Site met leuke wetenswaardigheden Daf YA 126

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

tractorgek
Matgroentje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 mei 2011 17:45
Locatie: Kleve (Duitsland 5 km van Millingen a/d Rijn)

Site met leuke wetenswaardigheden Daf YA 126

Berichtdoor tractorgek » di 17 mei 2011 18:32

:D Hoi Luitjes, ik denk dat de meeste van jullie de volgende site www.hilfertheem.nl/daf/
wel kennen,maar ik kwam hem niet tegen in juliie links.

Ik vond het persoonlijk wel een zeet interesante site met veel wetenswaardig heden over onze dafjes! :P

Dus kijk op www.hilfertheem.nl/daf/

En geniet net zo als ik gedaan heb.

Ps heeft iemand ervaring met Bosch bougies type W8EC, deze schijnen het beter te doen dan de orginele, vooral als je op gas rijdt!.

Ik heb bougiekabel, dopen en tules besteld bij de automaterialenhandel en wil volgende week de ontsteking ombouwen naar normale bougies (maar met de orginele verdelerkap met orginele aansluitingen) Tevens wil ik de bosch W8EC bougies monteren. Hopenlijk loopt hij dan wel mooier en ben ik van dat gepruttel af.

Groeten Bart
Sommige mensen vinden me maf, daarom rijden we deze Daf!

Gebruikersavatar
Powervijl
Hercules Held
Berichten: 94
Lid geworden op: do 04 jan 2007 00:39
Locatie: Nederhorst den Berg
Contacteer:

Berichtdoor Powervijl » di 17 mei 2011 18:56

Dank u!

Gebeurt weinig meer mee maar blijft wel online!
Worden laatste tijd alleen nog foto's op gezet door ons; Martin, Jorrit en Rogier.

Makkelijker te onthouden is www.dafya126.nl

Groet Rogier

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Site met leuke wetenswaardigheden Daf YA 126

Berichtdoor jabami » di 17 mei 2011 20:31

:D
Ps heeft iemand ervaring met Bosch bougies type W8EC, deze schijnen het beter te doen dan de orginele, vooral als je op gas rijdt!.
Ja, ik gebruik al een paar jaar Bosch W8EC bougies, zowel in de 328 al in de 126.

In beiden gebruikte ik eerst Champion J6C, maar die konden ook niet goed tegen de extra hitte van de 328 en brandde steeds door.
Met de Bosch heb ik er geen last meer mee.

Overigens deden die Champion het wel goed in de 126.
Misschien daarin toch wat minder hitte door de iets kleinere motor.

Jan.

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » wo 18 mei 2011 18:10

dat lees ik nou zo vaak dat gekl.... met die boegies !
nog nooit gelazer mee gehad en de kabels ook niet
hoe krijgen jullie het voor elkaar ! :shock: zoals je zegt het word te heet dan tog maar eens na gaan denken hoe dat komt te wijnig brandstof? op gas laten lopen opzekers dat het daar van komt :idea:
hadden ze daar in hun dienst jaren ook last van :shock:
komt vast goed laters suc 6

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor jabami » wo 18 mei 2011 21:12

dat lees ik nou zo vaak dat gekl.... met die boegies !
nog nooit gelazer mee gehad en de kabels ook niet
hoe krijgen jullie het voor elkaar ! :shock: zoals je zegt het word te heet dan tog maar eens na gaan denken hoe dat komt te wijnig brandstof? op gas laten lopen opzekers dat het daar van komt :idea:
hadden ze daar in hun dienst jaren ook last van :shock:
komt vast goed laters suc 6
Há Jerry,

Weet niet precies wat je nou eigenlijk bedoeld.
Ik denk, dat de meeste op LPG wel last hebben met de originele bougies.
Jouw 328 niet dan ??????

Jan.

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 02:20
Locatie: mijdrecht

Berichtdoor blijedafrijer » wo 18 mei 2011 21:55

jerry sleuteld niet vaak of heeft gewoon mazzel
ik heb de laatste tijd alleen maar last van ontstekingen die niet willen(zie ook het verhaal van de 328 naar finland)
de motor loopt prima maar elke keer stopt hij met vonken
laatst had ik een verdeelkap en bougie's (origineel) van een
goedlopende motor en ik rij ong 20 km de temp niet overdadig hoog en hij begint weer te knallen en sommige doen gewoon niet meer mee
nu heb ik een verdeelkap de weerstanden eruit gewone bougiekabels en
gewone bougies geen weerstand tot de bougie de rest doet het behalve cil 5 en 6
nou krijg ik natuurlijk weer een heleboel komentaar en goede raad en natuurlijk
zal ik wel wat fout doen maar ik nodig Degene die het weet hoe het moet uit om
mij te komen helpen of heeft iemand nog een goedwerkende ontsteking liggen
mischien ruilen voor wat andere onderdelen ofzo
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

Gebruikersavatar
peter80
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2165
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » wo 18 mei 2011 22:07

Nou zal ik je een hele domme vraag stellen Gerard, maar heb je geen vonk op de bougies of heb je ze mischien per ongeluk omgedraaid (ja ik spreek uit ervaring :lol: )
YA-314 diesel, YA-126 diesel

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » wo 18 mei 2011 22:15

ha janneman
hoe istie dan :?:
oeps wat heb ik nu los gemaakt das niet de bedoeling :oops: geen kwaje gezichten :wink:
ik heb idd nergens last van haha ook men 328 niet maar niets rijd bij mij op gas namelijk :roll: zal dat helpen ?
en zo als gerard zegt ik moet het afkloppen en heb nooit wat eigenlijk onderhoud alleen maar net als jullie en daar mee houd ik het op de rails zo iets denk :roll:
denk dat ik een beetje geplaagd heb met dat gas gebeuren
bij mij komt het niet in de voertuigen das een ding wat zeker is maar wie het wel doet ja das een keus die je maakt!
tis bar rustig op het forum of legt dat aan mij trouwens?
groetjes

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 839
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 18 mei 2011 22:15

De frustratie druipt van je verhaal af Gerard!

Ik heb het als volgt gedaan: in de verdelerkap de plaatjes aan de bovenkant eruit geboord, weerstandje eruit, hamerkopboutje (ik geloof M4 of M5) platgevijld en op lengte gemaakt en die in het gat geduwd zodat je weer een soort plaatje hebt waar het veertje van de kabel tegenaan kan komen.
Koper-kern bougiekabel genomen en die in plaats van de rode binnenkabel gedaan, veertje met dat boutje eraan gesoldeerd.
De rode rubber tules aan ontsteking kant laten zitten zodat het goed afklemt als je de wartel vastdraait. Anders komt misschien het veertje los van de verdelerBuitenmantel op 3/4 van de lengte afgeknipt en een krimpkous gedaan .

Aan bougiekant een haakse NGK kap op de bougiekabel geschroefd.

Beetje beknopt maar je hebt deze manier wel vaker gezien denk ik.

Hoogspanning is een raar zaakkie, je kan een lage weestand meten maar toch niet lekker vonken.

Ben toen begonnen met de verdelerkap eraf en dan een stukje koperdraad in dat gat van de bobine steken en dan een beetje buigen zodat je op 0,5 cm van ontstekinghuis zit 24V erop en dan aan de as draaien. Ik kreeg lekkere vonken dus toen met die kap verder gegaan. Ook per kabel getest op de rand van het ontstekingshuis (dus zonder bougiekapje en bougie. Toen ze allemaal lekkere vonken gaven de boel in de daf gebouwd.
Ik heb de NGK bougies die ik op .35 mm afstand heb getikt.

Hopelijk heb je er wat aan, sterkte.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 839
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 18 mei 2011 22:20

tis bar rustig op het forum of legt dat aan mij trouwens?groetjes
De dikke van Ruud is af, het wachten is op een 314 of YB616 maar alstie er zo eentje heeft dan komen er pas foto's van als hij hersteld is van een half uurtje deegroller. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 02:20
Locatie: mijdrecht

Berichtdoor blijedafrijer » wo 18 mei 2011 22:25

geen domme vraag hoor maar ik heb gewoon geen vonk
je wil niet weten wat ik allemaal gedaan heb maar het wil gewoon niet
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 02:20
Locatie: mijdrecht

Berichtdoor blijedafrijer » wo 18 mei 2011 22:28

De frustratie druipt van je verhaal af Gerard!

Ik heb het als volgt gedaan: in de verdelerkap de plaatjes aan de bovenkant eruit geboord, weerstandje eruit, hamerkopboutje (ik geloof M4 of M5) platgevijld en op lengte gemaakt en die in het gat geduwd zodat je weer een soort plaatje hebt waar het veertje van de kabel tegenaan kan komen.
Koper-kern bougiekabel genomen en die in plaats van de rode binnenkabel gedaan, veertje met dat boutje eraan gesoldeerd.
De rode rubber tules aan ontsteking kant laten zitten zodat het goed afklemt als je de wartel vastdraait. Anders komt misschien het veertje los van de verdelerBuitenmantel op 3/4 van de lengte afgeknipt en een krimpkous gedaan .

Aan bougiekant een haakse NGK kap op de bougiekabel geschroefd.

Beetje beknopt maar je hebt deze manier wel vaker gezien denk ik.

Hoogspanning is een raar zaakkie, je kan een lage weestand meten maar toch niet lekker vonken.

Ben toen begonnen met de verdelerkap eraf en dan een stukje koperdraad in dat gat van de bobine steken en dan een beetje buigen zodat je op 0,5 cm van ontstekinghuis zit 24V erop en dan aan de as draaien. Ik kreeg lekkere vonken dus toen met die kap verder gegaan. Ook per kabel getest op de rand van het ontstekingshuis (dus zonder bougiekapje en bougie. Toen ze allemaal lekkere vonken gaven de boel in de daf gebouwd.
Ik heb de NGK bougies die ik op .35 mm afstand heb getikt.

Hopelijk heb je er wat aan, sterkte.

dit heb ik ook allemaal gedaan
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor jabami » wo 18 mei 2011 22:35

ha janneman
hoe istie dan :?:
oeps wat heb ik nu los gemaakt das niet de bedoeling :oops: geen kwaje gezichten :wink:
groetjes
Hé Jerry,

Nee hoor, mijn gezicht staat niet zou gauw op onweer.
Maar vond het vreemd dat jij geen last had.
Wist niet dat je nog op benzine reed.
Ja, ik rijd al jaren op LPG.
Toen ik m'n 328 kocht stond de km-stand op 44.683, nu op 63.265.
Reken het verschil benzine / LPG maar uit.
Kan je leuke dingen van doen.

Jan.

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor jabami » wo 18 mei 2011 22:40

Nou zal ik je een hele domme vraag stellen Gerard, maar heb je geen vonk op de bougies of heb je ze mischien per ongeluk omgedraaid (ja ik spreek uit ervaring :lol: )
Hoi Peter,

Had jij je bougies omgedraaid ??? :shock: ??? :shock: ??? :shock:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7751
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 18 mei 2011 23:02

Nou zal ik je een hele domme vraag stellen Gerard, maar heb je geen vonk op de bougies of heb je ze mischien per ongeluk omgedraaid (ja ik spreek uit ervaring :lol: )
Hoi Peter,

Had jij je bougies omgedraaid ??? :shock: ??? :shock: ??? :shock:
Mot je steeds je cilinderkop er af halen om ze aan te kunnen sluiten, das ook niet makkelijk zeg. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten