Even voorstellen; Rob Briggen

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » zo 03 apr 2011 21:09

Ondanks het mooie weer dit weekend maar een paar uurtjes tijd gehad voor het groene project.
Had eerder van de week een poelie en waaier voor de dynamo gevonden en daarom me maar even op dat project geworpen.
Op de originele steun paste het natuurlijk weer niet, dus maar waar zelf aan de slag gegaan. Ben nog niet helemaal tevreden over de stijfheid van de steun, moet er nog een extra hoek ergens in zien te brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor ook nog links en rechts alvast beugeltjes erop gelast met daarop de aansluiting voor de bandenvulslang:

Afbeelding

Afbeelding

De luchtketel blijkt over schroefdraad te beschikken die weer net anders moet zijn dan alle koppelingen die ze bij de DAF hebben, dus maar eens navragen welke adapterkoppeling ik daarvoor moet gebruiken.

Van de week ook goed nieuws over de aandrijfas gekregen, gaat voor me gemaakt worden (in de UK nog wel!). Moest alleen aangeven dat 2000 Nm genoeg was. Theoretisch is dat aan de krappe kant, maar met een beetje beleid (dus niet gek doen in de 1e gang...) gaat dat nooit kapot.

Heb inmiddels ook goede hoop dat ik een schakelhuis heb weten te vinden, had gehoopt die j.l. vrijdag al te hebben maar dat is niet gelukt. Nog even geduld dus.
Nog werk zat, maar hoop toch dat we eind Mei de eerste meters kunnen maken!

Hier nog een foto van de zoon die zijn cross driewieler (op de kop getikt bij de oud ijzer boer voor vijf Euri.!) nog wat lichter aan het maken is.

Afbeelding

Groet,
Rob
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » zo 03 apr 2011 22:34

Hier nog een foto van de zoon die zijn cross driewieler (op de kop getikt bij de oud ijzer boer voor vijf Euri.!) nog wat lichter aan het maken is.

Afbeelding

Groet,
Rob
Dat ie dat volhoudt zo tegen een muur op. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » ma 04 apr 2011 20:35

Ruud,

Tegen de muur op lukt nog net niet, maar wheelies en op 2 wielen door de bocht is inmiddels een "eitje". Mocht je je binnenkort vervelen (die 328 is toch bijna klaar en een onfatsoenlijke 616 of 626 met gruwelijk veel werk is niet eenvoudig te vinden......) dan kom mij maar een keer helpen, krijg je meteen een demonstratie. De koffie is altijd (bijna) klaar!

Rob

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » ma 04 apr 2011 23:11

Als ik zo is naar je verslag kijk, ben ik er heilig van overtuigd dat je het zonder mij prima aan kan. 8)

Het moet niet te snel gaan, anders ga je toch maar op zoek naar wat anders.

5 jaar geleden had ik de mogelijkheid voor zo'n takeldoos voor 1000 euro.

Had toen helaas de middelen niet om het naar hier te krijgen.

Was er inderdaad 1 met verschrikkelijk veel werk.

Maar goed, er staan nog wat motoretjes hier en nog een genset om te doen, dus vervelen hoef ik mij eigen nog niet. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » za 09 apr 2011 21:59

Vandaag weer lekker (na het voetballen van de jongste zoon) een paar uur lekker met de zon op de rug wat kunnen sleutelen.

Eerst nog even foto van de opgepoetste verbindingspijp achter:

Afbeelding

Heb eerst nieuw rubber gemonteerd op de hoofdremcilinder en nog wat aan roestwering gedaan door de HRC in de primer te zetten.
Daarna aan de slag gegaan met het verplaatsen van het oliefilter. De verbindingsplaat op de motor is klaar:

Afbeelding

Gaat alleen niet likken om daar met slang op aan te sluiten. Moet dus nog met de pijpenbuigtang in de weer om met stalen leiding uit die ruimte te komen.
Daarna de verbindingsplaat op het oliefilter verder afgemaakt:

Afbeelding

Die moet nog ergens aan de versnellingsbak (of aan het chassis, moet ik even bekijken)
worden gemonteerd en dan met een paar slangen naar de motor.
Daarna de remleidingslangen aan de voorkant gedemonteerd, die wil ik allemaal vervangen door nieuwe. Heb inmiddels ook de 5/16" koperen remleiding binnen dus kan her en der ook wat nieuwe leiding trekken.

Toen dacht ik effe snel de rubber hulpveren aan de voorkant te vernieuwen....
Eruit waren ze zo, maar het lengteverschil tussen nieuw en oud:

Afbeelding

Maakte het niet eenvoudig.
De vering zit behoorlijk vast, maar de krik was gelukkig sterker:

Afbeelding

En als bewijs dat ze er inmiddels na een uurtje vechten tussen zitten:
Rechtsvoor:
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding

Als iemand nog 2 nieuwe heeft liggen en weg wil doen, laat maar weten, wil de achterkant ook nog vervangen.

En zo staat het project in het zonnetje.
Hoop morgen ook nog wat te kunnen doen, zou eind Mei toch eigenlijk wel een keer rond willen stuiteren.

Groet,
Rob

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » za 09 apr 2011 22:01

Het project in het zonnetje!

Afbeelding

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » do 14 apr 2011 20:35

Vandaag de nieuwe aandrijfas in ontvangst mogen nemen!

Hier eerst nog een paar foto's van de eerste poging via een lokale dealer waarbij een foutje is gemaakt met de meetlat:

Afbeelding

Afbeelding

Was niet blij met dit verhaal, heeft me bijna 100 Euri gekost en kon er uiteindelijk weinig mee.
Toen maar nieuwe connecties aangeboord en vandaag deze aandrijfas ontvangen:

Afbeelding

Afbeelding

De ingaande flens van de tussenbak nu nog voorzien van een DIN120 flens en hij kan ertussen. Kan ik tenminste ook verder met de brandstoftanks etc.

Dat die eerste as te kort (en waarschijnlijk ook veel te weinig spline overlap) was is op
deze foto wel te zien.

Afbeelding

Het moest een kort asje worden maar ook weer niet te kort.
Komend weekend weer verder. Morgen nog een lange dag aan de bak om de nieuwe Euro 6's van den DAF op tijd klaar te hebben.

Groet,
Rob

ruben

Berichtdoor ruben » do 14 apr 2011 23:53

mooi asje zo, waar komt deze vandaan dan?

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » vr 15 apr 2011 21:45

Ruben,

Ik heb het geluk dat ik via mijn werk in contact kan komen met de directeur van de aandrijfassenfirma die jaarlijks zo'n 40.000 assen aan DAF levert. Blijkt die man zelf ook nog eens fanatieke restaurateur te zijn van oude auto's. Een paar foto's van mijn project op tafel en een tekening erbij en de zaak was snel geregeld.
Ik heb begrepen dat de as bij een Engelse vestiging is gemaakt waar ze nog zijn ingesteld op kleine series en specials. Ze hebben de as berekend en hij kan een nominaal koppel van 2000 Nm hebben. De DT615 levert max. 505 Nm dacht ik, de bak in 1e versnelling is reductie 5,64 dus met grof geweld is het misschien stuk te krijgen, maar dan is er nog hoop op:
1) De veiligheidsfactor waarmee gerekend is
2) Dat de wielen al eerder slippen.

Groet,
Rob

ruben

Berichtdoor ruben » vr 15 apr 2011 22:13

zo blijkt maar weer, het is niet WAT je kent, maar Wie je kent

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » zo 17 apr 2011 21:20

Hierbij weer even verslag van wat ik dit weekend heb kunnen aan het YA-project:

Heb eerst een poelietrekker gemaakt van een flens van de oude aandrijfas. Slijpschijf erin en eraf geslepen. Gat erin geboord, moer erin gelast en toen maar hopen dat het zou werken:

Afbeelding

Volle kracht erop en het ding bleef stug zitten. Een keer laten schrikken met een hamer was echter voldoende om hem los te krijgen:

Afbeelding

Van de week maar eens op zoek naar een DIN120 flens die ik erop kan maken zodat de nieuwe aandrijfas past.
Wat nog meer gedaan:
- Pakking gemaakt voor tussen de startmotor en de startmotor vastgezet. (Peter, ik kan bij alle drie de moeren met een steek/ring 17!)
- Geprobeerd om met stalen leidingen van het motorblok van de originele positie van het oliefilter naar de nieuwe plek te komen naast de versnellingsbak. De buigradius van mijn buigtang is echter te groot om de krappe bochten door te komen. Heb besloten om met slangen te gaan werken met een elleboogkoppeling. Dus maar eens op bezoek bij fa. Pirtek in Eindhoven.
- De remcilinders van de voorwielen vandaag uit elkaar gehaald, schoongemaakt en nieuwe remcups erin. De oude waren nog niet zo slecht, wel zat er de nodige aanslag op de buitenkant van de stalen bussen.
- Vanmiddag nog wat zitten klooien om de 5/16" remleiding van een mooi flensje te voorzien. Na een paar proto's uiteindelijk de juiste procedure gevonden en daar gaan we volgende week weer mee verder. Heb besloten om de voorste verbindingsleiding dwars door de voorbalk te laten en dan voorlangs te gaan. De originele route gaat niet meer omdat daar nu de motorsteunen zitten.
- Ik hoop binnenkort zo ver te zijn dat de cabine weer terug kan, dan kan ik ook eens over de constructie van de kantelneus gaan nadenken. Heb al wel besloten om het hoogteverschil aan de voorkant maar te laten ontstaan (net als bij jou Peter) en dus de aansluiting van de zijkappen en de motorkap met de cabine in stand te houden. Geeft ook de meeste ruimte om nog wat ingewanden kwijt te raken.

Nog lang niet klaar, maar weer een stapje verder.
Groet, Rob

peter80
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » ma 18 apr 2011 19:40

We moeten toch maar eens wat afspreken en dafjes bekijken :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » ma 18 apr 2011 22:26

Peter,
Je bent van harte welkom.
Heb begrepen dat je goed kunt lassen, zal nog wat carrosseriewerk voor je overhouden....

Wel effe ruim vantevoren plannen, we gaan weer drukke tijden tegemoet met allerlei vakanties en feestdagen.

Groet,
Rob

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » ma 18 apr 2011 23:39

we gaan weer drukke tijden tegemoet met allerlei vakanties en feestdagen.
Op de oprit stond ie toch ? :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

peter80
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » di 19 apr 2011 17:08

Het schijnt dat er in Achthuizen nog plek genoeg is om droog te kunnen sleutelen :twisted:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Terug naar “Overig”