Olie wormkast YA 328
Moderator: ruben
Olie wormkast YA 328
Omdat ik al vaker het topic heb zien staan over wat voor olie er in de wormkasten gaat (YA 328) ben ik nu dit onderwerp maar eens begonnen, heb zelf ook wat anderen om hulp gevraagd en met al die tips heb ik een olie gevonden die makkelijk en in mijn ogen goedkoop aan te schaffen is!!!
Het gaat om een olie van Millers Oil, de Milgear 680 EP en kost bij 15 L ongeveer 6 euro de liter.. Is nog wel veel geld, maar kon niets vinden wat de zelfde specificaties/prijsverhouding had..Misschien zijn er andere YA328 rijders die nog betere hebben, maar heb wat automaterialen zaken afgebeld en meestal krijg je een mededeling van '' hebben we niet'', of is ''moeilijk te leveren''.
Hopelijk weer wat mensen geholpen.
Het gaat om een olie van Millers Oil, de Milgear 680 EP en kost bij 15 L ongeveer 6 euro de liter.. Is nog wel veel geld, maar kon niets vinden wat de zelfde specificaties/prijsverhouding had..Misschien zijn er andere YA328 rijders die nog betere hebben, maar heb wat automaterialen zaken afgebeld en meestal krijg je een mededeling van '' hebben we niet'', of is ''moeilijk te leveren''.
Hopelijk weer wat mensen geholpen.
-
harley jack
- Cabine Coureur
hier ook nog 2 foto´s van de olie die ik heb gekocht voor mijn wormkasten.ze hebben dit voor mijn uit gezocht dat er geen zwavel in zit kunnen jullie dit ook nog bevestigen aan de hand van de foto´s voordat ik het erbij gooi
Geachte heer Grippeling
Het product 39005D is een universele tandwielkast olie, waar geen zwavel in is verwerkt. Cylinder oil is een product wat specifiek gebruikt wordt in 2-takt kruiskopmotoren in de scheepvaart industrie. Als u zo’n dikke olie wil gaan gebruiken, bestaat de kans dat de dikke olie in koude toestand de keerring materiaal eruit zal drukken met alle gevolgen van dien. In de meest gevallen wordt een SAE 40/50 toegepast in deze applicatie, echter de een tandwielkast olie ISO VG 150 komt in dikte overeen met een SAE 40/50.
Ik hoop dat u vraag hiermee is beantwoord.
Met vriendelijke groet
Ad van Genderen
Technical Manager
Goedendag. ik heb een daf ya 328 uit 1957 met wormkasten daar mag absoluut geen olie in waar zwavel in zit omdat hier bronzen worm wielen in zitten.ik heb via auto indus in woerden dit uit laten zoeken en die kwamen met een olie van jullie met het badge nummer 39005D ik heb de jerrycan open gemaakt om te ruiken en het ruikt minder sterk dan hypoit olie 80w90 maar is wel even dun.ik heb mij laten vertellen en ze beschrijven dit ook dat er hele dikke olie in moet ze hebben het over mobil 600w super cilinder oil, nato code OC-600 of O-208 ik hoor graag u bevestigend antwoord hierop zodat niet mijn wormkasten hiervan kapot gaan,
b.v.d j grippeling

Geachte heer Grippeling
Het product 39005D is een universele tandwielkast olie, waar geen zwavel in is verwerkt. Cylinder oil is een product wat specifiek gebruikt wordt in 2-takt kruiskopmotoren in de scheepvaart industrie. Als u zo’n dikke olie wil gaan gebruiken, bestaat de kans dat de dikke olie in koude toestand de keerring materiaal eruit zal drukken met alle gevolgen van dien. In de meest gevallen wordt een SAE 40/50 toegepast in deze applicatie, echter de een tandwielkast olie ISO VG 150 komt in dikte overeen met een SAE 40/50.
Met vriendelijke groet
Ad van Genderen
Technical Manager
Goedendag. ik heb een daf ya 328 uit 1957 met wormkasten daar mag absoluut geen olie in waar zwavel in zit omdat hier bronzen worm wielen in zitten.ik heb via auto indus in woerden dit uit laten zoeken en die kwamen met een olie van jullie met het badge nummer 39005D ik heb de jerrycan open gemaakt om te ruiken en het ruikt minder sterk dan hypoit olie 80w90 maar is wel even dun.ik heb mij laten vertellen en ze beschrijven dit ook dat er hele dikke olie in moet ze hebben het over mobil 600w super cilinder oil, nato code OC-600 of O-208 ik hoor graag u bevestigend antwoord hierop zodat niet mijn wormkasten hiervan kapot gaan,
b.v.d j grippeling

CHROME WON´t BRING YOU HOME
-
wolf
- Knipperlichtje
Ik ben even de naam kwijt van de olie die ik heb aangeschaft (nog niet gebruikt) maar die heb ik van een oliehandel genaamd Metropa.
ik heb daar de vraag neergelegd en aangegeven dat het tandwiel niet aangetast mag worden, en hun hebben mij daar de juiste olie voor gegeven.
van de week zal ik wel proberen een foto te maken.
ik heb daar de vraag neergelegd en aangegeven dat het tandwiel niet aangetast mag worden, en hun hebben mij daar de juiste olie voor gegeven.
-
Hoppa69
- Sir Spam-a-lot :-)
Ik gebruikte altijd energol gr-xp 220 van de BP.
Applications
•GR-XP 220 has been designed for the lubrication of the epicyclic bronze bushes as used in gyratory cone crushers
•May also be used in other industrial gear applications particularly where there are high rubbing speeds with steel on bronze
Maar die is bijna op, nu heb ik nog 300 liter gr-xp 150 kunnen roggelen.
Schijnt alleen iets dunner te zijn als 220.
En met die aantal liters, kan je nog is verversen om de 5 meter.
En voor de versnellingsbak heb ik 250 liter energol hypogear 85w90.
Dus ik kan voorlopig vooruit.
Applications
•GR-XP 220 has been designed for the lubrication of the epicyclic bronze bushes as used in gyratory cone crushers
•May also be used in other industrial gear applications particularly where there are high rubbing speeds with steel on bronze
Maar die is bijna op, nu heb ik nog 300 liter gr-xp 150 kunnen roggelen.
Schijnt alleen iets dunner te zijn als 220.
En met die aantal liters, kan je nog is verversen om de 5 meter.
En voor de versnellingsbak heb ik 250 liter energol hypogear 85w90.
Dus ik kan voorlopig vooruit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
- Sir Spam-a-lot :-)
Zal wel meropa zijn en dan denk ik de 220.Ik ben even de naam kwijt van de olie die ik heb aangeschaft (nog niet gebruikt) maar die heb ik van een oliehandel genaamd Metropa.
Zijn op mijn werk overgestapt van de energol naar meropa.
En die energol wilde ze kiepen.
NIET DUS.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Die wormkast olie, is ook echt wel stroperig spul.. Heeft schijnbaar te maken met smering heb ik me laten vertellen.. Als de olie te dun is wordt deze niet goed meegenomen in de kasten waardoor niet alles gesmeerd word, de olie die ik nu heb kun je zo bestellen.hier ook nog 2 foto´s van de olie die ik heb gekocht voor mijn wormkasten.ze hebben dit voor mijn uit gezocht dat er geen zwavel in zit kunnen jullie dit ook nog bevestigen aan de hand van de foto´s voordat ik het erbij gooi
Geachte heer Grippeling
Met vriendelijke groet
Ad van Genderen
Technical Manager
b.v.d j grippeling
-
greenmesien
- Matgroentje
Mobil 600W Super Cylinder Oil is volop te krijgen bij de Esso in Groningen adres:
Allesco ESSO Center Rollen 16, 9734 AG Groningen Postbus 9106, 9703 LC Groningen Tel: 050- 5471212. Fax: 050-5471225. E-mail: info@allesco-esso.nl.
Prijs weet ik niet meer, meende iets van €250, voor 60 liter
Allesco ESSO Center Rollen 16, 9734 AG Groningen Postbus 9106, 9703 LC Groningen Tel: 050- 5471212. Fax: 050-5471225. E-mail: info@allesco-esso.nl.
Prijs weet ik niet meer, meende iets van €250, voor 60 liter
Olie wormkasten YA 328
Greensmesien heeft de juiste olie genoemd, ook Kreuze olie in Steenwijk levert de OC 600 van Mobil, in vaatjes van 20 liter of meer.
Gebruik GEEN andere olie dan dit type compund olie (OC=oil compound) in de wormkast van de YA 328, anders volgt onherstelbare schade!!!!!
Compound olie wordt ook toegepast in stoommachines, met bronzen lagers en leisloffen kunnen en mogen andere (zwavelhoudende) oliesoorten niet toegepast worden.
Leveranciers van andere oliesoorten hebben wel de beste bedoelingen, alleen hoeven zij niet voor nieuwe wormwielen te zorgen als deze kapotgedraaid zijn!!! En ze worden schaarser.
Gebruik GEEN andere olie dan dit type compund olie (OC=oil compound) in de wormkast van de YA 328, anders volgt onherstelbare schade!!!!!
Compound olie wordt ook toegepast in stoommachines, met bronzen lagers en leisloffen kunnen en mogen andere (zwavelhoudende) oliesoorten niet toegepast worden.
Leveranciers van andere oliesoorten hebben wel de beste bedoelingen, alleen hoeven zij niet voor nieuwe wormwielen te zorgen als deze kapotgedraaid zijn!!! En ze worden schaarser.
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"
-
harley jack
- Cabine Coureur
dus even voor de duidelijkheid,die olie die hierboven beschreven staat met de info van de leveransier zou ik volgens jullie niet moeten gebruiken.hij zeg dat er geen ZWAVEL in zit dus neem ik aan dat je het kan gebruiken.
Laatst gewijzigd door harley jack op zo 20 mar 2011 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
CHROME WON´t BRING YOU HOME
Olie workasten YA 328
Harley Jack, als je de keuze hebt....Ongetwijfeld is de olie van goede kwaliteit, maar het lijkt mij aan de dunne kant. Gebruik de OC 600 (Mobil 600 W super cylinder oil, ISO viscositeit 480!!).
Van een Spaanse internetsite met overeenkomstige oliesoorten:
Texaco Cylinder Oil C 460, YPF Cilindro C-460, Shell Valvata J-460, Esso Cylesso Tk 460, Petrobras Lubrax Industrial CIV-460-GD, Mobil 600w Super Cylinder Oil
In de versnellingsbak heb ik Shell Valvata J 480, schakelt super! Shell Valvata J 480 was lastiger te verkrijgen dan de olie van Mobil. Beiden zijn veilig voor brons. Bijkomend voordeel van deze oliesoorten is dat deze goed kunnen omgaan met condens en dus niet gaan emulgeren als de 80W90.
Overigens werd in de begin jaren 50 ook in de versnellingsbak, verdeelkasten, differentieel OC 600 gebruikt. Je kunt je voorstellen dat bij vorst een YA 328 dan met moeite te verplaatsen was.
Succes!
Van een Spaanse internetsite met overeenkomstige oliesoorten:
Texaco Cylinder Oil C 460, YPF Cilindro C-460, Shell Valvata J-460, Esso Cylesso Tk 460, Petrobras Lubrax Industrial CIV-460-GD, Mobil 600w Super Cylinder Oil
In de versnellingsbak heb ik Shell Valvata J 480, schakelt super! Shell Valvata J 480 was lastiger te verkrijgen dan de olie van Mobil. Beiden zijn veilig voor brons. Bijkomend voordeel van deze oliesoorten is dat deze goed kunnen omgaan met condens en dus niet gaan emulgeren als de 80W90.
Overigens werd in de begin jaren 50 ook in de versnellingsbak, verdeelkasten, differentieel OC 600 gebruikt. Je kunt je voorstellen dat bij vorst een YA 328 dan met moeite te verplaatsen was.
Succes!
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"
OC-600 was op een gegeven moment ook slecht leverbaar voor defensie, die zijn toen overgestapt op (ook) shell valvata.... toen nog wel 600W maar dat is intussen ook niet meer leverbaar... de 460 is ook nog bruikbaar maar veel dunner moet je echt niet gaan.... Maar voor mij blijft de Mobil 600W supercilinder oil de beste vervanger.
Ik zie in de smeerkaart van de YA126 dat alle tandwielkasten, de reductiebak en ook de versnellingsbak voorzien moesten worden van OEP-222 olie of alternatief O-226.
Mag ik daaruit concluderen dat het boeiende verhaal van de bronzen wormwielen alleen betrekking heeft op de YA328? En dat de YA126 dus gewoon voorzien mag worden van een goeie 85W90 transmissie olie?
Groet,
Rob
Mag ik daaruit concluderen dat het boeiende verhaal van de bronzen wormwielen alleen betrekking heeft op de YA328? En dat de YA126 dus gewoon voorzien mag worden van een goeie 85W90 transmissie olie?
Groet,
Rob
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.