Startprobleem DAF

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Startprobleem DAF

Berichtdoor Koenzie » vr 24 sep 2010 17:20

Heej,

Mijn DAF had vandaag helaas een probleem. Ik had lekker een stukje gereden en zette de YA voor de deur. Motor uit, stroom eraf. Stukje gelopen en wilde hem weer starten.

Hij had op LPG gelopen en ik dacht, zal hem weer eens een keer op benzine starten. Schakelaar omgezet en proberen te starten, helaas geen succes dus ik denk, dan maar op LPG. Helaas start hij nu ook niet meer op LPG. De startmotor gooit hem nog wel even kort rond maar draait niet meer helemaal. Zou er iets in de benzineleiding hebben kunnen zitten waardoor mijn motor nu is vastgelopen? Helaas heb ik geen slinger, want waarschijnlijk is hij nog wel snel aan te slingeren.

Iemand en idee ?
Of iemand in de buurt (son en breugel, eindhoven) die een slinger heeft om het even te testen ?

Alvast bedankt!

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » vr 24 sep 2010 17:26

Hallo Koenzie.

Ik kom uit Veghel en heb een slinger.
Ik ga nu toevallig naar Eindhoven en zou over Son kunnen rijden.
Maar ik weet je adres niet, je bent waarschijnlijk geen lid van de club.(dan had ik je adres en telefoonnummer gezien in de ledenlijst.

Als je wilt kun je de slinger wel lenen, moet je hem komen halen.

groet
Kees

ps: zie PB (en op gas lukt de mijne ook niet met slinger)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 24 sep 2010 17:33

Als ik het zo lees, zou ik zeggen koolborstels van de startmotor versleten of de accu's zijn slecht.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » vr 24 sep 2010 20:16

HIj heeft mijn slinger.
Ben benieuwd of hij hem daarmee aan de praat krijgt.

suc6

Kees

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 24 sep 2010 20:26

En zo niet, heeft ie een lekkere workout gehad. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » vr 24 sep 2010 20:42

Of een cursus gipsboetseren als je ontsteking niet goed staat

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Berichtdoor Koenzie » za 25 sep 2010 00:03

Ik ga morgenvroeg de slinger proberen. Wat is de beste manier om de accus te controleren ? De verlichting werkt namelijk nog gewoon.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » za 25 sep 2010 08:43

Ik zou zeggen, zet je dashbordverlichting aan en starten maar. Als je lamp flink dimt zijn je accu's overleden.
Heb je toevallig geprobeerd of er benzine in je carburateur komt? dat kan je proberen door je benzineleiding op je carburateur een beetje los te draaien, contact aan zetten, keuzeschakelaar op benzine en dan met de hand oppompen. Op den duur sijpelt er dan wat benzine lang de losse leiding op je carburateur.
Om te kijken of je startknop of je startmotor slecht is kan je met een draadje van de plus van je startmotor naast het startcontact ernaast je startmotor laten draaien. Draait'ie niet, dan is er iets met je startmotor aan de hand (als je accu's goed zijn natuurlijk :wink: )

Unifil5321
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
Locatie: Hoogezand

Berichtdoor Unifil5321 » za 25 sep 2010 21:29

hoi

je zou ook nog naar je beveiligings relais van t lpg kunnen kijken als die stuk is gooit ie de toegang voor het gas dicht dit gebeurt ook als je accus niet genoeg spanning leveren om de relais te bekrachtigen dus waarschijnlijk ook bij t slingeren.

Groeten Niels

Henkiepankie
Hercules Held
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 19 jan 2007 21:08
Locatie: Doorwerth (GLD).l

Berichtdoor Henkiepankie » zo 26 sep 2010 00:02

ja moet je wel ff de solenoid van je brandstof met de hand open zetten voordat je gaat slingeren/starten (zo zit het in iedergeval bij mij).

gr rico
Ik hou van 80 Km/h :)

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Berichtdoor Koenzie » zo 26 sep 2010 03:29

Hij start met de slinger goed :) (bedankt Kees!!!)
Een kleine zorg minder dus.

Helaas electrisch nog niet, dus dan zal het probleem bij de accus liggen toch ?

Kunnen die opeens niet meer gaan werken ? Een paar uur ervoor waren er nog geen problemen....

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 26 sep 2010 08:07

dus dan zal het probleem bij de accus liggen toch ?
Als ik het zo lees, zou ik zeggen koolborstels van de startmotor versleten of de accu's zijn slecht.
Accu's kan je niet open maken, startmotor wel.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » zo 26 sep 2010 12:33

had met mijn eigen auto, naar de super markt gerden, mijn vriendin deed boodschapen, en ik bleef zitten 5 minuutjes met de radio aan, daarna wou hijniet meer starten, ok niet toen in hem aangeduwd had, en een uur gereden had, spontaan een cel kapot gegaan,

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » zo 26 sep 2010 14:21

Hij start met de slinger goed :) (bedankt Kees!!!)
Een kleine zorg minder dus.

Helaas electrisch nog niet, dus dan zal het probleem bij de accus liggen toch ?

Kunnen die opeens niet meer gaan werken ? Een paar uur ervoor waren er nog geen problemen....


Een akku kan er zomaar mee stoppen. Maar meet is het voltage bijv in je nato stekker. Onbelast en tijdens het starten. Vooral tijdens het starten mag je spanning niet te ver invallen. Je kan ook met een zuurweger het soortelijk gewicht van je zuur per cel wegen. Als je hier één afwijkende in hebt kan het al mis zijn. Meten is weten.
Je woont niet naast de deur bij me anders zou ik wel willen meten. :wink:

gr William
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Berichtdoor Koenzie » zo 26 sep 2010 18:35

Beide accu's doorgemeten en ze geven 12,35 volt ongeveer. Het water stond wel een beetje laag, dus dat zal ik even bijvullen.

De dynamo heb ik er nog niet af durven halen, maar dat ga ik morgen denk ik even doen. heb niet heel veel speciaal gereedschap om dat te doen, is dat nodig? Misschien voor het terugzetten en aanspannen ?


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 2 gasten