Opknappertje

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Opknappertje

Berichtdoor Willempie » ma 05 jan 2009 23:31

Nou ik heb dus een "opknappertje" in het techniek gedeelte had ik al foto's laten zien van de opknapbeurt van de rembekrachtiger. Om dat de dingen waar ik nu mee bezig ben niks meer met de bekrachtiger te maken hebben begin ik hier een nieuw topic.
Als eerste smeerbare borgstiften maken voor de wiel ophangingen.

Na de stiften eruit gehaald te hebben ingespannen in de draaibank en eerst een klein gaatje door en door geboord.

Afbeelding

Daarna de eerste cm opgeboord naar 5mm.

Afbeelding

Toen een tap m6 er doorheen.

Afbeelding

Smeernippel erin en de borgmoer weer op de stift gedraaid.
Ik ga de smeernippels vastlijmen met loctite anders, als je de borgstift er ooit nog is uit moet halen tob je je eigen kapot.

Afbeelding

Daarna terug in de ophaning geschroefd en doorgesmeerd.

Afbeelding
Nog 31 te gaan :shock:

Maargoed ondertussen ook de lagerschalen uit de naaf geslagen.

Afbeelding

En de ankerplaat kaal gemaakt.

Afbeelding

Een kijkje in de wielremcilinder, tja :roll:

Afbeelding

Nou ga ik alles schoonmaken en effe bij Vis langs met een hoop euri's.
Dan kan ik weer gaan opbouwen :D

gr William
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7942
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 jan 2009 11:05

Borgstiften heb ik ook zo gedaan.

Maar locktide gebruiken om ze vast te zetten, kan ik niet aanraden.

Gewoon in de copraslip en met de borgmoer vast zetten.

Locktide krijg je alleen los met warm stoken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
DeWitteDaf
Hercules Held
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » di 06 jan 2009 12:53

Die hoeven toch ook niet meer los lijkt me?

Gebruikersavatar
Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » di 06 jan 2009 20:12

Borgstiften heb ik ook zo gedaan.

Maar locktide gebruiken om ze vast te zetten, kan ik niet aanraden.

Gewoon in de copraslip en met de borgmoer vast zetten.

Locktide krijg je alleen los met warm stoken.
Het is ook een kopie van jouw idee Ruud. :lol:

Maar om even misverstanden te voorkomen, ik was niet van plan de borgstiften met loctite vast te zetten maar de smeernippel in de borgstift. De borgstift wil ik inderdaad met kopervet erin draaien.
Maar ik ga deze week ook nog een andere optie proberen. als die klaar is laat ik het wel even zien.

gr William
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7942
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 jan 2009 20:54

Die hoeven toch ook niet meer los lijkt me?
Nee, dat niet, tenzij je is een keer je bussen wil vernieuwen, dan wordt het lastig als ze in de weg zitten. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7942
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 jan 2009 20:56

Maar om even misverstanden te voorkomen, ik was niet van plan de borgstiften met loctite vast te zetten maar de smeernippel in de borgstift.
Heb het inderdaad niet goed gelezen. :oops:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 851
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 06 jan 2009 21:06

Nu we toch middenin de borgstiften zitten: ik heb ze er tijdje geleden ook uit gehaald, nippel opgedraaid, schot vet erin, stift weer terug. Vet inspuiten heeft me het slangetje van de vetspuit gekost, zo hard moest ik pompen bij sommige. bij andere blubberde het lekker uit de zijkanten.

Alleen bij het terugzetten van de stiften merkte ik de stift soms niet even diep wilde als dat ik ze eruit haalde, komt denk door het vet dat niet weg kan. Wat nou als de stift niet (strak) aangedraaid is?

weet trouwens ook niet wat die stiften nou eigenlijk borgen: die nylon bus blijft toch wel zitten?

Je hoort het al: nooit een draagarm uit elkaar gehad.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7942
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 jan 2009 21:34

Als je de stift er uit heb, is het wel verstandig om het gat ff uit te blazen.

Als de stift niet diep genoeg of afgesleten is, dan zit er vuil in, wat je met de vetspuit alleen maar strakker in je bussen perst.

En inderdaad kan het zijn, dat je stift nu niet dieper gaat, omdat er vet in de weg zit.

De stiften zijn er toch echt voor, om er voor te zorgen dat je bussen er niet uit komen.

Zeker bij veel terrein rijden, scharniert het zaakje flink.

Affijn, na gevet te hebben en je heb het idee, dat je stift niet verder gaat als dan ie zat, zoek is een paar flinke drempels op of stoepranden, ga er is een paar keer overheen, probeer nu is of je stiften weer verder kunnen.

Zoniet, denk ik toch aan een braam op je schroefdraad.

Of een prop vuil onder in het schroefgat waar nu ook vet bovenop zit.

Haal er is een schroevendraaier door, is het vuil, verwijderen en nog een keer smeren.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 851
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 06 jan 2009 22:32

OK, bedankt.

Mijn stiften kwamer er stuk voor stuk makkelijk uit, er zat geen vuil achter maar heb het idee dat verderop de boel aardig dicht zit/zat.

Heb destijds idd een paar drempels 'genomen' en de auto aan de chassisbalken opgekrikt, helpt ook.
Auto stuitert nu een stuk minder dan eerst, vooral achter heeft het geholpen.

Ik zal de stiften eens nalopen. Maakt het nog uit of je in onbelaste toestand vet inspuit of magtie gewoon op z'n pootjes blijven staan?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7942
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 jan 2009 22:34

Volgens mij moet het niet uit maken of de pootjes op de grond staan of niet.

Hij zit rondom in een bus.

Ik smeer in ieder geval door terwijl ie gewoon op zijn pootjes staat.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Abe
Matgroentje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 nov 2006 22:31
Locatie: dronten
Contacteer:

Berichtdoor Abe » do 08 jan 2009 23:41

ik krijg die stiften niet los zonder de boel te slopen, iemand hier tips voor hoe je die het beste er uithaald

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7942
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 08 jan 2009 23:51

Ik heb ook, zoals Ruud zou zeggen :wink: een goed gesprek gehad met de messing borg stiften van de ophangbussen.
Wat een #*$@ dingen zeg. Aan de voorkant ging wel maar achter. :cry:
Tot er een lampje bij mij ging branden.(endat gebeurd niet vaak) Die dingen zijn van messing en dat kan je solderen. Dus moertje eraf gedraaid s39 erop moertje terug warm stoken en tin tussen de moer en stift laten lopen. Even rustig af laten koelen en met beleid lost vast los vast enz.
Zo heb ik er vijf gedaan maar alle 12 van een kant zijn er wel uit.
Ik de garage (lekker warm :wink:) de messing stiften in de bankschroef gezet weer warm gestookt moertje er weer af gedraaid en voorzichtig met perslucht de overtollige tin van de draad en moer weggeblazen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » do 08 jan 2009 23:54

Ik heb eerst de moeren bijna los gedraaid, toen de moer en draad ingesmeeerd met s39. De moer weer terug op de draad gedraaid.
De moer en stift warm gemaakt met een loodgieters brander. En dan de schroefdraad vol laten lopen met tin. Dus dat de tin tussen de moer en borgstift trekt. Alles af laten koelen. En dan de moer een stukje los, een stukje vast. los, vast, enz. en dan steeds verder los.
De stift draait nu met de moer mee omdat je die aan elkaar hebt gesoldeerd.
Als ie eruit is de stift in de bankschroef warm stoken en de moer eraf draaien. De overtollige tin wegblazen met perslucht en eventueel kan je dan de moer en stift nog natappen. Bij mij werkte het zo prima. ik he er al een aantal zo uitgekregen.

Sucses,

gr William
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Gebruikersavatar
Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » do 08 jan 2009 23:55

Ik heb ook, zoals Ruud zou zeggen :wink: een goed gesprek gehad met de messing borg stiften van de ophangbussen.
Wat een #*$@ dingen zeg. Aan de voorkant ging wel maar achter. :cry:
Tot er een lampje bij mij ging branden.(endat gebeurd niet vaak) Die dingen zijn van messing en dat kan je solderen. Dus moertje eraf gedraaid s39 erop moertje terug warm stoken en tin tussen de moer en stift laten lopen. Even rustig af laten koelen en met beleid lost vast los vast enz.
Zo heb ik er vijf gedaan maar alle 12 van een kant zijn er wel uit.
Ik de garage (lekker warm :wink:) de messing stiften in de bankschroef gezet weer warm gestookt moertje er weer af gedraaid en voorzichtig met perslucht de overtollige tin van de draad en moer weggeblazen.

Je was me voor :D
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Abe
Matgroentje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 nov 2006 22:31
Locatie: dronten
Contacteer:

Berichtdoor Abe » vr 09 jan 2009 09:41

dank


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten