Pagina 2 van 3

Re: Wat nu???

Geplaatst: ma 05 okt 2015 09:37
door reinierstienstra
Beste Mensen,

Ik heb nog even een update, nadat ik van het weekeind heb gerommelt/getest.
Ik was voor de zekerheid zondag begonnen met het invetten van de tornslinger, en je raadt het al, geen gepiep meer.
Ik heb de kleppendeksels verwijdert (één daarvan zat te los), en zo de oorzaak van het olieverlies gevonden.
Alle kleppen bewogen goed! Ik heb de kleppen voor het eerst gesteld, en dat was een makkie, meeste was goed, alleen een stuk of drie uitlaatkleppen een tikkie te strak.
Olie afgelaten, en ververst.
Toen maar proef gedraait. Startte goed! Klonk goed eigenlijk. Af en toe een klop hoorbaar.
Goed geluisterd naar de herrie, die volgens mij vrij duidelijk uit het vliegwielhuis kwam.
Via inspectiegat met een inspectie camera rondgekeken maar niets gezien.
Ik heb een filmpje gemaakt:

http://www.stienstra.name/20151004_150710.mp4

Ik heb wel de startmotor verwijdert, omdat de bendix al jaren soms niet goed uitkomt (al sinds mensenheugens gaat de helft van de startpogingen freeweelend), dus ik dacht misschien dat de bendix niet helemaal terugtrekt, en daar wat tikt??
Hoe dan ook het starttandwiel ging met de hand wel soepel heen en weer.


Groetjes Reinier Stienstra

Re: Wat nu???

Geplaatst: ma 05 okt 2015 18:14
door peter80
Ik zou zelf beginnen met de carterpan te verwijderen en kijken of er speling zit op de drijfstanglagers. Dit is betrekkelijk weinig werk en kan als de motor ingebouwd zit als ik mij niet vergis. Je kan ook eens kijken of toevallig je vliegwiel niet los zit.
Wat is je oliedruk? heb ik hier nog niet voorbij zien komen.

Foto krukas :
Afbeelding

versleten drijfstanglager:
Afbeelding

deze motor had een "tik" , sommige drijfstanglagers waren zelf al door de koperlaag heen gesleten

Re: Wat nu???

Geplaatst: wo 07 okt 2015 11:26
door reinierstienstra
Beste Mensen,

Weer even een update van het front.
Gisteren de bendix ingevet en startmotor weer ingebouwd, geen verbetering.
Heb nog eens het blok laten lopen op een heel rustig toerental (stationair voorlasnog heel mooi op zo'n 300 RPM).
Tijdens draaien nu eens echt onder het blok gaan liggen en goed geluisterd.
Op dat moment leek het geklop vrij duidelijk uit de carterpan te komen vanuit richting van pit 5-6....
Dus samen met wat leeswerk uit een ander draadje van het forum, waar de symptomen hetzelfde zijn als bij mij, denk ik dat het is wat peter80 ook zegt.
Ik denk een krukaslager...
Olie is er inmiddels weer uit, vongende stap is de carterpan los!

Wordt vervolgt....

Re: Wat nu???

Geplaatst: wo 07 okt 2015 23:08
door Dikkie
Ik hoop van harte voor je dat ik, Peter en anderen geen gelijk krijgen.. maar het begint er dus wel naar uit te zien :(

Re: Wat nu???

Geplaatst: do 08 okt 2015 19:50
door peter80
Alles is te overleven, onderdelen zijn er genoeg.

Re: Wat nu???

Geplaatst: vr 09 okt 2015 15:15
door reinierstienstra
Beste Mensen,

Ik ben eruit!
Carterpan ging wat moeilijk, had wat overtuiging nodig in de vorm van grof geweld om los te komen, maar is goed gelukt.
En inderdaad lagerschaal van drijfstang nr 6 was bijna helemaal weg!
De rest krijg ik met wat wrikken en voelen gelukkig geen beweging in.
Morgen maar naar Kraggenburg om schaaltjes te halen, en dan komt het denk ik snel weer goed!


M.v.g. Reinier

Re: Wat nu???

Geplaatst: vr 09 okt 2015 16:52
door peter80
Geen schade op de krukas?
Op de lagerschaal staat een overmaat, weet je gelijk welke je moet hebben

Re: Wat nu???

Geplaatst: vr 09 okt 2015 18:22
door Hoppa69
De rest krijg ik met wat wrikken en voelen gelukkig geen beweging in
Set halen en allemaal vervangen.
Zou voor de gein toch ook is een lagerkap van je krukas er af halen en het babit bekijken.

Re: Wat nu???

Geplaatst: za 10 okt 2015 21:10
door peter80
Maak je foto's? Is ook leerzaam voor de rest op het forum :wink:

Re: Wat nu???

Geplaatst: zo 11 okt 2015 10:43
door reinierstienstra
Beste mensen,

Was gisteren bij de handelaar voor een setje lagerschaaltjes.
Verhaal was enigzins ontnuchterend.
Als eerste zijn er zes verschillende maten lagers, en ik had natuurlijk niets anders bij mij (voorbeeld), dus dat ging al mis.
Vervolgens het verhaal dat als er één lager volledig is opgevreten en de rest niet, het zeker is dat de krukas kapot is.
Dan is de krukas op de plek van het "verdwenen" lager zeker slecht.
De monteur zei dat als je alleen dat lager vervangt, hij er binnen enkele weken weer helemaal uitloopt, vanwege het ruwe oppervlak.
Enige optie is dus het vervangen van de krukas, en alle lagers.
Al met al kost dat bijna de helft van een gloednieuw blok.
Aangezien ik de waterpomp ook niet helemaal vertrouw, zit ik te denken aan sparen voor een nieuw blok.
Dan weet ik zeker dat alles goed is.
Ook is nu het probleem, hoe krijg ik een blok gewisselt, waar vindt ik in haarlem een plek met een takel die groot genoeg is.
Kortom, genoeg om over na te denken.

M.v.g. Reinier

Re: Wat nu???

Geplaatst: zo 11 okt 2015 13:56
door Remco K.
Hallo Reinier,

Woon zelf in IJmuiden en heb vorig jaar zelf mijn blok gewisseld. Ik heb een 1-tons kraan gehuurd bij Boels in de Waarderpolder en zo het blok gewisseld.
Daf stond toen wel in een stalling gelukkig waar ik ook sleutelen mocht.

Succes in ieder geval!

Gr,
Remco

Re: Wat nu???

Geplaatst: zo 11 okt 2015 21:09
door peter80
Op de lagerschaal staat een maat, staat aan de zijde waar hij mee in de drijfstang ligt.
Motoren zijn er zat, nieuw blok zegt ook niet alles, ik heb er een kratmotor in liggen waar ook de olie er aan alle kanten uit kwam zetten.
link: http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.ph ... &start=159

Maar zet een paar foto's in dit draadje, kan de rest ook zien hoe oa de krukas er aan toe is. Een aantal mensen hebben hier de vreemdste dingen al gezien en kunnen je vast adviezen geven.

Re: Wat nu???

Geplaatst: zo 11 okt 2015 22:21
door reinierstienstra
Ok Heren,

Ben vandaag weer wat verder gegaan.
Ik heb de lagerschaaltjes van de het achterste hoofdlager losgenomen, en het lagerschaaltje wat bereikbaar was bekeken.
Moet trouwens zeggen foto's volgen nog.
Dat lageraschaaltje zag er prima uit, en de krukas tap (vandaag geleerd van google dat dat zo heet) was helemaal glad.
Als ik met mijn nagel haaks t.o.v. de draairichting over het oppervlak ga voel ik niets.
Vervolgens drijfstanglager nr 1 los, hier binnekant lagerschaaltje wat donkere verkleuring / slijtstrepen, maar ook hier de tap zonder voelbare ribbeling.
Alleen de tap van drijfstang 6 heeft dus iets meer langsribbels, voelt een haartje stroever als de goede, maar nagel "blijft niet hangen"... Je ziet het, is moeilijk te omschrijven ;-)
Verder heb ik de vth9-1314a over moteronderhoud als referentie erbij, het stuk over de lagerschaal maten, en als ik in dat lijstje kijk zit denk ik de slijtage nog binnen de norm.
De tap van drijfstang 6 heeft rondom maten tussen 50,25 en 50,40, gemeten met een schuifmaat.
Ik vraag mij dus eigenlijk af of ik niet de tap een beetje kan polijsten, en dan een nieuwe set lagerschalen kan monteren.
Ik hoor graag meningen hierover!
Ik ga proberen nog wat fotomateriaal te plaatsen....

M.v.g Reinier

Re: Wat nu???

Geplaatst: ma 12 okt 2015 08:45
door ruben
Mocht het nog nodig zijn zag op marktplaats een kaal 126 blok te koop voor €100,-

Re: Wat nu???

Geplaatst: ma 12 okt 2015 19:25
door Kees64
Mocht het nog nodig zijn zag op marktplaats een kaal 126 blok te koop voor €100,-
Mag ik hieruit afleiden dat als je een "slecht" blok hebt waarvan wel de krukas nog goed is, deze krukas overgezet kan worden.... dit misschien met lagerschalen en lagers??

Groet
Kees