BE-16-26

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc
peter80
Vierwielend Vooruit
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » za 03 nov 2018 21:44

het is toch een technische dag? Gelijk nabouwen dan maar :wink:
YA-314 camper in wording

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » za 03 nov 2018 21:54

Weet niet of ik nog plek heb voor een bakkie staal en mijn las apparaat met alle andere zooi die ik al mee moet nemen in de wep.

En zoals gezegd....... Eerst cabine vervangen, en daar hoort denk ik ook een groot deel van de bedrading bij en wat andere koplampen, oorlogverlichting weer aansluiten, misschien stukje chassis meepakken, je kent dat wel, dagje werk dat uitloopt in 2 maanden.......
Maar het YA weekend in mei wil ik toch wel weer halen dus radio blijft wel op de achtergrond denk ik.

Maar mochten we nou een hoop tijd over hebben in de middag...... :mrgreen:

peter80
Vierwielend Vooruit
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » za 03 nov 2018 22:04

Maar mochten we nou een hoop tijd over hebben in de middag...... :mrgreen:
Dat zou dan voor het eerst zijn, meestal is de technische dag een week te kort.
En ik dacht ook een paar roestplekjes in mijn cabine weg te werken, duurde ook 3 maanden ipv 1 week :roll:
YA-314 camper in wording

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » za 03 nov 2018 22:11

Dat zou dan voor het eerst zijn, meestal is de technische dag een week te kort.
En ik dacht ook een paar roestplekjes in mijn cabine weg te werken, duurde ook 3 maanden ipv 1 week :roll:
:lol: :lol: :lol: er is een reden dat ik mij ondanks meermaals vragen nog steeds niet opgegeven heb voor het YA weekend ondanks dat dat nog 6 maand duurt :wink:
Laatst gewijzigd door ruben op za 03 nov 2018 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

peter80
Vierwielend Vooruit
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » za 03 nov 2018 22:13

dan kom ik je wel halen
YA-314 camper in wording

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » za 03 nov 2018 22:14

dan kom ik je wel halen
Beter zo als andersom :? :D :D :D 8) :mrgreen:

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » za 03 nov 2018 22:58

De antenne is idd voorzien van een keurige SEM serie antennetuner, zelfde als die ik in mijn daf heb hangen. En ra ra.. die 10 meter draad hoort daar ook bij.

En de opmerking die je maakte over de zwartwit foto's.. kijk nog eens goed, die met het trappetje heeft een BE kenteken, dus dat is geen antieke foto.. :mrgreen:
DM-62-40 (WEP,benzine), BE-12-60 (EZB,diesel), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » za 03 nov 2018 23:08

De antenne is idd voorzien van een keurige SEM serie antennetuner, zelfde als die ik in mijn daf heb hangen. En ra ra.. die 10 meter draad hoort daar ook bij.
Ja dat kenteken had ik dan nog niet gezien maar valt niks aan te ontkennen.

Mocht je interesse hebben in de SEM antenne, of iemand anders, dan moet die zich maar melden.

Als er niemand om komt dan sloop ik de MP65 eruit en gooi ik de rest ergens te ruil neer voor spullen die ik wel nodig heb zoals sprieten bij de antenne voet, aansluitkabels, een speaker en een microfoon.

Kees64
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor Kees64 » zo 04 nov 2018 09:39

Stel je voor dat je jezelf gaat vervelen :lol:
Maar wel leuk om ook eens in de radio's te verdiepen
Ja dacht ook qua uiterlijk dat het een relatief nieuwere radio was maar eigenlijk was het dus een van de eerste Nederlandse gemaakte radio's uit de jaren 50 en uit de zelfde tijd als de AN/GRC9 en de AN/VRC18 als ik het goed heb.

Al weer wat contacten gelegd hier en daar, en er komt al weer wat aan spulletjes mijn kant op, tenminste, moet ze ophalen niet al te ver weg.

Zaterdag komt er een of andere ongeloofelijke mazzelaar die een originele radio tafel op de kop heeft weten te tikken en die mag ik dan even fotograveren en opmeten, en daar ben ik Kees natuurlijk erg dankbaar voor. :D
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Is toch een flink tafeltje...
Radiotafel 1.jpg
Radiotafel 1.jpg (40.33 KiB) 2432 keer bekeken
Radiotafel 2.jpg
Radiotafel 2.jpg (37.97 KiB) 2432 keer bekeken

jawb
Hercules Held

Berichtdoor jawb » zo 04 nov 2018 10:27

links en rechts zijn wel verschillend.
mt 4198 en mt 4199.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » zo 04 nov 2018 10:59

ben ook vooral benieuwd hoe de antenne steun tussen de zeilen door komt. Kreeg gisteren een foto met waarschijnlijk een soortgelijke steun en dat zag er vrij droevig uit qua hoe dat uit het zeil stak. Ook zat daar dus een RF3620 antenne op met een montage adapter en die hoort dus eigenlijk niet bij deze radio.

hier een stukje uit de inbouw beschrijving, deze heb ik helaas nog niet gevonden maar origineel werden ze op een bakplank vast geloof dat Erik van Garderen zo'n plank heeft waar dit ooit mee gedaan is.

Er bestaat ook een installatievoorschrift de TB – RD 14-02 uit 1959 voor het inbouwen van deze KL/GRC-3030 in de (radioauto, 1 ton, DAF YA-126).

Omdat ik deze beschrijving wel curieus vind, volgt hier een kort uittreksel:

Een v.d. 4 laadborden word dwars achterin het voertuig gelegd, dan word het draagrek met de montageplank daarop geplaatst. Dan via de bevestigingsgaten in de montageplank dezelfde bevestigingsgaten door het laadbord boren en met slotbouten vastzetten.

In de 4x 30 mm. gaten in het laadbord worden aan de afgeronde zijde 2 haakbouten met carosserie-ringen bevestigd en aan de rechthoekige zijde 2 oogbouten met carosserie-ringen.

Door middel van stukken ketting en spanschroeven word het laadbord gezekerd aan de opgelaste ogen in het middenpad.(dus als iemand een laadbord heeft met meer gaten dan 4x30mm weet hij nu welke functie deze hebben gehad.)

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » di 06 nov 2018 00:05

zeg maar hee dan staan er ineens 2 :shock:
Afbeelding

zoals we al wisten was de eerste al niet geheel compleet, deze ook niet, maar wel op ander punten....... 8)

Had eigenlijk contact gezocht met de verkoper voor de voedings unit, deze is wel volledig, en het was even geleden maar de laatste keer zou alles nog gewerkt hebben in het ontvanger deel met 24 volt voeding.
Afbeelding

Afbeelding

Hier zit de zendbuis nog wel in, maar het bovendeel is niet aangesloten, en de aandruk veer is ook al eens verbeterd :lol: Maar het rijtje buizen boven in de foto zit hier ook nog in en miste in de eerste radio ook, dus die zijn allemaal over gezet. Maar rechts in de foto zie je dat de eindtrappen weggeknipt zijn en die zitten wel in de eerste radio.
Afbeelding

Zo ziet de eerste radio er nu dus uit met alle buizen overgezet vanuit de tweede radio. De zendbuis wordt nu aangedrukt door de originele veer en het bovendeel is ook weer aangesloten. De voedingsunit is in zijn geheel vervangen.
Afbeelding

En wederom een reservedelen doosje, en hier zit nog het een en ander in ook, dus nog veel blijer :D . Met de zekering die hierin zat zijn beide hoofdzekeringen ook weer aanwezig.
Afbeelding

Op zich zou hij nu moeten werken, geen gaten meer gevonden waar nog iets kan horen. Wel heb ik een lichtblauwe draad in de eerste radio (zichtbaar bij de zendbuis) die ik in de tweede radio niet zie.
Hij zal er niet voor niets zitten dus maar eens zien dat ik er stroom op krijg dus maar langzaam op zoek naar aansluitkabels.
Heb het volgende nog nodig:
Voedings kabel (24 V) van auto naar voedingsunit.
Kabel van voedingsunit naar kristal ijker.
Coax van kristal ijker naar hoofdunit.
Antenne kabel van radio naar de MP65 antenne.
Microfoon en speaker.

Iemand die en adresje voor dit spul kan aanraden? Anders ga ik eerst maar ens bij Stegeman in Exel kijken, die heeft veel radio's maar voornamelijk SEM gerelateerd maar is niet heel ver weg.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 nov 2018 00:38

Maar het YA weekend in mei wil ik toch wel weer halen dus radio blijft wel op de achtergrond denk ik
Niet dus. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » di 06 nov 2018 00:50

Niet dus. :lol:
Nou ja kijk :lol:
Nieuwe cabine moet nog 1 laagje groen, dat krijgt toe deze week.
Zaterdag is de sleuteldag en daar moet het wepje nog heen.
Dus als ik nog niet met de cabine begonnen ben kan ik er ook nog wel iets aan de radio prutsen, en als iets zeeeeeer weinig kost moet je het niet te lang in de weg laten staan zeg maar :mrgreen: en de inloopkilometers moeten ook gemaakt worden.

Niet dat ik nou excuses zit te bedenken :P 8)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 nov 2018 10:08

Ik weet wat het is als er een nieuw speeltje in de schuur staat.
Nee echt vrouw, ik ga eerst dat af maken en dan pas daar aan beginnen.
NOT. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Terug naar “Projecten”