Pagina 3 van 3

Re: Wat nu???

Geplaatst: ma 12 okt 2015 20:43
door YA314
Een revisie-bedrijf kan je krukas slijpen naar de volgende overmaat indien mogelijk...
er zijn dacht ik schaaltjes tot de 6e overmaat, dus als het blok niet al te vaak al gereviseerd is, en de slijtage niet te groot is, zijn er dus nog zeker mogelijkheden.
En dan weet je zeker dat dit voorlopig weer goed is...

Succes!
Timo

Re: Wat nu???

Geplaatst: ma 12 okt 2015 22:50
door Hoppa69
Mag ik hieruit afleiden dat als je een "slecht" blok hebt waarvan wel de krukas nog goed is, deze krukas overgezet kan worden.... dit misschien met lagerschalen en lagers??
Als de krukas nog goede lagers heeft, is over zetten geen enkel probleem.
Lagerschaal of lager is het zelfde.

Gelieve wel de lager klemmen te gebruiken die bij het blok horen, dit wordt op lijn geboord.
En zijn met een nummer gemerkt, zodat je weet wie wat waar heeft gezeten.
Goed kijken bij de lagers, er zitten 4 verschillende breedtes in een krukas verwerkt.

Beter om ook de klemmen bij de zelfde drijfstang houden

Krukas slijpen kan tot 6 keer, cilinders boren 4 keer.

Re: Wat nu???

Geplaatst: wo 14 okt 2015 09:16
door reinierstienstra
Beste Mensen,

Nu zoals beloofd eindelijk de foto's van de krukas tappen zoals ze nu open liggen.
Eerst de foto van de foto van de 6e drijfstang samen met het hoofdlager aan de vliegwielkant:

http://www.stienstra.name/DSC04090.JPG

Foto van drijfstanglager nr1:

http://www.stienstra.name/DSC04091.JPG

M.v.g. Reinier

Re: Wat nu???

Geplaatst: ma 19 okt 2015 20:32
door peter80
Op de foto ziet het er uit als schuurpapier, kan er eerlijk gezegd zo van de foto geen gepast antwoord op geven :oops:

Re: Wat nu???

Geplaatst: di 20 okt 2015 15:44
door reinierstienstra
Helaas heb ik deze week ook de bovenkant (waar de klap van de expansieslag op komt) gevoelt. :cry: :cry: :cry:
Deze heeft voelbare groeven, dus de krukas moet eruit.....
Kan dat ook zonder de motor te verwijderen?
Ik weet dat minstens de bak en vliegwiel eraf moet....

Re: Wat nu???

Geplaatst: di 20 okt 2015 17:04
door Hoppa69
Denk dat je dan vast loopt op de centreerpennen voor je vliegwiel, hier door zou je krukas wel is niet kunnen zakken.
Als het zo wie zo al gaat met die achterkant, die zit nog is in een oliekeerring.
Misschien dat je kans maakt als je eerst de axiale druklagers er uit haal, dan kan je krukas iet wat scheef.
Mocht het wel gaan, kan je de puntjes niet zien op je krukas tandwiel en nokkenas tandwiel.
Moet je echt zeker weten dat ie op dezelfde plek terug komt, anders is de boel van tijd af.

Re: Wat nu???

Geplaatst: di 20 okt 2015 17:23
door peter80
Motor eruit, donor met goede krukas zoeken (of complete motor cq onderblok) boel weer in elkaar bouwen.
Om de krukas te vervangen moet je voorste motorsteun los, of zoals Ruud al zegt: zorg dat je tandwielen exact op dezelfde plek terug komen.
Ik zou het risico niet lopen en gewoon de motor eruit pakken, het werk valt best mee

Re: Wat nu???

Geplaatst: di 20 okt 2015 17:28
door Hoppa69
Denk dat je inderdaad heel veel meer werk op je hals haalt met de optie dat het niet gaat, dan de motor er uit halen en dan de reparatie uitvoeren.
Boel moet ook weer op moment gezet worden en splitpennetjes plaatsen.

Re: Wat nu???

Geplaatst: di 20 okt 2015 18:08
door peter80
En het werkt een stuk gemakkelijker

Afbeelding
Afbeelding

Re: Wat nu???

Geplaatst: ma 26 okt 2015 21:41
door Hoppa69
Kan je niet zelf voor gaan tobben.

Naam: ROELOFS
Datum: 26 October 2015
Telnr.: 1234567890 lokatie: Tzummarum, Nederland
Rubriek: DAF Onderdelen
Aangeboden: DAF YA 126/ 314 MOTOR

motor op reserve gehad zeer weinig km gelopen

COMPRESSIE CILINDER 1= 9atm, cil 2= 8,5atm, cil 3= 8,25atm, cil 4= 8atm, cil 5= 8,25atm, cil 6= 8,25atm.

€ 350,-

reactie's per mail mrplankgas@gmail.com

Re: Wat nu???

Geplaatst: di 27 okt 2015 11:13
door peter80
Dan heb ik wel interesse in de carterpan, oliepomp en peilstok :mrgreen:

Re: Wat nu???

Geplaatst: di 27 okt 2015 13:29
door Hoppa69
Alweer ?
Dat had jij toch al geregeld ?

Re: Wat nu???

Geplaatst: di 27 okt 2015 13:37
door peter80
zit geen peilstok bij en mijn eigen oliepomp mist 1 aanzuigbuis. Carter op reserve kan nooit kwaad

Re: Wat nu???

Geplaatst: di 27 okt 2015 14:25
door reinierstienstra
Sorry Peter,

Maar ik wil graag mijn oude blok evengoed herstellen en als reserve wegzetten, en dan lijkt het mij vooralsnog handig om ook die spulletjes erbij te hebben.
Als ik anders beslis ben je de eerste die het hoort ;-)