BE-16-26

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc
alexgeertsema
Hercules Held

Re: BE-16-26

Berichtdoor alexgeertsema » za 14 apr 2018 22:00

Ah kijkaan. Klinkt goed. Ik zal ipv vragen eens rondzoeken in vervolg hahahaha. Maar op visite bijn schoonouders en was toch nieiwschierig ;) bedankt!
En uiteraard hier blijven volgen!

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » za 14 apr 2018 22:07

Geen probleem, we zijn er om van elkaar te leren, maar de zoek functie werkt ook prima moet ik zeggen

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » za 14 apr 2018 23:14

Ik zie liever dat je iets een keer te veel dan een keer te weinig vraagt :oops: :lol: :roll:
DM-62-40 (WEP,benzine), BE-12-60 (EZB,diesel), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » ma 16 apr 2018 20:36

je hebt zo van die dagen.......... :( :| :evil:
haalde er 1 klep uit, keek even scheef, keek nog eens, keek nog eens wat beter en toen maar even in een hoekje gaan zitten huilen bij wijze van spreken......
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

das dus einde oefening, en we kunnen op zoek naar wat anders...................

Weet dat zoiets soms gelast kan worden, maar daar hoor ik goeie en slechte verhalen over, en het zit nou niet echt op een plek die ik redelijk in het oog kan houden.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » do 19 apr 2018 22:38

uitgehuild, mezelf bij elkaar geraapt, rond gevraagd, zachtjes, en toch in 2 dagen bijna 10 blokken aangeboden gekregen :shock:
Daarvoor heel hartelijk dank iedereen maar was al wat sneller dan de meeste aanbiedingen,en had eigenlijk al iemand gezegd te komen kijken toen ik het mooiste aanbod van Ruud kreeg, maar probeer en man van mijn woord te zijn en toegezegd is toegezegd.

Dus bij steunpunt Apeldoorn gaan kijken, en ja, prijs was alleszins redelijk, betalingsvoorwaarden nog veel redelijker en wat je er voor krijgt zie je niet vaak meer........

Dus meteen ingeladen
Afbeelding

was wat donker gisterenavond, en toen hij vanmiddag begon te protesteren achterin de bestelwagen heb ik hem er maar uit gehaald en in het daglicht gezet. Van buiten veel belovend, originele type plaatje er nog op en zelfs het HERCANO plaatje, maar aan de rechter voorkant geen revisie plaatje, maar ook geen gaatjes ervoor of nagels die niks meer vast houden. Wel weer in het groen, dus ook weer niet de grijze kleur.... Maar wat er na defensie gebeurd zou kunnen zijn hoeft natuurlijk niet op het plaatje te staan.....
Afbeelding

Koop was ex kop en oliepomp, das geen probleem want mijn oude kop vond ik er goed uit zien, en wordt morgen nagemeten en indien nodig gevlakt samen met het spruitstuk. Ook de oliepomp zat in mijn oude blok natuurlijk en is over te zetten, dus ook daar geen probleem.

Dus meteen maar de kop eraf :mrgreen: ben niks nieuwsgierig tenslotte, maar mag graag alles weten.
Afbeelding

Zag er goed uit, pakking ook niks verkeerd, hier en daar wat overslag lijkt het maar niks dramatisch. Wel roest in de water kanalen maar dat is na lange stilstand te verwachten al moet gewoon schoongemaakt worden.

blok zelf
Afbeelding
paar uitlaat klepjes wat heet geweest maar lijken nog dik zat om wat slijp werk te verdragen, en anders is er reserve voor handen.
Met een scotch briteje alvast tussen de kleppen en cilinders gepoetst en dat lijkt er goed uit te zien. Toen de zuigers even wat beter bekeken, en markeringen totaal anders dan uit mijn andere blok, en na iets navraag blijken deze dus de originele te zijn
Afbeelding

Afbeelding

Voorlopig lijkt het er dus echt op dat dat er aan dit blok nog nooit geslepen of geboord is. Deze wordt nu dus kaal gemaakt, alles opgemeten wat er in het motor VTH staat en dan bepalen hoe hij er voor staat, samen met eventueel de onderdelen uit mijn oude blok, 0.010" zuigers heb ik bijvoorbeeld al liggen :mrgreen:
Maar zonder gekheid, zal beide kruk assen opmeten bijvoorbeeld en dan kijken welke het beste uit komt qua lager passing en dan die terug zetten en zo verder..

Genoeg te doen dus :D en daar ging het ook om :P

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » za 21 apr 2018 22:00

gisteren weer even wat tijd genomen. eerst maar eens even wat boenen.....
onder een hoop stof, vuil en een laf laagje legergroen komt inderdaad de originele grijze kleur te voorschijn... :D
Afbeelding

daarna een lijmtang verbouwd, en de klepjes allemaal los gehaald, ging op zich prima, maar moet 2 maantjes uit het carter vissen omdat ik vergeten was doekjes in de terugloop gaatjes te doen :oops:
Afbeelding

van cilinder 1 bleef de uitlaatklep hangen maar dat was met wat kruipolie snel opgelost, maar de inlaatklep had de kop geraakt ooit vreemd genoeg.
Afbeelding

maar de spietjes die er in hoorden lagen naast de klepstoter onderin een kuiltje, blij dat die niet verder gekomen zijn, 1 spie is ook niet helemaal origineel zeg maar.....
Afbeelding

alle kleppen met veer en bijbehorende zaken op positie gelabeld en apart bewaard
Afbeelding

En toen was het tijd voor weekend, maandag moet alles de schuur uit om te vliegen dus dan kan ik mooi de bovenkant afborstelen en goed bekijken.
Afbeelding

Als dat er goed uit ziet gaan de voor en achterkant eraf halen en het blokje op kop zodat de krukas eruit kan met alle zuigers en zo en dan kijken we weer rustig verder :wink:

alexgeertsema
Hercules Held

Berichtdoor alexgeertsema » ma 23 apr 2018 19:59

Niet verkeerd. Hoop dat het dan vanaf nu ook allemaal wat gaat meevallen.
Ik blijf mee kijken en lezen!

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » ma 23 apr 2018 20:19

zo, even 2 uurtjes stoeien :D

bovenkantje geborsteld, geen scheuren gevonden, wel wat verdachte plekjes maar dat bleken sporen van het vlakken te zijn.
Afbeelding

toen vliegwiel en bijbehorend huis verwijderd, toen was hij weer ongeveer in evenwicht.
Afbeelding

toen de pan eraf, beetje deja-vue idee :evil:
Afbeelding

had nog wat bijvangst......... :? die 2 spietjes had ik er zelf in laten knikkeren, maar geen idee waar die bout vandaan moet komen, en dat andere ding lijkt ergens uitgeslagen te zijn, en hoort misschien wel bij dat andere stuk wat er als een spie uit zag, nog een goed op zoek naar iets waar het gezeten kan hebben.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op ma 23 apr 2018 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » ma 23 apr 2018 20:19

toen de pomp eraf, is wat makkelijker met op tafel zetten, en op de kant op tafel gelegd, tafel protesteerde wel lichtelijk.... :lol: en meteen begonnen de zuigers er uit te halen, en netjes de moeren bij de juiste drijfstang kap bout gehouden. Toch wel erg leerzaam al het werk van Ruud en Peter :D
Afbeelding

hoopje motor inhoud
Afbeelding

zuigerveren zien er nog prima uit, de 2de en 3de vanaf boven lijken wel uit meerdere laagjes te bestaan, schraapveren nauwelijks ingelopen, lagers zien er nog mooi uit, nog niet heel strak gekeken maar volgens mij geen koper te zien en inderdaad geen overmaat.
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » ma 23 apr 2018 20:21

krukas is nog mooi glad, pulley zit er nog op omdat mijn trekker er niet zo goed op past, nu gedemonteerd nog eens proberen en anders onder de pers.
Afbeelding

nokvolgers netjes op positie in gemarkeerde bekertjes gezet
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » ma 23 apr 2018 20:21

en een mooi leeg cilinderblokje. voel geen stootrand, zie wel wat lijntjes hier en daar maar voel ze niet echt
Afbeelding

Maar wel een paar fikse corrosie plekken, en de hoongroeven zijn net weg lijkt het. Als de zuiger speling ok is en de cilindermaat nog goed is wordt het denk ik licht uitpoetsen met een ballenborstel, anders kan ik altijd nog naar 0.010", heb er tenslotte zuigers voor liggen
Afbeelding

Afbeelding

eerst van de week maar eens kijken of ik bij de buren wat meetgerei kan lenen en dan een plan trekken

Stefan
Matgroentje

Berichtdoor Stefan » ma 23 apr 2018 21:58

Lekker bezig hoor. Denk dat je inderdaad met een borstel er door de meeste, zo niet alle rommel er al uit haalt. Maar meten is weten.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » ma 23 apr 2018 22:06

Lekker bezig hoor. Denk dat je inderdaad met een borstel er door de meeste, zo niet alle rommel er al uit haalt. Maar meten is weten.
Rommel bedoel je de sleepsporen en de corrosie mee?
De sleepsporen zie ik in mijn werk heel vaak, komt over het algemeen door te dikke olie en hebben geen invloed op de prestaties. Ook zulke corrosie plekken ken ik met het zelfde verhaal. Zal niet allemaal verdwijnen met zo'n borstel, maar wel een fris oppervlakte geven, wat hopenlijk voldoende zal zijn als de maat nog goed is

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » di 24 apr 2018 00:14

nokvolgers netjes op positie in gemarkeerde bekertjes gezet
Dat zijn de beste, die met een borg moertje.
Na revisie krijg je die volgers zonder moertje en die strak er in en uit komen, door de zaagsnede onderin de bout.
Die met dat moertje verlopen zo goed als niet.
Zijn alleen iets lastiger met afstellen maar met het blok naast de auto, prima te doen.
krukas is nog mooi glad, pulley zit er nog op omdat mijn trekker er niet zo goed op past, nu gedemonteerd nog eens proberen en anders onder de pers.
Hoe harder je aan die pulley trekt, hoe vaster hij gaat zitten, dat klote systeem.
Beter onder de pers er uit drukken.
Let er wel op dat er meestal een randje aan de pully zit, als die daar dan op steunt en je perst, dan breekt die.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 25 apr 2018 21:07

vandaag nog meer eens naar de pulley gekeken eerst de mestrekker erop, past wel beter zo
Afbeelding

maar hoe hard ik dat kreng ook aandraaide, gebeurde niks. toen de krukas naar mijn pers gesjouwd, maar helaas, de diameter te groot om door mijn persbed te krijgen......

dan de trekker er weer op en onder spanning heet stoken
Afbeelding

en verdomd hij lijkt wat te komen, maar geen verdere beweging in te krijgen
Afbeelding

toen met de trekker er nog steeds op en heel veel WD40 eerst laten afkoelen, toen nog eens heet en dat zelfde verhaal nog eens...en toen...
Afbeelding

toen met een hamer achter de trekker nog wat gekietelt tot hij ongeveer 2 mm opgeschoven was. Toen de pulley naar achteren getikt en verdomd
Afbeelding

geen roest of wat dan ook er tussen voor zover nu te zien, maar het had ook niks vaster moeten zitten :shock:

Terug naar “Projecten”