Opknappertje

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 25 apr 2010 21:18

Het fijne was bij de dikke daf, dat toen ik aan de achterwielen begon, ik er achter kwam, dat daar een slag kleinere moeren in zaten, kon ik er nog 1 bakken. :?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » za 15 mei 2010 23:30

Ik had dus een bronzen borgstift afgedraaid. En dat stukje moest er toch uit dus;

Tandwiel kast losgegooid

Afbeelding

Schokdempers los

Afbeelding

Boutjes opgelost en een platte beitel in de naad en de pen eruit.

Afbeelding

En daar zit ie dan rechts onder

Afbeelding

Gaatje uigeboord

Afbeelding

Nieuw draadje getapt

Afbeelding

Vandaag de keeringen binnen van de tandwielkast, gelijk maar een verse erin en even de ontluchting controleren want daar heb ik zo mijn twijfels bij.
Foto's volgen.

Wel stil op het forum hier hé :lol:

gr William
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » za 26 jun 2010 22:41

De daf staat weer op zijn wielen. En hij remt :!: En hoe, de accus's op de bijrijders plek gezet waar momenteel geen stoeltje is. Remmen, accu bij de voetengedeelte van de bijrijderskant :lol:
Een hoop geknetter want er kwamen wat klemmen tegen elkaar van de startkabels, maar best afgelopen 8)

Nou vond ik nog dit

Afbeelding

In de donaldson klep :shock: . Kan niet helemaal de bedoeling zijn volgens mij. Zo duurt het langer voordat de klep zich opent en dus vacuum gaat leveren aan de bekrachtiger. En daarbij, bij overdruk in het spruitstuk dicht het niet goed af. De achter liggende gedachte is mij dus een raadsel. Wie nog een leuk idee heeft mag het zeggen. Ik heb het stuivertje eraf gehaald beetje vaseline op de rubberzijde en de boel weer gemonteerd. En het werkt dus gewoon goed. Nu volgend gedeelte moet nog even kijken wat, heb nog een keering lek bij de h bak en het stuurhuis lekt ook nog. Oja en Blijdedafrijder zijn super fusee lagers ook nog monteren :lol: enz enz.......

gr William
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » zo 25 jul 2010 14:27

Van de week even het stuur huis nagekeken. Lekte wat vandaar, en voor degene die em nog nooit van binnen hebben gezien;


ZO ziet ie er van binnen uit :wink:

Afbeelding

nog eentje

Afbeelding

Nieuwe keerring erin

Afbeelding

En aan deze kant ook een verse

Afbeelding

Pakking geklopt

Afbeelding

Het hele spul weer inelkaar

Afbeelding

Nou denk ik dat de lekkage kwam van de stelschroef om de speling eruit te stellen.Ik weet niet hoe dit origineel hoort te zitten maar er zat niks geen ring o.i.d achter. Ik heb er een koperen ring achter de moer gelegd en draad afdichter op de schroefdraad. Hij is weer droog ieder geval. Maandag als het weer meewerkt Gerard zijn fusee lagers monteren.

gr William
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » di 27 jul 2010 17:39

Fusee lagers zitten erin. Dat merk je wel zeg. Zeker een aanrader voor wie zijn Daf te zwaar vindt sturen.
Ik heb er geen foto's van gemaakt omdat het er al min. twee keer op het forum te vinden is.
Vandaag dus het tweede fusee lager gedaan. Ook de draaipunten van het stuur systeem. Daar heb ik wel foto's van gemaakt.

Stuurstangen los,

Afbeelding

en de andere kant

Afbeelding

Los gebout en daar zijn ze dan de twee stuur-scharnier-draaipunt-dingen :lol:

Afbeelding

De bovenste lagers

Afbeelding

En de onderste

Afbeelding

Moer eraf en de onderste circlip eruit en je kan de as eruit meppen. Wel met een stukkie messing o.i.d anders sla je de draad naar de .......

Afbeelding

Het spulletje ligt nu in de thinner vanavond verder.

gr William
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

onderdeel op je werkbank

Berichtdoor dafya126 » di 27 jul 2010 17:59

..... dat zuigetje op je werkbank komt zo te zien ook niet direct uit een kapteyn mobylette :D

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: onderdeel op je werkbank

Berichtdoor Willempie » di 27 jul 2010 19:30

..... dat zuigetje op je werkbank komt zo te zien ook niet direct uit een kapteyn mobylette :D
Nha dat klopt wel, komt uit zo'n een

Afbeelding

Er lagen er weer zes in de oudijzer bak op de zaak. Ik vond em wel leuk voor op de werkbank :wink:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » di 27 jul 2010 20:20

oude zuigertjes doen het altijd goed als asbak bij ons op de zaak

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 27 jul 2010 21:22

Doe het zelfde als ik, neem van die dichte lagers, onderhoudsvrij dus.

Dit waren vroegah de mijne, bovenste lekker vet, onderste een drama.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » di 27 jul 2010 21:54

Doe het zelfde als ik, neem van die dichte lagers, onderhoudsvrij dus.

Dit waren vroegah de mijne, bovenste lekker vet, onderste een drama.
Ja was ik ook van plan wordt de 6206 ZZ als ik het goed heb.
Morgen is op de zaak kijken. :wink: Bedankt voor de tip ieder geval Ruud.

gr William
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 27 jul 2010 22:01

Ja was ik ook van plan wordt de 6206 ZZ als ik het goed heb.
Morgen is op de zaak kijken.
Fijn he, werken in de haven. :wink: :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » di 27 jul 2010 22:06

Ja was ik ook van plan wordt de 6206 ZZ als ik het goed heb.
Morgen is op de zaak kijken.
Fijn he, werken in de haven. :wink: :lol:
Ik zeg nix ik zit nog in mijn proeftijd :mrgreen:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » vr 13 aug 2010 21:32

Zo weer verder.

De boel schoon met de nieuwe lagers eronder. (2 zijden dicht)

Afbeelding

Het spulletje weer inelkaar.

Afbeelding

Afbeelding

De boel is inmiddels weer gemonteerd. En de daf weer even gekeerd. Dan merk je wel het verschil met sturen, de fusee lagers van Gerard doen het echt heel goed.

Op naar het volgende.

De ontsteking. Nou had Ruud al laten weten hoe het niet moet zo dus; :cry:

Afbeelding

Het plaatje wat je ziet ligt dus op z'n kop.

Nou gaat die ontsteking een keer terug en dus de TH er is op na geslagen hoe dat precies moet.

Op het vliegwiel het DC (dead center) op zoek en 15 mm daarvoor zetten. In het boek lijkt het of dat daar een merk teken op het vliegwiel zit. Bij mij niet alleen het DC merk. Nou heb ik al een spiekgat gemaakt met de gatzaag om wat te kunnen zien maar om nou 15 mm uit te meten :?:
Dus een stukje tape van 15mm gemaakt en dat vanaf de DC merk geplakt. En dan krijg je dit en is makkelijk goed te zetten.

Afbeelding
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Willempie » do 28 okt 2010 19:43

Ik ben bezig geweest met de draadjes van de Daf. Omdat de kabine zo slecht is dat ik hem ga vervangen moest alles eruit/eraf. Niet alle draden waren nog gecodeerd en sommige slecht leesbaar. Dus alles opnieuw gedaan. Aan het einde de orginele codering en iets terug de nieuwe.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nummers over de draad geschoven en daarna transparante krimpkous erover, zodat als ik de draden uit het "dashboard" trek de codering ook blijft zitten.

Afbeelding

Als alles terug gaat komen er ook ader eind hulzen op. Er waren ook een een hoop aders gesoldeerd aan het einde maar zoals gezegd komen daar de ader eind hulzen op. Oogjes voor de meters etc. ga ik wel solderen.

De meters en schakelaars eruit gehaald.

Afbeelding

De toeren teller heb ik al opgeknapt alleen zie dat de wijzerplaats iets verweerd is. Vind ik niet erg het is geen nieuwe.

Afbeelding

Nu ga ik nog een voltmeter opsnorren, ik heb een wisselstroom dynamo maar wel een ampère meter. Dus dat moet nog even aangepast worden
En dan nu het schutbord leegmaken en de kabine eraf.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 28 okt 2010 19:54

Als je dat schema van gerard op A3 neemt, dan kan je niet mis gaan met je nummers.

Oogjes en dergelijke had ik ook gesoldeerd maar volgens de kenners hier is dat toch beter van niet.

Assortiment adereindhulzen en tang heb ik reeds al lang liggen. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten