BE-16-26

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc
ruben
Vierwielend Vooruit

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 24 nov 2017 17:55

Dan gebruik je de getallen 800 en600 andersom.. dat-ie het doet komt omdat ik de fimg (fake image :oops: ) code er zelf in heb gedrukt. Sinds de laatste update doet de normale img tag namelijk moeilijk.. :(

Moet nu alleen op mijn telefoon de foto's opzij scrollen om ze helemaal te kunnen zien, laatste post van Ruud net zo

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » vr 24 nov 2017 18:22

Ah op die manier.. dat komt omdat... zie mijn laatste bericht die jij ook net citeerde.
DM-62-40 (WEP,benzine), BE-12-60 (EZB,diesel), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » vr 24 nov 2017 20:00

Ok, zal dan die andere foto's even aanpassen en de rest horen we wel wanneer het op de oude manier kan :mrgreen:

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » vr 24 nov 2017 20:09

Hoi Ruben,
je foto's doen het goed :)
Leuk om bij te blijven.
Blijft ook leuk om te doen Thomas, en heb hier een hele hoop op het forum geleerd dus doe ook mijn best mijn bijdrage te doen :lol: tenminste, hoop dat iemand er wat aan heeft en anders ook prima

En doe het ook omdat het forum een veel beter archief/nazoek medium is dan Facebook.

Nu nog hopen dat mijn foto's nog een paar jaartjes blijven staan :evil:

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » di 09 jan 2018 22:02

zo, had al een hele tijd een paar oude ontstekingen liggen met het idee daar een reserve ontsteking van te maken om mee te nemen als ik wat verder van huis wil.
Gisteren de beste kandidaat eruit gepakt, bleek die van Dik te zijn die ik met hem geruild had voor een YB ontsteking.
Was bijna compleet maar miste nog een voorschakelweerstand en was wat vies hier en daar. Voorschakelweerstand kwam uit het hoopje met de andere ontstekingen, en even gechecked wat voor bobine er in zit, proef uit de verhalen van Ruud dat de nieuwere franse bobines niet de kwaliteit van de oude Delco-Remy's hebben, dus blij te zien dat het een Delco-Remy bobine was. Alle draadjes verbonden en de kabels aangesloten en de doorgangen doorgemeten, dus vanaf de ingang tot voor de weerstand, na de weerstand, ingang bobine, uitgang bobine, over de puntjes, allemaal goed.
Condensators wel geprobeerd te meten maar ik kom daar niet uit hoe je dat ook al weer met een gewone simpele multimeter kan doen dus even en gokje dat ze goed zijn. Helaas geen foto's gemaakt maar buiten wat test werk dus ook niet echt wat spannends gedaan.

Toen de bovenkant van de as vrijgemaakt om hier en daar de boel wat beter te kunnen bekijken, oppoetsen en lekker in de olie te zetten.
Vanaf daar heb ik gelukkig wel weer wat foto's voor de liefhebbers :D

rotor er dus af, puntjes eruit, condensator eraf, de 2 schroeven van dat rare kommetje eruit en dat kommetje eruit gewrikt, zit wat krapjes en je moet hem draaien om langs de ingaande stroom kabel te blijven gaan.
dan moertjes los en veertjes eraf, de bovenplaat van de vervroeger eraf en de vlieg gewichtjes en dan zie je dit. Het middelste deed kan je er nu zo af trekken. je kan zien dat ik daar al wat olie in heb laten lopen, dat smeert dat bovenstuk. Heb er ook eerst nog een paar druppels opgedaan voor ik hem weer monteerde. Mocht je hem nog verder uit elkaar willen hebben tik je de pennen uit het tandwieltje en dan kan de as er naar boven toe uit.
Ik voel er radiaal geen speling op zitten en axiaal maar een klein beetje, en hij is maar om thuis te kunnen komen dus ik laat het hier even bij.

hier is dus de stand van lage toeren.

en hier de stand voor hoge toeren, de grotere afgeronde delen zijn zwaarder en slingeren dan naar buiten, hierdoor nemen de puntige delen het middendeel mee om het dus een paar graden te verstellen waardoor de motor meer en beter vermogen levert. Op de draaipunten een paar drupjes olie gedaan zodat het allemaal soepel kan bewegen, en een klein beetje vliegroest van de gewichten gepoetst met sctochbrite zodat ze ook mooi glad zijn en over het onder en boven oppervlak glijden kan.

daarna de plaat er weer op, met de doorgedrukte randjes naar boven zodat ze geen obstakel kunnen vormen voor de vlieg gewichtjes.

borg clipjes er weer op, zou het liefst nieuwe gebruiken maar die heb ik gewoon weg niet.

moertjes er weer op en clipjes weer vast gebogen en de veertjes erop die ervoor zorgen dat de vlieg gewichtjes weer terug naar binnen komen bij lagere toeren.

dan bakje weer terug en de boel er weer in gezet. dan begint de lol, er zitten daar 2 messing kleurige schroefjes, de linker kan er niet uit maar is excentrisch, met de rechter borg je hem. Dus nadat ik de puntjes even bekeken had en de condensator voor de puntjes weer vast had gezet even weer wat olie op de draaipen van de puntjes gedaan de borgschroef er in maar niet vast. Dan draai je de rotor as zo dat het plastic blokje op de contactpunt arm op 1 van de hoge punten staat en ga je met dat excentrische schroefje aan de gang tot de opening er tussen 0.022" is en dan zet je het borg schroefje vast.

hier de maat voor de opening tussen de contactpunten in inches en mm.

en dan zie je dus uiteindelijk dit, de ingaande kabel is wat beschadigd maar de kabel ligt niet bloot dus ik laat hem erin.

Als je dan stroom op de ingaande stekker zet, en het huis aan massa, (ik gebruikte een oplader) en je drukt een dikke paperclip naast de schroef van de centrale schroef van de bobine die vlak bij het huis hangt kun je hem testen door aan de as te draaien en krijg je als het goed gegaan is dit:
https://youtu.be/sWsfiuzrr8k
de test methode heb ik van Jan de Weijer afgekeken en voor de zekerheid even nagevraagd hoe het precies moest.

toen deze even bekeken, deze kant zag er wel goed uit

maar deze kant niet zo, waren ook al 2 plaatjes uit...

en deze kant nog minder :cry:

dus 1 erin gezet die er beter uit ziet.

netjes de kap erop.

zie ik dit ineens op de kar, iets te snel geweest, dus kap er weer af rotor erop en de kap weer vast, nieuwe schroeven erin, pakking was nog erg mooi maar de schroeven wat te lang dus morgen even bij de buurman kijken of die nog wat kortere heeft.

daarna weer netjes dicht en de open gaten afgeplakt en gezorgd dat de O-ring er niet af kan vallen. nu nog ergens een korte en een lange kabel opsnorren en dan kan ik wat geruster wat verder van huis af.

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » di 09 jan 2018 22:21

Kak, ik had een andere moeten meegeven dus.. of de bobine eruit moeten halen :roll: :mrgreen: :lol:

Al met al goed bezig Ruben! Reserve onsteking heb ik net als brandstofpomp, filter, carburateur en bougies standaard achterin liggen. Munitiekistjes model NL130 passen perfect onder je bakplanken en er gaan heeeeel veel onderdelen in :mrgreen:
Dat is dit model, aangezien google ze niet herkent: https://link.marktplaats.nl/m1241303467

peter80
Vierwielend Vooruit
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » di 09 jan 2018 22:39

hier de maat voor de opening tussen de contactpunten in inches en mm.
Stel met draaiende motor nog even af met een contacthoekmeter, dan zal je zien dat de opening niet klopt :wink:
YA-314 camper in wording

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » di 09 jan 2018 22:48

Oja, en condensatoren meten kan het beste met een capaciteitsmeter. Ook met een functiegenerator en oscilloscoop kom je een heel eind ;)

Maar korte indicatie, niet zo heel veelzeggend, is met een analoge weerstandsmeter: over plus en min moet de naald direct 0 ohm aangeven, en dan langzaam teruglopen.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » di 09 jan 2018 22:56

Ja dat hoek contact verhaal heb ik al eens bekeken en er staat een waarde in het boek, maar heb niet zo'n ding. Weet wel dat ik de ontsteking die er nu in zit ook zo afgesteld heb en die loopt als een naaimachine, dus ik vind het voorlopig wel prima.
Gelukkig ben ik niks eigenwijs natuurlijk.

En ja Dik met een analoge meter had ik ook gelezen, maar ook die heb ik niet helaas, zal wel eens bij de vonkentrekker hier op het veld vragen.

Voor de reserve onderdelen zoek ik eigenlijk een wat grotere kist die precies tussen de banken past en onder de planken als ik ze dwars leg, wat groter dan de kistjes die jij voorstelde, al zijn dat ook mooie stevige dingen. Maar eigenlijk zo dat ik de kist er in 1 keer uit kan pakken als ik de ruimte nodig heb.

Als het niet te vinden is laat ik er wel een maken vrees ik.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » do 11 jan 2018 23:16

zo vandaag weer tijd teveel.
Had in mijn gereedschap kastje de mooie originele krik staan maar deze deed het niet helaas, dus even kijken. eerst olie niveau bekeken, bleek nogal laag, dus volg gegooid. Toen even onder het wiel zetten en kijken wat er gebeurt. Maar voor ik bij het wiel was liep er al olie tussen de buiten cilinder en de voet naar buiten, dus dat was vrij duidelijk.

Dus even open getrokken, dat doe je door de bus met die hele grote zeskant bovenop open te draaien, de buitenste bus zelf heeft geen draad en komt dus vanzelf los.

hier dus de bus met de binnen cilinder.

onderin de voet dacht ik eerst niets te zien maar er zit een harde kunststof ring in

deze was aan de bovenkant wel wat ingedrukt en hol maar de andere kant was nog mooi plat. Omdat ik niet echt de tijd heb er 1 te zoeken ergens, de ring omgedraaid en alles weer in elkaar gezet. Weer netjes afgevuld en hij lijkt nu mooi droog te blijven. Maar even op een doek gezet en na het weekend nog eens kijken of alles nog droog is

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » do 11 jan 2018 23:27

Ook ben ik al de hele winter stukje bij beetje zaken aan het verzamelen om mijn "nieuwe" cabine mee aan te kleden.
Omdat de cabine nog steeds niet terug is van de straler, maar even begonnen met het raamframe dat ik op de kop getikt heb laatst.

eerste kant is al een eind op weg, lijkt erop dat deze kant helemaal afgefreesd is na het puntlassen van de verschillende delen

dit is de slechtste plek aan de binnenkant.

maar de buitenrand aan de bovenkant is wel weer wat minder... Maar gelukkig niet onoverkomelijk lijkt mij.

en het andere hoekje onderaan

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » vr 12 jan 2018 12:29

Weer netjes afgevuld en hij lijkt nu mooi droog te blijven. Maar even op een doek gezet en na het weekend nog eens kijken of alles nog droog is
Denk eerder dat die harde ring een uitgeharde rubber ring is.
Maar je kan altijd de onderkant nog even goed schoon maken en dan met loctite perspassing of hydrauliek in elkaar schuiven.
Of van die blauwe kit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » vr 12 jan 2018 21:26

Denk eerder dat die harde ring een uitgeharde rubber ring is.
Maar je kan altijd de onderkant nog even goed schoon maken en dan met loctite perspassing of hydrauliek in elkaar schuiven.
Of van die blauwe kit.
Is echt kunststof, denk iets van nylon ofzo. Heb iets vergelijkbaars ook wel eens in pneumatische cilinders gezien. Maandag even kijken nog hij lek vrij is en dat ook blijft als ik er mee krik, dan kan hij weer netjes in het kastje terug

Terug naar “Projecten”