik rijdt er al 4 jaar mee zonder gedoe!
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » zo 12 jun 2011 12:16

Misschien overslag/doorslag in de verdelerkap onderling,het is jammer dat je de zaak zodanig verbouwd hebt dat het oorspronkelijke probleem niet meer te diagnosticeren valt.
m.v.g. montji

Terug naar “Overig”