verlichting

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

jabami
Cabine Coureur
Contacteer:

Berichtdoor jabami » do 10 feb 2011 08:47

Heeft AOC dat niet in vlissingen of V/D Peijl in middelburg ?

Gr, Ramon
v.d. Peijl in Middelburg heeft ze niet.
Daar ben ik geweest en dat bleken achteraf de lampen voor links verkeer te zijn.
A.O.C. Vlissingen weet ik niet, daar ben ik niet geweest.

Jan.

ramon
Cabine Coureur

Berichtdoor ramon » do 10 feb 2011 10:43

Heeft AOC dat niet in vlissingen of V/D Peijl in middelburg ?

Gr, Ramon
v.d. Peijl in Middelburg heeft ze niet.
Daar ben ik geweest en dat bleken achteraf de lampen voor links verkeer te zijn.
A.O.C. Vlissingen weet ik niet, daar ben ik niet geweest.

Jan.
Oke vreemd, je zou toch zeggen dat links en recht het zelfde zijn he, tenminste bij personen auto's wel ?

Gr, Ramon
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch

jabami
Cabine Coureur
Contacteer:

Berichtdoor jabami » do 10 feb 2011 12:12

Oke vreemd, je zou toch zeggen dat links en recht het zelfde zijn he, tenminste bij personen auto's wel ?

Gr, Ramon[/quote]

Heb even gegoogeld naar wat afbeeldingen.

Als je je 126 voor een muur zet, zie je (met goed afgestelde koplampen) het volgende beeld.

Afbeelding

Je ziet, dat de lampen aan de rechterhelft hoger schijnen, dan de linkerhelft van het verlichte gedeelte.
Op het wegdek schijnt het licht aan de rechterzijde (de berm) dus verder, dan aan de linkerzijde.

Afbeelding
Voor dat beeld zorgt het kapje, dat onder je gloeidraad in je koplamp zit.
De lampen passen (door de uitsparing in de reflector), maar op één manier in die reflector.

Bij de lampen die ik kocht (daar kwam ik weken later pas achter) schijnt het rechtergedeelte horizontaal en het linkergedeelte omhoog.
Dus die zijn voor links verkeer zoals in Engeland en dergelijke.
Voor tegenliggers werkt dat hier verblindend.

Als je dus ooit naar de War and Peace Show in Beltring gaat, je koplampen afplakken.
Je kan daar speciale stikkers voor kopen, maar met ondoorzichtig plakband lukt het ook.

Afbeelding

Het vorenstaande geldt natuurlijk voor de a-symetrische verlichting zoals op onze oude Daf's.

Jan.

ramon
Cabine Coureur

Berichtdoor ramon » do 10 feb 2011 14:14

Gr, Ramon

Heb even gegoogeld naar wat afbeeldingen.

Als je je 126 voor een muur zet, zie je (met goed afgestelde koplampen) het volgende beeld.

Afbeelding

Je ziet, dat de lampen aan de rechterhelft hoger schijnen, dan de linkerhelft van het verlichte gedeelte.
Op het wegdek schijnt het licht aan de rechterzijde (de berm) dus verder, dan aan de linkerzijde.

Afbeelding
Voor dat beeld zorgt het kapje, dat onder je gloeidraad in je koplamp zit.
De lampen passen (door de uitsparing in de reflector), maar op één manier in die reflector.

Bij de lampen die ik kocht (daar kwam ik weken later pas achter) schijnt het rechtergedeelte horizontaal en het linkergedeelte omhoog.
Dus die zijn voor links verkeer zoals in Engeland en dergelijke.
Voor tegenliggers werkt dat hier verblindend.

Als je dus ooit naar de War and Peace Show in Beltring gaat, je koplampen afplakken.
Je kan daar speciale stikkers voor kopen, maar met ondoorzichtig plakband lukt het ook.

Afbeelding

Het vorenstaande geldt natuurlijk voor de a-symetrische verlichting zoals op onze oude Daf's.

Jan.[/quote]

Dank je voor de uitleg !
Is vrij duidelijk.
Zou opzich geen overbodige luxe wezen om eens te kijken of je die lampjes nog ergens kan krijgen, heeft Carrosseriebedr. Peter ze niet ?

Gr, Ramon

Willempie
Hercules Held

Berichtdoor Willempie » do 10 feb 2011 14:38

fotootje graag, kan me voorstellen dat de diameter goed is maar hoe je dat dan vastklikt in de gewone lamp is me dan een raadsel.

bvd
Ziet er zo uit Anton,

Ik was ook al van plan deze te gaan monteren wanneer ik zover ben :lol:

Het is dus eigenlijk een H4 lamp op onze oude lampvoet.

Kan je er niet aankomen laat het weten dan kan ik ze regelen voor je.

gr William

Afbeelding
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

jabami
Cabine Coureur
Contacteer:

Berichtdoor jabami » do 10 feb 2011 15:51

Ja, nu gaat er bij mij ook een lampje branden.

Ik heb dus nog de hééééééle oude.
Die met de bajonetaansluiting.

Afbeelding

DIE (met de bajonetaansluiting) kon ik nergens meer krijgen.
Jullie hadden het steeds over de opvolger daarvan, met de steekaansluiting.
Dat had ik even niet in de gaten.

Zo zie je maar weer, een fototje verduidelijkt alles.

Jan.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 10 feb 2011 16:52

Jan,

Ik heb dus ook die bajonet met drie puntjes.

Volgens mij kun je daar geen H4 zomaar indoen? De diameter zou misschien wel goed zijn maar de bevestiging is een beetje problematisch.

Willempie
Hercules Held

Berichtdoor Willempie » do 10 feb 2011 20:39

Jan,

Volgens mij kun je daar geen H4 zomaar indoen? De diameter zou misschien wel goed zijn maar de bevestiging is een beetje problematisch.
Ik ga volgende week een setje monteren de bevestiging vraagt inderdaad wat aandacht denk ik. Foto's volgen.

gr William

jabami
Cabine Coureur
Contacteer:

Berichtdoor jabami » do 10 feb 2011 20:44

Jan,

De lamp van William is eigenlijk een vervangende lamp om in een gewone reflector een halogeenlaamp te kunnen doen.
De originele halogeenlamp heeft "drie van die pootjes" die in de reflector passen.
Afbeelding

Om nu toch een halogeenlamp te kunnen monteren heeft men toen een vervanglamp gemaakt met een ronde voet.
Afbeelding

Die lampen mogen eigenlijk niet, omdat het brandpunt (gloeidraadje) anders ligt of kan liggen, dan bij een normale duplolamp. (verblinding tegenligger)
Officieel mag je alleen een halogeenlamp plaatsen, als er "H4" in het koplampglas staat.
De warmteontwikkeling van zo'n halogeenlamp is ook veel groter dan van een duplolamp.
Het is de vraag of onze reflectoren en koplampglazen daar tegen kunnen.

Het mooiste zou zijn een ronde halogeen reflector met glas te vinden die in ons koplamphuis past.
Wij hebben ze in onze 126. (heeft vorige eigenaar gedaan)
Maar ik weet niet of ze nu nog te krijgen zijn.
Ronde koplampen zoals vroeger zie je niet veel meer, dus de keuze is niet meer zo groot.

In mijn 328 zitten nog die oude duplolampen. Ik houd het maar zou. Bij die snelheid voor mij licht zat.

Jan.

ramon
Cabine Coureur

Berichtdoor ramon » do 10 feb 2011 21:23

Jan,

De lamp van William is eigenlijk een vervangende lamp om in een gewone reflector een halogeenlaamp te kunnen doen.
De originele halogeenlamp heeft "drie van die pootjes" die in de reflector passen.
Afbeelding

Om nu toch een halogeenlamp te kunnen monteren heeft men toen een vervanglamp gemaakt met een ronde voet.
Afbeelding

Die lampen mogen eigenlijk niet, omdat het brandpunt (gloeidraadje) anders ligt of kan liggen, dan bij een normale duplolamp. (verblinding tegenligger)
Officieel mag je alleen een halogeenlamp plaatsen, als er "H4" in het koplampglas staat.
De warmteontwikkeling van zo'n halogeenlamp is ook veel groter dan van een duplolamp.

Het mooiste zou zijn een ronde halogeen reflector met glas te vinden die in ons koplamphuis past.
Ronde koplampen zoals vroeger zie je niet veel meer, dus de keuze is niet meer zo groot.

In mijn 328 zitten nog die oude duplolampen. Ik houd het maar zou. Bij die snelheid voor mij licht zat.

Jan.
Golfje 2 heeft ronde koplampen en sommige zelfs 2 setjes, grootlicht en dimlicht ;)

Gr, Ramon

Willempie
Hercules Held

Berichtdoor Willempie » do 10 feb 2011 21:26

Jan,

Afbeelding

Afbeelding

Jan.
Jan die zijn er wel, stonden pas in de Hercules a 90,- p/stuk. En ik heb een hekel aan geld uitgeven :wink:
De gloeidraad afstand had ik ook al aan zitten denken, maar ik ga toch is een poging wagen.

gr William

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » do 10 feb 2011 21:38

En die van neglin die ik verleden keer gepost had ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

jabami
Cabine Coureur
Contacteer:

Berichtdoor jabami » do 10 feb 2011 21:44

En die van neglin die ik verleden keer gepost had ?
Daar heb ik naar gekeken Ruud.
Die van mij hebben het zelfde nummer, maar met de toevoeging "H".
Neglin 10838H.
Waarschijnlijk zit hem daar het verschil in.
De goeie, dus zonder die "H" zijn hier niet meer te koop.

Jan.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » do 10 feb 2011 21:50

Als ik weer is naar die zaak ga, zal ik is informeren.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

jabami
Cabine Coureur
Contacteer:

Berichtdoor jabami » do 10 feb 2011 21:56

Jan die zijn er wel, stonden pas in de Hercules a 90,- p/stuk. En ik heb een hekel aan geld uitgeven :wink:
De gloeidraad afstand had ik ook al aan zitten denken, maar ik ga toch is een poging wagen.

gr William
Vroeger, dan heb ik het over zo'n 35 jaar geleden, waren er overal verloopringen te koop.
Die pasten in een gewone reflector en in die ring paste dan zonder problemen weer een halogeenlamp.
Ik had verwacht dat die ringen in de loop der jaren uitgestorven zouden zijn, maar op diverse forums wordt er nog steeds over gesproken.
Google maar eens naar "koplamp verloopringen"

Ook op marktplaats stond er nog een (welliswaar in combinatie met een komplete koplamp), maar ze zijn er dus nog steeds.

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
Uit een maktplaats advertentie
KenmerkenSoort onderdeel: Verlichting Staat: Gebruikt Levering: Ophalen of Verzenden Model: 205BeschrijvingOriginele rechter koplamp voor peugot 205.
Deze lamp past in alle 205 modellen.
De lamp wordt geleverd met een duplo lamp en een verloopring voor een H4 lamp.
De prijs is inclusief de verzendkosten. Bij afhalen andere vraagprijs.
-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Misschien bij een automaterialenzaak ?????
Dat waren heel simpele ringen.
Als ze er nog zijn, kunnen ze volgens mij nooit veel kosten.

Jan.

Terug naar “Techniek YA126”