Even voorstellen; Rob Briggen

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » zo 06 mar 2011 10:17

Vorige week en gisteren nog een paar uurtjes tijd gemaakt om een begin te maken met de uitlaat. Heb een demper van een YA4440 op de kop weten te tikken en had zelf nog een paar beugels liggen die mooi pasten. Hoeksteunen in elkaar gelast en gisteren de demper aan het chassis gehangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou nog op zoek naar een paar lasbochten, een stuk fexibel en wat pijpmateriaal en we kunnen weer verder. De zaag en het lasapparaat zullen wel nog wel een paar keer van stal moeten komen.

Ook nog wat andere projecten bekeken. Als eerste een andere (en vooral kleinere) dynamo. Past nog niet helemaal en moet er nog een poelie bij zien te vinden.

Afbeelding

En dan nog het oliefilter verplaatsen om plaats te maken voor de uitlaat.
Van de week bij DAF maar eens op zoek gaan naar een paar grote banjokoppelingen om leidingen te kunnen maken van het blok naar het filter.

Afbeelding

En dan ligt ook nog het luchtfilter te wachten op een plekje.

Afbeelding

Daarvoor op de sloop nog eens zoeken naar een oversteekpijp voor over de motor. Op een DNS620 zit zo´n pijp maar helaas ligt die nergens meer los op voorraad.

Langzaam maar zeker vorderen. Hoop klaar te zijn vóór bladzijde 100.....

Gr.
Rob
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

roel
Matgroentje

Berichtdoor roel » zo 06 mar 2011 10:35

Hoi Rob,

Je maakt er geen half werk van, weer mooi bezig. Aals je zo doorgaat zal het geen probleem zijn om dit jaar nog te rijden.

Bladzijde 100 kan wel gehaald worden, maar dan door de reacties.

Succes,

Roel

peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » zo 06 mar 2011 20:12

Heb je niks aan een pijp die achter een 575 / 615 bij een daf 1100 loopt tot aan het luchtfilter? deze heb ik nog wel voor je liggen
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » zo 06 mar 2011 20:41

Peter,
Kun je er foto van maken en uploaden? Bij mij zit de turbo links op de motor (vanuit rijrichting gezien) en ik wil met de inlaat oversteken naar rechts.

Alvast bedankt!
Rob

peter80
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » zo 06 mar 2011 20:58

Ik zal er morgen even een foto van maken, ligt in het tuinhuis en het is nu donker en ben er nu een beetje lui voor :oops: :lol:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

faD
Hercules Held

Creatief met uitlaatpijp.....

Berichtdoor faD » di 08 mar 2011 20:11

Gisteren en vandaag met de zon op de rug (eindelijk...) weer eens wat kunnen werken op de oprit. Gisterochtend eerst naar Eddie Ducker vrachtwagensloperij in Oirschot geweest en daar wat spullen weten te scoren. Vandaag begonnen met het maken van de uitlaat. Je moet het maken met wat je hebt en het was heel wat passen en meten maar ik ben tevreden over het tussenresultaat. Bij de automaterialenzaak nog een paar lasbochten bestellen en dan kan ik de achterkant afmaken. Bij DAF eens kijken of er nog ergens een mooi stuk flexibel ligt voor het stuk tussen motor en pijp.

Hier de pijp met een paar dubbele klemmen aan het chassis vastgemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Van daaruit naar achteren en nog een keer afgebeugeld aan de dogbone

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de pijp geworden die van links naar rechts (in rijrichting gezien) oversteekt

Afbeelding

Die zit geschroefd met pakking aan de voorpijp:

Afbeelding

En komt dan daar uit: (en moet dus nog gekoppeld worden naar de ingang van de demper.

Afbeelding

En loopt zo onder het chassis door:

Afbeelding

Het begin met het uiteinde is ook gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Ook daar nog een paar bochten in elkaar zien te freubelen.

Op de sloop was ik helemaal blij dat ik een luchtinlaatbuis van een DNS620 had gevonden, blijkt dat ie helemaal (nog niet!!!) past.

Afbeelding

Het inlaatspruitstuk van een DT615 is dus anders. De gloeiboegies zitten in de weg en om van A naar B te komen is deze pijp net iets te kort. Dus hier gaat de zaag ook nog een keer. Wie weet komend weekend.

Wordt vervolgd.

Groet,
Rob

ruben

Berichtdoor ruben » di 08 mar 2011 20:23

kost je wel een hoop bodem vrijheid, dat pijpje

DeWitteDaf
Hercules Held
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » di 08 mar 2011 23:42

Ik zou persoonlijk andere beugels gebruiken voor die uitlaat, of nog beter, ophangen in rubbers. deze beugels zijn binne een paar jaar helemaal verrot, en met de trillingen van de motor scheuren ze makkelijk af..

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » wo 09 mar 2011 19:44

Ruben,
Dat met die bodemvrijheid valt wel mee hoor. De wormkasten van de wielen zitten véél lager en die zijn veel bepalender. Ben het met je eens dat in rotsachtig terrein er wel eens een keer een deuk in gereden kan worden, maar dan zijn we wel erg ruig bezig.
De tijd zal het leren, heb overigens nog wel overwogen om met een dubbele dunnere pijp tussen vliegwielhuis en dogbone door te steken maar dat was me even teveel werk. We zullen wel gaan ervaren of dit voldoet en zo niet dan vermaken we het wel weer.

De beugels....Ja, had er graag betere voor gebruikt maar die hadden ze niet. Ik ga overigens een stuk flexibel tussen motor en pijp monteren zodat de trillingen van de motor niet direct aan de uitlaat worden doorgegeven. Omdat het chassis nogal stijf is heb ik het aangedurfd om de pijp vast te monteren. En als het kapot gaat dan bedenken we weer wat anders. Maar dat is dan hopelijk over een paar jaar.....

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » zo 13 mar 2011 20:56

Dit weekend naast het voetballen en mountainbiken nog een paar uur creatief in de slag geweest met pijp van 75 mm rond.

De pijp vanaf de demper naar rechtsbovenachter ziet er inmiddels zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moest er een stukje van de achterplaat voor uitslijpen, had niet genoeg bochtstukken om er nog meer kronkels in te maken.
Vandaag bij mijn vader op de zaagmachine wat mooie hoekjes gezaagd om zo kort mogelijk de verbinding van de pijp naar de ingang van de demper te kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Moet nog wat nabewerkt worden maar toen begon het helaas te regenen en wat het inmiddels ook etenstijd. Moet natuurlijk ook nog een klem op.
Van de week weer wat onderdelen zien te regelen voor komend weekend.

Oh ja, vraag het aan iedereen en overal: Ben nog op zoek naar een schakelhuis met directe verbinding van de pook op het schakelhuis voor mijn ZF5S-35/2 V-bak.
Zal zo nog wel een topic plaatsen in te koop gevraagd.

Groet,
Rob

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » zo 20 mar 2011 20:53

Dit weekend lekker met de zon op de rug weer wat kunnen sleutelen.
Eerst de uitlaatpijp aan de achterkant wat gekuist, gespoten en gemonteerd. (Sorry, vergeten foto van te maken).
Toen aan de slag gegaan met de handrem. Door het verhogen van de traverse daar weer een kleine uitdaging.
Met een stangkop die ik nog had liggen en wat bochtenwerk loopt het nu allemaal mooi vrij en de bediening voelt ook goed hard aan, dus weinig vervorming in de trekstang ondanks de bochten.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag nog de bediening van de tussenbak en de voorwielaandrijving aangesloten. De tussenbakstang paste nog prima, maar die van de voorwielaandrijving moest wat langer worden gemaakt ook vanwege de hoger geplaatste traverse.

Afbeelding

Gewoon de originele stang doorgezaagd en er een stuk pijp overheen gelast.
Ook een nieuw bowdenkabeltje gemonteerd voor de voorwielaandrijving. Had geen tonnetje meer liggen om de binnenkabel af te klemmen dus zelf maar eentje gemaakt.

Afbeelding

Alle bedieningen vanaf de traverse werken dus weer.
Van de week ook een mooi stuk flexibel op de kop getikt:

Afbeelding

Nou de uitlaatgassen nog zien af te richten dat ze er ook in gaan....
Nog eens bedenken hoe ik een verloop ga maken van rond 102 mm binnenwerks naar ca. 80 mm en dan ook nog in een bocht van bijna 45 graden.

Hoop van de week ook iets te horen over mijn aandrijfas. Zijn ze bij een groot Duits bedrijf dat klein heet over na aan het denken!

Groet,
Rob

ruben

Berichtdoor ruben » zo 20 mar 2011 21:22

ben benieuwd naar het verloopje, ben je niet bang dat je je turbo te veel knijpt als je zo snel de leiding vernauwd?

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » ma 21 mar 2011 22:07

Ruben,

Bij het standaard uitlaatsysteem verloopt de diameter uiteindelijk ook naar 75 mm. De opening vanaf de remklep is nu ca. 95 mm (Buitendiameter = 102 mm) dus het verloop is totaal 20 - 25 mm.
Ben nu op zoek naar een handelsfirma waar ik prive ook lasfittingen kan bestellingen. Er bestaan mooie verloopstukken heb ik al gezien en het eerste mailtje is al onderweg.
Hoop volgende de foto's te kunnen plaatsen van het eindresultaat.

Rob

louis111
Matgroentje

Berichtdoor louis111 » wo 23 mar 2011 16:40

Ongelooflijk dat je dit allemaal in de open lucht doet. Ik geniet van de foto's en je vindingrijkheid en vind het ook heel leuk dat je je zoon erbij betrekt.

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » zo 27 mar 2011 20:18

Dit weekend weer een paar kleine stapjes kunnen zetten.
Eerst de hoofdremcilinder schoongemaakt. De steun op het chassis een keer flink met de staalborstel aangevallen en de zaak in de primer gezet. Daarna de hoofdremcilinder gemonteerd.

Afbeelding

Moet nog een nieuw rubber zien te vinden voor de hoofdremcilinder, die erop zat was her en der ingescheurd. Waar kan ik die vinden? (Peter?)

Daarna ben ik begonnen met monteren van luchtketeltje. Mooi plekje gevonden waar hij verder niets in de weg zit. Een paar beugels had ik nog liggen en die op maat gemaakt.
Aan de binnenkant van de bak een paar strips gemonteerd om de zaak sterk genoeg te maken.

Afbeelding

Afbeelding

En zo zit ie er nu onder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de week even op zoek naar een afwateringsventieltje voor in de onderkant en wat koppelingen voor het leidingwerk vanaf drukregelaar naar het keteltje en vanaf de ketel naar de koppelingsservo. Ik maak er ook meteen een aftakking op voor een bandenvulslang.

Collega heeft me zaterdag nog een paar uur geholpen is begonnen met het verplaatsen van het oliefilter.
Alu plaat voor op het blok is inmiddels van de goede contouren voorzien en gevlakt. Een zelfde plaat voor tegen het originele oliefilterhuis is bijna klaar.

Afbeelding

Deze week nog even wat banjobouten M22 (de banjo's heb ik al) en een paar meter slang zien te vinden dan kunnen we dat komend weekend misschien al af hebben.
Het oliefilter wordt overigens tegen de binnenkant van de langsligger gemonteerd tegen een strip die ik er nog op moest lassen.

Toen dacht ik nog even een kapotte remleiding te vervangen en de remleiding die van voren van rechts naar links loopt te vervangen blijkt dat de leiding die ik gekocht heb te dik is! Er zitten 2 maten leiding op de YA. De dikke voor de brandstof en de wat dunnere voor de remleiding. Bij hydraulicworld.nl hebben ze die andere waarschijnlijk ook wel, ga zo op zoek.

Gelukkig is de zomertijd weer begonnen dus kunnen we af en toe ook doordeweeks nog wat doen.

Groet,
Rob

Terug naar “Overig”