BE-16-26

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc
ruben
Vierwielend Vooruit

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 30 mei 2018 22:30

zo, eindelijk eens een bokje in elkaar gebakken om een blok op te kunnen zetten en met nog en laatste aanpassing ook proefdraaien.
Afbeelding

En ook begonnen met de kleppen slijpen..... :|
plak ding erop
Afbeelding

eerst met grof, moest eerst de boel met wat olie weer tot pasta maken, wordt niet meer zo vaak verkocht tegenwoordig denk ik....
Afbeelding

en dan met fijn
Afbeelding
en dan na bijna 2 uur...............
Afbeelding

Afbeelding

wordt hier nog niet echt wild van zeg maar, inlaat zittingen zien er gelukkig een stuk beter uit maar de uitlaat zittingen zijn best gecorrodeerd en ook wel geput.... :?
Laatst gewijzigd door ruben op wo 30 mei 2018 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 30 mei 2018 22:36

Maar goed, vriendendienstje gedaan voor een klant met een oud vliegtuigje, en die doet ook auto's restaureren, en die had een zitting freesje :D
Heb even gekeken wat zoiets kost om aan te schaffen, maar dat kan niet uit al zou je 10 van die blokken willen doen, maar super dingetje.

je begint met een steel met een expansie stuk
Afbeelding

dat expansie stuk draai je uit elkaar in de klepgeleider zodat hij zich centreert en vast blijft zitten.
Afbeelding

Daar valt dan dit freeskopje overheen, deze heeft 2 verschillende hoeken even de goeie uitgezocht voor de hercules.
Afbeelding

zo zagen de meeste uitlaat zittingen eruit
Afbeelding

paar rondjes draaien
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 30 mei 2018 22:40

begint er al een heel stuk beter uit te zien :D
Afbeelding

en uiteindelijk ziet het er zo uit, voor de oplettende kijkers, dit is een inlaatzitting maar het idee is het zelfde.
Afbeelding

En dat in een goed half uur 6 keer, dus ik ben helemaal gelukkig, nu nog wel een rondje schuren er achteraan met grof en fijn voor de uiteindelijke afdichting, maar zo gaan we tenminste met wat grotere stapjes vooruit.

alexgeertsema
Proffessioneel Pedaal Prutser

Berichtdoor alexgeertsema » do 31 mei 2018 13:08

je bent er maar druk mee :) maar zoals ik het kan zien gaat het de goede kant op!

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » zo 10 jun 2018 21:45

Gisteren eens de kleppen na geslepen. In het revisie boek stond nog dat er ook wat olie aan de pasta toegevoegd kon worden om het laatste stukje slijpen te vergemakkelijken, en dat hielp zeker, al was het alleen maar omdat je dan de pasta minder snel er tussenuit drukt.

lekker klaaien
Afbeelding

bij cilinder 6 begonnen dus hier bijna klaar, na elke keer schuren de klep met de veer, spietjes, klepstotor zelf en de klep rotator in gemarkeerde bakjes gedaan, de 1 klep hoort dus bij die ene zitting waarop hij ingeschuurd is.
Afbeelding

dat lijkt beter
Afbeelding

Voor het slijpen elke keer de klep geborsteld met een draadwiel op de werkbank slijpsteen en bij een klep kwam ik dit tegen, voor het schoonmaken niks aan te zien.
Afbeelding

waarschijnlijk een gietgal maar de gaatjes zijn deels al doorgescheurd, dat had in de toekomst een fikse schade kunnen opleveren :evil:

Gelukkig had ik die uit het oude blok nog liggen en laats van een mede clublid nog een extra setje als reserve gekregen, dus dat is het probleem allemaal niet.

Komende week waarschijnlijk eens bij van Dam kijken voor het een en ander, twijfel nog zwaar over de zuigers omdat de hoogte van de zuigerveer groef volgens het boek te ver uitgelopen is, maar vind de mat ook wel erg minimaal iemand toevallig al eens mee bezig geweest of zich zorgen om gemaakt? zo ja hoor ik dat graag.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » di 12 jun 2018 11:40

zo, kost even wat tijd maar geloof dat alle foto's het weer doen....... :D

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » di 12 jun 2018 23:03

hoofdstuk kleppen was voor voorlopige klaar, dus even wat kleine zaken afronden die nog moeten gebeuren voor de boel in elkaar kan.

Eerst even kijken wat er ook al weer in de koppakking set zit, ligt er al weer even.
Afbeelding

Hoop pakkingen maar lang niet wat ik allemaal nodig heb en ook een aantal die ik niet kan plaatsen. Snap ook niet waarom alles voor de oliefilter stoel er wel bij zit maar geen keerringen of de distributie deksel of vliegwiel huis pakking, of zelfs een oliepomp pakking, maar goed, het is nu eenmaal zo als set samengesteld in een ver verleden.

toen maar eens alle olie kanaal plugjes eruit gehaald en goed schoongeborsteld.
Afbeelding

sommige kun je helemaal door, sommige kon ik de bocht niet maken
Afbeelding

cilinder nummers staan er dus ook in alleen niet op de meest handige plek
Afbeelding

Afbeelding

even gekeken of deze goed gangbaar is, en dat is hij dus, allen de plug gaat nogal ver het blok in, bij het andere blok blijft hij met de zaagsnede nog buiten het blok maar deze verdwijnt er een heel eind in, en de pomp moet ook nog een slag kunnen maken, dus denk dat ik er maar wat zwakke loctitie op doe...
Afbeelding

en me wederom verbaasd over de manier waarop deze olie drain gaten gemaakt zijn, grof geslepen en eruitgeslagen met een hamer lijkt het wel.......
Afbeelding

Afbeelding

Denk morgen naar Bennekom voor nieuwe zuigers, de pakkingen die ik nog mis en nieuwe lagers en dan kan er weer langzaam een motor van gemaakt worden.....

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » wo 13 jun 2018 19:18

geen keerringen of de distributie deksel of vliegwiel huis pakking, of zelfs een oliepomp pakking, maar goed, het is nu eenmaal zo als set samengesteld in een ver verleden.
Mijne even bekeken en keerringen en oliepomp pakking zit er normaal wel in.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 13 jun 2018 19:24

Mijne even bekeken en keerringen en oliepomp pakking zit er normaal wel in.
Misschien heb jij dan een motor pakking set, en is dit een koppakking set, weet het ook niet, of een andere leverancier, zal morgen eens kijken wat er voor NSN nummer op staat.

Oliepomp pakking zit er al weer in ondertussen en heb als het goed is een nieuw alternatief voor de keerringen uit fris rubber. Update komt vanavond denk ik :wink:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » wo 13 jun 2018 19:26

Ik heb inderdaad een motorpakkingset. :oops:
En als jij een KOPpakkingset heb, dan snap ik wel waarom de keerringen en de oliepomp er niet bij zitten.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 13 jun 2018 19:32

Ik heb inderdaad een motorpakkingset. :oops:
En als jij een KOPpakkingset heb, dan snap ik wel waarom de keerringen en de oliepomp er niet bij zitten.
Had inderdaad een koppakking set besteld bij het clubmagazijn, het initiële plan was namelijk gewoon even de koppakking vervangen en weer door te kunnen...... :?

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 13 jun 2018 20:49

zo vanmorgen eerst maar even boodschappen gedaan, eerst van Dam en toen Oliehandel :D

Als eerste mijn bendix geruild, niet exact het zelfde maar moet volgens mij wel gaan passen. Gaan we nog wel achter komen.
Afbeelding

boodschapjes uitgepakt, oliepomp pakking, lagerschalen voor hoofd en drijfstang lagers, alles standaard. Ook een koppelings huis pakking en een reserve spruitstuk pakking en een setje zuigers.
Afbeelding

Afbeelding

meteen maar nieuwe borg ringetjes gehaald voor de zuigerpen bouten, bouten zitten erg goed vast en vallen in een inkeping in de pen zodat de pen niet uit de zuiger kan komen en de cilinderwand beschadigd.
Afbeelding

en daar komt de eerste, heb wel het idee dat het oogje wat verder dicht geknepen moest dan bij de oude Zollner zuigers.
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 13 jun 2018 20:54

we zijn op de helft....
Afbeelding

goed in de olie, passing is wel erg krap moet ik zeggen maar zo kwamen de oude ook uit het gescheurde blok. Zuigerveren steeds 180 graden verder gedraaid voor de meeste optimale afdichting. Gaan uiteindelijk toch wel aan de wandel maar dan hebben we het in elk geval geprobeerd.
Ook nog het veer slot en de veer speling gemeten en beide netjes volgens het boekje
Afbeelding

en weer een hoofdstukje af :D
Afbeelding

blokje op kop gegooid, en zoals te zien de genummerde lagerkappen netjes bij elkaar en de genummerde kant aan de nokkenaszijde.
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 13 jun 2018 21:07

Nokvolgers erin gedaan, allemaal eerst schoon natuurlijk en daarna rijkelijk in de olie gezet, allemaal weer in de zelfde bus als waar ze uit kwamen.
Afbeelding

Alle lagers een uitgezocht en op de juiste plak gelegd, uit het draadje van Ruud geleerd dat er 4 verschillende hoofdlagers zijn dus netjes de oude gemeten en toen op de plek gelegd. Ook de setjes per doosje gemerkt en geplaats.
Afbeelding

Zelfs deze zaten erbij, de oude hadden nauwelijks loopsporen maar toch de nieuwe maar geplaatst, moet de axiale speling nog wel opzoeken en nameten.
Afbeelding

schaaltjes geplaatst in de drijfstangen en daarna van de hoofdlagers.
Afbeelding

dit was wel wat jammer maar scotchbrite-je doet wonderen, na al die jaren kan je ook wel hier en daar wat verwachten...
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 13 jun 2018 21:24

na het op moment zetten van de hoofdlagerkappen op 60 (voor de dunnere bouten in de kappen met 4 bouten) en 70 foot pounds en het controleren van de frictie alle drijfstangen opgetrokken en met de nieuwe schalen gemonteerd en op 56 foot pounds gezet. Toch hier en daar wat moeren verwisseld maar uiteindelijk net zo lang gezocht tot het allemaal uitkwam en de splitpen er goed door paste. En natuurlijk of alles nog mooi draait.

Afbeelding

toen de nokkenas en het tussen tandwiel gemonteerd.
Afbeelding

puntjes bij elkaar gezocht(staan dus op krukas en nokkenas tandwiel, tussentandwiel mag er zo op, heeft geen vaste stand), was even inschatten hoe hij moest komen door dat ik me verkeek met de schuine vertanding
Afbeelding

toen de nieuwe oliepomp pakking erop gelegd. Het tandwiel dat je onderin het gat ziet zit dus midden op de nokkenas en drijft de pomp aan.
Afbeelding

dan even goed opletten, aan de pomp zit een dun leidinkje, samen met een plaatje dat onder 1 van de bouten valt, die leiding spuit de olie tegen het aandrijftandwiel op de nokkenas die de oliepomp zelf aandrijft.
Afbeelding

die leiding valt in dit gaatje in het cilinderblok, even pielen om hem er goed in te krijgen maar niet heel lastig.
Afbeelding

Toen een doekje erover, het distributie deksel moet ik eerst van het andere blok afhalen want deze mist de buitenste hoekjes van de keerring groef, dus het andere blok moet uit de bok, en dan kan deze er straks ook weer in wel zo makkelijk met het kleppen monteren.

Met het boek ernaast vond ik het niet heel lastig om te doen tot nu toe maar het forum van Ruud en Peter, zeker het deel in het 314 onderwerp helpen een hoop, zeker voor een logische volgorde.

Keerringen moet ik ook nog even ophalen, als het goed is een nieuw alternatief uit vers rubber, ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door ruben op wo 13 jun 2018 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Projecten”