ya 328

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » vr 17 okt 2008 20:00

Wie nu nog zeurt krijgt een beurt. :mrgreen:

Afbeelding

Oude slangen gebruikt, daar de boel nog omgeruild moet worden met de 126 i.v.m. de aansluiting voor de lpg verdamper.
De 126 heeft toen al nieuwe slangen gekregen.
En als de boel gewisseld is heeft deze motor ook gewoon nieuwe slangen.

Afbeelding

Toch maar even open gemaakt voor hen die willen weten hoe dat met het B.D.P. wilt weten.
In de rand zie je de 2 streepjes zitten, als je goed kijk zie je er ook D.C. bij staan.

Afbeelding

Ik heb hem zoals in de th staat 15 mm voor gegeven door middel van dat inspectie gat.

Toch ook nog maar even gekeken op de poelie.

Afbeelding

Verdeler van olie voorzien.

Afbeelding

Beetje schuin houden, dan loopt het er in en bijvullen tot er geen luchtbelletjes meer uitkomen, gewoon ff aan de as draaien.

Afbeelding

Als die dus zo zit, past je verdeler niet, die schuine kant is er voor dat je bobine er langs kan.

Afbeelding

Ik heb de mijne al geborgd met 2 centerpoints per boutje.
Melde het al eerder, ik zet er een zelf gemaakte dynamosteun op, gebruik je de originele, dan moet je deze eerste monteren voordat je die plaat op de waterpomp vast zet, anders krijg je de onderste bout er niet, tenzij je er een paar spoetjes van afzaagd.

Afbeelding

Nu de motor 15 mm voor heeft moet je de verdeler zo ver mogelijk naar links gedraaid er in zetten, de rotor wijst nu tussen de 2 boven gaatjes in de rand door.

Afbeelding

Zo er tegen aan dus.
Voor hen die oplet, zie je links bovenin de moer nog niet aanzitten, moest die stif nog afstellen tegen het tandwiel van de waterpomp, wat gebeurt is dus.

Afbeelding

Nadat je de puntjes op maat heb gezet, in dit geval 56 mm, moet je hem afstellen met een controlelampje, ik gebruik gewoon een ohm meter.

Afbeelding

Nu moet je de verdeler de andere kant op draaien tot de puntjes beginnen te openen, normaal gaat het controle lampje dan uit, bij een ohm meter gaat hij dan op OL.

Afbeelding

Verdeler vast gezet.
Rotor er in, en de pakking er tussen.

Afbeelding

Boel is weer dicht en gelijk de onluchtslangetjes gemonteerd.
Gaat er is 1 stuk, vernieuw hem dan, je raakt je vacuum kwijt, wat niet ten goede komt voor de rembekrachtiger, overal waar je vacuum verliest, verlies je remkracht, omdat er minder vacuum beschikbaar is voor de bekrachtiger, zo zijn er veel verdeelers waarbij het boutje boven op er uit is om een draadje doorheen te steken voor de LPG installatie, kit dit af of wat dan ook, hier heb je dus ook vacuumverlies door.
Deze slangetjes zitten er trouwens op om de warmte af te voeren.

Afbeelding

Gelijk de leidingen aangelegd.

Afbeelding

Niet te zien op de foto maar op dit plaatje staan welke aansluiting voor welke cylinder is, hoef je niet te zoeken in de th, als je onderweg staat.

Afbeelding

Deze zijn ook voor tijdelijk, de verdeler en bougies worden omgerolen voor die op de 126 zitten en dit spul gaat op de 126 motor.
In de th staat een minium en maxium maat voor de elektrode afstand, neem altijd de kleinste maat, als de bougie weg slijt wordt de afstand groter, begin je gelijk met de grootste maat, dan wordt het al gauw te groot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die heb ik ook nodig voor de dynamo, dus zit er ook weer op.

Afbeelding

Donaldsonklep die bovenop het vliegwielhuis zit gemonteerd.

Afbeelding

Gemonteerd ziet dat er zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

I.p.v. splitpennen nu maar is gewoon boutjes en moertjes genomen.

Afbeelding

Maar heb er ff geen erg in dat dit uit een 328 is gekomen en bij de 126 zit het anders, verander ik nog wel.

Afbeelding

Waar zouden we zijn zonder slagschroevendraaier.
En zoals gewoonlijk is de onderkant weg gerot, dus die ga ik net zoals bij de 126 er weer opnieuw inlassen.

Afbeelding

Heel voorzichtig de bovenrand door gezaagd, te diep zagen betekend het solderen van je radiateur. :lol:
Dus de zijkantjes zijn er af.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » vr 17 okt 2008 22:07

ben trots op je, zelfs netjes tegen gesteld gewonden, hier zou ik het wel voor doen

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » vr 17 okt 2008 22:58

Ook omdat ik nu is een goed plaatje had over hoe het moest. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

webmars
Matgroentje
Contacteer:

Berichtdoor webmars » vr 17 okt 2008 23:09

Wat een werk, wordt prachtig :wink:

Wanneer denk je over het ouddorpse strand te rijden met de 328 :mrgreen:

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » vr 17 okt 2008 23:09

mocht je nog meer voorbeelden willen of uitleg, geef maar een gil. de mogelijkheden zijn bijna eindeloos, er is zelfs speciaal ijzerdraad voor, in verschillende diktes en materialen.

Weet jij toevallig wat de aansluit draad op die bougies is? de draad die in de motor gaat zeg maar en die waar je de wartel op zet. ze lijken heel erg op wat wij altijd gebruiken, maar kan er niks aan gegevens over vinden op internet, misschien kunnen ze gewoon uitgewisseld worden, en nee, heb geen th als het daar wel in staat

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » vr 17 okt 2008 23:14

Zou het niet weten, de ontsteking is in ieder geval delco remy.

Maar anders neem je er toch gewoon 1 mee naar of van je werk.

Kan je thuis of daar op je gemak kijken wat het is.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » vr 17 okt 2008 23:15

Wat een werk, wordt prachtig :wink:

Wanneer denk je over het ouddorpse strand te rijden met de 328 :mrgreen:
Geloof dat wij het daar pas over gehad hebben in mijn schuurtje over strand rijden. :twisted:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » vr 17 okt 2008 23:20

delco remy is gewoon goed, heeft me nog niet vaak teleurgesteld, als ik es zo'n bougie in handen heb zal ik ik wel es kijken dan

webmars
Matgroentje
Contacteer:

Berichtdoor webmars » vr 17 okt 2008 23:20

haha, ja idd das waar, dat durfde je niet :lol:

als de dikke (d)af is, kom ik hem graag eens bewonderen :wink:

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » vr 17 okt 2008 23:23

Neem dan je recorder mee, kan je dat geluid opnemen en als je dan met je 126 rijdt, zet je dat op je koptelefoon. :mrgreen:

Is dat met je uitlaat ook opgelost.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

webmars
Matgroentje
Contacteer:

Berichtdoor webmars » vr 17 okt 2008 23:27

Neem dan je recorder mee, kan je dat geluid opnemen en als je dan met je 126 rijdt, zet je dat op je koptelefoon. :mrgreen:

Is dat met je uitlaat ook opgelost.
haha, goed idee :D Maar we hebben 23 jaar lang een 328 gehad, dus dat zit nog wel ff tussen mijn oren :wink:

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » zo 19 okt 2008 23:11

Nu wil ik eerst kijken of de radiateur lekvrij is, want dat die onderkant weg rot is niet zomaar.

Maar ik heb niet zo'n pers apparaat.

Dan zelf maar wat knutselen.
Oude slangenklemmen, iets om de slang af te stoppen en een fietsventiel.

Afbeelding

Heb ie dit. :lol:

Afbeelding

Niet lachen om die bovenste, hij is dicht ja. :twisted:

Afbeelding

Geheel afgevuld met water en met de fietspomp 4 keer gedrukt.
Toen kwam er al water uit, uit de rand van de onderste aansluiting, vandaar dat de rand dus was weggerot.

Afbeelding

Boeltje schoon maken, solderen en weer testen, nu was ie dicht.

Afbeelding

Wil toch weer een onderrand er in hebben, anders hangt je radiateur er los tussen, niet dat ie er zo gauw uit zal vallen, maar je zal maar door een kuil gaan en hij zou maar een 1 cm zakken, denk dat dat niet ten goede komt van de ventilator. :lol:

Dus plaatje ijzer genomen en in de werkbank er 2 opstaande randjes aan getimmerd.

Afbeelding

Na passen en meten en zagen, had ik dit.

Afbeelding

Nha, dat kan wel hoor.

Afbeelding

Die 3 gaten worden zo dadelijk wel duidelijk.

Afbeelding

Op de radiateur afgetekend en in de werkbank weer op elkaar gelegd.

Afbeelding

Las vast.

Afbeelding

Die drie gaten zijn nu wel duidelijk he ? :lol:

Afbeelding

Wel weer vlak slijpen.

Afbeelding

Die is ook niet meer te redden.

Afbeelding

Dus andere lip er aan.

Afbeelding

Het wordt nog wat. :D

Afbeelding

Gelijk de hitte bestendige verf er op.

Afbeelding

En met behulp van een spanband en een hamer de boel op zijn plek gekregen.

Afbeelding

Nou moet je dus steeds een punt lasje zetten af laten koelen en weer een paar, als je iets te wild doet, krijg je mijn probleem later. :cry:

Afbeelding

Iets te wilt geweest met lassen, daar de lip nu op zijn plek vast zat, het uiteinde van de lip warm gemaakt, dit zit gesoldeerd, dus kan hij er in zijn geheel vanaf.
Als ik ooit nog is een radiateur moet doen, dan doe ik dat maar gelijk, niet meer door zagen maar los solderen, had mij achteraf een hoop werk gescheelt maar ach, je bent van de straat he zo. :lol:

Afbeelding

Opervlakte goed schoon gemaakt, ingesmeerd met S-39 en geheel voorzien van een tinlaag.

Afbeelding

Zink is goed te solderen, dus plaatje op maat gemaakt en ingesmeerd met S-39 en na heet stoken en soldeer toevoegen, zat de pleister er op.

Afbeelding

Vervolgens met ijzer draad de omlijsting weer dicht getrokken en de lip weer vast gesoldeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Weer de watertest gedaan en hij bleef droog. 8)
Dus kon ie in de verf.
Ziet ie er al veel beter uit.

Afbeelding

De rest is in het groen natuurlijk. 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus goede leer voor de volgende keer, gewoon de lippen aan de bovenkant los maken, onderbak maken en er weer op solderen, scheelt een hoop tijd en las en plakwerk.
Maar ja, ben geen radiateurenresterateur he.
En al doende leert men.

Daar ik nog wat tijd over had en de vef nog wat verder moest uitharden, ff met die lagersmeerhulp in de weer geweest.

Zo kwamen de lagers er dus af.

Afbeelding

En gewoon schoon geblazen met de perslucht.

Afbeelding

Allemaal gedaan en de rest schoon gemaakt, ook van de moeren alle bramen er af geslepen, veel mensen vinden een naafsleutel niet nodig en doen het graag met hamer en beitel. :evil: :evil:

Afbeelding

Dit hulpje dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar zouden die 2 gaatjes nou voor zijn, die in die onderrand zitten ?
Dat wordt duidelijk als je gaat smeren, dan komt dat deksel omhoog en die hou je dus echt niet tegen, denk dat er dus door die 2 gaatjes 2 klemmetjes horen, die de bovenste schaal op zijn plek houdt, moet ik maar is maken van 2 draadeindjes en dan de uiteindes omvouwen, voorlopig maar even zo gedaan.

Afbeelding

Dat vet aan de buitenkant, smeer je gelijk in die rand, das dan ook weer dicht.

Afbeelding

Nu zit je met een prak vet er in, gewoon lager er af halen, nieuwe gelijk er in, bij de vorige het vet met je vinger er uit halen en weer in het volgende lager smeren, totdat je alles gehad hebt, dan het overige terug in de smeerspuit stoppen.

Vervolgens ga je met een doek het vet wat nog op de binneste lager ring zit weg halen, we willen wel dat het lager draait en niet dat door veel vet ook de schaal gaat draaien op je naaf.

Als de lagers er in gaan, doe je nog wat vet over de buitenzijde en dan zijn ze klaar voor gebruik.

Van deze aankoop heb ik geen spijt, het lager is nu geheel gevuld met vet, zoals het hoort.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Rick
Clublid

Berichtdoor Rick » ma 20 okt 2008 01:35

Ja hee zeg, ik heb vorig jaar ook een naaf va de 126 af moeten halen omdat mn oliekeerring van de steekas lek was.
Ik heb ook zo'n mooie naafmoer sleutel/dop maar op 1 of anere manier paste hij toch echt niet, dus heb jammer genoeg ook een hamer en drevel moeten gebruiken... :roll: Heb je passen gereedschap, loop je nog te beunen.

Maar hoe kan het? Zijn er naafmoersleutels/dop die anders zijn dan de moer? In mijn geval was de moer net even groter dan die dop
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Jorrit
Cabine Coureur

Berichtdoor Jorrit » ma 20 okt 2008 07:29

Deze slangetjes zitten er trouwens op om de warmte af te voeren.
Ze zitten er vooral op om de geioniseerde lucht af te voeren wat ontstaat door de hoogspanningsvonken in de verdeler. De doorslagspanning van geioniseerde lucht is vele malen lager dan die van normale lucht.

Als die geioniseerde lucht (bij hoge spanningen te herkennen aan de ozongeur) niet wordt weggevoerd uit je verdeler is de kans groot dat je doorslag krijgt.
Laatst gewijzigd door Jorrit op ma 20 okt 2008 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Wepje
Knipperlichtje
Contacteer:

Berichtdoor Wepje » ma 20 okt 2008 09:32

Beste Ruud,

Zie hier weer die mooie groen op jouw restauratiewerk zitten.
Welk type of welke kleur gebruik je hiervoor?
Heb zelf een erg "dode" natolak, maar vind deze voor de buitenkant van de ya erg krasgevoelig: je ziet er alles op, en ik wil toch een keertje met mijn schoen eroverheen kunnen lopen als het nodig is.

Harry

Terug naar “Projecten”