BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Erik
Hercules Held
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 17 mei 2019 20:13
Locatie: Rijsen (OV)

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor Erik » vr 10 jan 2020 23:40

Een nieuwe wiellager lijkt mij ook beter, bewaar ik deze als reserve voor onderweg.

ruben
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2537
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 20:35
Locatie: deventer

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » do 30 jan 2020 22:52

zo, eindelijk eens een half dagje tijd om weer wat te prutsen, beetje erg druk de laatste tijd.

Maar begonnen met dat ene wiellager.
Afbeelding
Meteen het benodigde gereedschap er maar bij gelegd, even boven de poot van de werkbank neergelegd, dan veert de boel wat minder door en komen de klappen wat beter aan.

De naaf dus maar omgekeerd en dan van binnen uit op de rand van de cup slaan, met een flink dikke doorslag heb je een redelijk contact oppervlak en komt de kracht goed door.
Afbeelding

Na 2 of 3 rondjes elke 90 graden een fikse tik schiet het al aardig op.
Afbeelding

en nog ietsje verder, hoe verder hij eruit is hoe makkelijker het gaat
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2537
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 20:35
Locatie: deventer

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » do 30 jan 2020 23:00

even oud en nieuw naast elkaar gelegd, dan is weer duidelijk te zien waarom de boel vervangen moet worden.
Afbeelding

Toen de ruimte voor de cup even netjes uitgepoetst natuurlijk, en het nieuwe lager erin gelegd.
Afbeelding

Vaak leg ik dan de oude schaal erop zodat je daarmee het nieuwe lager er mooi in kan tikken met minder kans dat hij scheef gaat. Je moet alleen niet te ver tikken, boven in de naaf is er wat meer ruimte dus past het makkelijk, maar als hij in de ruimte voor het lager komt gaan beide cups weer vast zitten en dat was nou net niet de bedoeling. Kan je oplossen door de oude schaal op 1 plek door te zagen of slijpen dan kan hij zich niet vast spannen maar ik wou deze nog bewaren als thuiskomertje dus dat gaat nu niet.
Afbeelding

Dus tot zover en daarna weer met de doorslag verder erin tikken. Als hij aanligt hoor je het geluid van het aantikken veranderen en heeft de doorslag de neiging weer op te springen als je hem aantikt.
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2537
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 20:35
Locatie: deventer

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » do 30 jan 2020 23:06

Toen handje vet genomen :D
Afbeelding

Dan duw je het lager er aan de zijkant van die bult vet er van boven naar beneden in
Afbeelding

En dat herhaal je een paar keer tot het boven aan de rollers er tussenuit komt. je perst dus het vet van onder naar boven het lager in. Andersom kan ook maar is de opening wat kleiner en duurt het langer :mrgreen:
Afbeelding

Als je dus op 1 plekje zover bent dan is het een kwestie van rond gaan tot hij overal vol zit. Dan de boven, onder en buitenkant goed vol smeren met wat extra vet. J komt er daarna niet meer bij en je hebt niks aan vet wat nog in de koker zit, het lager moet juist vet zijn en wat reserve vet is niet verkeerd.
Afbeelding

Dan de naaf ook voor een deel vullen, ook dat is weer een stukje reserve vet zeg maar en waar vet zit kan zich geen water verzamelen.
Afbeelding

Dan de naaf erop en het buiten lager erin.
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2537
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 20:35
Locatie: deventer

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » do 30 jan 2020 23:17

dan de ruimte om het lager nog wat verder opgevuld alvast.
Afbeelding

Dan de oplsuitplaat erin gedrukt.
Afbeelding

Dan de eerste moer, met de passende dop en een fikse arm goed aandraaien zodat alles goed aangedrukt wordt en de lagers zich goed kunnen zetten en het vet goed tussen de contactvlakken geperst wordt maar er juist geen ruimte over blijft. Daarna draai je die moer weer 1/8ste slag terug, of zoals Ruud jaren geleden eens goed opmerkte, van het ene tapeind van de steek as tot de ervoor liggende. Hierdoor is er wat ruimte voor de lagers om te werken en voor het vet om wat uit te zetten als het warm wordt.
Afbeelding

Dan de weer redelijk plat gemaakte borgplaat erop
Afbeelding

En dan de 2de moer, deze zet je gewoon goed vast tegen de eerste. Daarna natuurlijk niet vergeten met de borgplaat de beide moeren weer goed te borgen. Dat hoeft niet rondom, maar per moer tegen 1 vlak stuk aan tikken moet genoeg zijn.
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2537
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 20:35
Locatie: deventer

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor ruben » do 30 jan 2020 23:25

Toen even hier op de site bij de downloads Erik's hoekje opgezocht en daar de juiste pakking uitgeprint :D Past perfect op A4 afgedrukt, beetje dik papier en je bent klaar.
Afbeelding

Beetje vloeibare pakking eronder, papierpakking en dan weer een beetje silicone bende erop, baat het niet, dan schaad het ook niet zeg maar, maar dubbel genaaid houd ook beter :lol:
Afbeelding

En de as er weer in gezet en vastgezet
Afbeelding

En weer door naar de andere kant, die astap heeft wat putjes en daardoor moet het lager elke keer een beetje geholpen worden.
Afbeelding

Verder is het allemaal het zelfde maar hoefde er hier geen lager vervangen te worden, dus daarna de wieltjes er weer op en hij staat weer netjes op de grond.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: BE-16-26 (KL-71-02?)

Berichtdoor B. van der Veer » vr 31 jan 2020 12:48

vies hoor dat geklieder met vet :P
ziet er weer goed uit Ruben.
ik rijd 126
ik heb geen haast


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten