Onderhoud BE-46-10

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
Rubber Duck
Knipperlichtje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 16 jul 2018 08:21
Locatie: West-Brabant

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor Rubber Duck » do 11 jun 2020 08:33

Ik zie altijd wel dat de lagers gesmeerd in div topics worden maar ik zie nergens dat de ruimte tussen de lagers ook gevuld moeten worden met vet.
De naafruimte bv van een 314 moet voor 1/3 gevuld worden met vet, de rond vliegende kracht tijdens het rijden doet de rest.
Ook hier geld weer, ik heb er geen foto van gemaakt :oops: :oops: :oops:

Bij de 328 heb ik netjes de naaf, wat trouwens best groot is van binnen, voor 1/3 gevuld met vet. Daarna bij de moeren ook volgezet met vet.

Bij de 126 was ik er niet van op de hoogte dat daar tussen de lagers ook vet hoort, dus dat neem ik gelijk mee als ik het zooitje weer in elkaar ga zetten. :mrgreen:
1937 DKW RT98
1952 Holland Nautic 1 ton aanhanger
1955 Daf YA 328
1956 Daf YA 126
1965 Volvo Amazon
1984 Yamaha XT550 Kmar
1985 Moto Guzzi V50 Nato Kmar
1988 Kawasaki KLR650

Gebruikersavatar
Rubber Duck
Knipperlichtje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 16 jul 2018 08:21
Locatie: West-Brabant

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor Rubber Duck » di 16 jun 2020 18:18

Inmiddels een paar dagen verder, nou zijn het relatief kleine stappen geweest dus heb ik het even samengevoegd om een reeks van posts met maar 1 foto te voorkomen

Als eerste de dynamo gedemonteerd. Hiervan moeten de lagers vervangen worden en daarnaast kwam ik bij een van de koolborstels een gebroken draad tegen, dus ook die word vervangen.
Afbeelding

Vervolgens mijn grote vriend, de ontsteking, verwijderd. Waarom mijn grote vriend? Omdat hier al best veel gedoe mee heb gehad onderweg met doorslaande kappen, dus er ligt een mooi stukje plastic klaar om van dat geneuzel af te zijn.
Afbeelding

Naar aanleiding van het artikel op dit forum stuksgewijs aan de gang gegaan om alles te demonteren. Het was erg handig om het artikel achter de hand te hebben daar men er mooie aantekeningen bij heeft gemaakt.
viewtopic.php?t=1234

Hier liggen de oliekoeler zelf en het oliefilter er al uit. Toen kwam ik erachter dat het oliefilterhuis toch echt ook weg moest, maar daar had ik het juiste gereedschap niet voor. Dus die avond het juiste gereedschap geleend bij een mede-hobbyist.
Afbeelding

Vanochtend was het, vanzelfsprekend, met het juiste gereedschap zo gepiept om het oliefilterhuis te verwijderen.
Afbeelding

Maar niet gevreesd het leukste van allemaal stond nu op mij te wachten, de lastige bout... de kenners weten wel waar ik het over heb. Gelukkig had ik dit al begrepen en onderstaande zeer speciale sleutels al te leen liggen. Ik moet wel zeggen dat het voor mij de eerste keer was dat ik om 1 bout los te halen 2 steeksleutels nodig had :mrgreen: .
Afbeelding

Echter toen ik eenmaal gevonden had hoe de sleutels gepositioneerd dienen te worden was het relatief snel gepiept.
Afbeelding

Om makkelijk bij de ene bout van de waterpomp te komen leek het mij handig om de steun van de dynamo eerst weg te halen. De onderste bout daarvan is helaas te lang om eruit te draaien terwijl de waterpomp nog gemonteerd zit. Even later kwam ik, zoals te zien is op onderstaande foto, erachter dat ik de onderste bout weer terug erin moest draaien om de waterpomp van het blok te kunnen halen.
Afbeelding

Maargoed uiteindelijk is dit het resultaat, een mooie kale zijkant van het blok.
Afbeelding

En deze twee delen liggen klaar om nagekeken en vervolgens gespoten te worden
Afbeelding

Dan nog de reden dat de update deze keer wat langer heeft geduurd.
Afbeelding

In verband met een vrije week de 328 even naar een tijdelijke plek in de buurt gehaald. Dus van de week een aantal keer rijden met groot groen spul :mrgreen: (En even kijken of het schakelen al steeds beter gaat :oops: )

Als laatste... mijn excuses voor de kwaliteit van de foto's. Ik heb deze week mijn nieuwe (chinese) telefoon na reparatie weer terug gekregen. Die stelt blijkbaar wat minder snel scherp dan mijn oude samsung.
1937 DKW RT98
1952 Holland Nautic 1 ton aanhanger
1955 Daf YA 328
1956 Daf YA 126
1965 Volvo Amazon
1984 Yamaha XT550 Kmar
1985 Moto Guzzi V50 Nato Kmar
1988 Kawasaki KLR650

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7733
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor Hoppa69 » di 16 jun 2020 21:35

Als je die 2 schroeven met een slagschroevendraaier verwijderd en dus het plaatje weg neemt, dan kan die bout er wel in en uit naar mijn weten met de waterpomp er in.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2143
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor peter80 » wo 17 jun 2020 20:33

Pas op met de slagschroevendraaier, zo heb ik een oortje van de waterpomp gebroken.

Als je toch bezig bent, vervang even de 2 slangen naar de ontsteking. Die voeren de geïoniseerde lucht af uit de ontsteking, kan ook de oorzaak zijn van de doorgeslagen kappen
YA-314 diesel, YA-126 diesel

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7733
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor Hoppa69 » do 18 jun 2020 15:50

Pas op met de slagschroevendraaier, zo heb ik een oortje van de waterpomp gebroken.
Jij bent ook veels te wild. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2143
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor peter80 » do 18 jun 2020 20:30



Jij bent ook veels te wild. :lol:
Laat ik mij niet over uit... 8)
YA-314 diesel, YA-126 diesel

Gebruikersavatar
Rubber Duck
Knipperlichtje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 16 jul 2018 08:21
Locatie: West-Brabant

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor Rubber Duck » vr 26 jun 2020 09:05

Even een korte update.

Waarom een korte update? De afgelopen dagen had ik mijn 328 in de buurt staan... dus ben ik toch wat kilometers gaan rijden (en leren rijden) in plaats van te sleutelen :mrgreen: .

Gisteravond de draad weer enigzins opgepakt.

Een beetje achtergrond informatie:
Afgelopen Wing and Wheel in Ursel hadden wij besloten dit jaar niet te koken, want dat scheelt weer schoonmaken en spullen meenemen. Echter na het zien van de prijzen op het vliegveld toch ervoor gekozen om ons eten in Ursel zelf te halen. De eerste avond de plaatselijke frietboer opgezocht in centrum Ursel, met 3 man de cabine van de GMC. Dat was toch wat krap dus de volgende dag met de eentonner gegaan. Kom ik daar aan en parkeer ik de eentonner zegt de bijrijder bezorgd van moet je dit zien. Ik dacht dat hij een grapje maakte... maar onderstaande foto's zeggen genoeg.
Afbeelding

Dat dus in een van de banden die ik 4 jaar geleden nieuw had gekocht, waarbij verteld werden dat het geen covers waren. Nou het lijkt er wel verrekte veel op. Gelukkig was het maar bij 1 band, maar bij nadere inspectie was er nog meer mis met die band.
Afbeelding
Afbeelding

Alhoewel ik blij was dat ik erachter ben gekomen voordat het voorwiel klapte was ik er toch een beetje zuur van. Ben ook maar direct de markt op gegaan, die gelukkig nog open was, om een setje Firestones te halen. Want dit ging mij niet nog een keer gebeuren en ik vertrouwde de andere voorband ook niet meer. Waarom Firestones hoor ik sommige van jullie denken, ik vind het gewoon een prachtig profiel en wil graag met ouderwets profiel rondrijden :mrgreen: .

Maargoed dat was de reden om wat banden van velgen af te halen, ik heb gelijk de banden die ik nog had liggen van een sloper er ook afgehaald. Want de ene voorband die nog goed is ga ik als reservewiel gebruiken dus ik had toch een extra velg nodig.
Afbeelding

Ik merk nu dat ik eigenlijk nog wel foto's had kunnen maken van de velgen, want die kwamen er toch best netjes uit. Zelfs zo netjes dat de velg die eraf komt de stelling in gaat en dat ik met 2 velgen van de sloper verder ga voor de Firestones.

Maar ik heb een goed excuus, althans dat denk ik, met bijna 30 graden 6 banden van de velgen afhalen en mijn 328 weer voorzien van zeil ter voorbereiding op de bui die vanavond verwacht word... en zo niet, dan een wijze les voor de volgende keer om meer foto's te maken :mrgreen: :idea:
1937 DKW RT98
1952 Holland Nautic 1 ton aanhanger
1955 Daf YA 328
1956 Daf YA 126
1965 Volvo Amazon
1984 Yamaha XT550 Kmar
1985 Moto Guzzi V50 Nato Kmar
1988 Kawasaki KLR650

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7733
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor Hoppa69 » vr 26 jun 2020 16:18

waarbij verteld werden dat het geen covers waren. Nou het lijkt er wel verrekte veel op.
Dan moet dat toch aan de zijkant van de band vermeld zijn ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2591
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 20:35
Locatie: deventer

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor ruben » vr 26 jun 2020 23:29

Mooi op tijd geweest dus, voor mij nog een reden extra om op 10.5-20 banden te rijden die vaak toch wel significant jonger zijn

Gebruikersavatar
Rubber Duck
Knipperlichtje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 16 jul 2018 08:21
Locatie: West-Brabant

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor Rubber Duck » za 27 jun 2020 08:50

Mooi op tijd geweest dus, voor mij nog een reden extra om op 10.5-20 banden te rijden die vaak toch wel significant jonger zijn
Deze banden waren nieuw toen ik ze kocht ik 2014 of 2015 dus daar lag het niet aan....
1937 DKW RT98
1952 Holland Nautic 1 ton aanhanger
1955 Daf YA 328
1956 Daf YA 126
1965 Volvo Amazon
1984 Yamaha XT550 Kmar
1985 Moto Guzzi V50 Nato Kmar
1988 Kawasaki KLR650

Gebruikersavatar
Rubber Duck
Knipperlichtje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 16 jul 2018 08:21
Locatie: West-Brabant

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor Rubber Duck » za 27 jun 2020 08:51

waarbij verteld werden dat het geen covers waren. Nou het lijkt er wel verrekte veel op.
Dan moet dat toch aan de zijkant van de band vermeld zijn ?
Mja het staat er niet op, maar als je de scheur bekijkt lijkt het wel alsof het loopvlak op het karkas geplakt is
1937 DKW RT98
1952 Holland Nautic 1 ton aanhanger
1955 Daf YA 328
1956 Daf YA 126
1965 Volvo Amazon
1984 Yamaha XT550 Kmar
1985 Moto Guzzi V50 Nato Kmar
1988 Kawasaki KLR650

ruben
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2591
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 20:35
Locatie: deventer

Re: Onderhoud BE-46-10

Berichtdoor ruben » za 27 jun 2020 14:21

Staat niet toevallig een snelheid op waar je flink overheen gegaan bent? En wel de goeie ply-rating? Je kan natuurlijk ook gewoon een keer pech hebben maar snap dat je je hier niet gelukkig mee voelt, zou ik ook hebben


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten