Erik's WEP, de BE-07-66

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Mar2
Hercules Held
Berichten: 134
Lid geworden op: di 13 jan 2015 16:57

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor Mar2 » vr 04 sep 2015 15:10

Omdat mijn WEP als solo voertuig is geregistreerd komt er ongeveer 20 euro aan premie per jaar bij. Als ik met de aanhanger in het buitenland wil rijden, komt er voor een eigen groene kaart nog eens ongeveer 20 euro aan premie per jaar bij.
Check voor de zekerheid ook of de verzekering op die aanhanger dan ook schade dekt als de aanhanger los van de wagen raakt. Is dat niet het geval dan valt de schade die de losgeraakte, ongeremde aanhanger veroorzaakt, niet meer onder je WA verzekering voor de combinatie, maar onder je persoonlijke WA verzekering. Maar (ook) die moet dat dan wel dekken.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » ma 07 sep 2015 06:43

Hoe een losgeschoten aanhanger verzekeringstechnisch wordt behandeld is me niet bekend. Dat ga ik inderdaad checken.

Ik heb inmiddels van het RDW bericht gehad. Het terugbrengen van het maximum laadvermogen is geen enkel probleem en is gratis. Daartoe moet een formulier ingevuld en ondertekend worden en zullen er witte kentekenplaten op de aanhanger geplaatst moeten worden (gelijk aan het kenteken van het trekkend voertuig). Ik heb het idee dat men het voor de verkeersveiligheid zo belangrijk vindt dat het maximum ongeremd gewicht omlaag gaat dat er om die reden geen geld gevraagd wordt.

Aangezien ik toch wel prijs stel op de blauwe kentekenplaten ga ik toch maar niet het maximum laadgewicht omlaag laten brengen.

Daffieduck
Hercules Held
Berichten: 197
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor Daffieduck » ma 07 sep 2015 07:30

Ik rij met mijn aanhanger zonder kenteken ook gewoon met een blauwe plaat, vond een witte plaat er ook niet uit zien. Misschien dat het wel niet mag, maar voorlopig is er nog geen agent over gevallen, en denk ook niet dat dat gaat gebeuren.


Let dan even niet op de kleine aanhanger, dat was even voor de foto leuk :P

[img]
20150524_105419.jpg
20150524_105419.jpg (249.77 KiB) 12010 keer bekeken
[/img]

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » ma 07 sep 2015 19:54

Hmmm, dat is wel een heel speciale 1-tonner aanhangwagen. Ik houd het toch maar op de Polynorm, een WEP verzagen doe ik liever niet ;-)

Ik ben overigens wel beneiwud naar hoe veel WEPjes er zijn geregistreerd die legaal 1700 kg ongeremd mogen trekken...

YA314
Knipperlichtje
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 20:23
Contacteer:

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor YA314 » ma 07 sep 2015 22:24

Ik rij met mijn aanhanger zonder kenteken ook gewoon met een blauwe plaat, vond een witte plaat er ook niet uit zien. Misschien dat het wel niet mag, maar voorlopig is er nog geen agent over gevallen, en denk ook niet dat dat gaat gebeuren.
blauwe plaat mag als trekkend voertuig ook blauw heeft, of als de aanhanger een eigen kenteken heeft met een datum eerste toelating van voor 1978.
dus inderdaad zal geen agent daar bezwaar tegen hebben.

Gebruikersavatar
Marcel de Boorder
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: di 08 jan 2008 22:55
Locatie: Tolbert

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor Marcel de Boorder » ma 07 sep 2015 22:58

Ik ben overigens wel beneiwud naar hoe veel WEPjes er zijn geregistreerd die legaal 1700 kg ongeremd mogen trekken...
1630 kg hier:
"Afwijkende massa ongeremd 1630 kg toegestaan, indien de getrokken ongeremde aanhangwagen voorzien is van een kentekenbewijs met een datum eerste toelating van voor 1 juli 1967", aldus mijn kenteken.

Maarre ... misschien apart topic van maken?
Laatst gewijzigd door Marcel de Boorder op di 08 sep 2015 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
See YA!

Daffieduck
Hercules Held
Berichten: 197
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor Daffieduck » di 08 sep 2015 07:25

Ik rij met mijn aanhanger zonder kenteken ook gewoon met een blauwe plaat, vond een witte plaat er ook niet uit zien. Misschien dat het wel niet mag, maar voorlopig is er nog geen agent over gevallen, en denk ook niet dat dat gaat gebeuren.
blauwe plaat mag als trekkend voertuig ook blauw heeft, of als de aanhanger een eigen kenteken heeft met een datum eerste toelating van voor 1978.
dus inderdaad zal geen agent daar bezwaar tegen hebben.
Kijk dat is helemaal mooi :D . En ja, zonde inderdaad dat er een dafje minder rond rijdt, maarja, hij heeft maar 175 euro gekost met goeie banden er onder dus hij was wel intressant om te kopen.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » zo 14 feb 2016 18:57

Het is al weer geruime tijd stil geweest rond mijn DAFje. Helaas weinig tijd voor grote structurele projecten door een opleiding die ik volg, maar er is toch wel het één en ander gebeurd. Binnenkort volgen er wat foto's van het winteronderhoud.

Het winteronderhoud concentreerd zich op de motor. Zelfs bij een buitentemperatuur van 8 graden werd de motor kokend heet, dus daar is veel tijd in gaan zitten. Daarnaast wordt gewerkt aan oliefilter en olie en worden alle tandwielkasten opnieuw gesmeerd.
Omdat ik ook wat cosmetisch werk niet kan laten wordt ook gewerkt aan het schilderen van het voorruitframe.

Binnenkort volgen de plaatjes...

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » vr 26 feb 2016 22:35

Zoals aangegeven wordt de motor van de WEP te heet. Een ritje van een uur vanuit Culemborg naar Gilze Rijen duurde zodoende twee uur, in verband met wat afkoel periodes. In Gilze Rijen heeft de WEP deelgenomen aan een Army pinup shoot die zo leuk was dat ik jullie een paar plaatjes toch niet wilde onthouden;
Eén van de modellen wilde wel eens kijken waarom de motor nou zo heet werd...
IMGP2593.jpg
IMGP2593.jpg (147.31 KiB) 11567 keer bekeken
Het zat in ieder geval wel lekker warm...
2015-10-31 12.56.43.jpg
2015-10-31 12.56.43.jpg (114.51 KiB) 11567 keer bekeken
Op 31 Oktober was het nog best wel lekker warm weer...
IMGP2587.jpg
IMGP2587.jpg (78.55 KiB) 11567 keer bekeken

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » vr 26 feb 2016 22:41

Medio November is de WEP naar zijn winterwerkplaats gegaan (een soort reuze carport, weliswaar overdekt, maar een kachel is er niet dus we werken gewoon net alsof we dienstplichtig zijn en een oefening te velde aan het houden zijn...).

Na een weekje stallen is in ieder geval duidelijk geworden dat ik nog wat olie moet bijvullen en eens moet kijken waar de lekkages vandaan komen...
IMGP2882.jpg
IMGP2882.jpg (108.93 KiB) 11567 keer bekeken
Aangezien de motor te heet werd is de radiateur uitgebouwd en heb ik ook de fan maar even verwijderd. Een keerring van de fan leek niet helemaal lekker meer te zijn, waardoor het motorvoordeksel uitwendig ook behoorlijk werd gesmeerd;
IMGP2903.jpg
IMGP2903.jpg (137.7 KiB) 11567 keer bekeken
Na een grondige schoonmaakbeurt (hoge drukspuit met water van 90 graden) zag het er in het vooronder gelukkig weer een stuk beter uit (de steun voor de fan had ik inmidels ook gestraal en wederom gespoten);
2016-02-13 11.04.17.jpg
2016-02-13 11.04.17.jpg (93.88 KiB) 11567 keer bekeken

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » vr 26 feb 2016 22:47

De diverse losse onderdelen van het koelsysteem heb ik allemaal uitgekookd met een mengsel van vaatwastabletten, reinigingsmiddel en ontvetter. Veel kokend water er bij en goed spoelen;
2015-12-13 11.50.30.jpg
2015-12-13 11.50.30.jpg (95.35 KiB) 11565 keer bekeken
Ik had vorig jaar vlak na aanschaf van de WEP al eens wat warmteproblemen en had al een reserve thermostaat aangeschaft. Beide thermostaten staan hier naast het thermostaathuis wat weer netjes gestraald is. De nieuwe thermostaat gaat geplaatst worden, de oude sluit niet helemaal goed als hij koud is. Dat kan wel zorgen dat het te heet worden wat langer duurt, maar lijkt me toch niet goed...
2016-01-09 12.02.38.jpg
2016-01-09 12.02.38.jpg (77.67 KiB) 11565 keer bekeken
Alle onderdelen die ik van de WEP afhaal worden gezandstraald of anderszins kaal gemaakt, in de menie gezet en opnieuw geschilderd. Hier staat het merendeel van de buit van dit jaar...
IMGP2931.jpg
IMGP2931.jpg (112.45 KiB) 11565 keer bekeken

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » vr 26 feb 2016 22:56

De grondoorzaak van het oververhitten moest natuurlijk ook worden weggehaald. Met de hoge druk/temperatuur reiniging zijn zowel de motorruimte als de radiateur goed schoon gespoten. De radiateur is een minuut of tien onder handen genomen, totdat er geen bruin water meer uit kwam. Voor de motor geld hetzelfde. Jan heeft met de lans van het reinigingsapparaat goed huisgehouden onder het kleppendeksel. Als je de foto goed bekijkt zie je een dun straaltje bruine drab onder de motor uit stromen;
2016-01-09 13.49.27.jpg
2016-01-09 13.49.27.jpg (106.88 KiB) 11565 keer bekeken
De motorruimte zelf is ook goed schoon gespoten omdat de lekkende keering van de fan nogal in het rond gespoten heeft. Alles is nu weer aan te raken zonder dat je in de vette smurrie zit. De steun voor de dynamo is inmiddels ook al weer gestraald en gespoten;
2016-01-09 14.10.44.jpg
2016-01-09 14.10.44.jpg (117.49 KiB) 11565 keer bekeken
Ja ik weet het, het is geen originele dynamo en ook de BAF-kast doet niets meer. Ik heb de originele gelijkspanningsdynamo nog wel liggen, maar de voorgaande eigenaar wilde iets meer robuustheid en degelijkheid en heeft dus een wisselspanningsdynamo ingebouwd. Zo lang deze geen problemen geeft blijft hij dus rustig zitten. 'If it ain't broken, don't fix it...'.

Het typische DAF gedrag was na het schoon mnaken ook goed merkbaar; Starten->lopen. Geen enkel probleem na alle mishandelingen met water onder hoge druk en temperatuur. Gewoon 60 jaar oud en doen wat het moet doen!

Na het schoonmaken kwam ik op nog geen minuut rijden in eens een verrassing tegen. Er staan dus nu vijf WEP'je binnen een straal van vijf kilometer dicht bij elkaar. De man die deze twee WEP'jes wil verkopen vraagt wel de hoofdprijs. Als hij de helft krijgt van wat hij vraagt mag hij zijn handen dicht knijpen...
2016-01-09 16.35.12.jpg
2016-01-09 16.35.12.jpg (80.16 KiB) 11565 keer bekeken

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » vr 26 feb 2016 23:04

Een klusje wat wel eens mocht gebeuren was het vervangen van de olie en het oliefilter. De vorige eigenaar had op het filter netjes de vervangingsdatum geschreven; 2004. De olie was dus zwart en is er allemaal uit gegaan. De auto even opkrikken helpt om ook de laatste restjes uit het carter te krijgen. Komende week gaat er dus 7,5 liter nieuwe 20SW50 in...
2016-02-13 14.01.48.jpg
2016-02-13 14.01.48.jpg (72.82 KiB) 11563 keer bekeken
In Engeland kon ik aan goedkopere 80W90 komen voor de tandwielkasten. Ook heb ik nog 20 liter koelvloeistof nodig. Al met al heb ik dit jaar meer dan 200 euro verbruikt aan koel- en smeermiddelen ;-)

Op de eindejaarsbijeenkomst van de YA126 club heb ik bij Thomas nog een haakje gekocht om de voorruit te kunnen klemmen. Aan de bestuurderszijde zat een verkeerd type haak. Helaas had de gekochte haak een verkeerde bevestiging, maar na goed verhitten en wat ander grof geweld bleek dat deze haken gewoon een schroefbevestiging hebben en kon ik dus de kopjes verwisselen. De haken zijn uiteraard gezandstraald en worden weer netjes afgewerkt voor montage;
2016-02-14 17.26.53.jpg
2016-02-14 17.26.53.jpg (88.24 KiB) 11563 keer bekeken

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » za 05 mar 2016 19:10

Door omstandigheden is het vandaag niet gelukt om aan de WEP zelf te werken. Ik heb afgelopen week wel de ruiten terug geplaatst in het raamframe en dat is op zich ook wel weer een paar berichtjes waar.
Tijdens de laatste Magazijndag heb ik twee raamrubbers gekocht die voor de YA126 bleken te zijn. De rubbers die ik had waren zeker niet goed meer en voor een tientje per stuk kon ik ze niet laten liggen. Tijdens het uitpakken werd ik wel een beetje verrast;
2016-03-03 13.40.05.jpg
2016-03-03 13.40.05.jpg (88.48 KiB) 11493 keer bekeken
Het zijn dus raamrubbers voor de onderste ruitjes van de dikke broer. Uiteraard heb ik toch even geprobeerd of ze pasten en warempel; ze zitten als gegoten en ik kon dus gelukkig wel verder met het monteren. Via een paar mede WEP eigenaars heb ik de beroemde tip van het touwtje doorgekregen en dat wil ik hier dus ook even beschrijven.

Om de ruit met het raamrubber makkelijk in het frame te krijgen heb je een touwthje nodig van 3 a 4 mm dik en dat touwtje stop je in de geluf waar het frame in moet komen. De uiteinden van het touwtje laat je zo ver uitsteken dat je het touwtje aan beide eindjes straks los kan trekken. Om scheuren van de raamrubbers te voorkomen is het aan te raden om de uiteinden van de touwtjes ter hoogte van de las in het raamrubber naar buiten te laten komen.
2016-03-03 13.00.44.jpg
2016-03-03 13.00.44.jpg (104.25 KiB) 11493 keer bekeken
Dat heb ik op de foto hier niet gedaan, maar bij de tweede ruit dus wel. De foto laat zien dat het touwtje volledig in de groef ligt waarmee het rubber in het frame vast zit.

Vervolgens leg je de ruit met raamrubber in het raamframe en laat je de touwtjes er naar de binnenzijde van het frame uitsteken. De touwtjes zie je op de foto er aan de onderzijde uitsteken. Door de hoeveelheid talk op het raamrubber ziet het raam er nogal vlekkerig uit. Schoonmaken komt wel als beide ruiten gemonteerd zijn...
2016-03-03 13.01.33.jpg
2016-03-03 13.01.33.jpg (89.5 KiB) 11493 keer bekeken
Aan de foto is goed te zien dat het raam met de rubbers nog te hoog ligt. Hetr vervolg van de actie is op zich best simpel. IK heb bewust het raam op een bank gelegd, zo kan het niet vallen en drukt het raam door zijn gewicht al netjes de juiste kant op. Bij een inzetten van een ruit in een frame wat gewoon op de DAF staat zul je met twee mensen moeten zijn.

Van het vervolg heb ik niet eens foto's gemaakt zo snel ging dat; door beide touwtjes voorzichtig naar buiten te trekken zorg je dat het raamrubber netjes om de flens van het frame komt te zitten. Ik heb eerst beide touwtjes tot aan de hoeken van het frame getrokken en vervolgens beide touwtjes naar de volgende hoeken getrokken en daarbij steeds het raam ook voorzichtig in het frame geduwd. Als laatste trek je beide touwtjes naar elkaar toe en op het laats zie je de ruit bijna in de sponning vallen. Ik heb vervolgens de raamrubbers nog aangedrukt.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » za 05 mar 2016 19:12

Op deze foto is nog te zien hoe de touwtjes er al voor zorgen dat het raamrubber al op de goede plaats komt in het frame;
2016-03-03 13.02.21.jpg
2016-03-03 13.02.21.jpg (133.36 KiB) 11493 keer bekeken
Na het monteren en schoonmaken zag het frame met beide ruiten er als volgt uit;
2016-03-03 14.51.43.jpg
2016-03-03 14.51.43.jpg (82.08 KiB) 11493 keer bekeken


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten