Koud slecht starten en warm goed?

Vragen stellen en oplossingen geven
Lou58
Matgroentje

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor Lou58 » di 26 dec 2017 22:02

Hoi Peter,
Ik zal de spanning meten bij > 700 toeren. Bedankt.
Lou

Lou58
Matgroentje

Berichtdoor Lou58 » vr 19 jan 2018 21:51

Afbeelding

Peter, ik heb de dynamo en spanningsregelaar inmiddels uitgebouwd. Ze zijn beiden door een lokale dynamo firma in Venlo getest op een testbank. De conclusie is dat de dynamo en de spanningsregelaar keurig 28 Volt geven. Die zijn dus allebei in orde. De fout moet dus in de verdere plus bekabeling van de spanningsregelaar naar de accu zitten, toch? Enig idee waar de fout kan zitten? Wat is die unit die ik in bijgaand schema heb omcirkeld? Of kan het een zekering zijn die kapot is? Lou.

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » vr 19 jan 2018 22:24

Dat is je startmotor. De plus van de accu's gaat via de startmotor naar de rest van het voertuig. Als daar iets mis mee is start je voertuig niet óf je hebt helemaal niks, dus: onwaarschijnlijk.
DM-62-40 (WEP,benzine), BE-12-60 (EZB,diesel), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » vr 19 jan 2018 22:50

Kijk een naar het kroonsteentje in de bovenste rij van kabel 26. Als die netjes schoon is en de kabels daar binnen ook kijk eens bij de contacten van de ampère meter, als die ook netjes schoon zijn en goed vast kijk dan eens naar de contacten op de startmotor. De ampère meter meet de stroom via het hete contact van het relais van de startmotor volgens schema, en als je dynamo en regelaar goed zijn moet de ampère meter bewegen lijkt mij maar als die contacten slecht zijn kan dat niet. Gezien het feit dat je stroom kabel van de startmotor onder de zelfde moer zit als de kabel van de ampère meter zou het goed kunnen dat die ze vervuild zijn dat er nauwelijks nog stroom door komt. Als het goed is zitten ze samen onder één condoompje onder 1 moet. De enige andere kabel daar is nummer 36 en die zit met een schroefje vast. Kan je ook nakijken maar denk niet dat het daar aan ligt.

ruben
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor ruben » vr 19 jan 2018 22:57

Of, wat ook nog zou kunnen, de laadstroom naar de accu's loopt zoals hierboven beschreven door je amperemeter, al die intern kapot is paar bij ook niet. Ik denk dat je dat kan testen door je lampen aan te zetten zonder lopende motor. Als de ampère meter stuk is zouden ze volgens mij niet aan moeten gaan. Als ze het wel doen met lopende motor branden ze puur op de spanningsregelaar.

peter80
Vierwielend Vooruit
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » za 20 jan 2018 19:51

Amperemeter doormeten met een multimeter op ohms
YA-314 camper in wording

Terug naar “Techniek YA126”