BE-16-26

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc
Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » wo 13 jun 2018 21:27

Keerringen moet ik ook nog even ophalen, als het goed is een nieuw alternatief uit vers rubber, ben benieuwd.
Anders ik wel. :D
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » di 19 jun 2018 21:29

Vergeten een foto te maken maar zal ik morgen wel doen, maar de nieuwe keerringen vanmorgen gehaald, achter inderdaad nieuw voor toch nog het oude type.
distributie deksel zit er dus ook weer op, netjes gelijk gelegd met het carter en de drukstiften afgesteld.
Toen de carterpan schoongemaakt en even op een lapje kurk pakking materiaal gelegd
Afbeelding

even met de pen erlangs en dan hebben we dit:
Afbeelding

toen even een stukje 1mm pakking papier gehaald want dat was wat te groot voor de vellen die ik in mijn standaard setje had zitten en de oude pakking overgetrokken.
Afbeelding

en maar eens zien dat we de boel zover opbouwen dat hij weer rechtop kan zodat ik de kleppen in kan bouwen, beetje RTV als ondersteuning.aan de vliegwiel huis kant net zo.
Afbeelding

voorste motor steun even schoonmaken zat een kilo olieklei op....
Afbeelding

is de andere kant maar knapt er flink van op. In de conische gaten komen conische bussen net zoals met de steekas deksels zodat de steunen netjes uitgelijnd zijn.
Afbeelding

steuntje gemonteerd en op het bokje geplaatst
Afbeelding

hier nog even schoongemaakt en een laagje kit in gelegd
Afbeelding

en van iemand een drukplaatje kunnen lenen voor de montage, morgen maar eens kijken hoe dat eruit ziet.
Afbeelding

reden dat de carterpan er nog niet op zit is dat ik eigenlijk eerst de benzine pomp wil monteren zolang ik nog wat kan zien, we gaan zien waneer dat gaat lukken

dafya126
Hercules Held

Berichtdoor dafya126 » wo 20 jun 2018 12:41

Kun je een foto-overzichtje maken met de originele verpakkingen van lagers etc voor de artikelnummers

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 20 jun 2018 20:34

Kun je een foto-overzichtje maken met de originele verpakkingen van lagers etc voor de artikelnummers
ga ik proberen aan te denken, maar geen idee of overmaat lagers afwijkende nummers hebben natuurlijk. Heb alle doosjes van de lagers in elk geval nog wel.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 20 jun 2018 20:46

zo, hier maar eens mee beginnen, de nummertjes op de achterste keerring, moet inderdaad zeggen, er zijn leukere plekken om een keerring te plaatsen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 20 jun 2018 20:53

en na een cessna schokbreker revisie maar eens de kleppen voor elkaar gaan maken.
Het boek heeft het over hoge schotels voor de inlaatveren en lage schotels voor de uitlaatveren, maar heb maar 1 maat, ook bij mijn oude blok dus heb het maar zo gelaten, gezien de plaatje in het boek denk ik dat er overal hoge zitten nu.
Afbeelding

Na de eerste veer besloten dat het wel handig zou zijn om eerst alle stellers maximaal in te draaien maakt het net even wat makkelijker omdat je iets meer ruimte krijgt..
Afbeelding

Heb me rot gezocht de afgelopen weken maar nu dus eindelijk gevonden waar die rare afgebroken ring vandaan kwam die deels in de voorste kleppenkamer lag en de rest in het carter...... :evil: Maar goed blij dat ik het nu weet, en gezien heb, en er zit nu een andere in.
Afbeelding

En alles erin, klepjes ook alvast :D
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 20 jun 2018 21:14

Maar helaas, dacht dat ik nog wel genoeg plek zou hebben om de rotators er tussen te kunnen wippen..... :x
Afbeelding

Dus de hele bende er weer uit en nu met het rotator cupje weer geplaatst. De rotator zorgt ervoor dat de klep bij het indrukken een fractie van een seconde vrij hangt in de luchtstroom en dus kan draaien. Hierdoor wordt vuil beter gelost, en als vuil toch blijft plakken dan hamert het niet op 1 plek je zitting tot een deuk. als de klep dus gelicht is moet je een heel klein beetje axiale speling op de klep voelen, moet ik morgen nog even controleren, maar ga er van uit dat het goed is.
Afbeelding

dan de spietjes erop en er weer voorzichtig overheen laten zakken.
Afbeelding

in de hoekjes is het wel wat krap maar het gaat net.
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 20 jun 2018 21:26

Toen even de maat opgezocht voor de klepspeling bij koude motor.
Afbeelding

alle klepjes dus gesteld, mijn standaard sleutels waren net en fractie te dik om de stoter body vast te houden en dan ook de borgmoer nog te kunnen draaien, dus een sleutel van een ander merk gepakt, dat paste wel, dan 1 sleutel om de kop vast te houden en met de derde draai je de borg moer vast nadat hij goed gesteld is, dan verdraait er niks meer als het goed is maar altijd even controleren.
Afbeelding

Toen even de bovenkant van het blok schoongemaakt en van 4 oude geroeste bouten mooie geleiden pennen gemaakt, want goed voorbeeld doet goed volgen natuurlijk(nee Ruud, heb je bankrekening nummer niet nodig :mrgreen: )
Afbeelding

toen ook even de cilinders uitgepoetst, maar de bovenste rand was een stuk scherper dan ik had verwacht.. :shock:
Afbeelding

Daarna op advies van het revisie bedrijf even de kop erop gelegd zonder de pakking en de motor een paar keer rond gedraaid om te kijken of de kleppen de kop niet optillen, dit omdat er 0,6 mm vanaf gehaald was. De max maat is dan wel 0,75 mm maar zeker weten is beter dan kapotte kleppen. Mocht het niet gepast hebben dan kon er volgens het revisie bedrijf nog wat materiaal van de binnenkant van de verbrandingskamer boven de uitlaatklep weggefreesd worden.
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 20 jun 2018 21:30

Daarna nog even gekeken of ook hier TDC van cilinder 1 gelijk is met de spiebaan boven en dat klopt dus ook, denk dat alle krukassen dus wel zo zijn.
Afbeelding

Omdat ik geen haastwerk wou maken van het monteren van de kop eerst maar even het vliegwiel schoon gemaakt, ziet er prima uit, lager zag er ook mooi uit en geen speling
Afbeelding

even foto gemaakt van het nummer
Afbeelding

maar helaas, de achterkant zag er wat minder uit, de kooi is toch echt kapot, dus morgen eerst maar eens kijken of ik een nieuwe kan vinden, maar die kan er volgens mij ook nog wel in als het vliegwiel erop zit.
Afbeelding

Terug naar “Projecten”