ya 328

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

jerry
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor jerry » wo 11 apr 2012 18:18

als je niet met een ongesynchroniseerde versnellingsbak om kan gaan
is het een optie :P
bijna alles wat groen is humor om in te sturen

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser

Berichtdoor Maikel » wo 11 apr 2012 19:06

Daar ik ook zo`n "poor mans 328" heb :twisted: moet ik toch even reageren .Ik heb hem alweer een jaar of 7 en het bevalt me prima :wink: Als ik het goed heb zijn er een stuk of 5 verschillende opbouwen geweest , waarvan er 2 met aluminium bak de rest van staal .De 324 uit ijmuiden is al een tijdje geleden verkocht .

Ps Hoppa , hoe krijg ik die foto`s ook alweer van photobucket hier op het forum , ik weet het niet meer :oops:

Gr Maikel

Jorrit
Cabine Coureur

Berichtdoor Jorrit » wo 11 apr 2012 20:03

Persoonlijk vind ik een 324 een 'poor man's 328' zoals een rover 75 een 'poor man's jaguar' wordt genoemd.
Dat hoor je vaker maar als je in beide veel gereden hebt kies je uiteindelijk toch voor een 314/324 denk ik. OK, het ongesynchroniseerd schakelen is heel leuk en de vering van een 328 is iets fijner, maar verder vind ik een 314 veel lekkerder rijden.

De extra PK's in een 328 merk je weinig van door het tandemstel, die continue sper wringt nou enmaal altijd...
Het is ook wel stoer en het heeft ook een mooi geluid -> 'maar het is toch geen 328'.
Heb ik opgelost door een 328 motor en 328 uitlaat(demper) in te bouwen... :D
Jorrit kom er maar in met je rij-impressie -> jij hebt ook alles gewetenloos verkocht :lol: en dus zo'n beetje overal in rondgereden, van nekaf tot Reo :mrgreen: :mrgreen:
Gewetenloos niet helemaal, maar wel veel verkocht en dus gereden. 8) Tot op heden nog steeds extreem veel lol van de 314, afgelopen Paasweekend weer mee naar de Ardennen geweest zonder problemen. Rijdt gewoon heerlijk en doet het altijd.

Is niet voor niks dat ik deze al zo lang heb...! :wink: :D

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 11 apr 2012 21:57

Kijk dat werpt nou eens professioneel licht op de zaak. De 314/324 stijgt in mijn achting en ik moet zeggen: die telefooncentrale met een aggregaat(?) ertussen vind ik echt mooi om te zien.

Met een camper ga je toch niet raggen dus rij-eigenschappen op de (snel)weg zijn echt belangrijk zeker als je wat kilometertjes gaat maken (meestal wel 100+ km als je van ons uit ergens naar toe wil, harskamp, axel en dat soort dingen.

Volgens mij zit je in een 314 hoger dan in een 328?

Wat Gerard heeft gedaan met die vrijloopnaven in de tandem van de 328 vind ik wel een goeie.
:oops: Oeps waren voorwielen met vrijloop, achter één as eruitgehaald en deksel op gat... :oops:

Paasweekend weer mee naar de Ardennen geweest zonder problemen.
-> toch wel pong op TV meegenomen en de schemerlamp? :shock:
Laatst gewijzigd door Dafinknouleuk op do 12 apr 2012 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » wo 11 apr 2012 22:31

hoe krijg ik die foto`s ook alweer van photobucket hier op het forum , ik weet het niet meer :oops:

Gr Maikel
He maikel.

FF in photobucket met je muis over het kleine fototje heen, komt er een menutje te voor schijn, onderste met IMG link op klikken, zegt ie als het goed is, gekopieerd, en dat in dit forum de link plakken, moet lukken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » wo 11 apr 2012 22:33

Rijdt gewoon heerlijk en doet het altijd.D
Shimmy-en hebben deze wagens met hun assen ook geen last van toch ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

markwise
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor markwise » do 12 apr 2012 11:45

Anders ff een nieuw 314/324 topic openen?
Vind het wel
Interessant namelijk en anders is al
Die info lastig terug te vinden later...

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser

Berichtdoor Maikel » do 12 apr 2012 16:22

Hey Ruud , is gelukt hoor fotootje :) Wat betreft het shimmy `n heb ik nog nooit gehoord bij een 314/324 , staat overgens wel vermeld in het handboek dat het zou kunnen voor komen . Gr Maikel.

Afbeelding

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » do 12 apr 2012 20:21

Anders ff een nieuw 314/324 topic openen?
Vind het wel
Interessant namelijk en anders is al
Die info lastig terug te vinden later...
Als ik er ooit is 1 aanschaf, dan komt dat topic er vanzelf. :lol:

En de 328 heeft een nieuw tehuis. :cry:

Deed toch stiekum wel ff zeer, toen ie weg reed. :(

Fototje opgezeild komt nog.

Was voor het eerst sinds ik hem had.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

markwise
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor markwise » do 12 apr 2012 20:39

Ja is goed, ben wel benieuwd hoe die er uit zag..

wegmann
Hercules Held

Berichtdoor wegmann » do 12 apr 2012 23:00

Ik heb wel wat 314 ervaring....was bijna 10 jaar toolsetchauffeur in een mobiele functie op eerst een gewone 314 toolset met hoge huif en later met een 324 gesloten opbouw gelijk aan die hierboven afgebeeld als gnk-wagen. Reed in die tijd vaak 200km per dag met 't ding.

Kan niet anders zeggen dat de 324 een prettig dafje is om dagelijks mee te rijden, ligt door z'n hogere gewicht lekker stevig op de weg (stuitert niet zo als de gewone 314) maar is daardoor wel wat langzamer en verbruikt meer. Ook het gat tussen de 3de en 4de versnelling wordt vervelender, goed door trekken in 3 dus, maar inhaal akties (jahjah het kan nodig zijn 8) ) zijn niet altijd even fijn. De remmerij is ook beter omdat er meer druk op de achteras is, uitbreken van de kont is met een gewone 314 op een nat wegdek heul makkelijk voor elkaar te krijgen..... de 324 heeft daar veel minder last van. Shimmy-verschijnselen zijn zeker mogelijk, alleen voel je het goed aankomen (ya126 en 328 kunnen je nog wel eens verrassen) zodat je op tijd in kan grijpen. De keren dat ik het mee gemaakt heb was altijd bij hogere snelheden, een losse 314 loopt maar zo 95-100km/h. Oorzaak is ook simpeler te lokaliseren, meestal gewoon wiellager of fuseespeling.

Wat ik wel echt hinderlijk vind/vond van de 324 is dat ie topzwaar is, pas op voor omslaan.......ik heb 'm wel eens op 2 wieltjes gehad......

328 blok inbouwen....ach waarom.....het verschil die pk's extra merk je na 10km ook niet meer...... als het echt veel beter was geweest had defensie of Daf zelf dat al wel gedaan.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 12 apr 2012 23:02

Shit, istie al weg? ik wou nog ff langskomen voor een laatste groet :cry: :cry:

Ik had natuurlijk 'em al en paar keer gezien 'work in progress' maar helemaal af (met draaiende motor) nog niet.

Nou ja dan maar wachten tot de 324 helemaal af is : mrgreen:
Wel opschieten, het is DOH voor je het weet :shock:

Kees64
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor Kees64 » za 14 apr 2012 11:21

Was ook niet de makkelijkste beslissing om te nemen, kan ik je wel vertellen.

Maar heb die 126 ook nog, beide staan de laatste tijd wel heel veel binnen.

Dikke laag stof er op, je kent het wel.

Vindt sleutelen inderdaad leuker als rijden.

De kids worden groter en willen ook wel is mee.

Moeders heeft het al een poos over een camper maar daar wil ik alleen in meegaan als ie groen is.

Blijft er alleen een 324 toolset over.

Weet er al 1 te staan maar weet niet of ie hem weg doet, zit een daf turbodiesel in en de werkbanken en lades en het meeste gereedschap zit er nog in.

Ding schijnt te roken als een stoomboot maar das een kwestie van onderhoud, en anders, als het niet op kenteken staat heb ik nog een goede motor staan en bouwen we gas in.

Maar das allemaal helemaal nog ver van mijn bed.

Ha Ruud,

Zal wel "zeer" hebben gedaan dat laatste ritje naar het postkantoor voor de overschrijving.

Straks een mooie toolset, als je die helemaal klaar hebt en met die "bak" wat tripjes met je kinderen gaat doen (tip: laat de vrouw/ deegroller thuis) ben je "blij" dat je de overstap gemaakt hebt!

Mzzl
Kees

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » zo 15 apr 2012 16:54

Ha Ruud,

Zal wel "zeer" hebben gedaan dat laatste ritje naar het postkantoor voor de overschrijving.

Straks een mooie toolset, als je die helemaal klaar hebt en met die "bak" wat tripjes met je kinderen gaat doen (tip: laat de vrouw/ deegroller thuis) ben je "blij" dat je de overstap gemaakt hebt!

Mzzl
Kees
Deed zeker ff zeer ja.

Maar gedane zaken nemen geen keer.

Had al over de mail info gehad en zelf al gevonden op wikipedia dat het een 314 moet zijn.

Die zijn van voor 1960 en de 324 erna.

En dat APK gezeik heb ik geen zin in.

En dan doel ik niet op veiligheid maar al dat geneuzel over je spiegels en je keurmerkje in je kentekenplaat en al die prietpraat. :evil:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkedaf
Hercules Held

dikkedaf

Berichtdoor Dikkedaf » ma 16 apr 2012 23:45

De YA 314 is wel een leuk ding, er zijn er zo weinig van bewaard gebleven. Voor een aantal jaren terug met de YA 314 tijdens een DPA Hunebedtreffen een nachrit/speurtocht gereden op het oefenterrein. De zandwegen, met name de tankbanen waren door overvloedige regen kort ervoor veranderd in een modderbak met 30 cm diep sporen. Nekafs en YA 328 hadden veel moeite met die modder, niet de YA 314, die door de grote banden met gemak er door heen hobbelde. Het enige nadeel is dat je van de stoel stuitert op slecht terrein. Wat trekkacht betreft, geen probleem. Toen mijn YA 328 in de buurt van mijn woning defect raakte, heb ik deze met de YA 314 met een trekstang gesleept, en dat ging erg goed. Ik denk dat de YA 314/324 wel miskend is bij groene clubs, maar dat is onterecht. Na de tereinrij acties in Havelte keek menig eerst sceptisch aanwezige toch met andere ogen naar de YA 314!
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"

Terug naar “Projecten”