Oliedruk

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Abe
Matgroentje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 nov 2006 22:31
Locatie: dronten
Contacteer:

Oliedruk

Berichtdoor Abe » ma 15 dec 2008 14:30

Van het weekend weer de nodige kilometers gemaakt en mijn lagers bleven dit keer wel heel maar echter zakte mijn oliedruk meter terug naar 2,5 bar. iemand een idee wat dit is en wat ik eraan moet doen? of het heel ernstig is of dat ik gewoon kan doorrijden mits het niet nog minder wordt.
Ja ik heb mijn oliepeil gecontroleerd en die is goed en nee ik heb geen buitensporige lekkage.
ik wacht het af.

Gebruikersavatar
Unifil5321
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
Locatie: Hoogezand

Berichtdoor Unifil5321 » ma 15 dec 2008 16:27

Hoi Abe

Was het stationair of op ....... toeren ??
Stationair heeft die van mij ook niet veel druk 1,5 bar ofzo vol gas komt de meter tot 3 ofzo

Groet Niels

Abe
Matgroentje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 nov 2006 22:31
Locatie: dronten
Contacteer:

Berichtdoor Abe » ma 15 dec 2008 16:58

als ik rij is de druk tussen de 2 en 3 bar, was altijd rond de 4 vandaar de vraag. als die stationair loopt is die idd rond de 1,5 a 2

Gebruikersavatar
peter80
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2228
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » ma 15 dec 2008 21:02

Ik heb koud 3,5 bar, warm 2-2,5.
Misschien lucht in de leiding naar de meter maar ik weet niet of dat van invloed kan zijn op de drukmeting.
Pas olie gewisseld?

Gebruikersavatar
harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:31
Locatie: montfoort

Berichtdoor harley jack » ma 15 dec 2008 22:12

die van mij staat ook op ongeveer 2bar als hij warm is en plus minus 80 km h rijd, ik denk de meeste wel.of je moet er veel dikkere olie in gieten.zo lang hij maar niet onder de 1 kom vind ik het best

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 851
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » ma 15 dec 2008 23:48

In de TH staat er ook iets over geloof ik.
Ik rij ook op 2,5/ 3 bar, gaat prima.

Te hoog olie peil geeft zeker bij koude motor hoge drukken ( > 3,5-4)
.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7942
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 16 dec 2008 00:06

Te hoog oliepeil bij koude motor geeft een hogere oliedruk.

Denk meer dat het moet zijn, bij koude motor is de olie dikker dus de druk hoger.

Denk dat het verschil in oliedrukken te maken heeft met de verschillende soorten olie die wij allemaal gebruiken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 22:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » di 16 dec 2008 00:43

Hee Abe,
Ik heb bij stationair bij warme motor ongveer 2,5 bar. Dat was minder maar ik heb er een reiniger doorheen gedaan voor de oliewissel, daardoor is het iets beter geworden.
Maar jou olie druk s goed hoor. 4 bar bij een warme motor is wat veel. Voor een Diesel zou dat mooi zijn.

Volgens Peter G die de motor/fabrieks specs heeft ingezien: Minimaal 1bar bij stationair, anders recht op garantie :mrgreen:

Ik weet ook vanuit de Volkswagen/ Audi wereld: Minimale oliedruk 1bar tot 100.000km is garantie, maar 1 bar tot 350.000km moet zeker haalbaar zijn.
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7942
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 16 dec 2008 20:22

En anders zit er ook nog een stelmoer om de druk op of af te voeren, vandaar die stop op de zijkant van je carterpan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2670
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 20:35
Locatie: deventer

Berichtdoor ruben » di 16 dec 2008 22:16

verschilt ook of je mono grade of multigrade gebruikt

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7942
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 16 dec 2008 22:17

Denk dat het verschil in oliedrukken te maken heeft met de verschillende soorten olie die wij allemaal gebruiken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 02:20
Locatie: mijdrecht

Berichtdoor blijedafrijer » di 16 dec 2008 22:41

de oliedruk moet bij warme motor stationair 1/2-3/4 bar zijn
en bij 1600 toeren 2 bar alles wat erboven zit is goed met een
max van 5,27 bar bij 3000 toeren

Abe
Matgroentje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 nov 2006 22:31
Locatie: dronten
Contacteer:

Berichtdoor Abe » wo 17 dec 2008 09:45

dank je gerard, ik zal hem eens pijlen met de toren. stationair is hij 0,75 tot 1 bar op 2700 toeren zit hij tegen de drie aan dus in theorie lijkt het me prima. hij zit vrijsnel op de 2,5 bar, maar als ik weer ga rijden zullen we het eens precies gaan kijken.
dank u allen voor de reacties

Gebruikersavatar
maartensliphorst
Hercules Held
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 nov 2006 13:01
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Berichtdoor maartensliphorst » di 03 aug 2010 10:05

Bij mij is de olie druk ook wat aan de lage kant en heb zover ik weet alles nagelopen.
Kan iemand mij vertellen welke sleutel ik nodig heb om de oliepomp op te draaien? En weet toevallig ook iemand welke kant ik op moet draaien?

Bedankt alvast.


Groeten Maarten
Wa ge het hoefde nie te kopen.

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » di 03 aug 2010 19:35

meestal althans bij hydroliek is in draaien dus vernouwing van het ventiel ook verhogen van de druk .
maar weet niet of deze vlieger ook op gaat ?
komt vast goed suc 6


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten