BE-16-26

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc
ruben
Vierwielend Vooruit

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 14 feb 2018 07:42

Zo begin is er Ruben heb ff alles bekeken ga goed komen Nu zelf hier nog ff aan de bak. Groet Ruud :lol:
Hoi Ruud, Leuk je ook hier tegen te komen.
Ik pruts wat aan en hoop dat het wat wordt. Meer kan ik niet doen natuurlijk :mrgreen:

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 14 feb 2018 21:49

Omdat ik al een tijdje niet echt gelukkig ben met mijn warme oliedruk gisteren maar eens even tijd gemaakt om een aantal lagers van de krukas te bekijken.
In elk geval wel blij dat de overmaten op het type plaatje overeen komen
Afbeelding

Maar de binnenkant stemt mij minder vrolijk, koper schemert erdoor, dus is zo goed als op. Verklaart dan wel weer de lage olie druk.
Afbeelding

De bijbehorende krukas tap ziet er wel goed uit.
Afbeelding

de volgende was weinig beter
Afbeelding

De krukas had 1 nauwelijks voelbaar randje erop
Afbeelding

en de 1 na achterste zag er al weer net zo uit als de voorste en de krukas net zo.
Afbeelding

Daarna nog een paar drijfstang lagers bekeken maar geen tijd voor foto's want stond iemand te dringen die graag naar buiten wou en de daf stond ervoor.... Maar de drijfstang lagers zagen er gelukkig prima uit.

Op korte termijn een set nieuwe lagers erin zal voorlopig wel even helpen en hoogst waarschijnlijk ook de druk wel wat ophalen. Ga het proberen zoals in het VTH staat zonder de krukas eruit te halen en dus in de auto, even prutsen maar hou wel van een uitdaging. Dan een andere blok zoeken, iemand in de buurt had gelukkig nog wat staan wat zo opgehaald mocht worden, en die reviseren, dan eens omwisselen en dan deze in revisie.

Ben voorlopig dus wel weer onder de pannen met het gebakje.... :D :D en daar ging het toch ook om uiteindelijk
Laatst gewijzigd door ruben op wo 25 apr 2018 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » ma 09 apr 2018 20:47

nou zoals uit mijn motor problemen onderwerpje bleek, heeft het motortje schijnbaar gehoord dat ik hem eruit wil trekken want wou niet meer fatsoenlijk lopen, en wat ik ook deed, gaf geen sjoege. Uiteindelijk uitgevonden dat de koppakking doorsloeg naar buiten.

Dus koppakking set geregeld via Thomas en Dik, ook een uit/inlaat pakking erbij en tenslotte nog even wat ruimte georganiseerd want er stond weer wat werk wat uitliep en nogal plek in nam.

Maar vandaag dus gewoon de boel aangepakt, VTH erbij, blokje lekker in de auto gelaten en netjes het lijstje, ongeveer, afgewerkt.
Eerst de koelvloeistof eraf
Afbeelding

slang vanaf de radiator eraf, had ik al een nieuwe voor besteld want deze zwete nogal.
Afbeelding

leiding tussen pomp en carburateur weggehaald
Afbeelding

thermoshuis losgemaakt, ben er nu ook achter dat ik dus een 328 thermostaat heb :? verklaart de watertemperatuur wel....
Afbeelding

lekker kleurtje, bouten zien er ook wat vreemd uit dus maar even met tap en snijplaat aan de gang.
Afbeelding

huisje weg, maar geen messing moer in het huis gevonden
Afbeelding

bougies weg, kabels weg
Afbeelding

boutjes eruit :shock: zat niet allemaal even vast, maar de meeste heel erg vast juist...
Afbeelding

boutjes genummerd volgens het plaatje in het VTH
Afbeelding

stelen beloven weinig goeds...
Afbeelding

en even huffen........ en hij ligt ernaast
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op wo 25 apr 2018 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » ma 09 apr 2018 21:04

hij heeft wel een beetje erlangs geblazen.......
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier kwam hij naar buiten
Afbeelding

motor deel ziet er niet verkeerd uit
Afbeelding

Afbeelding

klepjes liggen er nog lekker hoog op en geen rare kleuren
Afbeelding

hier moet ik nog even naar kijken
Afbeelding

Maar toen de bouten geborsteld, de meeste die er zo zwart uit zagen bleken er zo uit te zien.....
Afbeelding

en ik heb een paar verschillende soorten bouten........
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

al met al de helft te veel corrosie naar mijn zin, of een nummer dat niet aan de nummers van het VTH voldoet, of zelfs geen nummer........
nu dus op zoek naar 11 bouten met nummer 1041 en 2 lange voor het hijsoog, als ik het goed heb nummer 1038. Mocht iemand nog wat hebben liggen...... :D hou me aanbevolen.

en misschien ook een juiste thermostaat zoeken.

Cilinders zin wel mooi, wel te zien dat er in het verleden wat corrosie op de wanden heeft gezeten, en een paar lichte krasjes maar niks ernstigs wat mij betreft, zuigers zitten er mooi strak in en geen stootrand, samen met hoe de kleppen eruit zien heb ik er geen moeite mee de kop er straks gewoon weer op te gooien als alles schoongemaakt is.
Laatst gewijzigd door ruben op wo 25 apr 2018 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » ma 09 apr 2018 21:11

heb ik er geen moeite mee de kop er straks gewoon weer op te gooien als alles schoongemaakt is.
Ik adviseer gewoon leggen; scheelt je nog een koppakking :shock: :lol:
DM-62-40 (WEP,benzine), BE-12-60 (EZB,diesel), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » ma 09 apr 2018 21:12

Ik adviseer gewoon leggen; scheelt je nog een koppakking :shock: :lol:
zou het uitmaken denk je???? :mrgreen:

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » di 10 apr 2018 21:57

deze lekte ook, wist ik ook al even, dus als we toch met de open hart operatie aan de gang gaan, meteen het spruitstuk even mee pakken,
carburateur eraf, met schildje en de steun waar de gas armpjes aan zitten.
Afbeelding

flensje los, zaten gelukkig aan elke kant 2 messing moeren op, kwam ook mooi soepel los, en de eerste klem los gemaakt zodat de pijp een stukje kon zakken. Moet hem nu straks bij de demper ook weer los halen, want van de eerste flens 2 moeren dol gedraaid, en je komt er daar ook niet bij met een slijpschijf als hij gemonteerd is.... :evil:
Afbeelding

dan slang naar het luchtfilter eraf, de leiding naar de carter ontuchting en die van de KI pomp en 10 moertjes die nauwelijks vast zaten en we hebben dit.
Afbeelding

bij de "oren" heeft hij wel gelekt, maar bij de andere vlakken zag het er wel goed uit, wel iets een randje maar dat is oud geloof ik.
Afbeelding

Afbeelding

Kop had ook nog wat schade bij cilinder nummer 4, denk oud want de zuiger heeft nergens last van.... De kop wordt nog gecontroleerd op vlakheid, in elk geval geen merktekens volgens het VTH dus ga er van uit dat hij nog op "0" staat, als hij gevlakt moet worden zal dit wel voor een groot deel verdwijnen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op wo 25 apr 2018 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » wo 11 apr 2018 21:04

Ehm, even rectificatie, de oelewapper heeft niet alle cilinders goed bekeken en ook niet van alle kanten :oops:

Cilinder 4 met de putjes in de kop blijkt toch best krassen/groeven in de cilinderwand te hebben...... :cry:

Lijkt er toch sterk op dat ik het hele blok maar in 1 keer helemaal en goed aan moet pakken.

Dus weer mooie forum vulling, dat dan weer wel...... En daarna weet ik ook gewoon wat ik voorin heb liggen.

alexgeertsema
Hercules Held

Berichtdoor alexgeertsema » wo 11 apr 2018 21:53

Geen welkome berichten dit soort dingen.
Maar inderdaad. Na de complete aanpak heb je wel een gerust gevoel over het hart van je Daf.

Succes! Ik lees mee!

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » do 12 apr 2018 21:50

dit is dus de situatie zoals ik hem tegenkwam toen ik wat beter keek en mijn ogen uitgepoetst had :evil:
Afbeelding

Afbeelding

groeven zijn goed met de vingertoppen te voelen en je nagels blijven er gewoon in hangen, ook een dikke oude corrosie rand te zien waar waarschijnlijk een zuigerveer vast geroest heeft gezeten, en ook wat algemene oude corrosie sporen.

wat nagedacht, beetje teleurgesteld geweest, nog eens nagedacht, maar uiteindelijk hopelijk de verstandige keuze gemaakt, de boel eruit, de slechtste cilinder opboren tot hij weer glad is, dan ophonen tot de eerst volgende bovenliggende overmaat, dan de rest van de cilnders naar die zelfde maat en als ik dan de overmaat weet ook nieuwe zuigers, dan meteen nieuwe hoofdlagers, krukas keerringen, de hele bende maar. Kost een hoop, dafje staat nog veel langer stil dan ik dacht maar weet dan wel wat ik in de vingers heb en als het goed is kan ik daarna weer jaren vooruit.......

Dus daar gaan we, staat goed en netjes uitgelegd in het VTH, per kant van de motor zelfs wat je waar los moet halen dus daar niet al te veel foto's van.
Afbeelding

Omdat ik dacht dat het balans punt niet meer zou kloppen de radiator er maar eerst uitgehaald
Afbeelding

was maar goed ook, 1 van de onderste rubbers bleek compleet los te zijn van zijn kommetje (nog geen foto van)

en dan kom je ook nog zulk broddelwerk tegen :twisted: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

maar uiteindelijk liep ik hier vast, haak van mijn takel blijkt te klein voor het oog........... :( morgen maar en harpsluitinkje voor halen
Afbeelding

toen maar, ook vanwege de balans, de bak los gehaald.
Afbeelding

Ook dit staat netjes in het VTH, uiteindelijk, plaat eraf, aandrijfas los, pedaal los en slang naar de bandenpomp los en dan de ring met boutjes....
Afbeelding

in het VTH stond als tip een plank op de benen te leggen en daar de bak op laten zakken en er dan uit rijden, maar dat bleek niet te passen....
Afbeelding

maar ik ie er weer een gat in zeg maar
Afbeelding

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » do 12 apr 2018 22:48

Klopt dat gaat net niet, makkelijker is een monteursbedje of iets in die trent.. dan kom je net ff lager uit. Als je de kom met schakelpook eraf schroeft zou je misschien ook net ff beter uitkomen maar dat was bij mij niet nodig

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » do 12 apr 2018 23:06

in het VTH staat eerst reserve wiel eraf maar volgens mij werkt dat ook niet.
Meen me ook een monteurs bedje onder een daf te herinneren dat de bak niet kon waarderen, dacht een dafje met een of ander konijn erop :mrgreen:

Vrees dat er straks een kras op de vloer zit, bak is aan alle kanten vet dus dat zal wel loslopen

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » do 12 apr 2018 23:10

Groot stuk stevig karton, en dan slepen maar...

Ja klopt, dat konijn heeft mijn monteursbedje niet gewaardeerd. Maar het is wél gelukt :mrgreen: :mrgreen:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » vr 13 apr 2018 16:19

Met alles er op en aan inclusief koelvloeistof hangt ie prachtig voor monteren.

Maar euh, je nieuwe foto's zie ik wel, de vorige niet meer.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » vr 13 apr 2018 19:33

:twisted: :evil: :| wat is er nu dan weer met die foto's gebeurd

Terug naar “Projecten”