Dikkie's Dodgy Deeds

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » vr 12 sep 2025 20:23

17 augustus, open dag Collection '39-'45 te Winkel (NH). Prima dag om het beestje uit te laten! En meteen met de vooras een territorium afbakening gedaan.

Bij terugkomst bleek het linkerachterwiel vettig te zijn. Helaas, nieuwe pakkingen waren dus niet heilig.. terwijl rechts wel gewoon droog is gebleven :roll: Weer mooi puntje voor binnenkort.

De van origine vacuum ruitenwissermotoren zijn ook een slag apart. Aan bijrijderskant vacuum en misschien doet-ie het, misschien ook niet.. aan bestuurderskant omgebouwd naar elektrisch en die bleek ook paraat te staan om in deeltijdfunctie slechts af en toe te werken. Besluit genomen om dan maar niet origineel te zijn en om te bouwen naar 2 elektrische.
Dus, vacuumleiding van spruitstuk afgehaald en afgedopt
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » vr 12 sep 2025 20:29

Vervolgens de vacuumleiding vanuit de cabine naar het raamframe gebruikt om een voedingsdraadje doorheen te leggen, zo blijft de originele look aardig behouden dacht ik zo

Zekeringhouder (met meer dan 1 positie, kan handig zijn voor toekomstige ideeën) en 2 ruitenwissermotoren laten aanrukken

Motoren opgehangen, stukje LPG leiding die ik nog had rondslingeren gebruikt voor de doorlus naar de linker motor. Opgehangen met popnagels in de bestaande gaten. Als ik weer eens op een beurs ben kijk ik wel voor originele klemmetjes. Massa zal ik gaan maken via het raamframe.

En we zijn weer bij, to be continued..

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » za 13 sep 2025 17:32

Ruud kom er maar in, was dit een prima oplossing of zou je het anders doen? :mrgreen:
Alleen iets minder vlak maken, zodat de las wat dikker blijft, te dun maken en het scheurt denk ik weer.
Als je er met een stukkie plat koper er achter kan komen, zou ik door en door boren en dan vol lassen, heb je een soort van puntlassen.
Maar aan de andere kant, als het zo weer een paar jaar mee kan, zou ik het wiel niet proberen opnieuw uit te vinden.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » wo 06 mei 2026 21:36

Ik zag een opmerking voorbij komen dat het leuk is om weer bij te werken.. ook maar ff doen dan.

Zie dat ik geëindigd ben met de ruitenwissermotoren. Dus, weer ff terug naar september '25..

Ruitenwissers aangesloten, beetje loos in de draad gehouden, raam moet namelijk open kunnen scharnieren en zou lullig zijn als dan het snoertje te kort blijkt

Rondritje door thuisstad, historische voertuigen met in het kader van 80 jaar bevrijding wat aandacht voor groen. Mijn ouders in de 126, ik met gezin in de dodge. Eerst ff overleg

Gaf mooie uitzichten, op de zeedijk pal naast mijn huidige werkplek, genomen vanuit mijn eigen daf nog wel

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » wo 06 mei 2026 21:39

Op terugkomst bij Willemsoord (voormalig marineterrein, is ook vaak het Historisch weekend gehouden) weer mooi op de foto gekomen :mrgreen:

Begon wel zijn territorium te markeren, dus meteen ff goed nalopen.. was immers zijn eerste langere rit sinds al het onderhoud. Lijkt erop dat het uit de vooras komt, binnenkort maar eens nieuwe keerringen bestellen (ja, moet nog..)

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » wo 06 mei 2026 21:43

Volgende serie: december. Tijd om de nare plekken uit de zijkant van de bak te vissen.

Eerst plaatje op maat geslepen, overgetekend op de bak, op naar zo goed of kwaad als het gaat precisieslijpen. Wel leuk, de bak blijkt geplamuurd te zijn, wat geeft dat een zooi aan stof in de schuur!!

Daarbij viel op dat gaandeweg tijdens het slijpen, de plaat van de bak bol ging staan. Stond dus leuk veel kracht op van achteren

Ook niet verwonderlijk met die troep. Dubbeling met jaren zand en vocht ging toch zijn tol eisen. Alleen het onderste deel was echt slecht maar zo kon ik mooi het achterliggende spantje ook behandelen

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » wo 06 mei 2026 21:45

Na het behandelen (geen foto), nieuw plaatje op zijn plek

Volblubberen en afslijpen tot het een soort van vlak is

Beetje primer

En groen uit een 6014 knikkerbusje, volstaat wel ff tot de hele auto geschuurd en overgespoten word

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » wo 06 mei 2026 21:50

Tussendoortje, pio set was afbladderend groen en zwart door elkaar. Vond ik niet mooi, geen idee hoe het origineel hoort, dus maar gedaan wat ik mooi vind. Volledig kaalgeschuurd, metaal matzwart gemaakt, houtwerk in de beits

Smoelt wel aardig

Achterop de auto helemaal. In daglicht overigens beter te zien dan op deze foto.

Tevens de bovenzijde van het rechterbankje meegepakt, geschuurd en in de beits, maar ben er nog niet helemaal van overtuigd. Hoort origineel groen maar was in deze wagen een soort van bruin, wel geinig kleurtje, maar geen idee wat voor lak of beits het was. Wat ik nu bovenop heb is het naar mijn smaak toch net niet. Voorzijde bankje is nog niet onder handen genomen, voor de vergelijking.

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » wo 06 mei 2026 21:54

Handrem was ook een ergernis, de stang erin was afgebroken. Daar zit nou net het knopje aan vast waar de veer onder zit die de arretering in zijn werk drukt.. Of simpel gezegd, knopje afgebroken, handrem bleef niet staan en is opgelost met een touwtje er omheen.

Afijn. Gedemonteerd dus.

Nieuw stangetje er in, knopje gemonteerd, weer onder de auto gehangen en nu functioneert die gewoon zoals een handrem hoort te doen.

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » wo 06 mei 2026 22:00

Komen we rustig aan in het heden, we spreken afgelopen zondag.. Mijn schuurtje was te klein, of zo u wilt, te vol. Afgezien van een hoop zooi die inmiddels naar de stort is of andere eigenaren heeft gevonden, werd het tijd voor een verbouwing.

Ik had langs 1 wand allemaal van die el cheapo bouwmarkt stellingen, eigenlijk troep, maar het heeft zijn doel zeker gedient. Ik kreeg een aanbod van gratis palletstellingen, nou dat is niet duur. Dus auto's naar buiten, ALLES uit de stellingen, afbreken en grote opbouwen.. en proberen enigzins georganiseerd weer in te bouwen. Wat een gedoe en wat een hoop zooi :oops:

Resultaat: 1 wand nagenoeg leeg, meerdere planken nog ruimte over, 1 plank vol met troep die nog naar de stort moet, 1 plank met uiterst waardevolle spullen voor de handel, en beide wagens weer naar binnen. Dikkie grote blij.

En dit jaar was uniek: ik had op 5 mei voor het eerst in jaren geen rit. Dus met vrouw en kinders maar een rondje om het blok, tokkelen door eigen stad, langs wat geopende bunkers, frietje en ijsje halen, maar vooral ook even een fotootje op de eerder genoemde zeedijk.

We zijn weer bij!! 8)

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » do 07 mei 2026 20:06

8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben