Even voorstellen; Rob Briggen

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Contacteer:

Re: wijzigen chassis

Berichtdoor peter80 » ma 11 okt 2010 22:11

mij is altyd verteld dat wijziging van chassis door karroseriebedrijven moet worden gedaan .b.v terberg e.d dit ivm keuren rdw of is dat hier niet bij nodig?
Ik denk dat Rob het vast wel samen met een chassisexpert samen doet van Daf :wink:

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » ma 11 okt 2010 22:29

Peter,

Hierbij de tekening van de torsiedemper/poelie:

Afbeelding

En voor wat betreft de samenwerking met de chassisexpert; In dit geval gewoon een paar vette steunen van 6 mm dik ertegen lassen en ervoor zorgen dat het lijkt alsof het origineel was zodat het bij de RdW gewoonweg niet opvalt....
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

ruben

Berichtdoor ruben » ma 11 okt 2010 22:45

Als je geinteresseerd bent in de detailtekening van deze poelie dan zal ik er een foto van maken en deze plaatsen.

Rob
Interesse is gewekt :wink:
Ik sluit me erbij aan, je zou ook zeggen dat de aangedreven snaren er ook wat van moeten opnemen, zo is het bij ons in de helikoptertjes ook deels bedacht, maar goed voor ieder probleem 100 oplossingen in de techniek, dat maakt het ook zo leuk.

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » zo 17 okt 2010 21:25

Weer een klein stapje verder. Dit weekend maar een paar uurtjes tijd aan de YA kunnen besteden, maar de reconstructie van de traverse is in wording:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de week nog even schetsplaten op maat knippen om de ruimte tussen de schetsplaten dicht te maken zodat het een mooi doosje wordt. Dan goed op het chassis leggen en weer vastlassen. Hoop dat ik dat a.s. zaterdag voor elkaar weet te krijgen. Geloof niet dan een keurmeester dan nog kan zien dat het aangepast is. (Zeker niet als ik er nog 3 lagen verf overheen zet....)
De voorste motorophanging hoop ik deze week op tekening te krijgen zodat we daarmee ook aan de slag kunnen.

Vandaag tijdens de museumdagen voor het eerst zelf in een YA126 meegereden en dat is extra stimulans om zoveel mogelijk tempo te maken met onze eigen YA!

Rob

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » za 23 okt 2010 21:37

Vanmiddag een keer tijd en dan regent het!!
Maar wat maatregelen genomen en met een natte rug toch nog wat klaar weten te krijgen. Door de wind viel het lassen niet altijd mee, de Argon verdween soms met windkracht 4.
Foto's spreken voor zich denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben inmiddels getipt dat het inkorten van de versnellingsbak ook mogelijk is (tacho aandrijving eraf halen en as inkorten) en dat is een van de volgende acties. Ook het opsnorren van een schakelhuis met centrale knuppelschakeling is nog te organiseren.
(Peter, dan is de schakeling precies hetzelfde als bij de bestaande bak en dus geen gedoe met moeilijke mechanismen of zelfs kabelbediening)

Weer een stapje verder en nog vele te gaan!

Rob

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » za 23 okt 2010 21:41

Als je zo kan werken buiten, neem ik mijn pet af. :D
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Henkiepankie
Hercules Held

Berichtdoor Henkiepankie » za 23 okt 2010 22:11

Ik ook had wel verwacht dat DAF een leuke kleine loods voor zijn telg beschikbaar zou stellen zodat deze arme man niet buiten aan zijn DAF hoeft tewerken :wink:

ga zo door 2de project wat ik met zeer veel plezier aan het volgen ben :mrgreen:

gr rico
Ik hou van 80 Km/h :)

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » zo 31 okt 2010 20:28

Dit weekend de rug maar weer een keer nat laten regenen maar gelukkig ging rond een uur of vier de zon toch nog schijnen. Heb de nieuwe sleepogen aan de voorkant erop gelast. (Zoon blij.....) Er liggen er trouwens nog een paar bij DAF in de personeelswinkel. Voor vijf euro per stuk. Interesse? Stuur dan even een pb'tje en ik kij dinsdag voor je.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die trekken we er niet meer af!
Daarna begonnen met de motorbalk voorste motorophanging. Eerst de ribben van het gietstuk aan de voorzijde een paar mm teruggeslepen:

Afbeelding

En daarna de binnenkant van de langsliggers schoon geschuurd voor het laswerk van de motorbalk:

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zit de motorbalk met schetsplaten erin gehecht en had ik gehoopt vandaag de zaak af te kunnen lassen. Het gezin had echter even prioriteit dus dat komt komend weekend (inclusief foto's) wel.

De achterste motorrubbers zijn inmiddels ook binnen en dat wordt de volgende horde die we gaan nemen.

Groet,
Rob

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » zo 31 okt 2010 22:39

Afbeelding
Euh, welk paard komt nu 2 ijzers te kort ? :lol: :wink:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » za 06 nov 2010 22:43

Vandaag weer wat kunnen hobbyen en gelukkig was het droog!
De voorste motorophanging zit er nu helemaal goed in en we kunnen dus aan de slag met de achterkant. Nieuwe rubbers en ringen zijn binnen, nu nog even constructie bedenken. Zoon Remco had vandaag ook nog even tijd en die heeft zich vast een beetje vermaakt met het jerrycanframe. Moet een nieuw vloertje in.
Foto's spreken weer voor zich. Morgen wordt niks meer, eerst mountainbiken met de club en 's middags bij de buren op feest. Volgende week dus maar weer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NB: Inmiddels ook aan het uitzoeken of ik hydraulische stuurbekrachtiging erop kan/ga zetten. Her en der wat connecties al gevraagd of ze voor mij een licht stuurhuis kunnen regelen, dus wie weet.

Rob

ruben

Berichtdoor ruben » zo 07 nov 2010 21:02

stond 2 jaar terug een dafje totaalomgebouwd tot camper, en die had er ook stuurbekrachtiging in zitten, hoe wat voor soort wet ikniet,maar kan dus wel. die had ook rechthoekige koplampen en 314 deurtjes.
:?

marco
Professioneel Pedaal Prutser
Contacteer:

Berichtdoor marco » zo 07 nov 2010 21:25

bedoel je toevallig deze?

Afbeelding

ff zoeken tussen die 7000 foto's maar gelukkig heb ik het netjes gesoorteerd staan :lol:
Ben als een kind zo blij als ik met mijn daffie rij

http://www.facebook.com/dafya126

ruben

Berichtdoor ruben » zo 07 nov 2010 22:39

precies die

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » ma 08 nov 2010 20:42

Als die verbouwing nodig was om de stuurbekrachtiging erop te krijgen dan haak ik af..... :lol:

Ik heb begrepen dat er ooit een artikel in de Hercules heeft gestaan over opbouwen van stuurbekrachtiging. Heeft iemand dat artikel misschien nog?

Alvast bedankt,
Rob

marco
Professioneel Pedaal Prutser
Contacteer:

Berichtdoor marco » ma 08 nov 2010 21:21

mishien wel maar dan moet ik echt ff gaan zoeken in het hercules archief.
is er iemand die weet in welke jaargang dat gepubliceerd zou moeten zijn?

groetjes marco
Ben als een kind zo blij als ik met mijn daffie rij

http://www.facebook.com/dafya126

Terug naar “Overig”