BE-16-26

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc
ruben
Vierwielend Vooruit

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 22 jun 2018 23:01

toen de klepdeksels schoongemaakt, deze met de plaat erin komt achter, de plaat zorgt ervoor dat er minder olie direct door de carterontluchting naar buiten vliegt.
Afbeelding

en weer wat siliconen om het kurk te ondersteunen, ik verdeel het meestal met mijn vingers en trek en pieken in zodat het zicht goed kan verdelen
Afbeelding

toen een stukje schuurpapier op een geslepen tegel geplakt, reden dat het een geslepen tegel moet zijn is dat deze 100% vlak zouden moeten zijn, hierdoor kun je het dus goed gebruiken om flenzen op te vlakken. Het allerliefste had ik een stuk marmer gehad maar dit koste niet veel zeg maar....
Afbeelding

Thermostaat flens was wat gecorrodeerd zeg maar
Afbeelding

kan wel door gaan tot alles vlak is maar dan blijft er ook minder flens over, ben hierna nog wel wat verder gegaan, maar je ziet dat hij aan de buiten rand nu mooi glad is dor dat je hier mooi glanzend schoon metaal ziet.
Afbeelding

boutjes wat opgefrist, was ook wel nodig
Afbeelding

bij de bovenste gaten van het voorste huis zijn al eens helicoils geplaatst, aluminum verliest helaas nogal snel de draad als je wat te hard aandraait.
daarom zit er rechts onder ook al een wat langere bout, en deze zit ook met een klein drupje loctite want die draad was niet erg best meer.
Afbeelding

hier het gat links onder
Afbeelding

daarna alles met frisse pakkingen gemonteerd.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » vr 22 jun 2018 23:11

daarna de koppelingsplaat erop gehangen met de centreeras, had nog de zelfde maat als nieuw die in het boek staat.
Afbeelding

drukgroep zat er ok al bijna op maar toen snel alles er weer afgehaald, was namelijk nog wat splitpennen vergeten.
Afbeelding

Daarna dus de koppeling er weer op en daarna de drukgroep, drukgroep heeft ook 2 centreer pennen dus kan eigenlijk niet mis gaan. Daarna kruislings aangetrokken en daarna nog 1 rondje ter controle.
Afbeelding

en daarna begonnen alles schoon te maken, heb helaas geen straalcabine waar al die grote dingen inpassen, dus doe het maar met de staalborstel en de luchtspuit, maandag de keet leegtrekken, afspuiten met ontvetter en daarna verf erop.

Dus alvast begonnen met zoveel mogelijk af te plakken.
Afbeelding

Afbeelding

Kijken hoever ik komende week kom :D

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » vr 22 jun 2018 23:39

Raak door de foto's in handige artikel nummers nou een beetje in de war.
Ook de krukas is mee om toch de hoofdtappen naar 0.010" te slijpen, was niet veel oneffenheid, maar van de andere kant, ben er nu bij.
Dus begrijp ik nu goed, dat je een krukas heb met 2 verschillende maten ?
De hoofdtappen in 0.10 en je kruktappen in STD ?
Of is de maatvoering 0.010" nog binnen de tolerantie van de STD ?

Die axiaal lagers die je erbij heb, zitten alleen bij de STD lagers set.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » vr 22 jun 2018 23:46

Raak door de foto's in handige artikel nummers nou een beetje in de war.
Ook de krukas is mee om toch de hoofdtappen naar 0.010" te slijpen, was niet veel oneffenheid, maar van de andere kant, ben er nu bij.
Dus begrijp ik nu goed, dat je een krukas heb met 2 verschillende maten ?
De hoofdtappen in 0.10 en je kruktappen in STD ?
Of is de maatvoering 0.010" nog binnen de tolerantie van de STD ?

Die axiaal lagers die je erbij heb, zitten alleen bij de STD lagers set.
Nee, de krukas die nu gemonteerd zit is de krukas die bij het "nieuwe" blok zat. Deze was nog helemaal standaard maar is meegegaan naar het revisie bedrijf omdat er wat lichte randjes op leken te zitten. Het revisie bedrijf heeft hem helemaal nagemeten maar kom net licht polijsten de standaard maar bewaren maar toch de randjes eruit halen. Alleen het stuk waar de voorste keerring op ligt is 0.2mm afgehaald vanwege corrosie schade, dit kon prima volgens het revisie bedrijf, en er zit ook nog wrijving op de keerring. De kruk en hoofdtappen zijn dus nog de originele maat, dus overal standaard lagers.
Zuigers zijn nu het enige wat overmaats is in dit blok.

Hoop dat het nu duidelijk is

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » vr 22 jun 2018 23:50

Helemaal duidelijk nu.
Zou toch vervelend zijn bij een overmaat en dan STD er in.
Loopt dan in ieder geval niet klem. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » za 23 jun 2018 08:38

Helemaal duidelijk nu.
Zou toch vervelend zijn bij een overmaat en dan STD er in.
Loopt dan in ieder geval niet klem. :lol:
Kan ook anders, had afgelopen week toch een lichte hartverzakking.... :shock: wou de motor een stukje draaien nadat ik de achter keerring erin geplakt had en dat wou dus echt niet, terwijl hij daarvoor altijd wel.draaide......
Bleek bij klem te zitten omdat die indrukplaat voor de keerring strak tegen het vliegwielhuis zat :? :lol:

Toen die eraf was ging hij weer gewoon rond

peter80
Vierwielend Vooruit
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » za 23 jun 2018 20:45

toen een stukje schuurpapier op een geslepen tegel geplakt, reden dat het een geslepen tegel moet zijn is dat deze 100% vlak zouden moeten zijn, hierdoor kun je het dus goed gebruiken om flenzen op te vlakken. Het allerliefste had ik een stuk marmer gehad maar dit koste niet veel zeg maar....
Heb een ruit van een Fokker 50, kostte niks en is keurig vlak :mrgreen:
YA-314 camper in wording

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » za 23 jun 2018 22:25

Heb een ruit van een Fokker 50, kostte niks en is keurig vlak :mrgreen:
Als de verwarming er nog in zit kun je er nog thee op zetten ook :mrgreen:

peter80
Vierwielend Vooruit
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » za 23 jun 2018 22:36

Zit er wel in, maar is defect. Vandaar dat de ruit vervangen is.
YA-314 camper in wording

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » di 26 jun 2018 22:46

even de motor weer uit de bok getild en afgespoten met ontvetter
Afbeelding

gelukkig maken ze ook 2 komponentenverf in spuitbusjes, qua kleur komt dit behoorlijk in de buurt van de defensie revisie kleur, RAL 6019
Afbeelding

niet verkeerd, had vast een stuk mooier gekund maar heb geen straalkast helaas en dan wordt het toch wat lastiger allemaal maar ik ben er happy mee
Afbeelding

meteen maar weer begonnen met wat zaken opbouwen, spruitstuk pakking ingesmeerd met uitlaatsmeersel, baat het niet schaad het ook niet.
Afbeelding

en zo stond hij er gisteren eind van de dag bij
Afbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » di 26 jun 2018 22:56

extra markering aangebracht op de trillingsdemper om een eventuele toekomstige ontsteking wissel te vergemakkelijken
Afbeelding

en daarna draaide ik de motor rond maar hoorde een raar geluid, bleek dat het rondsel van de startmotor met de tweede nieuwe bendix in de starterkrans blijft hangen.
dacht nog ooh ja pakking vergeten maak wel even een extra dikke, dus 1,2 mm met aluminium tussenlaag.
Afbeelding

maar mocht niet baten, ook 2 van deze pakkingen, dus 2,4mm, hielp niet, pas toen ik daarbij nog een veerring ertussen plaatste was het rondsel vrij.

Dus startmotor er weer af en uit elkaar en blijkt dat het nieuwe rondsel grofweg 5mm minder ver terug gaat dan de originele en daardoor dus niet vrij komt.... :evil: Dus maar weer eens naar van Dam....... Maar goed kan ik meteen een carburateur revisie setje meenemen en de carburateur door een ultrasoonbadje doen.

Zo zijn we vandaag geeindigd, nog een klein beetje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nog wel de lagers en pulley van de ventilator uitgebouwd en schoongemaakt, wat een klei bende..... Ga toch in de toekomst ooit een straalkast aanschaffen en dan krijgt die wel zijn behandeling.

Moet ook nog een paar leidingen doen in de toekomst, een paar zijn gewokkeld en 1 van de leidingen voor de ontsteking heeft zelfs klem gezeten tussen het hijsoog en de cilinderkop :shock: Maar alles is nog wel luchtdicht waar het moet en laat van eind tot eind ook nog lucht door.

Afbeelding

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » wo 27 jun 2018 08:10

Als je dan toch nog naar van dam gaat, neem dan 2 van die doorwaad kraantjes die achterop je vliegwielhuis zitten.
Nu kan je erbij en die dingen willen inwendig nog wel is lek/rot zijn.
Als die beneden niet liggen, ik weet zeker dat er boven nog een la is waar die dingen in zitten.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 27 jun 2018 09:51

Doorwaadkraantjes lagen beneden, heb er 2 gehaald, revisie setje voor de carburateur en een paar ontluchters, passende bendix/rondsel lag er dus niet, wel een hele bak NOS startmotoren maar die leek in de regen gestaan te hebben, allemaal naar mijn idee te roestig van binnen, weet ik dus nog niet wat ik zou hebben, dus dan zoeken we maar weer verder.

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » wo 27 jun 2018 11:44

Aan de hand van het bosch nummer wat er in de mijne staat, kom ik er 1 tegen op ebay.

Misschien kan je voor de rest nog wat kan met het nummer ?

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 4-223-5641
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 27 jun 2018 12:42

Moet zo nog even bellen met een Bosch leverancier hier in de buurt, die in jou advertentie lijkt als 2 druppels water op de tweede die ik bij van Dam kreeg en die schuift dus niet ver genoeg terug over de as.

Hoop dat het toch gaat lukken want 150 uitgeven voor een zwaar verroeste NOS vind ik ook niet wat

Terug naar “Projecten”