ya 328
Moderator: ruben
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 881
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Hey,
Tof dat internet, Zit nu voor m'n werk in Alesund (NO) maar hoef niks te missen van je startorgasme te kijken.
Wel een kick dat je die bonk roest aan de praat hebt gekregen.
Jammer dat er geen geluid bij de foto's zit. Ik wip wel weer 'es langs om het geluid life te horen.
Gefeliciteerd!
Tof dat internet, Zit nu voor m'n werk in Alesund (NO) maar hoef niks te missen van je startorgasme te kijken.
Wel een kick dat je die bonk roest aan de praat hebt gekregen.
Jammer dat er geen geluid bij de foto's zit. Ik wip wel weer 'es langs om het geluid life te horen.
Gefeliciteerd!
Gr.
Anton
-------------------------------------
Een echte scoutert kèn niet zonder een DAF.. http://www.rolfes.nl/ya126
Anton
-------------------------------------
Een echte scoutert kèn niet zonder een DAF.. http://www.rolfes.nl/ya126
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Vandaag wilde ik de tandwielkasten er weer aanhangen, maar blijk ik de verkeerde keeringen mee gekregen te hebben.
Dus heb ik maar 2 remtrommels er aan gemonteerd en de remmen gesteld.
Zat dit systeem wat achter zit ook maar op de 126, dit is toch wel een makkelijk systeem van de 328.
En die zelf gemaakte naafsleutel is perfect.
Dus heb ik maar 2 remtrommels er aan gemonteerd en de remmen gesteld.
Zat dit systeem wat achter zit ook maar op de 126, dit is toch wel een makkelijk systeem van de 328.
En die zelf gemaakte naafsleutel is perfect.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Heb vandaag nog contact gehad met vis over de keeringen.
Ging ie niet begrijpen, want hij verkocht deze altijd voor de 328.
Vooras staat wel in de boeken maar achter niet.
Nu heb ik 45-60-7 gehad en achter in het tandemstel zit toch echt 45-57.2-8 merk is geco MI 1752255/16
Iemand anders al ervaring met de keeringen van het tandemstel voor wat betreft de steekassen ?
M.v.g.r. Ruud
Ging ie niet begrijpen, want hij verkocht deze altijd voor de 328.
Vooras staat wel in de boeken maar achter niet.
Nu heb ik 45-60-7 gehad en achter in het tandemstel zit toch echt 45-57.2-8 merk is geco MI 1752255/16
Iemand anders al ervaring met de keeringen van het tandemstel voor wat betreft de steekassen ?
M.v.g.r. Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Vandaag de keeringen binnen gekregen.
FF een drukkertje gemaakt.
Precies pas.
Klaar.
Voor de rest ben ik alles aan het smeren, gangbaar maken, afstellen, vervangen, pakkingen maken en aan het aanpassen.
Zijn alle scharnierpunten met de kunstofbussen voorzien van een vaste smeernippel in de borgstift.
De bedoeling is om hem technisch geheel klaar te maken, dan als ik mijn rijbewijs heb gehaald om er mee naar mijn werk te rijden, daar de bak er af te halen en in stukken snijden.
De rest een flinke beurt met de stoomcleaner geven, en dan thuis zo parkeren dat de cabine gelast kan worden en dan kosmetisch de boel opfleuren, verven dus.
FF een drukkertje gemaakt.
Precies pas.
Klaar.
Voor de rest ben ik alles aan het smeren, gangbaar maken, afstellen, vervangen, pakkingen maken en aan het aanpassen.
Zijn alle scharnierpunten met de kunstofbussen voorzien van een vaste smeernippel in de borgstift.
De bedoeling is om hem technisch geheel klaar te maken, dan als ik mijn rijbewijs heb gehaald om er mee naar mijn werk te rijden, daar de bak er af te halen en in stukken snijden.
De rest een flinke beurt met de stoomcleaner geven, en dan thuis zo parkeren dat de cabine gelast kan worden en dan kosmetisch de boel opfleuren, verven dus.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
En dan haal je is zo'n stofdop van je remcilinder af.
Dus gaan we alle remcilinders maar is een beurtje geven.
Dan moet die zware veer van de remschoenen los, daar heb je gereedschap voor, als je dat niet heb, zoals ik, dan zet je een griptang op 1 van de schoenen en zet je hem goed vast.
Nu trek of druk je de schoen zo ver naar voren dat je achter die grote ronde afstelplaat kan, je trek hem een beetje van de achterplaat af en je laat hem rustig onspannen.
Dan zit je schoen voor de remcilinder.
Doe je met de andere schoen ook.
Nu kan je de veer er zo uithalen en de schoenen naar beneden laten hangen.
Na het remsysteem leeg getrapt te hebben, heb ik geprobeerd om de remslang los te krijgen, die wil dus niet, daar de remslang nog geen droogte scheurtjes of wat dan ook heeft, wil ik ze gewoon blijven gebruiken, zonder ze te slopen.
Dus maak je eerst de remcilinder los, die zit dan nog vast geklemd in zijn zitting maar das zo opgelost met een hamer en een drevel.
De moer aan het einde van de koperen leiding zit ook vast, zoals gewoonlijk, dus je spuit heel de boel in de kruipolie en dan maak je eerste de borgmoer een klein stukje los waarmee de boel vast zit aan de draagarm en dan de moer van de koperen leiding, daar de remcilinder los is, kan nu de remslang draaien en heb je geen last van de vast zittende moer aan het einde van de koperen leiding.
Terwijl je hem wat ronddraait haal je gelijk een staalborstel over het schroefdraad, hardnekkige verf haal je er uit met een klein ijzerzaagje.
Nu draai je zover als kan de borgmoer richting de moer van de koperen leiding, als hij bijna aanzit, draai je aan de remcilinder en de boel komt los, als de koperen leiding er af is, dan het laatste stukje van de borgmoer, en klaar is kees.
Van dichtbij ziet het er nog beter uit.
Heel de boel in een oude doek wikkelen en de perslucht er op.
Gaat hij niet, dan heb je wat meer werk maar dan moet je je vetspuit er aan vast maken, kost een berg vet en werk maar dan pers je hem zeker open.
Maar tot nu toe gaat het altijd met perslucht.
Uiteraard komt de makkelijkste kant eerst.
De kant de nu leeg is maak je van binnen wat schoon en dan druk je de andere zuiger terug, niet anders om anders kan je de boel wel is heel vast persen.
Nu kan je de remcup er uit halen.
Laatste stukje regel je met een drevel en een hamer.
Vervolgens verwijder je de onluchter.
Daar ligt de boel dan.
Wat een zooitje.
Na een rondje staalborstel op de slijpmachine, ziet het er al een stuk frisser uit.
Nou deze nog.
Paar keer flink er doorheen met de grove polijstpasta.
En die kan ook wel weer mee.
Eerst ga je met perslucht de leiding en het ontluchtkanaal uitblazen hier zit schuurmiddel in en dan een doek er door heen.
Vervolgens halen we nog ff een hohn door de cilinder heen.
En smeren we heel de wand in met remmenvet.
De drukkers die op de remcupjes rusten gaan rond om en van onderen in de remmenvet en waar de drukstift in gaat, die krijgt een kloddertje vet.
Dan gaat eerst de remcup er in, voor hen die het willen weten, voor de 328 achter is het 1 1/4
Met de drukker duw je de remcup verder naar beneden.
Nu gaat de stofdop er op, doe je dat niet en je gaat aan de andere zijde dalijk duwen, dan valt deze er weer uit.
De boel omdraaien en de veer er in, deze zorgt er voor dat de drukstift altijd tegen de schoen aan blijft zitten, anders gaat de boel openstaan met remmenstellen en dan gaan je drukstiften niet mee.
Dan remcup,drukker en stofdop er op.
Das 1.
Nog ff het afsluitertje terug zetten.
Montage gat schoon maken en in smeren met vet.
De boutjes schoon maken en met een nieuwe veerring in de vettubbe schuiven.
ff knijpen en dan komen ze er zo uit.
Heel de boel monteren gaat natuurlijk tegen over gesteld van het demonteren.
De drukkers zijn er in staal en alluminium, die stalen roesten minder erg, dan dat die van alu oxideren.
Niet op de foto te zien maar die alu drukker heeft echt een dikke laag oxidatie.
Nu de remmen klaar zijn, haal je van de trommel het stripje er af, waar je met de voelermaat in moet om de remmen te stellen maar dat is voor de volgende keer.
Trommel vast gemonteerd met 1 moer, nu kan je rondt draaien en ff voelen of de trommel nergens aanloopt i.v.m. het afstellen van de wiellagers.
Tandwielkasten er op, zou ook wel makkelijk zijn voor de aandrijving.
Dus de eerste op de werkbank.
En lichtelijk schoon gemaakt.
Meten is weten en voor je het weet heb je een soort van pakking.
Uit zo'n stuk kan je er 2 halen.
Dus dubbel vouwen.
Die je uitgezocht heb, die leg je er op.
Met deze had ik net de gaten geslagen.
Nu hou je de boel goed op zijn plek en draai je aan het holpijpje.
Tot je alle gaten heb over genomen.
En met het hobbymesje de midden er uit gesneden heb.
Das toch duidelijk he.
Met een holpijp sla je altijd op de kopkant van een blok houd, anders zit je te tobben met er uit slaan.
Hobbymes er doorheen.
Zeg maar nee dan heb je er weer 2.
Nu gaan de tapeindes er weer in, tapeind met de hand er zover mogelijk in draaien en dan de moer er zover mogelijk op, niet geheel tot het einde vastdraaien maar 1 of 2 draadspoetjes over houden aan de onderzijde van de moer.
Anders kan het zijn, dat bij het verwijderen van de moer je het tapeind er weer uitdraait.
Nog een moer er op en met 2 sleutels tegen elkaar in vast draaien.
Als het tapaind op zijn plek goed vast zit, dan de moeren weer met 2 sleutels los maken en verwijderen.
Ook weer gedaan.
Op een tandwielkast zitten 2 inspectie plaatjes, deze waren nat van de olie, dus die gaan er af, wilde ik zo wie zo om het tandwiel te zien en gaan weer terug met een nieuwe pakking.
Voor je los gaat schroeven eerst de borging weg tikken die tegen de randjes van de boutkop zitten, zie je vaak niet door de vele lagen verf.
Uit de uitgesneden stukken van daarnet maak je de pakking voor het inpectiedeksel.
En als het deksel weer zit en geborgd, dan niet vergeten dat er ook nog een onluchting zit op de tandwielkast, deze is belangrijk dat hij werkt, nogmaals hoe het er optisch er uit ziet is nu nog niet belangrijk, als het allemaal maar weer werkt.
Das duidelijk he.
Met het tandemstel zo laag mogelijk aan 1 kant, til je met wat moeite de tandwielkast zo op zijn plek.
Waarbij je links en recht een moer er een paar slagen op zet, dit om er weer van af vallen tegen te gaan.
Dan ga je eerst de rotste vast zetten, zonder het deksel waar de remmen op gemonteerd zijn, werkt makkelijker maar ik had geen zin om ze er af te halen, zo gaat het ook, houdt er wel rekening mee dat deze bouten ook met een borglipje zitten.
En als de kast dan op zijn plek zit, dan snij je het teveel aan pakking weg en dan is ie ook weer klaar.
Dus gaan we alle remcilinders maar is een beurtje geven.
Dan moet die zware veer van de remschoenen los, daar heb je gereedschap voor, als je dat niet heb, zoals ik, dan zet je een griptang op 1 van de schoenen en zet je hem goed vast.
Nu trek of druk je de schoen zo ver naar voren dat je achter die grote ronde afstelplaat kan, je trek hem een beetje van de achterplaat af en je laat hem rustig onspannen.
Dan zit je schoen voor de remcilinder.
Doe je met de andere schoen ook.
Nu kan je de veer er zo uithalen en de schoenen naar beneden laten hangen.
Na het remsysteem leeg getrapt te hebben, heb ik geprobeerd om de remslang los te krijgen, die wil dus niet, daar de remslang nog geen droogte scheurtjes of wat dan ook heeft, wil ik ze gewoon blijven gebruiken, zonder ze te slopen.
Dus maak je eerst de remcilinder los, die zit dan nog vast geklemd in zijn zitting maar das zo opgelost met een hamer en een drevel.
De moer aan het einde van de koperen leiding zit ook vast, zoals gewoonlijk, dus je spuit heel de boel in de kruipolie en dan maak je eerste de borgmoer een klein stukje los waarmee de boel vast zit aan de draagarm en dan de moer van de koperen leiding, daar de remcilinder los is, kan nu de remslang draaien en heb je geen last van de vast zittende moer aan het einde van de koperen leiding.
Terwijl je hem wat ronddraait haal je gelijk een staalborstel over het schroefdraad, hardnekkige verf haal je er uit met een klein ijzerzaagje.
Nu draai je zover als kan de borgmoer richting de moer van de koperen leiding, als hij bijna aanzit, draai je aan de remcilinder en de boel komt los, als de koperen leiding er af is, dan het laatste stukje van de borgmoer, en klaar is kees.
Van dichtbij ziet het er nog beter uit.
Heel de boel in een oude doek wikkelen en de perslucht er op.
Gaat hij niet, dan heb je wat meer werk maar dan moet je je vetspuit er aan vast maken, kost een berg vet en werk maar dan pers je hem zeker open.
Maar tot nu toe gaat het altijd met perslucht.
Uiteraard komt de makkelijkste kant eerst.
De kant de nu leeg is maak je van binnen wat schoon en dan druk je de andere zuiger terug, niet anders om anders kan je de boel wel is heel vast persen.
Nu kan je de remcup er uit halen.
Laatste stukje regel je met een drevel en een hamer.
Vervolgens verwijder je de onluchter.
Daar ligt de boel dan.
Wat een zooitje.
Na een rondje staalborstel op de slijpmachine, ziet het er al een stuk frisser uit.
Nou deze nog.
Paar keer flink er doorheen met de grove polijstpasta.
En die kan ook wel weer mee.
Eerst ga je met perslucht de leiding en het ontluchtkanaal uitblazen hier zit schuurmiddel in en dan een doek er door heen.
Vervolgens halen we nog ff een hohn door de cilinder heen.
En smeren we heel de wand in met remmenvet.
De drukkers die op de remcupjes rusten gaan rond om en van onderen in de remmenvet en waar de drukstift in gaat, die krijgt een kloddertje vet.
Dan gaat eerst de remcup er in, voor hen die het willen weten, voor de 328 achter is het 1 1/4
Met de drukker duw je de remcup verder naar beneden.
Nu gaat de stofdop er op, doe je dat niet en je gaat aan de andere zijde dalijk duwen, dan valt deze er weer uit.
De boel omdraaien en de veer er in, deze zorgt er voor dat de drukstift altijd tegen de schoen aan blijft zitten, anders gaat de boel openstaan met remmenstellen en dan gaan je drukstiften niet mee.
Dan remcup,drukker en stofdop er op.
Das 1.
Nog ff het afsluitertje terug zetten.
Montage gat schoon maken en in smeren met vet.
De boutjes schoon maken en met een nieuwe veerring in de vettubbe schuiven.
ff knijpen en dan komen ze er zo uit.
Heel de boel monteren gaat natuurlijk tegen over gesteld van het demonteren.
De drukkers zijn er in staal en alluminium, die stalen roesten minder erg, dan dat die van alu oxideren.
Niet op de foto te zien maar die alu drukker heeft echt een dikke laag oxidatie.
Nu de remmen klaar zijn, haal je van de trommel het stripje er af, waar je met de voelermaat in moet om de remmen te stellen maar dat is voor de volgende keer.
Trommel vast gemonteerd met 1 moer, nu kan je rondt draaien en ff voelen of de trommel nergens aanloopt i.v.m. het afstellen van de wiellagers.
Tandwielkasten er op, zou ook wel makkelijk zijn voor de aandrijving.
Dus de eerste op de werkbank.
En lichtelijk schoon gemaakt.
Meten is weten en voor je het weet heb je een soort van pakking.
Uit zo'n stuk kan je er 2 halen.
Dus dubbel vouwen.
Die je uitgezocht heb, die leg je er op.
Met deze had ik net de gaten geslagen.
Nu hou je de boel goed op zijn plek en draai je aan het holpijpje.
Tot je alle gaten heb over genomen.
En met het hobbymesje de midden er uit gesneden heb.
Das toch duidelijk he.
Met een holpijp sla je altijd op de kopkant van een blok houd, anders zit je te tobben met er uit slaan.
Hobbymes er doorheen.
Zeg maar nee dan heb je er weer 2.
Nu gaan de tapeindes er weer in, tapeind met de hand er zover mogelijk in draaien en dan de moer er zover mogelijk op, niet geheel tot het einde vastdraaien maar 1 of 2 draadspoetjes over houden aan de onderzijde van de moer.
Anders kan het zijn, dat bij het verwijderen van de moer je het tapeind er weer uitdraait.
Nog een moer er op en met 2 sleutels tegen elkaar in vast draaien.
Als het tapaind op zijn plek goed vast zit, dan de moeren weer met 2 sleutels los maken en verwijderen.
Ook weer gedaan.
Op een tandwielkast zitten 2 inspectie plaatjes, deze waren nat van de olie, dus die gaan er af, wilde ik zo wie zo om het tandwiel te zien en gaan weer terug met een nieuwe pakking.
Voor je los gaat schroeven eerst de borging weg tikken die tegen de randjes van de boutkop zitten, zie je vaak niet door de vele lagen verf.
Uit de uitgesneden stukken van daarnet maak je de pakking voor het inpectiedeksel.
En als het deksel weer zit en geborgd, dan niet vergeten dat er ook nog een onluchting zit op de tandwielkast, deze is belangrijk dat hij werkt, nogmaals hoe het er optisch er uit ziet is nu nog niet belangrijk, als het allemaal maar weer werkt.
Das duidelijk he.
Met het tandemstel zo laag mogelijk aan 1 kant, til je met wat moeite de tandwielkast zo op zijn plek.
Waarbij je links en recht een moer er een paar slagen op zet, dit om er weer van af vallen tegen te gaan.
Dan ga je eerst de rotste vast zetten, zonder het deksel waar de remmen op gemonteerd zijn, werkt makkelijker maar ik had geen zin om ze er af te halen, zo gaat het ook, houdt er wel rekening mee dat deze bouten ook met een borglipje zitten.
En als de kast dan op zijn plek zit, dan snij je het teveel aan pakking weg en dan is ie ook weer klaar.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast