Motorwissel.

Over allerhande techniek, niet persé de 126

Moderator: ruben

Freelion
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: za 25 jun 2011 11:02
Locatie: Nunspeet

Re: Motorwissel.

Berichtdoor Freelion » ma 02 nov 2015 12:20

Ik moet de pakking van de 328 ook vervangen. Ik heb nog een pakkingset uit '54 liggen met een zwarte (asbest) pakking.
Volgens de TH moet de compressor met steun eraf; doen jullie dit ook of lukt het ook als die blijft zitten?

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Motorwissel.

Berichtdoor jabami » ma 02 nov 2015 20:06

Ik moet de pakking van de 328 ook vervangen. Ik heb nog een pakkingset uit '54 liggen met een zwarte (asbest) pakking.
Volgens de TH moet de compressor met steun eraf; doen jullie dit ook of lukt het ook als die blijft zitten?
Weet niet of het moet.
Maar ik heb de compressorsteun er ook af.
Maar ja, ik heb de motor er ook uit.

Freelion
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: za 25 jun 2011 11:02
Locatie: Nunspeet

Re: Motorwissel.

Berichtdoor Freelion » wo 04 nov 2015 12:45

Zie mp. Peter uit Kraggeburg biedt ze weer aan. De pakking. Prijs valt mee.

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Motorwissel.

Berichtdoor jabami » wo 04 nov 2015 13:25

Zie mp. Peter uit Kraggeburg biedt ze weer aan. De pakking. Prijs valt mee.
Heb de advertentie zojuist gezien.
Maar 35 euro vind ik aan de forse kant.
Ik weet wel, je kan hem er zelf niet voor maken, maar toch......

Freelion
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: za 25 jun 2011 11:02
Locatie: Nunspeet

Re: Motorwissel.

Berichtdoor Freelion » wo 04 nov 2015 13:47

Dat is zo.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7799
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Re: Motorwissel.

Berichtdoor Hoppa69 » wo 04 nov 2015 20:01

Is niet het ouwe spul van toen met asbest er tussen maar gemaakt van sigraflex hochdruck.
Daar zijn ook weer verschillende soorten van.
Deze is volgens mij goed voor -250 tot + 500 graden en kan een 250 bar druk hebben.
Zoek maar is op google.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:31
Locatie: montfoort

Re: Motorwissel.

Berichtdoor harley jack » wo 04 nov 2015 20:56

Ik heb er ook nog 1 gekocht verleden jaar bij van dam,maar als je ze toch gaat maken heb ik er wel interesse in.
CHROME WON´t BRING YOU HOME

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Motorwissel.

Berichtdoor jabami » vr 06 nov 2015 20:57

Vandaag weer wat aan de motor gedaan.
Spruitstuk, compressorsteun en compressor teruggeplaatst.

Afbeelding

Nog wat leidingwerk er op gezet.
Motorolie ververst.
Even een oude koppelingsplaat en drukgroep er op gezet.
(geeft vliegwiel wat meer gewicht, straks met draaien.)

Afbeelding

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Motorwissel.

Berichtdoor jabami » za 14 nov 2015 10:48

Weer sleuteltijd geweest.
Dynamo en startmotor gemonteerd.
Motorbekabeling aangesloten.
Tijdelijke radiateur er opgezet.
Vloeistof gevuld.

Afbeelding

Punten afstellen doe ik altijd met een contacthoekmeter.
Dat vind ik veel gemakkelijker dan dat gepriegel met een voelermaat.

Afbeelding

En toen was het starten en lopen. :D

https://www.youtube.com/watch?v=sQnRQr4d_sc

Gebruikersavatar
Dikkie
Site Admin
Berichten: 1226
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Motorwissel.

Berichtdoor Dikkie » za 14 nov 2015 21:09

Hoe werkt dat, zo'n contacthoekmeter? Waar en hoe sluit je het aan en hoe werkt de meting?

Ik ken dat stuk gereedschap nog niet :lol:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Motorwissel.

Berichtdoor jabami » za 14 nov 2015 23:51

Hoe werkt dat, zo'n contacthoekmeter? Waar en hoe sluit je het aan en hoe werkt de meting?

Ik ken dat stuk gereedschap nog niet :lol:
Je kan iets wel weten, maar duidelijk (en dus zo kort mogelijk) uitleggen is een heel ander verhaal.
Maar ik zal het proberen.

Contacthoek (ook wel DWELL genoemd) is dat gedeelte van de omwenteling van de rotoras, waarbij de contactpunten gesloten zijn.
De contacthoek bepaald dus de afstand tussen de geopende contactpunten.

Afbeelding

Een contacthoekmeter heeft twee aansluitingen.
Eén voor op de min van de bobine (dus die naar de contactpunten gaat),
de ander gaat op de massa.
Omdat onze bobine in de ontsteking zit, moet dus de verdeelkap er af.
Meter aansluiten, contact aan en starten.
Je leest dan de contacthoek af.
Je kan dan (al startende) de contacthoek afstellen.


Op deze manier kan je de motor natuurlijk niet laten draaien, omdat de verdeelkap er af ligt.
Makkelijker is dus een draad (van de min aansluiting van de bobine) naar buiten de ontsteking te brengen.
De meesten die op LPG rijden hebben die draad al, die loopt namelijk naar het veiligheidsrelais van de LPG installatie.
(Een enkeling heeft niet déze aansluiting maar meten de inductie van de hoogspanning in de verdeelkapbrug tussen de bobine en rotor.)
Daar kan je dan mooi ook de contacthoekmeter op aansluiten,
zodat je ook bij draaiende motor de contactpuntafstand controleren.
Is de contacthoek niet goed, moet ik natuurlijk wel even de motor afzetten en de verdeelkap verwijderen,
om de contactpunten af te stellen.

De rode draad gaat naar het veiligheidsrelais.
Daar kan ik dus de contacthoekmeter op aansluiten.
Afbeelding

Hier nog even schematisch.
Afbeelding

Je moet altijd even in de technische handleiding kijken, wat de juiste contacthoek is.
Dat wil onderling nog wel eens wat verschillen.
Voor de 328 moet hij tussen de 31 en 37 graden liggen.

De meeste contacthoekmeters kunnen meer dan alleen de contacthoek meten.
Die van mijn bijvoorbeeld:
Toerenteller met 0 - 6000 toeren en 0 - 1600 toeren (voor de fijnafstelling);
Contacthoekmeting voor 4 en 6 cilinders;
Voltmeter (0 - 16 Volt);
Weerstandmeting over de contactpunten. (Slechte/ingebrandde punten geven een hoge weerstand).

Mocht je er een zoeken, ze staan wel eens op Marktplaats.
Wel even opletten of hij ook voor 6 cilindermotoren geschikt is.
Dat zijn ze niet allemaal.
( Bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr )
Die van mij heb ik ook via Marktplaats gekocht.
Dacht dat ik er indertijd zo'n 25 euro voor betaald heb.

Heb je een vreemde auto, of geen technische handleiding, is er (voor noodgevallen) ook een vuistregel.

Bij 4 cilinders:
1 rotoras omwenteling is 360 graden.
Per cilinder is er dus 90 graden beschikbaar.
60 pocent daarvan moet de contacthoek zijn.
Dat is dan 54 graden.

Bij 6 cilinders hetzelfde verhaal.
1 rotoras omwenteling is 360 graden.
Per cilinder is er dus 60 graden beschikbaar.
60 pocent daarvan moet de contacthoek zijn.
Dat is dan 36 graden.

Tot slot:
Met sommige (duurdere) multimeters kan je ook de contacthoek afstellen.
Dat heb ik echter nooit gedaan.
Daar weet ik dus ook niets van.

Jan.
Laatst gewijzigd door jabami op zo 15 nov 2015 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7799
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Re: Motorwissel.

Berichtdoor Hoppa69 » zo 15 nov 2015 00:27

Ik hou wel van dit soort uitleg.

Kan een mens nog wat van leren. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Dikkie
Site Admin
Berichten: 1226
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Motorwissel.

Berichtdoor Dikkie » zo 15 nov 2015 14:09

Jan, wat een ontzettend mooi compleet verhaal, daar heb ik weer wat van geleerd :D

Ik doe dit nog altijd met een voelermaatje en had eerlijk gezegd geen flauw idee dat er nog een mooi alternatief was.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Motorwissel.

Berichtdoor jabami » vr 18 dec 2015 17:25

Had eigenlijk pas na nieuwjaar willen beginnen.
(Heb nog zoveel andere dingen te doen)
Maar ja, geen geduld hè.
De cabine alvast kaal gemaakt.

Afbeelding

Freelion
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: za 25 jun 2011 11:02
Locatie: Nunspeet

Re: Motorwissel.

Berichtdoor Freelion » za 02 jan 2016 21:45

Mooi verhaal. Je kunt deze meter gebruiken omdat de bobine 6 volt is. Ik heb een meter die tot 20 V gaat. Dat gaat dus. Maar bij een Nekaf die een 24 V bobine heeft gaat het dus niet.


Terug naar “Techniek algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten