Dikkie's Dodgy Deeds

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » vr 10 jan 2025 23:23

Een ander dingetje waren de knipperlichten. Achteraf ingebouwd omdat geen enkele WC52 die af fabriek had, dus geheel vrij van documentatie. De knipperlichtschakelaar was simpel en voedde via 2 diodes ook een controle lampje en een buzzertje. Dat buzzertje had ik er al heel snel van af gesloopt, maar bij het naar buiten rollen en omdraien van de wagen bleek 1 van de diodes stuk: dus 1 kant op knipperen ging bizar snel en de andere kant op normaal, maar wel álle lampen.

Dus, na een geniale ingeving van magazijnmeester Thomas, gewoon een DAF schakelaar gepakt - daar zit immers een indicatie op en de schema;s van dat ding zijn er gewoon!


Oude schakelaar verwijderen


Gat iets verder uitboren en past dan prima.


Werkt perfect. Hoewel, hij knippert belachelijk snel. Niet heel verwonderlijk met een standaard relais.


Hij voedt immers maximaal 2 lampjes tegelijk, en de op de auto gemonteerde lampjes nemen maar 10W. Dus 2x10W belasting voor een relais dat gemaakt is voor minimaal 2x21W... Alle lampjes verbouwen zag ik zo snel niet zitten, dus heb vandaag een LED relais gekocht die met minder vermogen ook nogmaal zou moeten functioneren. Wordt vervolgd.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2926
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor ruben » ma 13 jan 2025 13:29

lekker bezig Dikkie, en gerwoon een dikkere jas aan op die vloer...... :mrgreen:

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » ma 13 jan 2025 21:19

Ja ach eens moet ik er aan geloven, laatste paar weken niet zoveel behoefte aan gehad :lol:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » di 25 mar 2025 21:19

Update? Update!

Bij het wisselen van de oliën van de assen, tussenbak en versnellingsbak viel me op dat de voorste aandrijfas losgelopen was. Deze dus maar geheel er onderuit voor een schoonmaakbeurtje, doorsmeren en terugmonteren.


An sich best een mooi systeem waar 2 kapjes over de askruizen verwijderd moeten worden en de hele as er dan zo onderuit komt


Daarna tijd om voor het eerst naar buiten te gaan!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » di 25 mar 2025 21:24

Mooi moment voor een proefrondje. Eerst naar het tankstation, daarna rondje om het blok. Ik moet duidelijk nog veel oefenen met het dubbelklutsen en er zit toch nog wat werk aan, maar ze heeft in ieder geval weer gereden!


het huifje was nog uitgeleend, die heb ik inmiddels terug en nog moeten voorzien van wat nieuw touwwerk


Maar met dakje oogt ze toch wel mooi. Ondanks dat het huifje goed oud en gehavend is (wil ik in de toekomst nog wel gaan vervangen als budget toereikend is). Mooie vergelijkfoto met de wep er bij.


Maar de stoerste optie is stiekem toch met de zijkantjes omhoog. Hoort te kunnen, hier wat provisorisch opgelost met bandjes omdat het originele beslag nogal gehavend is.



En nu? Er zit las- en schilderwerk aan, nieuwe huif op lange termijn. Op korte termijn toch maar nieuwe remschoenen voor de vooras (nog niet naar mijn zin) en uitzoeken waarom ze rechtsvoor zo hobbelt. Kan het wiel zijn, kan zijn dat het lager nog te los is. Wordt vervolgd.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor B. van der Veer » wo 26 mar 2025 15:49

Ziet er leuk uit Dik zo naast Daffie :)
Rustigaan verder gaan, het hoeft toch niet allemaal in 1 dag nieuw??
Wat je zegt wel eerst dat voorwiellager nakijken anders is het snel gebeurd.
Doe ze de groeten in Oosterblokker.
Bert.
ik reed YA126
ik heb geen haast

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » wo 26 mar 2025 22:17

Nee hoor, zeker niet in 1 dag, ben stiekem al een kleine anderhalf jaar bezig met zo nu en dan een paar uurtjes. Maar als ik niet te vaak een update plaats lijkt het alsof ik mega veel doe :lol:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » di 29 jul 2025 14:27

Weer een paar maanden verder, het vliegt voorbij als je even niet oplet en/of druk bent met andere zaken.

De vooras bleek lurp te zijn, die is tot op het bot versleten op de splines en rammelt alle kanten op. Dus portemonnee weer open en nieuwe besteld


En gemonteerd. Had misschien ff groen gemogen maar goed, zit toch aan de onderkant.


Tevens de nieuwe remschoenen voor de vooras, gaat stukken beter zo.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » di 29 jul 2025 14:32

Bij het verwisselen van de remschoenen bleken beide wielremcilinders te lekken. Dikke plas remvloeistof voorbij de cupjes. Natuurlijk weer vloeken en balen, zo mijn best gedan met die krengen, toch nog lekken.. dus ook nieuwe op gezet, geen foto's meer van gemaakt. Nu blijft de remvloeistof in ieder geval IN het systeem zitten, scheelt bijvullen...

Tevens i.v.m. heftig shimmy-en op 35 MPH, doodeng overigens, alle stuurwerk gecontroleerd. Dat bleek in orde. Lagers/fusees ook prima. Schokdempers: zijn bij te vullen dus ook gedaan, waren helemaal leeg.


Dat bleek een beetje te helpen, maar het ding wilde nog altijd de shimmy er in gooien bij 35 MPH :evil: Rijd niet fijn. Dus rechter voor- en achterwiel met elkaar omgewisseld, en tadaaaa: gister een proefrondje met snelheden tot boven 45 MPH zonder enige problemen. Rijdt, remt, stuurt: dikkie is grote blij! En mogelijk toe aan knappere banden.
Dus rondje om het blok, meteen koffie halen bij de AVC Secretaris
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 9131
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Hoppa69 » do 31 jul 2025 18:02

Dus portemonnee weer open en nieuwe besteld

Als ik dan zo kijk, zit aan de voorkant gewoon de oude yoke ?
Daar je best wel veel spline over heb, was het dan niet een idee om aan de voorkant het rotte stuk er af te slijpen en de pijp te verlengen ?

Het is geen as die onwijs veel toeren maakt toch ?

Je kan het nu zeker testen, nu je al een nieuwe heb.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » do 31 jul 2025 19:29

Goed punt, er is inderdaad belachelijk veel spline op de as. Die kan ook niet volledig ingeschoven worden, want hij zit nu ook niet bepaald krap zeg maar: er zit genoeg ingeschoven om niet bang te hoeven zijn. De yoke, inderdaad die zat er al onder, hoefde mijns inziens dus ook niet verlengd te worden. Als je dat al zou willen mag je eerst op zoek naar een behoorlijk lange bout waarmee die op de vooras vastzit..

Toerental moet ik ff theoretisch aanlopen: als ik 45 MPH rijd is dat +-72 km/u of 20 m/s. De 9.00R16 banden hebben een omtrek van 2.878m. Dan zou dus met de snelheid het wiel 6.95 keer per seconde rondgaan, of 417 rotaties per minuut. Volgens google heeft het voorste differentieel een verhouding 4.89:1, dus zou de as met maximaal 2076 rpm rond moeten gaan als ik nog eens besluit die snelheid aan te tikken.
Dat an sich was een leuk uitzoekwerk, maar is dat nou snel? Ik heb eerlijk gezegd geen idee, heb ook nog nooit bedacht om dit van de 126 uit te spitten eigenlijk...

Edit: oh wacht, ik lees je bericht nog een keer en begrijp nu pas wat je bedoelt.. mea culpa, ik reageer weer eens te snel :oops: De oude as is nog niet weggegooid dus dat is zeker nog eens een experiment waard. Met yoke had ik nu het "grijpertje" in gedachten helemaal links op de foto op de vooras. Het holle spline deel helemaal rechts om het zo te noemen maakt deel uit van de nieuw aangeschafte as en is dus ook gewisseld.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 9131
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Hoppa69 » vr 01 aug 2025 20:25

Of in het kort.

Ja ruud, dat kan ik wel is proberen ja.




:mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » vr 01 aug 2025 21:12

..mand :shock:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » vr 12 sep 2025 20:17

Het is weer stil op het forum, tijd voor een update dus.

Volgende stap; project spiegels. Die dingen vouwden in als ik reed dus volkomen waardeloos. Steunen helemaal uit elkaar gefietst, schoongemaakt, draadeinden opgeschoond etc en alles weer in elkaar. Blijft nu tenminste zitten. Tevens blijkt het ding van origine rechts helemaal geen spiegel te hebben, dus die zat gemonteerd met een klein verstevigingsplaatje in de cabine. Zal je zien dat-ie precies daar doorscheurt. Mooi moment om een oefening te draaien met het MIGMAGlasmachientje..


Alles open geschuurd, rups erop gescheten, naderhand vlak geslepen en groen gemaakt. En de spiegel gemonteerd met een iets groter verstevigingsplaatje.

Eigenlijk hetzelfde als op het dashboard, die was ook ingescheurd..


Kaaltrekken
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » vr 12 sep 2025 20:18

Inslijpen


Volblubberen


Vlakslijpen en wat primer er op


Naderhand weer groen gemaakt. Ruud kom er maar in, was dit een prima oplossing of zou je het anders doen? :mrgreen:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten