kromme klep...hoe kan dat nou?

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

kromme klep...hoe kan dat nou?

Berichtdoor Jop » zo 18 mar 2012 21:04

Hallo allemaal,

gisteren mijn nieuwe daf ya126 thuis gekregen die ik van vincent heb overgenomen. vincent had hem achter zijn reo naar brabant gebracht. :D erg fijn. de wagen heeft jaren bij vincent binnen stil gestaan en nog nooit gereden bij hem.

vandaag de kop er meteen afgetrokken want we hadden geen compressie op cilinder 2 en de motor liep redelijk slecht daardoor. er was iig geen vermogen aanwezig. we hadden de klepspeling al bij vincent gecontroleerd en de uitlaatklep van de 2e cilinder had ongeveer 3 a 4 mm speling. we gingen er dus vanuit dat de klep bleef hangen.
afgelopen week bij van dam toch maar een koppakking meegenomen om toch maar eens te kijken, de wagen heeft jaren lang stil gestaan dus kan geen kwaad. (dan kan ik meteen even de kleppen inslijpen was mijn gedachte)

helaas blijkt de uitlaatklep krom te zijn. als enige draait deze niet mooi rond maar maakt een "schommelende" beweging als ik hem ronddraai.
tja, jammer dus en even maar niet de kleppen inslijpen, maar eerst eens gaan kijken hoe ik die klep eruit ga krijgen en een nieuwe erin.

Deze week eerst maar eens langs van dam om een nieuwe klep te gaan halen (ik hoop dat ze die hebben) en dan het probleem van het vervangen....
heeft er iemand een veertang hiervoor? heeft er iemand een goede tip?
ik las ook over de kleppen met en zonder contramoer. dat moet ik dus ook nog even bekijken en als deze nu zelf borgend zijn eens kijken of ze allemaal vervangen kunnen worden nu het toch uit elkaar ligt.

ik hoop de motor komend weekend weer in elkaar te hebben zitten, er zijn alleen twee bouten van het termostaathuis afgebroken (daar was ook al eens aan gelast, dus een andere staat ook op de boodschappenlijst.

het wordt kortdag, maar het streven was eigenlijk om met de daf naar heumen te komen. of ik dat nu nog ga halen is niet helemaal zeker.

groeten uit sint oedenrode,
Jop

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Berichtdoor blijedafrijer » zo 18 mar 2012 21:12

Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » zo 18 mar 2012 21:43

super, dat is exact wat ik wilde weten. erg slim idee die lijmklem.
morgen maar eens een kleine bestelling bij van dam plaatsen aan pakkingen voor de in en uitlaat en de termostaat.

iemand enig idee hoe zo'n klep krom kan raken?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: kromme klep...hoe kan dat nou?

Berichtdoor Hoppa69 » ma 19 mar 2012 19:38

Deze week eerst maar eens langs van dam om een nieuwe klep te gaan halen (ik hoop dat ze die hebben)
ik las ook over de kleppen met en zonder contramoer. dat moet ik dus ook nog even bekijken en als deze nu zelf borgend zijn eens kijken of ze allemaal vervangen kunnen worden nu het toch uit elkaar ligt.

ik hoop de motor komend weekend weer in elkaar te hebben zitten, er zijn alleen twee bouten van het termostaathuis afgebroken (daar was ook al eens aan gelast, dus een andere staat ook op de boodschappenlijst
Als ie ze niet heeft, laat het ff weten dan, een ouwe heb ik zo wie zo nog en ik heb 2 nieuwe liggen. moet alleen ff kijken of dat in of uitlaat is.

En ik weet niet of je het gelezen heb maar doekjes in de olie gaten is wel belangrijk, als je niet de boel open wil maken om op zoek te gaan naar dat halve maantje wat makkelijk weg springt waar mee de klep geborgd wordt en in zo'n gat terecht kwam.

En wil je nu de klepstoters vervangen ?
Of alleen de moeren er van ?
Om ze geheel te vervangen voor die met die contramoer, zal de nokkenas er uit moeten.

En die afgebroken bouten van het thermostaathuis vlak slijpen, moertje er boven op, binnenkant vast lassen aan de afgebroken bout, ff wachten zodat de warmte er goed intrekt, steeksleutel er op en proberen los te maken, wordt dat niks, wil ik wel ff in de schuur kijken of er nog 1 ligt maar dan moet je ook die klep nemen. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » di 20 mar 2012 11:45

ik had dat van die doekjes in de kanalen gelezen ja. is een goede om niet te vergeten.

gisteren bij van dam alles kunnen kopen. ik ga alle kleppen vervangen nu het toch open ligt. Hij had alleen geen inlaatkleppen van een 126 maar van een 328. volgens mij zijn die hetzelfde, maar daar krijg ik graag bevestiging van door jullie (en als het niet hetzelfde is hoor ik het natuurlijk helemaal graag.).
ik heb dus 12 nieuwe kleppen en ook meteen de klepgelijders meegenomen. alleen even kijken hoe die er precies uit te krijgen zijn en de nieuwe erin.
de stelmoeren laat ik dan maar zitten (overigens nog geen idee wat er in zit) maar ik wil niet nog meer uit elkaar halen.
bij van dam ook meteen een spruitstukpakking, uitlaat pakking en een nieuwe termostaat mee genomen. dat laatste was maar 50 euro voor een komplete nieuwe en daar was bij mij dus al aan gelast en 2 bouten in afgebroken.
ik ben nu alleen nog op zoek naar een stuk gereedschap om de klepveren in te drukken.
Heb jij die gemaakt van een grote lijmtang?
gr, jop

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 20 mar 2012 17:32

Hij had alleen geen inlaatkleppen van een 126 maar van een 328. volgens mij zijn die hetzelfde, maar daar krijg ik graag bevestiging van door jullie (en als het niet hetzelfde is hoor ik het natuurlijk helemaal graag.).
ik heb dus 12 nieuwe kleppen en ook meteen de klepgelijders meegenomen. alleen even kijken hoe die er precies uit te krijgen zijn en de nieuwe erin
Heb jij die gemaakt van een grote lijmtang?
Naar mijn weten zijn de inlaatkleppen van een 126 dezelfde maat als van de 328 uitlaatkleppen, weet niet of daar verschil in hardheid zit maar denk het niet.
Heb geen 328 kleppen over liggen zodat ik het niet zeker weet maar zijn inlaatkleppen niet dunner dan uitlaatkleppen op hun rand ?

Affijn, haal er 1 uit en vergelijk ze is goed.

En euh, die klepgeleiders zitten vast, wil je niet weten, maar das mijn ervaring tot nu toe en heb ze dus ook nog nooit vervangen.

En die klem is inderdaad een lijmklem van de gamma, plaatje er tussen gemaakt en gaan met die banaan.

Haal je de motor er nu uit of niet ?

Als je het met de motor er in doet, dan wens ik je veel succes, zal niet mee vallen, zou ik nog die 2 a 3 uurtjes extra sleutelen om de motor er uit te halen.

Greetz

Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » di 20 mar 2012 21:52

Hoi Ruud,

Ik ga idd gewoon een inlaatklep vergelijken met de nieuwe. Als die anders is zet ik de oude terug.
De klepgelijders heb ik meegenomen omdat ze niet erg duur waren en het wel verstandig is om mee te pakken, maar dan moet ik ze er natuurlijk wel fatsoenlijk uit krijgen. Ik heb geen zin om daar extreem veel moeite voor te doen, dus als het te lastig is gaan die gelijders gewoon terug naar van dam.
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de klepgelijders?

De motor zit nog in de wagen en daar wil ik hem ook laten zitten, ik ben gewend om aan oude Italiaanse wagens te sleutelen en daar kun je nergens bij, de DAF is heerlijk ruim opgezet en als ik alleen de kleppen vervang voorzie ik geen probleem. Morgen maar eens naar de gamma toe voor zo'n lijmtang. Had je daar nu iets uit weggehaald of iets opgelast?

Gr. Jop

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 20 mar 2012 22:17

Heb er gewoon een gleuf in geslepen en daar een plaatje in gedaan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » do 22 mar 2012 08:37

gisteren de lijmtang gekocht en morgen maar eens een stuk eruit slijpen zodat ik de zaak kan gaan demonteren.

heeft er iemand ervaring met het vervangen van de klepgelijders? bij van dam zeiden ze dat je ze er in kan tikken met een hamer. als ik het werkplaatshandboek nakijk, lijkt het erop dat je ze er zowel van boven inperst en er ook va boven uitperst (naar beneden dus).
dat betekend dat ik ze in principe zowel er in als eruit zou kunnen tikken met een hamer.
natuurlijk is een pers beter, maar die heb ik niet bij de hand. al zit ik er wel aan te denken om iets te bouwen en mijn potkrik als pers te gebruiken.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 22 mar 2012 12:52

Heb ze wel is een kus met een hamer gegeven, dan breken ze, ben je verder van huis.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Berichtdoor B. van der Veer » do 22 mar 2012 20:16

Heb ze wel is een kus met een hamer gegeven :roll: logisch dat je vaak in je werkplaats zit :D

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » vr 23 mar 2012 21:46

Vandaag de motor verder gestript en de kleppen losgehaald. Netjes de oliekanalen dichtgestopt en das maar goed ook want ondanks het gebruik van een magneetpen sprongen er toch een aantal van de halve maantjes weg.
Ik heb nu de nieuwe uitlaatkleppen op hun plek zitten. Alles is nog los zodat ik morgen alles kan inslijpen. De inlaatkleppen blijven zitten. Ze zien er nog best ok uit. Wel hebben sommige flinke kool vorming onder de klep.
De nieuwe inlaatkleppen van de 328 passen inderdaad niet. Deze zijn veel te groot. Verder nog gekeken naar de klepgelijders, maar die zijn allemaal nog in prima staat. De nieuwe kleppen in wat olie gezet en in de oude gelijders laten glijden. Geen speling waarneembaar. Zonder olie wel een klein beetje, maar niet veel meer als met een nieuwe klepgelijder.
Morgen op tijd aan de gang met het inslijpen van de kleppen en dan eens kinken of ik die halve maantjes ook weer een beetje fatsoenlijk terug geplaatst krijg.
De oude olie in het blok even gevoeld en die is onderin net een soort dikke modder. Dat wordt dus het blok spoelen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ikzelf heb eerder spoelolie gebruikt in een motor uit de jaren 60. Een toevoeging in de oude olie kan natuurlijk ook. Nieuwe olie en filter staan al klaar. Ik heb eersder forte engine flush gebruikt, maar dat is misschien wat heftig voor zo'n oude motor.

Morgen meer, ik hoop de wagen mee te kunnen nemen naar heumen op de zaterdag van het paasweekend.

Groeten Jop

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 23 mar 2012 21:55

Ik neem altijd een pinset met die halve maantjes en dan doop ik ze ff in doorsmeervet, blijven ze wat beter zitten als je ze om de klep leg.

Er is nog geen motor die ik niet open heb gehad waar niet van die drap onderin lag.
Gewoon schoon maken en weer dicht maken, nieuwe olie en klaar.
Spoelen doe ik niet.
De rest komt er wel uit met de volgende verversing.

Zou ik eerst die kleppen doen en dan pas het carter er weer op, mocht er toch 1 per ongeluk door dat oliekanaal naar binnen gaan, omdat er net ff geen doekje zat.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » zo 25 mar 2012 22:12

Vandaag de kleppen ingeslepen en weer gemonteerd. Dat was best een hoop werk. De tip van het vet werkt erg goed. De kop helemaal schoon gemaakt en de kleppen gesmeerd en na het vastzetten meteen alles afgesteld. Verder het stadslicht gefixt en een deel van de wagen in de nieuwe verf gezet. Heb wel een nieuwe stikker set nodig, heeft de club die?
Morgen begint de opbouw van het blok weer, eerst even 4 ringen halen voor de bouten van de kleppendeksels, die waren allemaal kapot. Dat zijn van die rode karton achtige geloof ik.
Eens kijken hoe ver ik morgen kom met de opbouw. Ik zit er over te denken om het varren eronderuit te pakken om de sludge eruit te halen voordat ik de olie vervang. Is dat mogelijk of moet er dan meer gedemonteerd worden?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » ma 26 mar 2012 16:40

Morgen begint de opbouw van het blok weer, eerst even 4 ringen halen voor de bouten van de kleppendeksels, die waren allemaal kapot. Dat zijn van die rode karton achtige geloof ik.
Ik zit er over te denken om het varren eronderuit te pakken om de sludge eruit te halen voordat ik de olie vervang. Is dat mogelijk of moet er dan meer gedemonteerd worden?
Normaal zitten er achter de bouten van je kleppendeksels van die holle koperen ringen, die laten zich makkelijk samen persen.

Die fiberringen waar je het over heb, kan wel, ik neem altijd een O ring.
Die bouten niet te vast, anders trek je de deksel krom en die rechter kan je wel makkelijk terug vouwen, die linker niet.

En die sludge onderin is nou precies die zooi die met verkeerde olie door je blok gaat zweven en je oliekanalen dicht smeert met alle gevolgen van dien.
Pan zit aan de zijkant met boutjes vast aan de voorkant met 2 links en 2 rechts zelfde maat boutjes en aan de achterkant aan je vliegwielhuis met iet wat grotere bouten.
Nou meen ik mij te herinneren dan bij een motor van de 126 er ook nog een koperen leiding naar je oliepeilstok gaat, die moet ook los.

Boel los maken en pan verwijderen, schoon maken en met vloeibare pakking terug plaatsen.
Bij los maken voorkant wat voorzichtig doen. er zit een rubber om de oliekeering heen.
Is niet zo heel erg als je hem kapot trek, maar dan moet je zeker vloeibare pakking hebben.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast