ya 328

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Rick
Clublid

Berichtdoor Rick » ma 20 okt 2008 17:23

Niet doen, daar krijg je altijd krassen van. Bij je luxe wagen loop je toch ok niet over het dak? en dan vind je het toch ook niet vreemd dat er dan krassen en deuken inzitten? :wink:

Opzich kan je er wel opstaan maar dan moet je zorgen dat je je voeten niet draait en uitkijken met de gesp van een riem en de metalen "nagels" van spijkerbroeken enzo.
Hoe zuinig je er ook op bent, een krasje zie je altijd en helemaal op een donker kleurige auto. Op een witte auto valt het bijna niet op. Maar daar valt weer op dat hij vies is... dilemma dilemma :shock:
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » ma 20 okt 2008 20:41

Ja hee zeg, ik heb vorig jaar ook een naaf va de 126 af moeten halen omdat mn oliekeerring van de steekas lek was.
Ik heb ook zo'n mooie naafmoer sleutel/dop maar op 1 of anere manier paste hij toch echt niet, dus heb jammer genoeg ook een hamer en drevel moeten gebruiken... :roll: Heb je passen gereedschap, loop je nog te beunen.

Maar hoe kan het? Zijn er naafmoersleutels/dop die anders zijn dan de moer? In mijn geval was de moer net even groter dan die dop
Ik had toen een dop die wat overmaats was maar die ging er gewoon op, morgen gaat er voor mij 1 een passend iets beunen, ben benieuwd, de maat van de 328 moet is 73, volgens mij van de 126 ook.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » ma 20 okt 2008 20:44

Beste Ruud,

Zie hier weer die mooie groen op jouw restauratiewerk zitten.
Welk type of welke kleur gebruik je hiervoor?
Heb zelf een erg "dode" natolak, maar vind deze voor de buitenkant van de ya erg krasgevoelig: je ziet er alles op, en ik wil toch een keertje met mijn schoen eroverheen kunnen lopen als het nodig is.

Harry
Hallo Harry.

Dan moet ik je bij deze toch het zelfde antwoord geven als een week of wat geleden, die verf is een vriendendienst, ik weet dat het ral 6014 is bij hun en dan houdt het op, kon nog 1 keer bestellen want ze mochten het niet meer gebruiken, dus ik heb voor de 328 en eventuele projecten in de toekomst nog 40 liter gekocht, zal er zuinig mee moeten doen, want als die op is, wordt bij tippen ook een probleem.
Ook deze lak is krasgevoelig, welke niet eigenlijk, misschien dat 2 K lak werkt tegen krassen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » ma 20 okt 2008 21:08

Ik lekker rap naar huis vandaag van het werk.
Dacht misschien ff vlug de radiateur en uitlaat er op wat olie en water er in beetje prik er op en is kijken of ie het doen wilt.

Dus radiateur er op.

Afbeelding

Kom ik aan de onderkant om de vulplaatjes er tussen te schuiven.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :evil:
Dat past niet ?
Hoe kan dat nou weer ?

Afbeelding

Schiet mij ineens te binnen, omdat de rubbers van de 126 motor beter waren dan van de 328 motor heb ik dat boeltje verwisseld.
Dus wat kon ik vanavond ?
Die andere onderkant poetsen verven en overzetten, want die rubbers heb ik wel gehouden.
Daar ging mijn kleine beetje tijd.
Maar het boeltje zit er weer op nu. 8)

Afbeelding

Probleem om ff voor nood de uitlaat te monteren is voorlopig ook opgelost alla beun. :lol:
Gewicht van de band was niet echt nodig maar de kleine man loopt hier ook in de rondte en ik neem liever geen risico.

Afbeelding

Morgen wordt het waarschijnlijk niet meer als de uitlaat er ff ophangen, want dan moet ik alweer gauw naar de rijschool.

Met het blok in de 126 hangen, gaat ik is goed meten i.v.m. de radiateur, denk het grootste probleem waar ik nog tegen aan loop, is dat ik i.v.m. de kantelneus ik 2 steuntjes aan de zijkant van de radiateur heb gemonteerd, zie dat op deze die plaatjes geheel anders zijn en op een andere plek.
Radiateur zit er ook al op, ben het alleen vergeten om er een foto van te maken, ach houden jullie nog wat te goed. :lol:

Hoop dat het hele spul er voor de rest zo in gaat.

Maar dat komt dan wel weer in een nieuw topic genaamd:

328 blok in je 126 monteren.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

blijedafrijer
Cabine Coureur

Berichtdoor blijedafrijer » ma 20 okt 2008 21:31

hallo ruud
goed verhaal hier hebben de mensen wat aan
bij de ambulance heb ik de ya126 radiateur gebruikt
omdat ik geen 328 radiateur voorhanden had
past beter en hij is niet boven de 90 graden gekomen
groet uit finland

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » ma 20 okt 2008 21:38

Toch voor de fans maar ff een foto wezen maken met radiateur.

Afbeelding

Valt mijn oog ineens ook op de motorsteunen.

Afbeelding

Die moet ik dus ook nog overzetten.
En niet denken dat ik heb zitten zuipen met die kleppen, mijn zoon moet ook wat te spelen hebben. :lol:

Afbeelding

Deze had ik is gekocht om de ya 328 van gas te voorzien in de toekomst, kwam ook uit een 328 volgens de verkoper.

Afbeelding

Die man had dus niet gelogen. 8)
Die heb ik nu dus nodig in de 126, past als een zonnetje.

Afbeelding

Jorrit of gerard, jullie hebben er 1 gehad met een 328 motor er in, waar kan ik nog tegen aanlopen met monteren ?

Denk zelf alleen nog aan dat hevelsysteem om de carberateur te kunnen bedienen, ik heb wel het 328 systeem op de compressor zitten, gaat het daar mee lukken ?

Heb je nog tips of er nog wat aan gepast moet worden voor hij er in de toekomst in gaat ?
Laatst gewijzigd door Hoppa69 op ma 20 okt 2008 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » ma 20 okt 2008 21:40

hallo ruud
goed verhaal hier hebben de mensen wat aan
bij de ambulance heb ik de ya126 radiateur gebruikt
omdat ik geen 328 radiateur voorhanden had
past beter en hij is niet boven de 90 graden gekomen
groet uit finland
Hallo gerard, das fijn om te lezen, ik weet niet of de 328 radiateur in de 126 past, volgens vis was het wel beter om deze te gebruiken, gaat het niet lukken dan neem ik als nog de 126 radiateur.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

blijedafrijer
Cabine Coureur

Berichtdoor blijedafrijer » ma 20 okt 2008 22:54

ik zal morgen foto's maken bij de ambulance hoe het met de gashevel bediening zit het beste is de bediening en plaat
onder de carburateur van 126 motor te gebruiken
de plaat moet je wel pas maken maar dat gaat jou wel lukken
de gasklepbediening van de carburateur aan de andere zeide monteren en van de bediening de hevel naar boven zetten

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » di 21 okt 2008 10:07

O.k. gerard bedankt.

Kijk nog even of ik wat kan met de 328 bediening voordat ik de carberateur verander.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

blijedafrijer
Cabine Coureur

Berichtdoor blijedafrijer » di 21 okt 2008 16:17

je hoeft aan de carburateur weinig te veranderen
het is eenvoudig om de gasklepbediening aan de andere kant
te monteren, van de plaat moet je de gaten pasmaken
en van de bediening de hevel omhoogzetten
dit is naar mijn mening de makkelijkste weg
en het werkt perfect

Afbeelding

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » di 21 okt 2008 18:02

Kijk een foto erbij, zegt toch meer als 1000 worden.

Dank u. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » di 21 okt 2008 18:17

Voordat ik verder ga op het werk.
Is kijken hoe dat past in de naaf.

Afbeelding

Afbeelding

FF een lager er in gelegd.

Afbeelding

Helemaal goed, morgen afmaken.

Afbeelding

Koperen ring op de uitlaat geplaatst.

Afbeelding

Draad van het spruitstuk was niet zo heel best meer, vast gezet met m12 bouten en voor de zekerheid een moer er op.

Kon niet aan de tapeindes komen.
Maar die komt niet meer los zo hoor. :lol:

Afbeelding

Das dus duidelijk die pijl, maar als je er in kijkt, zit er aan 1 kant een schot dichtbij, das dus de motorkant.

Afbeelding

Afbeelding

1 1/2 Ltr slick 50 in de motor gekiept.

Afbeelding

Flesje olie gekocht. 8)

Afbeelding

En met een open gesneden petfles, kan je a: het er goed ingieten vanuit de jerrycan en b: je kan de bovenkant van die dunnen petflessen samen knijpen tot een schenktuut.

Afbeelding

En nou moet ik rap naar de rijschool, anders kom ik te laat.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Wepje
Knipperlichtje
Contacteer:

Berichtdoor Wepje » wo 22 okt 2008 11:49

Beste Ruud,

Zie hier weer die mooie groen op jouw restauratiewerk zitten.
Welk type of welke kleur gebruik je hiervoor?
Heb zelf een erg "dode" natolak, maar vind deze voor de buitenkant van de ya erg krasgevoelig: je ziet er alles op, en ik wil toch een keertje met mijn schoen eroverheen kunnen lopen als het nodig is.

Harry
Hallo Harry.

Dan moet ik je bij deze toch het zelfde antwoord geven als een week of wat geleden, die verf is een vriendendienst, ik weet dat het ral 6014 is bij hun en dan houdt het op, kon nog 1 keer bestellen want ze mochten het niet meer gebruiken, dus ik heb voor de 328 en eventuele projecten in de toekomst nog 40 liter gekocht, zal er zuinig mee moeten doen, want als die op is, wordt bij tippen ook een probleem.
Ook deze lak is krasgevoelig, welke niet eigenlijk, misschien dat 2 K lak werkt tegen krassen.
Sorry Ruud, niet gezien......toch bedankt

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » wo 22 okt 2008 19:01

Graag gedaan, maakt overigens niet uit hoor. :wink:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » wo 22 okt 2008 19:35

Naaf sleutel is klaar. 8)

Afbeelding

Verder met de motor.
Lekslang er aan gehangen.
En de boel af gevuld met water, zal nog een paar keer moeten verversen en als de proefrit er ooit komt nog met een goedje rijden om ketelsteen en roest te verwijderen, bij de 126 heb ik dat gedaan met vloeibare gootsteenontstopper nu neem ik is zo'n blikje wat er speciaal voor is.

Afbeelding

Elektrische thermometer er aan gehangen, uit mijn daf uitbouwen, was mij teveel wekr.

Afbeelding

Benzine leiding er aan gemaakt om in de jerrycan te hangen.

Afbeelding

Oliedrukmeter wel even uit de daf geleend.

Afbeelding

Aansluitingen gemaakt voor de startkabels 1 rode draad gaat van de + naar de verdeler en die andere rode is voor het startrelai, het lijkt of deze ook bij de constante plus zit maar dat is absoluut de bedoeling niet, anders blijft je startmotor draaien als de motor loopt, dit is dus de draad die naar je startknop gaat.

Afbeelding

Komen die ook is van pas.

Afbeelding

Er aan gehangen en niet op de foto maar een stekker vanuit de daf naar het stopcontact aangelegd, nu kan ik met de startdraad stroom pakken tussen de rode klem.

Afbeelding

Choke open.

Afbeelding

Benzine opgepompt, hij lekte op de carberateur aansluting, iets strakker gedraaid en hij was lek vrij.
Nu benzine blijven opvoeren tot je geen druk meer voelt op de hevel, de vlotterkamer is nu dus geheel vol.

Afbeelding

Binnen 3 seconden liep ie. :shock:

Afbeelding

Wat een gebrul, reageerd perfect op gas geven, dus doe er ff niks meer aan tot hij in de auto zit.

Om de motor uit te zetten hoefde ik alleen de min klem er af te halen en uit was ie.

Je begrijpt dat ik een smile had van oor tot oor.
De vrouw kwam ff kijken wat die pokkeherrie was in de schuur en daar zitten wel wat muren en deuren tussen. :lol:

Hij was lekker warm nu, gelijk maar koelwater er uit halen, want dat zal er wel niet uit zien.

Dat klopte dus.

Afbeelding

Waterpomp druppeld een heel klein beetje maar heb hier en daar wel is gelezen dat als het wat ingedraaid is, het vanzelf stopt.

Morgen nog maar is wat langer laten lopen en dan na afkoelen de kop is natrekken, moet de voorkant van het thermostaathuis er weer af, anders kan je niet bij een moer, dan als ermee is proef gereden, moet ik hem nog een keer natrekken en dan is het klaar.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Terug naar “Projecten”