ya 328
Moderator: ruben
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 851
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
bij gas groter: idee is dat kleppen heter worden waardoor klepsteel meer uitzet dan bij benzine?
Ik heb mijn 126 koud op in .30 en uit .35 staan
inlaat is omgerekend eigenlijk .28, dan maar .30 genomen
Als de klepstelen + stoterstangen van een 328 ong even lang zijn als de 126 dan zouden de spelingen van de 126 kunn gebruiken? Is meer redenatie dan dat ik er echt verstand van heb.
Ik heb mijn 126 koud op in .30 en uit .35 staan
inlaat is omgerekend eigenlijk .28, dan maar .30 genomen
Als de klepstelen + stoterstangen van een 328 ong even lang zijn als de 126 dan zouden de spelingen van de 126 kunn gebruiken? Is meer redenatie dan dat ik er echt verstand van heb.
ik denk dat dat de enigste reden is, want gas heeft juist een lage verbrandings waarde waardoor je juist meer mengsel in je motor zou willen hebben maar dat wordt op deze manier alleen maar minder, wat dat heeter worden betreft vind ik het ook zo vreemd dat de inlaat klep een bredercontactvlak heeft dan de uitlaat klep want dat is op de klepsteel na de enigste plek waar die de opgebouwde warmte kwijt kan.
het is dat je zo'n eind uit de buurt woont anders had je mijn engelse voelermaatjes wel mogen lenen
het is dat je zo'n eind uit de buurt woont anders had je mijn engelse voelermaatjes wel mogen lenen
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 7942
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
- Locatie: Achthuizen
Zoals die van jouw staan is het voor gas, dus 0.5 groter als normaal.bij gas groter: idee is dat kleppen heter worden waardoor klepsteel meer uitzet dan bij benzine?
Ik heb mijn 126 koud op in .30 en uit .35 staan
inlaat is omgerekend eigenlijk .28, dan maar .30 genomen
Als de klepstelen + stoterstangen van een 328 ong even lang zijn als de 126 dan zouden de spelingen van de 126 kunn gebruiken? Is meer redenatie dan dat ik er echt verstand van heb.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 7942
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
- Locatie: Achthuizen
Dus zit ik goed, voor gas moeten ze 0.5 groter als normaal.die maten klinken vrij normaal in duizenste inches. een inch is 25,4 mm dus zou de 011 ongeveer 0.28 mm zijn en de 012 dus 0.30 mm wat je hem dan groter moet maken voor gas weet ik niet, dit zou de maat zijn voor gewoon op benzine
Dus wordt het in 0.33 en uit 0.35
Dus als ik daar naar kijk en het boek van de 328 staat bij koud in 011 en uit 012, dat ik ze moet zetten voor gas op in 0.33 en uit op 0.35
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 7942
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
- Locatie: Achthuizen
Maar heb nog wat geknutseld vandaag.
Die eerst maar is gepolijst.

En zoals ik al eerder melden, pakkingen die ik niet heb, die maak ik gewoon zelf.

Het vuil tussen de tanden vandaan geblazen.

Die 3 stiften moeten er nog uit, omdat het een ander deksel is en al was het dat niet, die kunnen ook slijten en dus moet je afstellen.

Kan mij toch herinneren dat als je een kopset kocht de voorste en achterste keering er ook bij zat maar die zaten er niet in.
Maar weet het niet zeker meer, gelukkig had ik beide liggen.
Nieuwe voorste er gelijk in.

Voordat ik de boel monteer smeer ik de pakking altijd in aan beide zijde met vet, hierdoor zet de pakking zich beter en dicht beter af.
De pakking blijft daarbij ook nog is plakken, das dus nog makkelijker met monteren.
Uiteraard weet 1 ieder dan je nieuwe keeringen in moet smeren met olie, anders loopt ie in het begin droog en is dus zo stuk.

Moet nog een B.D.P. maken omdat er een ander vliegwiel op komt daarbij vindt ik die op het vliegwiel niet makkelijk als je met een stroboscoop wilt werken.
Heb de 1e cylinder in de compressie staan en zie dan dat van de krukas de halve maan kaars recht omhoog wijst, dus voorlopig kan ik voorruit.

Monteren van de koppakking staat geheel beschreven in de TH.




Thermostaathuis er op met messingmoer uiteraard aan de binnenkant.

Thermostaathuis komt trouwen ook van de donor af, deze was in een betere staat, wel heb ik nog even de oude thermostaat er in geplaatst, daar als de motor gaat proef draaien ik nog het koelsysteem wil ontdoen van ketelsteen en roest, als alles schoon is, dan gaat pas de nieuwe er in.

De stiften weer geplaatst en afgesteld tegen de tandwielen, waterpomp moet nog maar zo kan ik hem niet kwijt raken.

Die oliezooi met de oude stofresten van de koppelingsplaten, wat een smurrie was dat, dus huis er af, kan je ook gelijk de pakking vernieuwen.

5 rondes met een industrie ontvetter onverdunt had het nodig om weer toonbaar te worden.
De spetters in mijn gezicht ben ik ff mee bezig geweest om er af te krijgen, wat een bocht.
Wel heb ik het huis van binnen ingespoten met een vetje wat er goed in kruipt, anders roest ie onder je kont vandaan.
Was trouwens wel makkelijk verwijderen zo'n oude keering vanaf de andere kant.
Keering zag er nog goed uit maar door de hitte van de platen was deze keihard geworden.


Nieuwe zat er dus ook gewoon zo in.

Carterpan heeft ook een beurt gehad met ontvetter en de hoge drukspuit.
En de deuken die er in zaten er uit gemept.
Als je de rand schoon maakt met b.v. een komborstel, druk dan niet te hard op de rand meestal alleen op de eindes, die is hier een daar uit gevlakt met lood, dat borstel je dus zo weg, het spul valt op omdat het meer glimt als de rest.


Ik weet niet wanneer de motor weer gaat draaien, dus de binnenkant ook ingespoten met dat vet, de randen wil ik niet weer ontvetten dus ff afgeplakt.

Die zit er alweer op.

Als je de boutje van je carterpan op 1 hoop heb gegooit, houd er dan rekening mee dat er 2 wat korter zijn, die kunnen door de tapeindes van de voorkant niet te diep.

Heb wel is de originele kurkenpakking op een carterpan gelegd, normaal vast gezet en toch nog lekken, dus voortaan gebruik ik hitte bestendige kit.

Das lekker makkelijk.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan je de kant waar de pan tegen aan gaat insmeren met olie, dan komt het de volgende keer makkelijker los, dat heb ik toch maar niet gedaan, wil hem hierna heel lang niet meer open maken.

Pannetje zit er ook weer op, de rand van buiten had ik ook schoon gemaakt, dus het teveel aan kit, flink in de rand gesmeerd, die moet gewoon dicht zijn nu, spul is goed voor kleppendeksels en weet ik niet wat, dus we zien wel.


Die eerst maar is gepolijst.

En zoals ik al eerder melden, pakkingen die ik niet heb, die maak ik gewoon zelf.

Het vuil tussen de tanden vandaan geblazen.

Die 3 stiften moeten er nog uit, omdat het een ander deksel is en al was het dat niet, die kunnen ook slijten en dus moet je afstellen.

Kan mij toch herinneren dat als je een kopset kocht de voorste en achterste keering er ook bij zat maar die zaten er niet in.
Maar weet het niet zeker meer, gelukkig had ik beide liggen.
Nieuwe voorste er gelijk in.

Voordat ik de boel monteer smeer ik de pakking altijd in aan beide zijde met vet, hierdoor zet de pakking zich beter en dicht beter af.
De pakking blijft daarbij ook nog is plakken, das dus nog makkelijker met monteren.
Uiteraard weet 1 ieder dan je nieuwe keeringen in moet smeren met olie, anders loopt ie in het begin droog en is dus zo stuk.

Moet nog een B.D.P. maken omdat er een ander vliegwiel op komt daarbij vindt ik die op het vliegwiel niet makkelijk als je met een stroboscoop wilt werken.
Heb de 1e cylinder in de compressie staan en zie dan dat van de krukas de halve maan kaars recht omhoog wijst, dus voorlopig kan ik voorruit.

Monteren van de koppakking staat geheel beschreven in de TH.




Thermostaathuis er op met messingmoer uiteraard aan de binnenkant.

Thermostaathuis komt trouwen ook van de donor af, deze was in een betere staat, wel heb ik nog even de oude thermostaat er in geplaatst, daar als de motor gaat proef draaien ik nog het koelsysteem wil ontdoen van ketelsteen en roest, als alles schoon is, dan gaat pas de nieuwe er in.

De stiften weer geplaatst en afgesteld tegen de tandwielen, waterpomp moet nog maar zo kan ik hem niet kwijt raken.

Die oliezooi met de oude stofresten van de koppelingsplaten, wat een smurrie was dat, dus huis er af, kan je ook gelijk de pakking vernieuwen.

5 rondes met een industrie ontvetter onverdunt had het nodig om weer toonbaar te worden.

De spetters in mijn gezicht ben ik ff mee bezig geweest om er af te krijgen, wat een bocht.
Wel heb ik het huis van binnen ingespoten met een vetje wat er goed in kruipt, anders roest ie onder je kont vandaan.
Was trouwens wel makkelijk verwijderen zo'n oude keering vanaf de andere kant.
Keering zag er nog goed uit maar door de hitte van de platen was deze keihard geworden.


Nieuwe zat er dus ook gewoon zo in.

Carterpan heeft ook een beurt gehad met ontvetter en de hoge drukspuit.
En de deuken die er in zaten er uit gemept.
Als je de rand schoon maakt met b.v. een komborstel, druk dan niet te hard op de rand meestal alleen op de eindes, die is hier een daar uit gevlakt met lood, dat borstel je dus zo weg, het spul valt op omdat het meer glimt als de rest.


Ik weet niet wanneer de motor weer gaat draaien, dus de binnenkant ook ingespoten met dat vet, de randen wil ik niet weer ontvetten dus ff afgeplakt.

Die zit er alweer op.

Als je de boutje van je carterpan op 1 hoop heb gegooit, houd er dan rekening mee dat er 2 wat korter zijn, die kunnen door de tapeindes van de voorkant niet te diep.

Heb wel is de originele kurkenpakking op een carterpan gelegd, normaal vast gezet en toch nog lekken, dus voortaan gebruik ik hitte bestendige kit.

Das lekker makkelijk.

Volgens de gebruiksaanwijzing kan je de kant waar de pan tegen aan gaat insmeren met olie, dan komt het de volgende keer makkelijker los, dat heb ik toch maar niet gedaan, wil hem hierna heel lang niet meer open maken.


Pannetje zit er ook weer op, de rand van buiten had ik ook schoon gemaakt, dus het teveel aan kit, flink in de rand gesmeerd, die moet gewoon dicht zijn nu, spul is goed voor kleppendeksels en weet ik niet wat, dus we zien wel.

O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 7942
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
- Locatie: Achthuizen
Gaan we is naar de startmotor kijken maar als ik zo is kijk en op de sticker af ga die er nog opzit, kan die nooit veel gebruikt zijn.

En inderdaad, koolborstels en collector zijn nog prachtig.

Bendex is ook geheel niks mis mee, daar ik niet om onzinnig werk verlegen zit, laat ik deze voor wat het is, op verven na dan.

Om de rest te ontvetten, alle gaten gedicht.


Misschien zie je het niet maar van dichtbij wel, die is al een stuk schoner, de rest wordt staalborstel werk en thinner.
Had trouwens de motor met ontvetter in gespoten en toen met de tuinslang afgespoelt, kan je wel de hoge druk er op zetten, blaas je zeker te weten water op plaatsen waar je het niet hebben wilt, afplakken heeft dan ook geen nut, want dat vliegt er dan ook vanaf.


En inderdaad, koolborstels en collector zijn nog prachtig.

Bendex is ook geheel niks mis mee, daar ik niet om onzinnig werk verlegen zit, laat ik deze voor wat het is, op verven na dan.


Om de rest te ontvetten, alle gaten gedicht.


Misschien zie je het niet maar van dichtbij wel, die is al een stuk schoner, de rest wordt staalborstel werk en thinner.
Had trouwens de motor met ontvetter in gespoten en toen met de tuinslang afgespoelt, kan je wel de hoge druk er op zetten, blaas je zeker te weten water op plaatsen waar je het niet hebben wilt, afplakken heeft dan ook geen nut, want dat vliegt er dan ook vanaf.

O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 7942
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
- Locatie: Achthuizen
De boel verder ontvet en afgeplakt waar ik geen verf wil hebben.
reden waarom ik de kopbouten heb afgeplakt is, omdat de kop nog 2 keer moet worden nagetrokken.



Deze is in elkaar gezet na grondig reinigen van binnen en een hoop vet, daarbij ook een verfmerk gezet voor de stroboscoop.

Waterpomp gemonteerd.

Uiteraard komt er achterop een nieuw stukje rubberen pijp, je wilt als het zit het niet binnen afzienbare tijd weer willen vernieuwen.
Maar hoe krijg je dat rubber nou is vrij recht afgesneden.
Nou zo dus.



Zo zonder de filterhouder, werkt toch prettiger.

Voordat je de boel er op zet, zorg je er eerst voor dat die moer die op dat tapeind moet, vloeiend draait, das toch al zo'n pokkewerk.
De moer zet je niet helemaal aan, zodat je nog een beetje kan jutteren aan de hele boel, het past allemaal precies.
De bout aan de binnenkant moet worden voorzien van een koperen ring.

Als alle bouten en moer vast zitten, dan zet je de laatste slangenklem vast, ik heb de oude gebruikt, want die werken toch het best, maar gaat er toch 1 stuk in de toekomst, dan kan je er zo een nieuwe omheen vouwen en dicht draaien.

reden waarom ik de kopbouten heb afgeplakt is, omdat de kop nog 2 keer moet worden nagetrokken.




Deze is in elkaar gezet na grondig reinigen van binnen en een hoop vet, daarbij ook een verfmerk gezet voor de stroboscoop.

Waterpomp gemonteerd.

Uiteraard komt er achterop een nieuw stukje rubberen pijp, je wilt als het zit het niet binnen afzienbare tijd weer willen vernieuwen.
Maar hoe krijg je dat rubber nou is vrij recht afgesneden.
Nou zo dus.



Zo zonder de filterhouder, werkt toch prettiger.

Voordat je de boel er op zet, zorg je er eerst voor dat die moer die op dat tapeind moet, vloeiend draait, das toch al zo'n pokkewerk.
De moer zet je niet helemaal aan, zodat je nog een beetje kan jutteren aan de hele boel, het past allemaal precies.
De bout aan de binnenkant moet worden voorzien van een koperen ring.

Als alle bouten en moer vast zitten, dan zet je de laatste slangenklem vast, ik heb de oude gebruikt, want die werken toch het best, maar gaat er toch 1 stuk in de toekomst, dan kan je er zo een nieuwe omheen vouwen en dicht draaien.

O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 7942
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
- Locatie: Achthuizen
Vindt de oude klemmen het beste, als je de boutjes en moertjes goed schoon maakt is er niks aan de hand.
Vindt die nieuwe klemmen en dan heb ik het ook niet over donald duck klemmen maar goede, toch eerder stuk gaan.
Maar goed, ieder zijn ding, nogmaals, gaan ze stuk zit er zo een andere op.
Vindt die nieuwe klemmen en dan heb ik het ook niet over donald duck klemmen maar goede, toch eerder stuk gaan.
Maar goed, ieder zijn ding, nogmaals, gaan ze stuk zit er zo een andere op.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 7942
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
- Locatie: Achthuizen
Gaan we weer voor de fans van dit topic.
Ik had nog een vliegwiel voor de 126 liggen, lager was nog goed, dus opnieuw in het vet en de rand voor de keering schoon gemaakt.

Dit is dus dat befaamde B.D.P. op je vliegwiel, dit kan je dus zien met b.v. een spiegeltje door dat afdekplaatje aan de zijkant van je vliegwielhuis te verwijderen, dan zal je zien als je die randt schoon maakt waar de pakking op heeft gezeten, dat daar ook 2 streepjes in staan, moet wel zeggen dat ik is een huis heb gezien waar die 2 streepjes niet opzaten, maar die horen dus in de midden te zitten van dat gat.
Uiteraard heb ik hem op dit punt gezet en toen het punt gecontroleerd wat ik voorop heb aangebracht, klopt dus als een bus.
Dus je kan er meer of meer vanuit gaan, dat als je de poellie er af hebt en de spiebaan staat omhoog dat je eerst cylinder in zijn B.D.P. staat.


En als je de pakking niet kan uittekenen op het te monteren ondereel, in dit geval de startmotor, dan kan het zo met een hobbymesje ook.



Nieuwe rubberen ring er in.

En als de binnenboel er weer in zit uiteraard een nieuw filter.



Oliekoeler voorzien van een nieuwe pakking en gemonteerd tevens pakking aangebracht voor deksel bovenzijde.

Laatste schroefje even wachten, daar komt nog een smeerleiding voor de waterpomp op.

Als je deze niet uit elkaar haalt en je wilt toch het oude vet er uit blazen met perslucht, dan van boven naar beneden blazen er zit n.l. een terugslag in, dus vet wel de leiding in maar niet via die kant terug.

Als die ouwe zooi er uit is, dan natuurlijk met waterbestendig vet in dit geval dus schroefaskokervet, de leiding eerst weer vullen, ongeveer 2 1/2 dop, laat je de leiding leeg, duurt het heel lang voordat je as weer is vet krijgt als je maar eens in de zoveel maanden is een slag geeft.
Als de leiding gemonteerd is ,gooi je er nog een dop vet tegen aan er zit nog lucht tussen het aansluitpunt en de as, daarna dop weer vullen en er op zetten je bent er dan klaar mee.
Direct ff een fabel uit te wereld helpen, deze leiding smeert alleen de achterkant van de as die in de waterpomp zit, overmatig smeren heeft geen enkele nut als men denkt dat dit ook goed is voor de befaamde koolstofkeering.

Vennetje er weer aan.

Lagertje gelijk maar ff smeren, draai dit draadeindje er uit.

Monteer een vetnippel en smeren maar.
Na smeren, nippel er weer uit, draadeindje terug.
Weet het niet helemaal zeker maar dat is volgens mij, omdat de smeernippel een onbelans tijden het draaien maakt en je hebt kans dat door het draaien bij een slecht afsluitende smeernippel dit lager zich geheel weer leeg slingert en dus droog gaat lopen op den duur.

Vulpijp er weer op, valt mij op dat er bij de 126 een extra retour tussen zit naar de peilstok toe, maak ik nog wel foto's van, kan zo gauw niet verzinnen waar dit goed voor is.

Die er ook maar weer aan gehangen.

Redelijk vuil van buiten maar werkt nog goed, dus schoon maken en gewoon weer in elkaar smijten.



Was ff frotten maar hij zit er weer op.
Gecontroleerd, door de hevel op en neer te halen waardoor je het pompen hoort.
Tijden het pompen aan de ventilator getrokken, als de hevel nu loos aan voelt, betekend dat dat de pen de hevel aan de binnenkant heeft ingedrukt, het werkt naar behoren dus.

Morgen weer wat doen.

Ik had nog een vliegwiel voor de 126 liggen, lager was nog goed, dus opnieuw in het vet en de rand voor de keering schoon gemaakt.

Dit is dus dat befaamde B.D.P. op je vliegwiel, dit kan je dus zien met b.v. een spiegeltje door dat afdekplaatje aan de zijkant van je vliegwielhuis te verwijderen, dan zal je zien als je die randt schoon maakt waar de pakking op heeft gezeten, dat daar ook 2 streepjes in staan, moet wel zeggen dat ik is een huis heb gezien waar die 2 streepjes niet opzaten, maar die horen dus in de midden te zitten van dat gat.
Uiteraard heb ik hem op dit punt gezet en toen het punt gecontroleerd wat ik voorop heb aangebracht, klopt dus als een bus.
Dus je kan er meer of meer vanuit gaan, dat als je de poellie er af hebt en de spiebaan staat omhoog dat je eerst cylinder in zijn B.D.P. staat.


En als je de pakking niet kan uittekenen op het te monteren ondereel, in dit geval de startmotor, dan kan het zo met een hobbymesje ook.



Nieuwe rubberen ring er in.

En als de binnenboel er weer in zit uiteraard een nieuw filter.



Oliekoeler voorzien van een nieuwe pakking en gemonteerd tevens pakking aangebracht voor deksel bovenzijde.

Laatste schroefje even wachten, daar komt nog een smeerleiding voor de waterpomp op.

Als je deze niet uit elkaar haalt en je wilt toch het oude vet er uit blazen met perslucht, dan van boven naar beneden blazen er zit n.l. een terugslag in, dus vet wel de leiding in maar niet via die kant terug.

Als die ouwe zooi er uit is, dan natuurlijk met waterbestendig vet in dit geval dus schroefaskokervet, de leiding eerst weer vullen, ongeveer 2 1/2 dop, laat je de leiding leeg, duurt het heel lang voordat je as weer is vet krijgt als je maar eens in de zoveel maanden is een slag geeft.
Als de leiding gemonteerd is ,gooi je er nog een dop vet tegen aan er zit nog lucht tussen het aansluitpunt en de as, daarna dop weer vullen en er op zetten je bent er dan klaar mee.
Direct ff een fabel uit te wereld helpen, deze leiding smeert alleen de achterkant van de as die in de waterpomp zit, overmatig smeren heeft geen enkele nut als men denkt dat dit ook goed is voor de befaamde koolstofkeering.

Vennetje er weer aan.

Lagertje gelijk maar ff smeren, draai dit draadeindje er uit.

Monteer een vetnippel en smeren maar.
Na smeren, nippel er weer uit, draadeindje terug.
Weet het niet helemaal zeker maar dat is volgens mij, omdat de smeernippel een onbelans tijden het draaien maakt en je hebt kans dat door het draaien bij een slecht afsluitende smeernippel dit lager zich geheel weer leeg slingert en dus droog gaat lopen op den duur.

Vulpijp er weer op, valt mij op dat er bij de 126 een extra retour tussen zit naar de peilstok toe, maak ik nog wel foto's van, kan zo gauw niet verzinnen waar dit goed voor is.

Die er ook maar weer aan gehangen.


Redelijk vuil van buiten maar werkt nog goed, dus schoon maken en gewoon weer in elkaar smijten.



Was ff frotten maar hij zit er weer op.
Gecontroleerd, door de hevel op en neer te halen waardoor je het pompen hoort.
Tijden het pompen aan de ventilator getrokken, als de hevel nu loos aan voelt, betekend dat dat de pen de hevel aan de binnenkant heeft ingedrukt, het werkt naar behoren dus.

Morgen weer wat doen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Nog een kleine aanvulling en belangrijk om te melden voor de kijkers thuis:
Voor montage van deksel olie koeler ook weer koperen ringetjes gebruiken. Dit zorgt ervoor dat het niet via de boutjes gaat lekken, wat namelijk wel met stalen (veerringen) gebeurt.
Voor montage van deksel olie koeler ook weer koperen ringetjes gebruiken. Dit zorgt ervoor dat het niet via de boutjes gaat lekken, wat namelijk wel met stalen (veerringen) gebeurt.
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten