Draagarmen / torsiestaven afstellen

Vragen stellen en oplossingen geven
Gebruikersavatar
Powervijl
Hercules Held
Berichten: 94
Lid geworden op: do 04 jan 2007 00:39
Locatie: Nederhorst den Berg
Contacteer:

Draagarmen / torsiestaven afstellen

Berichtdoor Powervijl » di 12 nov 2013 00:29

Kan iemand mij vertellen wat de originele hoogte afstelling is van de draagarmen/torsiestaven van de 126 en waar/hoe je dat meet. Ik kan het niet vinden in het boek van sinterklaas.

Alvast bedankt,

Rogier

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 834
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Draagarmen / torsiestaven afstellen

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 12 nov 2013 00:53

Als je hart naaf in één lijn maakt met onderrand spatbord (voor/achter) dan zit je goed.

Maar bladzijde 140-143 gaat toch over de draagarmen en de torsiestaven?

Rijd met het voertuig gedurende enige tijd over oneffen terrein.
Meet vervolgens de afstand .. hart tandwielkast onderkant chassis in onbelaste toestand
(2 personen op bestuurders- en hulpbestuurders:zitplaats, volle brandstofreservoirs
en boorduitrusting). -> ik denk in totaal 2 personen ipv op elke stoel 2 pers + is ook duur want moet je eerst tanken voordat je torsiestaven kan afstellen... ;)

Voor
De gemeten afstanden moeten nu bedragen:
(1) DAF YA 126, wapendrager 210 ± 10 mm.
(2) DAF YA 126, ziekenauto 210 ± 10 mm.

Achter
De gemeten afstanden moeten nu bedragen:
(1) DAF YA 126, wapendrager 250 ± 10 mm.
(2) DAF YA 126, ziekenauto 235 ± 10 mm.

Gebruikersavatar
Powervijl
Hercules Held
Berichten: 94
Lid geworden op: do 04 jan 2007 00:39
Locatie: Nederhorst den Berg
Contacteer:

Re: Draagarmen / torsiestaven afstellen

Berichtdoor Powervijl » di 12 nov 2013 21:49

Ik dank u hartelijk! Ik zat in veld en basis te zoeken en kon het niet vinden..
Inmiddels wel gevonden in bediening en onderhoud :roll:

Ik heb geen spatborden meer als reverentie maar moet toch een en ander gaan experimenteren met die zwaardere diesel en 12,5 x 20 banden. Maar wilde de standaard afstelling weten zodat ik de helft van wat de wielen hoger zijn dan orgineel erbij optellen.

Vraag me wel af of m'n veerweg niet ook groter word omdat de hulpveer nu minder snel de boel opvangt en of de tortiestaaf dat lekker vind.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 834
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Draagarmen / torsiestaven afstellen

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 12 nov 2013 23:36

Nou die hulpveer is een soort spons die volgens mij alleen maar voorkomt dat je serieus veel indrukt. Het allermeeste wordt denk ik door de torsiestaaf gedaan.
Ik heb de mijne (net als veel andere unimog 10,5 rijders) 5cm hoger gezet, ik kan die rubberbal heen-en-weer bewegen.

Ik stond verbaast hoe ver je de draagarm naar beneden moet doen om uiteindelijk maar een klein beetje hoger te komen.
Tip: stabilisator losmaken anders krijg je de draagarmen aan de voorkant niet makkelijk naar beneden.

Gebruikersavatar
Powervijl
Hercules Held
Berichten: 94
Lid geworden op: do 04 jan 2007 00:39
Locatie: Nederhorst den Berg
Contacteer:

Re: Draagarmen / torsiestaven afstellen

Berichtdoor Powervijl » zo 17 nov 2013 19:06

Dat van die stabilisator komt goed! Ik ben de hele armen aan het vervangen voor andere zonder speling.

Maar als je je armen lager afstelt zodat je Daf hoger komt, dan moet de torsiestaaf toch verder torsen voor je hulpveer de boel opvangt!?
Ik zie dat ding meer als een eindstop


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten