Remmen blijven na intrappen vastzitten

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

670113158
Matgroentje
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 22:22
Locatie: Almere

Remmen blijven na intrappen vastzitten

Berichtdoor 670113158 » vr 12 nov 2010 22:32

Ik ben sinds kort in het bezit van een YA126 en heb een probleem met mijjn remmen. Als ik de remmen heb in getrapt dan blijft de rem een tijdje hangen. Na een paar keer voorzichtig optrekken komt de rem steeds een stukje verder los tot alles weer helemaal vrijloopt. Volgens de vorige eigenaar zou dat komen door klei uit de Ardennen die in de remtrommels is achtergebleven. Dit zou op te lossen zijn door de remtrommels open te maken en de klei eruit te halen. Klinkt dit bij iemand aannemelijk en zo nee, wat zou dan het vastzitten van de remmen kunnen veroorzaken??

Hoop dat iemand raad weet, want met de handrem remmen is niet echt een optie.

Alvast bedankt,

Wim.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 12 nov 2010 23:36

Hallo Wim

Ik zou zo wie zo, als ik een oldtimertje koop heel de boel open gooien.

Of het nou werkt of niet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

hans slagter
Hercules Held
Berichten: 78
Lid geworden op: za 28 aug 2010 21:57
Locatie: beverwijk

Berichtdoor hans slagter » vr 12 nov 2010 23:39

Hoi Wim
Ben je in het bezit van een VTH 9-326?.
Dit is een voorlopige technische handleiding.
Oftewel boek bediening en onderhoud.

Je zal die troep toch uit de trommels moeten halen.
Kijk wel uit voor slijpsel van de rem voeringen kan
asbest in zitten,Hoeft niet maar wel oppassen.

Wat ook een mogelijkheid is?,Is dat de veer die
de rempedaal terug trekt lam is.
Als die er nog op zit? tenminste :shock:.

Ja dat verhaal met die handrem komt bekend voor :roll:.
Zo ben ik eens een keer op sleep terug gekomen uit
Nunspeet.
Wat waren die weggebruikers blij dat wij de
Velsertunnel uit waren :lol: :lol:
Het is niet wat je hebt.
Het is hoe je het gebruikt!.

670113158
Matgroentje
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 22:22
Locatie: Almere

Berichtdoor 670113158 » vr 12 nov 2010 23:55

Hans, bedankt voor je snelle reactie en advies. Ik ga de wielen maar een voor een onder handen nemen. Ik zal ook op zoek gaan naar VTH, werkt denk ik een stuk makkelijker.

Als ik wat meer weet hoe het uiteindelijk is opgelost laat ik het je weten.

Gr Wim

Gebruikersavatar
Marcel van Ee
Hercules Held
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
Locatie: Boskoop

Berichtdoor Marcel van Ee » za 13 nov 2010 00:05

Die is hier iig ook te downloaden:

http://www.jabami.nl/frame2/naslagwerk/ ... a_126.html

altijd handig..

hans slagter
Hercules Held
Berichten: 78
Lid geworden op: za 28 aug 2010 21:57
Locatie: beverwijk

Berichtdoor hans slagter » za 13 nov 2010 00:05

Hallo Wim.
Deze vth9-326 is ook hier te downloaden.
Kijk maar bij downloads op de begin plaat van deze site.
Die link van Marcel naar Jabami toe moet je zekers
bezoeken daar vind je meerdere handboeken :D.
Het is niet wat je hebt.
Het is hoe je het gebruikt!.

670113158
Matgroentje
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 22:22
Locatie: Almere

Berichtdoor 670113158 » za 13 nov 2010 13:45

Hans en Marcel, bedankt de link naar de TH voor de 126. Ik ga me er zo eens in verdiepen, misschien dat ik daar wat wijzer van wordt.

Hans, jij had het in je eerdere bericht over een veer die er voor zorgt dat de remmen weer terug worden getrokken, kan je me ook vertellen waar die veer zit.

Als ik met het reinigen van de remtrommels begin, kan ik de auto dan op blokken zetten of is ondersteuning van de krik voldoende?

Gr Wim

Ronald
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 dec 2007 21:04
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ronald » za 13 nov 2010 16:22

Als ik met het reinigen van de remtrommels begin, kan ik de auto dan op blokken zetten of is ondersteuning van de krik voldoende?

Gr Wim
:shock: een krik is NOOIT voldoende, denk aan je eigen veiligheid.
Wil niemand zijn hobby ontmoedigen ,maar vraag me soms af of mensen wel weten waar ze aan beginnen.

Gr Ronald

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » za 13 nov 2010 17:03

Maar we hebben het allemaal moeten leren. :wink:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

670113158
Matgroentje
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 22:22
Locatie: Almere

Berichtdoor 670113158 » za 13 nov 2010 17:31

Ronald, ik begrijp je reactie en begrijp ook dat een krik nooit de veiligheid kan bieden die een bok of blokken hout bieden, maar ik meende ergens een foto te hebben gezien van een web, zonder wiel en zonder verdere ondersteuning. Omdat ik vooralsnog geen sleutelervaring met een web heb, leek het me wijs om deze vraag op het forum te plaatsen.

Maar wees niet bang, ik heb al eerder aan auto's en jaren aan een leopard II gesleuteld, dus helemaal nieuw is het sleutelen niet voor me. Wat wel nieuw voor me is, is de web, ik heb ze in mijn diensttijd regelmatig zien rondrijden, maar dat is het tot nu toe bij gebleven.

Bedankt voor de reactie,

gr Wim

hans slagter
Hercules Held
Berichten: 78
Lid geworden op: za 28 aug 2010 21:57
Locatie: beverwijk

Berichtdoor hans slagter » za 13 nov 2010 18:09

Hans, jij had het in je eerdere bericht over een veer die er voor zorgt dat de remmen weer terug worden getrokken, kan je me ook vertellen waar die veer zit.

Als ik met het reinigen van de remtrommels begin, kan ik de auto dan op blokken zetten of is ondersteuning van de krik voldoende?

Gr Wim
hoi Wim.
Ja hoor dat kan ik wel.
Als je je hoofd over de linker voorwiel steekt.
Onder het spatbord door.
En dan richting de cabine kijkt naar waar de pedalen
uitkomen,Daar moeten ook een paar trekveren zichtbaar zijn! :D
Het is niet wat je hebt.
Het is hoe je het gebruikt!.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » za 13 nov 2010 18:23

misschien handig als je verteld waar je ongeveer woont, misschien woont er iemand in de burt die wat kan helpen als je er echt niet uit komt.

Ruben

670113158
Matgroentje
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 22:22
Locatie: Almere

Berichtdoor 670113158 » za 13 nov 2010 21:19

Bedankt Hans, ik ga morgenochtend eens een blik op de onderzijde van de pedalen werpen.

Voor Ruben, ik woon in Almere, voor de meesten niet echt naast de deur denk ik.

Gr Wim

roel
Matgroentje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 15:36
Locatie: Hellevoetsluis

Berichtdoor roel » zo 14 nov 2010 08:27

Als je de remvoeringen er afhaalt, denk er om dat je ze weer correct monteert. Theoretisch kan je ze maar op een manier monteren. Tegen de achter plaat zit een klein pennetje dat moet voorkomen dat je de remvoering verkeert om monteert.
Dit breekt echter gemakkelijk af. Verder valt het niet op dat de voeringen verkeert zitten. Je komt er pas achter als je gaat rijden, dan remt hij slecht (beide zijden verkeert gemonteerd) of scheef (1 zijde verkeert gemonteerd).

Dat laatste is mij overkomen, super stom natuurlijk en extra werk voor niks om het te corrigeren.

Als je het wiel er afhaalt, zie er 3 boutjes, deze kunnen erg vast zitten.
Draai verder de stelschroef van de remmen goed terug voor je de rem trommels er afhaalt.

Succes, Roel

670113158
Matgroentje
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 22:22
Locatie: Almere

Berichtdoor 670113158 » zo 14 nov 2010 10:13

Bedankt Roel, met alle adviezen die ik tot nu toe heb gekregen moet het wel goed komen.
Ik zal eens goed kijken hoe het met dat pennetje zit voor dat het afbreekt.

Toch best handig zo'n forum, zeker voor een beginneling zoals ik.

gr Wim


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast