Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Nieuws wat je niet mag missen

Moderator: ruben

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 839
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 20 nov 2012 21:58

Ik zag een opmerking die me wel aanspreekt:

Om oneigenlijk gebruik van de regel te voorkomen (lees: de vieze stinkdiesels met een nieuw kenteken):
Als de kentekenhouder van het ouwe hok verder geen andere 'moderne' hokken op naam heeft staan waarvoor wel MRB betaald wordt dan de volle mep MRB heffen op het ouwe hok. Dit zou je nog zo kunnen bedenken dat er een bepaald minimum aangehouden wordt om te voorkomen dat iemand een Suzuki Alto heeft waarvoor MRB wordt betaald maar ondertussen dagelijks in een ouwe Rang Rover oid rijdt.

-> klinkt wel eerlijk, is met oldtimerverzekering ook (al zetten sommigen een gare motor in de schuur als 'dagelijks voertuig', ik noem geen namen ;)

Het wagenpark voor mijn deur:
- Suzuki alto 1998 <- voor het meisje
- Daf YA126 1957 <- voor het jongetje
- Volvo 740 '85 (maar wel een turbo intercooler 8) <- dit is de dagelijkse auto, maar die is van de zaak.

Zou dan in mijn geval de MRB toch op de Daf komen? Ik hoop het niet. Zo zie je maar, welke maatregel je ook verzint, er zijn er altijd die getroffen worden en er zijn er altijd die er grof misbruik van gaan maken, de kunst is om dan beide uitschieters te beperken en ergens bij een aanvaardbaar midden uit te komen.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor B. van der Veer » do 22 nov 2012 22:15

Update 21 november:
'De Tweede Kamer heeft een drietal moties aangenomen die te maken hebben met de motorrijtuigenbelasting.
Naast de wens om te bezien of de afgifte van een BSN-nummer gekoppeld kan worden aan de MRB-heffing op auto’s van arbeidsmigranten, wil de Tweede Kamer ook dat onderzocht wordt of dagelijks gebruik van oldtimers ontmoedigd kan worden.
De Tweede Kamer pleit er daarbij wel voor dat het rijdende culturele erfgoed ontzien wordt.
De plannen voor de aanpassing van de MRB-vrijstelling voor oldtimers zullen volgend jaar verder worden uitgewerkt.'

dus we hebben nog even respijt.
ik rijd 126
ik heb geen haast

Gebruikersavatar
marco
Proffessioneel Pedaal Prutser
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 10:48
Locatie: 's-Gravenzande
Contacteer:

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor marco » do 29 nov 2012 01:04

Beste Clubbestuursleden,
Het is een pak van ons en – waarschijnlijk ook uw – hart: de voorgestelde afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers vindt geen doorgang. Althans niet in de vorm zoals de nieuwe regering die voor ogen had.
Er komt wel een andere regeling dan de huidige. De FEHAC, KNAC, BOVAG, RAI, FOCWA en het ministerie van Financiën voeren daarover gesprekken.

De FEHAC wil daarom graag van u weten waarvoor u uw klassieker gebruikt, hoe vaak u ermee rijdt en wat volgens u het beste alternatief is voor de MRB-vrijstelling van klassiekers zoals die nu geldt. Daartoe heeft de FEHAC samen met de KNAC een enquête opgesteld. Wij en andere belangenorganisaties hebben uw input hard nodig en zijn u dan ook zeer erkentelijk als u een paar minuten de tijd neemt om de enquête in te vullen.

Klik op http://www.knac.nl/enquete-klassieker/ om naar de enquête te gaan.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

FEHAC secretariaat.
Ben als een kind zo blij als ik met mijn daffie rij

http://www.facebook.com/dafya126

Gebruikersavatar
marco
Proffessioneel Pedaal Prutser
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 10:48
Locatie: 's-Gravenzande
Contacteer:

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor marco » ma 03 dec 2012 23:40

Uitslag enquête onder klassieker bedrijven

De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs) is de landelijke belangenbehartiger van de eigenaren en houders van klassieke voertuigen. Naast deze belangenbehartiging stelt de FEHAC zich ook tot doel om het vakmanschap binnen de automobiel branche, voor met name klassieke voertuigen, te behouden.
Om daar een goed beeld van te krijgen heeft de FEHAC eerder enquêtes gehouden onder de onafhankelijke autobedrijven aangesloten bij de BOVAG en de restauratie- en bekledingsbedrijven aangesloten bij de FOCWA.

Enquête onder alle bedrijven, die werken aan klassieke voertuigen
De FEHAC heeft het afgelopen half jaar, ruim voor het moment dat het huidige kabinet in het Regeerakkoord 2012 met de schokkende mededeling kwam dat de MRB vrijstelling voor oldtimers wederom ter discussie kwam te staan, ook een enquête uitgevoerd, die inzicht kan geven in wat voor problemen bedrijven tegenkomen bij de reparatie en/of restauratie van een klassiek voertuig. Het betroffen vragen over reparaties en/of restauratie, ondersteuning tijdens de restauratie en vragen over het onderhoud van het klassieke voertuig.

Voor wie was deze enquête bestemd ?
Onder klassieke voertuigen worden voertuigen van 25 jaar en ouder verstaan. Dit kunnen zijn: personenauto’s, bestel- of vrachtauto’s, bromfietsen, fietsen met hulpmotor, scooters, motoren, caravans en tractoren. Alle bedrijven, die aan deze voertuigen werken, werden van harte uitgenodigd om de enquête in te vullen.

Goede respons met interessante resultaten
Van de ruim 600 aangeschreven bedrijven heeft bijna 30% aan deze enquête meegewerkt. Zonder meer een goede respons. De FEHAC is de bedrijven, die de enquête hebben ingevuld dan ook zeer dankbaar.

Belangrijkste conclusies
De meeste klassieker bedrijven:
• Voeren werkzaamheden uit aan meer dan één categorie voertuigen.
• Voeren meer dan één activiteit uit, bijvoorbeeld reparatie + onderhoud.
• Zijn gespecialiseerd in één of enkele merken.
• Zijn niet aangesloten bij een branchevereniging (BOVAG of FOCWA).
• Zeggen echter te willen overwegen, om zich aan te sluiten bij een eventuele specifieke branche organisatie voor klassieker bedrijven.
• Hebben een personeelsbestand van 5 of minder personen.
• Vindt het moeilijk tot uiterst moeilijk om geschikt personeel te werven.
• Zijn bezorgd of hebben geen goed beeld omtrent overname/opvolging.
• Maken voor het verwerven van kennis gebruik van collega’s of clubs.
• Vinden het zinvol als het MBO klassiekermonteurs zou opleiden.

Ongeveer de helft van de bedrijven:
• Volgt de CAO voor zijn medewerkers (Dit geeft subsidie mogelijkheden voor opleiding).
• Biedt stageplaatsen aan op VMBO/MBO niveau.
• Is erkend als leerbedrijf.
• Is bereid om redelijke kosten te maken voor het verwerven van technische documentatie.

FEHAC onderneemt actie aan de hand van de enquête uitslag
Aan de hand van de nu beschikbare uitslag van deze enquête kan de FEHAC werkgroep “Trade& Skills” actie ondernemen, bijvoorbeeld in de richting van het beroepsonderwijs. Instroom van jonge vakmensen is van groot belang, met name ook voor toekomstige overname van bestaande bedrijven door een nieuwe generatie.

Wilt u de volledige uitslag van bovengenoemde enquête inzien, dan kan dat op de website van de FEHAC, klik hier om naar de uitslag te gaan.
Ben als een kind zo blij als ik met mijn daffie rij

http://www.facebook.com/dafya126

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7751
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Hoppa69 » ma 03 dec 2012 23:52

Wilt u de volledige uitslag van bovengenoemde enquête inzien,
http://www.fehac.nl/images/stories/best ... 202012.pdf

Heeft u bepaalde voorstellen en/of opmerkingen ?

•Oproep om APK weer in te voeren voor voertuigen van voor 1960.

Wat gaat de werkgroep Trade & Skills nog meer doen ?

- Vrijwillige APK promoten bij weinig gebruik en/of voertuigen zonder APK verplichting


Krijg je straks dat gezeik weer. :evil:

Als ze nou gewoon is zeggen, we hebben die gasten van voor 1960 ook graag voor onze portomonee te kunnen vullen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Marcel de Boorder
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: di 08 jan 2008 22:55
Locatie: Tolbert

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Marcel de Boorder » za 13 apr 2013 07:39

Tijd om in het geweer te komen!

Volgend weekend organiseert de FEHAC protestacties verspreid over het land: http://www.fehac.nl/actueel/6-actueel/2 ... aties-2013 .

Klik op http://www.fehac.nl/op2013-overzicht om te zien waar jij je steentje bij kunt dragen.

Let's make some noise!
See YA!

Gebruikersavatar
Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 15:02
Locatie: 't Gooi

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Jorrit » ma 15 apr 2013 16:57


Gebruikersavatar
Marcel de Boorder
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: di 08 jan 2008 22:55
Locatie: Tolbert

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Marcel de Boorder » ma 15 apr 2013 18:43

Dat komt neer op meer dan € 600 per jaar??? :shock: :evil:

Kom op, aan de bak dit weekend! Laat je horen, we moeten de leden van de Tweede Kamer toch kunnen overtuigen dat dit een héél slecht plan is?
See YA!

Gebruikersavatar
bastiaan
Proffessioneel Pedaal Prutser
Berichten: 256
Lid geworden op: do 19 aug 2010 19:46
Locatie: Koudekerke

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor bastiaan » ma 15 apr 2013 19:05

Voor een voertuig van meer dan 3 ton ga je veel meer betalen dan 600 euro (vol tarief per jaar dan he) nu maar hopen dat die 60-dagen kaart het gaat halen !!!

Verder is dit nieuw bah kak vies k*t weekers met zn prins carnaval kop :evil:

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 839
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Dafinknouleuk » ma 15 apr 2013 19:20

Met een kwart mrb is dat 1150 euries per jaar als je lpg hebt :twisted: :twisted: :twisted:
Dan maar verkopen aan niemand :x :x want wie wil er na 01012014 nog een lpg auto van 3500 kg? Grmpf

Maar goed, het is nog geen 3e dinsdag van september

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1186
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Kees64 » ma 15 apr 2013 20:46

http://www.bnr.nl/nieuws/traffic/735662 ... et-weekers

Staat een geluidsfragmentje.

Ik hoor ergens iemand zeggen: dat als je gebruik maakt van de weg het normaal is dat je wegenbelasting moet betalen.
Als we dat dan die polen / roemenen etc is laten doen die hier met hun auto's rondrijden!!
Kunnen ze ons ongemoeid laten.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 839
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Dafinknouleuk » ma 15 apr 2013 22:07

Tuurlijk, ik wel best een beetje wegenbelasting betalen maar wel graag een beetje redelijk.

Als er dan betaald moet worden dan graag een website waar je een ticket voor één of meer dagen kan kopen voor je kenteken. QR code erop, kan oom agent met een leespistool precies nagaan of het klopt. Met Xbox live / kaartjes voor de efteling en weet ik veel wat nog meer kan dat allemaal al jaren.

eur.100,- per maand ga ik niet redden, m'n dochter gaat in spetember op kamers dan weet je het wel.

ff per km omslaan: 25% MRB 1150 : 2500 km/jaar = eur. 0,46 per kilometer. Neem daar brandstof (LPG) bij 0,70 : 3,5 = 0,20 -> tik je dus elke kilometer eur.0,66 af...

Die Weekers spoort idd niet en zijn oldtimer peugeotje weegt geen 3450 op LPG :twisted:

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1186
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Kees64 » ma 15 apr 2013 22:20

Tuurlijk, ik wel best een beetje wegenbelasting betalen maar wel graag een beetje redelijk.

Als er dan betaald moet worden dan graag een website waar je een ticket voor één of meer dagen kan kopen voor je kenteken. QR code erop, kan oom agent met een leespistool precies nagaan of het klopt. Met Xbox live / kaartjes voor de efteling en weet ik veel wat nog meer kan dat allemaal al jaren.

eur.100,- per maand ga ik niet redden, m'n dochter gaat in spetember op kamers dan weet je het wel.

ff per km omslaan: 25% MRB 1150 : 2500 km/jaar = eur. 0,46 per kilometer. Neem daar brandstof (LPG) bij 0,70 : 3,5 = 0,20 -> tik je dus elke kilometer eur.0,66 af...

Die Weekers spoort idd niet en zijn oldtimer peugeotje weegt geen 3450 op LPG :twisted:
Precies,
En met dat salaris van hem kan hij de wegenbelasting voor zijn peugeotje wel betalen.
Waar woont die Weekers eigenlijk??
Misschien dat zijn woonplaats dichterbij is als Den Haag.

mzzl
Kees

ramon
Cabine Coureur
Berichten: 370
Lid geworden op: za 08 jan 2011 22:55
Locatie: Koudekerke

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor ramon » di 16 apr 2013 09:48

Ik betaal gewoon die wegen belasting niet als het zo ver mocht komen.
Maar laten we hopen dat het kabinet voor die tijd gevallen is !

Gr, Ramon
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor B. van der Veer » di 16 apr 2013 11:53

Kamer kan klassiekers redden
Nadat maandag het overleg tussen staatssecretaris Weekers en de autosector over de MRB-heffing op oldtimers vastliep, heeft de politicus zes alternatieven naar de Tweede Kamer gestuurd.
Hierin geeft hij aan welke mogelijkheden op tafel lagen, maar waarschuwt hij ook dat bij een gebrek aan een akkoord de heffing voor alle olditmers gaat gelden.
Weekers waarschuwt dat de Tweede Kamer nu aan zet is. Als die niet met een oplossing komt, gaat de maatregel per 1 januari 2014 in voor alle klassiekers, geen uitzonderingen. "Het stranden van het overleg heeft tot gevolg dat de voorgenomen volledige afschaffing van de vrijstelling, zoals aangekondigd in het Regeerakkoord, zal worden uitgewerkt in het Belastingplan 2014 (Prinsjesdag- RK)", zo verklaart hij.
Alternatieven
"Het kabinet laat het nu aan de Kamer over deze afschaffing af te wegen tegen de besproken alternatieven met de oldtimerbranche, waarbij de Kamer zich ervan bewust moet zijn dat de alternatieven ook moeten worden voorzien van budgettaire dekking."
Dat laatste punt is essentieel, omdat daar het overleg tussen de sector en het ministerie op vastliep. De maatregel moest geld opleveren en dat geld zal gevonden moeten worden. Het spreekt voor zich dat in deze tijden dat budgetniet zo maar te vinden is.
Dat zullen Kamerleden nu toch moeten gaan doen willen ze de MRB-heffing voorkomen. Weekers legt verschillende mogelijkheden voor en geeft aan wat deze kosten. Deze drie voorbeelden noemt Weekers zelf het meest realistisch.
Voorbeelden
-Na 30 jaar benzine en 40 jaar diesel/LPG gaan auto's een kwart van het normale tarief betalen, daarvoor de volle mep. Dit kost 36 miljoen euro.
-Volledige vrijstelling voor auto's ouder dan 40 jaar. Dit kost 16 miljoen euro.
-Een 30 dagen kaart voor 100 euro per jaar: men geeft steeds vantevoren aan welke dag(en) ze met hun klassieker op pad willen. Dit loopt dan via de RDW. Dit kost 14 miljoen.
Een heffing op basis van het aantal gereden kilometer noemt Weekers niet realistisch. "Dit vergt de invoering van ‘kastjes’ in oldtimers. Dit kan niet op instemming van de oldtimeralliantie rekenen vanwege het kostenaspect en de aantasting authenticiteit. Daarnaast zorgt dit voor administratieve lasten en bovendien substantiële uitvoeringskosten voor de Belastingdienst."
Nu.nl, 16-4-2013
ik rijd 126
ik heb geen haast


Terug naar “Nieuwsflits”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast