Ik heb afgelopen weekeinde na lang zoeken eindelijk een Daf Ya 126 gekocht (een wapendrager van 1957 op LPG). Dit was al een droom van mij sinds ze bij defensie uit de MOB-complexen gehaald en verkocht zijn.
Ik weet nog dat ze in de 80-erjaren in Nijmegen op de sloop, stonden, hier zijn enkele honderden gesloopt. je kon ze destijds kopen voor 1250 Gulden en met kenteken 1750 Gulden, sindsdien heb ik er altijd eentje willen hebben, na verkoop van mijn Mercedes 200D uit 1972, heb ik nu eindelijk de knoop doorgehakt en er een aangeschaft.
Ik ben er bij een aantal wezen kijken, of ik vond de prijs te hoog of hij was te slecht (te veel werk).
Dat werk vond ik niet zo erg, maar 1850 Euro voor een totaal verrote, met defecte aandrijvingen en remmen die vast zitten, uitlaat door, defecte accu's enz. vond ik toch te veel.
Ik heb er nu een gevonden met LPG installatie van 3 jaar oud, 12000 km gelopen, remmen gereviseerd. goede uitlaat, ziet er nog behoorlijk goed uit, maar wordt in de toekomst geheel opnieuw gespoten, eerst maar eens een jaar of 2 rijden ermee.
Hij start perfect, loopt alleen niet mooi strak op alle 6 de cilinders ( 1 cilinder prutteld maar af en toe een beetje mee), en 1 uilaatpakking is defect. maakt niet uit op Benzine of gas doet het op beide brandstoffen.
Ik ga eerst maar eens de bougie's vervangen, kabels zien er zeer goed uit.
De kleppen zijn al wel ruimer gesteld (op gas), indien bougie's niet helpen en ontsteking goed is, dan eerst maar eens compressie meten, kan ook een uilaatklep defect zijn.
Weet iemand toevallig hoeveel compressie de Hercules moet hebben??.
Ik wil er ook een Lier onderbouwen, hij moet gewoon compleet zijn.
Foto's volgen nog als ik hem opgehaald heb (wordt eind mei gedaan met de vrachtwagen, ik durf er zo niet mee naar huis te rijden).
Met vriendelijke groet Bart en veel Daf plezier allemaal