polynorm 1 tons aanhanwagen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Powervijl
Hercules Held
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 03 jan 2007 23:39
Locatie: Nederhorst den Berg
Contacteer:

Berichtdoor Powervijl » ma 02 mar 2009 08:49

Een kentekenuitdraai van de rdw site mee nemen naar de keuring van een daf waar wel de trekhaak op ingevuld is wil ook werken.

Waarom zou een andere daf het wel kunnen / mogen trekken en jij niet?

Ben ook wel benieuwd wat het keuren kost. Ik heb ook nog een polynorm met oplooprem staan, wel met defentie kenteken papieren.

En nog een 1 tons aanhanger met luchtremmen. Zonder papieren.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » ma 02 mar 2009 18:07

Ja als het wel lukt is dat mooi mee genomen.

Ik tik alleen maar wat ik toen vernomen heb.

Die 50 % regeling zal er wel niet meer zijn.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » wo 04 mar 2009 21:35

Ik heb reactie van de RDW:

Geachte heer Brouwer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.


Bij het trekken van een aanhangwagen/caravan is vermelding van de trekgewichten op het Voertuigbewijs/kentekenbewijs deel I nodig. Staat er nog geen vermelding op uw

kentekenbewijs, dan moet u voor aanpassing het volgende naar de RDW sturen:

het complete kentekenbewijs als deze is verstrekt vóór 1 juni 2004 (het kentekenbewijs van vóór 01 juni 2004 bestaat uit: Deel I, Deel II en een Overschrijvingsbewijs/Kopie deel III).
Als het kentekenbewijs is verstrekt per 1 juni 2004 is alleen het Voertuigbewijs (deel IA) voldoende.

een begeleidende brief waarin u ons vraagt om het trekvermogen op uw kenteken te vermelden (het is hierbij niet nodig om de gegevens van de trekhaak te vermelden)
De RDW beoordeelt of de wijziging kan plaatsvinden of dat de RDW het voertuig eerst moet keuren.



Het adres is:



RDW

Unit VRD

Postbus 30.000

9640 RA VEENDAM


Ik raad u aan om voor uzelf kopieën van deze documenten te maken en het originele kentekenbewijs aangetekend te versturen. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening.



Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Ik zal de zooi eens opsturen.
Ruud, kan je je trekhaakgegevens van je kentekenbewijs naar mij doormailen? dan kan ik dat bijvoegen als je dat goed vind. :wink:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 04 mar 2009 21:52

Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd 1.548 kg
- geremd 2.500 kg
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Powervijl
Hercules Held
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 03 jan 2007 23:39
Locatie: Nederhorst den Berg
Contacteer:

Berichtdoor Powervijl » za 07 mar 2009 14:36

Ow dat klinkt makkelijk! ook maar is doen.
Zijn er mensen op het forum met meer trekgicht op kenteken?

Dan hoor ik dat graag.

Reverentie's zijn altijd handig.


Groetjes

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » za 07 mar 2009 22:50

hoe zit dat dan als je een ander dafje met triangel wilt slepen, dan moet het gewicht toch minstens 3350 ongeremd zijn? tenminste, neem aan dat er niemend in de gesleepte daf zit dan

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 08 mar 2009 08:49

Afbeelding

Ingevolge artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement mag met een motorrijtuig niet meer dan één motorrijtuig (defect of niet defect) of zelfs een samenstel van voertuigen worden voortbewogen. Er is niet vastgelegd op welke wijze dit moet gebeuren. Het slepen middels een triangelconstructie is derhalve niet verboden. Aan een dergelijke constructie zijn geen eisen gesteld. Wel blijft in alle gevallen artikel 5 WVW 1994 van toepassing. In extreme gevallen kan de kans op "scharen" niet kan worden uitgesloten. Het is tenslotte in ongeremde massa van het gesleepte voertuig die invloed uitoefent op het trekkende voertuig tijdens remmen. Let wel, het gesleepte motorrijtuig wordt bij toepassing van de Wet en het Voertuigreglement niet aangemerkt als aanhangwagen. Het gesleepte voertuig dient derhalve aan alle bepalingen van de Wet (denk aan kentekenplicht en APK), het Voertuigreglement (alle inrichtingseisen) en WAM te voldoen.

Alleen bij toepassing van het RVV 1990 (verkeersregels), wordt het gesleepte motorvoertuig als aanhangwagen aangemerkt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Marcel de Boorder
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: di 08 jan 2008 21:55
Locatie: Tolbert

Berichtdoor Marcel de Boorder » zo 08 mar 2009 09:20

Zijn er mensen op het forum met meer trekgicht op kenteken?

Dan hoor ik dat graag.
Volgens mijn kenteken mag ik 750 kg ongeremd, 2000 geremd, MAAR:

"Afwijkende massa ongeremd 1630 kg toegestaan, indien de getrokken ongeremde aanhangwagen voorzien is van een kentekenbewijs met een datum eerste toelating van voor 1 juli 1967"

Als je een kopietje wil, moet je maar even een pb met je (email-)adres sturen ...
See YA!

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

polynorm

Berichtdoor Kees64 » di 10 aug 2010 20:12

Hallo,

Ik had dus de intentie om tzt een polynorm aanhanger te kopen.
Maar op mijn kentekenpapieren staat bij:

Reminrichting aanhangwagen
GEEN

Koppeling
--

Maximum massa aanhangwagen
- kg

afstand voorzijde motorvoertuig tot hart koppeling
- cm

Dus ik mag er geen polynorm aanhangen tenzij ik dit laat veranderen bij de RDW.?

bvd
Kees

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Berichtdoor harley jack » di 10 aug 2010 20:19

volgens de papieren zit er geen trekhaak op. :roll: er klop in principe van het groene spul in nederland geen ene hol :shock: ik heb mijn papieren met iemand anders vergeleken ook lange bak en het scheelt gewoon bijna 10 cm.ik neem aan dat als ze er 1 keuren dat in een data base komt en als de volgende komt met een zelfde voertuig dan de afstand hetzelfde is.of zou DAF toen de tijd bij de ene meer metaal hebben gebruikt dan bij de ander.dan kun je zien hoe simpel ze hier in nederland zijn.maar kees koop je een aanhanger LET er dan op dat er kenteken op zit.dit kon je toen de tijd laten doen maar kan volgens mij nu niet meer.dus dan heb je er een probleem bij
CHROME WON´t BRING YOU HOME

wegmann
Hercules Held
Berichten: 167
Lid geworden op: za 24 jan 2009 21:27

Berichtdoor wegmann » di 10 aug 2010 20:54

jahha... dit stamt allemaal nog uit de tijd dat er doldwaze regeltjes waren om een legervoertuig op kenteken te krijgen... trekhaak mocht niet, luchtaansluitingen afdoppen, extra richtingaanwijzers..en ga zo maar door....
Een jaar of 6 terug kon ik het kenteken via de rdw nog laten wijzigen, maar ik moest wel trekhaak keuren bij de rdw (die prompt met een tekening van een ya 4440 trekhaak begonnen te meten :lol: :cry: ) . volgens mij moet dit nog kunnen,ook het verhogen van het trekgewicht, rdw maar eens bellen.
De aanhanger is een ander probleem... of dat nog lukt die op een kenteken te krijgen...ik betwijfel 't...terwijl 't wel handig is want anders kan je bijna niks in de kar gooien aan gewicht.... duss... zoeken naar een AHW met kenteken, wel vaak een stuk duurder...

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 10 aug 2010 21:37

zoeken naar een AHW met kenteken, wel vaak een stuk duurder...
Ze zijn er wel.
1 uit de vriendenclub heeft een nette polynorm met kenteken kunnen kopen voor 600 euro.

Das als je de keuringskosten er af haalt niet duur.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » ma 16 aug 2010 16:59

Onderstaande kreeg ik als antwoord van de RDW over de vraag waarom er bij mij een "Natokoppeling" opzit maar volgens de papieren van de auto geen "koppeling". Dit terwijl die standaard op iedere daf zit enmeestal wel op kenteken staat.
Ze hebben het wel over een maximum massa van MEER dan 3500 kilo. Of daar ook weer verschil in zit (mijne weegt 3360 kilo)

Geachte heer,


U vraagt informatie over het aanbrengen van een koppeling of koppelingsconstructie.




Een bedrijfsauto met een technisch maximum massa van meer dan 3500 kg en in gebruik genomen voor 01-01-2005:
De koppeling moet voldoen aan richtlijn 94/20/EEG, of ECE reglement 55, of aan de nationale eisen. De koppeling moet volgens fabrieksvoorschriften zijn gemonteerd. Het goedkeuringsnummer moet op de koppeling zijn vermeld, behalve als deze individueel is goedgekeurd.

Voor dit voertuig kunt u volstaan met een koppeling die voorzien is van de oude nationale richtlijn, dus zonder e-keurmerk.


Kosten


De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.


Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten