ya 328

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 881
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 22 okt 2008 20:36

Hey,

Tof dat internet, Zit nu voor m'n werk in Alesund (NO) maar hoef niks te missen van je startorgasme te kijken.

Wel een kick dat je die bonk roest aan de praat hebt gekregen.
Jammer dat er geen geluid bij de foto's zit. Ik wip wel weer 'es langs om het geluid life te horen.

Gefeliciteerd!
Gr.

Anton
-------------------------------------
Een echte scoutert kèn niet zonder een DAF.. http://www.rolfes.nl/ya126

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » wo 22 okt 2008 21:35

mooi gedaan ruud, altijd leuk als het ineens loopt he, daar doe je het toch voor he en nu nog ff pas krijgen, en jou kennende krijgen we daar veel foto's van wat erg handig is, voor de eventuele toekomst

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 22 okt 2008 22:49

Ga d'r een betaalsite van maken. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » wo 22 okt 2008 22:56

nou moet je niet overdrijven natuurlijk he, moet wij dadelijk gaan uitleggen dat die creditcard afschrijvingen wel voor een internet site is met allemaal mooie leuke foto's, maar dat er toch geen schaars of helemaal niet geklede vrouwen op staan

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 09 nov 2008 20:43

Vandaag wilde ik de tandwielkasten er weer aanhangen, maar blijk ik de verkeerde keeringen mee gekregen te hebben. :evil:

Dus heb ik maar 2 remtrommels er aan gemonteerd en de remmen gesteld.

Zat dit systeem wat achter zit ook maar op de 126, dit is toch wel een makkelijk systeem van de 328.

En die zelf gemaakte naafsleutel is perfect. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » ma 10 nov 2008 22:16

Heb vandaag nog contact gehad met vis over de keeringen.

Ging ie niet begrijpen, want hij verkocht deze altijd voor de 328.

Vooras staat wel in de boeken maar achter niet.

Nu heb ik 45-60-7 gehad en achter in het tandemstel zit toch echt 45-57.2-8 merk is geco MI 1752255/16

Iemand anders al ervaring met de keeringen van het tandemstel voor wat betreft de steekassen ?

M.v.g.r. Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 11 nov 2008 17:49

Keeringen voor de achterkant gaat goed komen. 8)

Dus als het klopt dan heb je voor voor 2 maal 60-45-7 nodig.

En voor achter 4 maal 57,15x44,45x7,93

Maar voor voor heb ik pas zekerheid als de boel open ligt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 13 nov 2008 19:39

Vandaag de keeringen binnen gekregen. 8)

FF een drukkertje gemaakt.

Afbeelding

Precies pas.

Afbeelding

Klaar.

Afbeelding

Voor de rest ben ik alles aan het smeren, gangbaar maken, afstellen, vervangen, pakkingen maken en aan het aanpassen.

Zijn alle scharnierpunten met de kunstofbussen voorzien van een vaste smeernippel in de borgstift.

De bedoeling is om hem technisch geheel klaar te maken, dan als ik mijn rijbewijs heb gehaald om er mee naar mijn werk te rijden, daar de bak er af te halen en in stukken snijden.

De rest een flinke beurt met de stoomcleaner geven, en dan thuis zo parkeren dat de cabine gelast kan worden en dan kosmetisch de boel opfleuren, verven dus. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » do 13 nov 2008 22:16


er mee naar mijn werk te rijden, daar de bak er af te halen en in stukken snijden.
Ik dacht dat jij van het herstellen was en niet het slopen. :roll:
Ga nou echt eens de uitdaging aan :wink:
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 13 nov 2008 22:30

Wat ga ik dan doen met die andere bak ? :?:

Plantjes in doen ? :twisted:

Voor die paar centen die ik er voor betaald heb, daar kan ik niet tegen aan lassen. 8)

Maar als ik die andere bak niet had gehad, dan was ik aan het lassen gegaan ja.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » do 13 nov 2008 22:38

Ja bedenk eens wat ludieks: Plantenbakje voor op het balkon, of een zwembad voor de kinders.
Ook een mooie basis voor een home build aanhangert :wink:
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 13 nov 2008 22:41

Home buildt aanhangertje.

Hmmmm




:lol: :lol: :lol: :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 16 nov 2008 22:03

En dan haal je is zo'n stofdop van je remcilinder af. :shock:

Afbeelding

Dus gaan we alle remcilinders maar is een beurtje geven.

Dan moet die zware veer van de remschoenen los, daar heb je gereedschap voor, als je dat niet heb, zoals ik, dan zet je een griptang op 1 van de schoenen en zet je hem goed vast.

Afbeelding

Nu trek of druk je de schoen zo ver naar voren dat je achter die grote ronde afstelplaat kan, je trek hem een beetje van de achterplaat af en je laat hem rustig onspannen.
Dan zit je schoen voor de remcilinder.

Afbeelding

Doe je met de andere schoen ook.

Afbeelding

Nu kan je de veer er zo uithalen en de schoenen naar beneden laten hangen.

Afbeelding

Na het remsysteem leeg getrapt te hebben, heb ik geprobeerd om de remslang los te krijgen, die wil dus niet, daar de remslang nog geen droogte scheurtjes of wat dan ook heeft, wil ik ze gewoon blijven gebruiken, zonder ze te slopen.

Dus maak je eerst de remcilinder los, die zit dan nog vast geklemd in zijn zitting maar das zo opgelost met een hamer en een drevel.

Afbeelding

De moer aan het einde van de koperen leiding zit ook vast, zoals gewoonlijk, dus je spuit heel de boel in de kruipolie en dan maak je eerste de borgmoer een klein stukje los waarmee de boel vast zit aan de draagarm en dan de moer van de koperen leiding, daar de remcilinder los is, kan nu de remslang draaien en heb je geen last van de vast zittende moer aan het einde van de koperen leiding.

Afbeelding

Terwijl je hem wat ronddraait haal je gelijk een staalborstel over het schroefdraad, hardnekkige verf haal je er uit met een klein ijzerzaagje.

Afbeelding

Nu draai je zover als kan de borgmoer richting de moer van de koperen leiding, als hij bijna aanzit, draai je aan de remcilinder en de boel komt los, als de koperen leiding er af is, dan het laatste stukje van de borgmoer, en klaar is kees.

Afbeelding

Van dichtbij ziet het er nog beter uit. :shock:

Afbeelding

Heel de boel in een oude doek wikkelen en de perslucht er op.
Gaat hij niet, dan heb je wat meer werk maar dan moet je je vetspuit er aan vast maken, kost een berg vet en werk maar dan pers je hem zeker open.
Maar tot nu toe gaat het altijd met perslucht.

Afbeelding

Uiteraard komt de makkelijkste kant eerst.

Afbeelding

De kant de nu leeg is maak je van binnen wat schoon en dan druk je de andere zuiger terug, niet anders om anders kan je de boel wel is heel vast persen.

Afbeelding

Nu kan je de remcup er uit halen.

Afbeelding

Laatste stukje regel je met een drevel en een hamer.

Afbeelding

Vervolgens verwijder je de onluchter.

Afbeelding

Daar ligt de boel dan.

Afbeelding

Wat een zooitje.

Afbeelding

Na een rondje staalborstel op de slijpmachine, ziet het er al een stuk frisser uit.

Afbeelding

Nou deze nog.

Afbeelding

Paar keer flink er doorheen met de grove polijstpasta.

Afbeelding

En die kan ook wel weer mee.

Afbeelding

Eerst ga je met perslucht de leiding en het ontluchtkanaal uitblazen hier zit schuurmiddel in en dan een doek er door heen.

Vervolgens halen we nog ff een hohn door de cilinder heen.

Afbeelding

En smeren we heel de wand in met remmenvet.

Afbeelding

De drukkers die op de remcupjes rusten gaan rond om en van onderen in de remmenvet en waar de drukstift in gaat, die krijgt een kloddertje vet.

Afbeelding

Dan gaat eerst de remcup er in, voor hen die het willen weten, voor de 328 achter is het 1 1/4

Afbeelding

Met de drukker duw je de remcup verder naar beneden.

Afbeelding

Nu gaat de stofdop er op, doe je dat niet en je gaat aan de andere zijde dalijk duwen, dan valt deze er weer uit. :lol:

Afbeelding

De boel omdraaien en de veer er in, deze zorgt er voor dat de drukstift altijd tegen de schoen aan blijft zitten, anders gaat de boel openstaan met remmenstellen en dan gaan je drukstiften niet mee.

Afbeelding

Dan remcup,drukker en stofdop er op.
Das 1.

Afbeelding

Nog ff het afsluitertje terug zetten.

Afbeelding

Montage gat schoon maken en in smeren met vet.

Afbeelding

De boutjes schoon maken en met een nieuwe veerring in de vettubbe schuiven.

Afbeelding

ff knijpen en dan komen ze er zo uit. :idea:

Afbeelding

Heel de boel monteren gaat natuurlijk tegen over gesteld van het demonteren.

Afbeelding

De drukkers zijn er in staal en alluminium, die stalen roesten minder erg, dan dat die van alu oxideren.
Niet op de foto te zien maar die alu drukker heeft echt een dikke laag oxidatie. :evil:

Afbeelding

Nu de remmen klaar zijn, haal je van de trommel het stripje er af, waar je met de voelermaat in moet om de remmen te stellen maar dat is voor de volgende keer.
Trommel vast gemonteerd met 1 moer, nu kan je rondt draaien en ff voelen of de trommel nergens aanloopt i.v.m. het afstellen van de wiellagers.

Afbeelding

Tandwielkasten er op, zou ook wel makkelijk zijn voor de aandrijving. :mrgreen:

Dus de eerste op de werkbank.
En lichtelijk schoon gemaakt.

Afbeelding

Meten is weten en voor je het weet heb je een soort van pakking.

Afbeelding

Uit zo'n stuk kan je er 2 halen.

Afbeelding

Dus dubbel vouwen.

Afbeelding

Die je uitgezocht heb, die leg je er op.

Afbeelding

Met deze had ik net de gaten geslagen.

Afbeelding

Nu hou je de boel goed op zijn plek en draai je aan het holpijpje.
Tot je alle gaten heb over genomen.
En met het hobbymesje de midden er uit gesneden heb.

Afbeelding

Das toch duidelijk he. :)

Afbeelding

Met een holpijp sla je altijd op de kopkant van een blok houd, anders zit je te tobben met er uit slaan.

Afbeelding

Hobbymes er doorheen.

Afbeelding

Zeg maar nee dan heb je er weer 2. :lol:

Afbeelding

Nu gaan de tapeindes er weer in, tapeind met de hand er zover mogelijk in draaien en dan de moer er zover mogelijk op, niet geheel tot het einde vastdraaien maar 1 of 2 draadspoetjes over houden aan de onderzijde van de moer.
Anders kan het zijn, dat bij het verwijderen van de moer je het tapeind er weer uitdraait.

Afbeelding

Nog een moer er op en met 2 sleutels tegen elkaar in vast draaien.

Afbeelding

Als het tapaind op zijn plek goed vast zit, dan de moeren weer met 2 sleutels los maken en verwijderen.

Ook weer gedaan.

Afbeelding

Op een tandwielkast zitten 2 inspectie plaatjes, deze waren nat van de olie, dus die gaan er af, wilde ik zo wie zo om het tandwiel te zien en gaan weer terug met een nieuwe pakking.
Voor je los gaat schroeven eerst de borging weg tikken die tegen de randjes van de boutkop zitten, zie je vaak niet door de vele lagen verf.

Afbeelding

Uit de uitgesneden stukken van daarnet maak je de pakking voor het inpectiedeksel. :idea:

Afbeelding

Afbeelding

En als het deksel weer zit en geborgd, dan niet vergeten dat er ook nog een onluchting zit op de tandwielkast, deze is belangrijk dat hij werkt, nogmaals hoe het er optisch er uit ziet is nu nog niet belangrijk, als het allemaal maar weer werkt.

Afbeelding

Das duidelijk he.

Afbeelding

Met het tandemstel zo laag mogelijk aan 1 kant, til je met wat moeite de tandwielkast zo op zijn plek.
Waarbij je links en recht een moer er een paar slagen op zet, dit om er weer van af vallen tegen te gaan.

Afbeelding

Dan ga je eerst de rotste vast zetten, zonder het deksel waar de remmen op gemonteerd zijn, werkt makkelijker maar ik had geen zin om ze er af te halen, zo gaat het ook, houdt er wel rekening mee dat deze bouten ook met een borglipje zitten.

Afbeelding

En als de kast dan op zijn plek zit, dan snij je het teveel aan pakking weg en dan is ie ook weer klaar.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » zo 16 nov 2008 23:19

ziet er goed uit ruud, alles weer lekker fris en fruitig, fijn idee als je weet dat de remmen goed zijn he

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 16 nov 2008 23:31

Dat hij uberhaupt nog wat remde, vindt ik wel knap na dit gebeuren.

Zal mij benieuwen hoe de cilinders er aan toe zijn aan de voorkant.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast