Daf yk 314

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Unifil5321
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
Locatie: Hoogezand

Daf yk 314

Berichtdoor Unifil5321 » di 04 nov 2008 16:10

Hoi iedereen

Ik heb vandaag bij een Daf yk 314 gekeken hier ff wat fotos ervan

http://www.theftsblog.nl/index.php?cont ... Daf/YK-314

hij heeft een gastank maar wil niet lopen omdat de onsteking en de dynamo eraf zijn, volgens de eigenaar zijn ze gestolen
er zit nog wel een kenteken bij wat het allemaal wel veel gemakkelijker maakt om hem weer rijdend te maken.

al met al een leuk opknapproject .

maar hoe werkt die kieper nou eingelijk ??? zag geen enkele hendel of wat ook zitten

Groeten Niels

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » di 04 nov 2008 19:08

Hier wat antworden van een ervaren 314 rijder 8) (Lees: Uit het 314 boek :roll: )

De Hefboom voor de kiepstand (links,rechts,achter zit links voor op de laadbak

De Hefbom voor het regeventiel om de bak te laten kiepen/laten zakken zit onder de bestuurdersstoel (zie je heel duidelijk op een foto)

Lier aandrijving zit linksacht de bestuurdersstoel
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Unifil5321
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
Locatie: Hoogezand

Berichtdoor Unifil5321 » di 04 nov 2008 22:55

He

dank je weer wat geleerd, van ervaren 314 rijders leer je nog es wat :P heb de hele tijd naar een hendel of iet dergelijks gezocht en kon het gewoon niet vinden maarja als ze die hendel ook onder een stoel stoppen maare zit hier ook zo n speciale parkeer rem op voor tijdens het lieren/kiepen? moet jij zo uit het heilige boek der Dafs kunnen halen :P

Groeten Niels

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » wo 05 nov 2008 00:29

Nou euh dat dan weer niet. Hij heeft wel een lierrem op lucht, bnij de 126 werkt die mechanisch en wordt ingeschakeld gelijk met het ontkoppelen van de liertrommel.

De 328 met lier heeft wel een "parkeerrem" op lucht, maar die heeft ook een grondanker (een soort ploeg) onder de auto hangen voor als hij het moeilijk krijgt.
Dat staat het mooiste onder een 328 met lange bak 8)
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Unifil5321
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
Locatie: Hoogezand

Berichtdoor Unifil5321 » wo 05 nov 2008 11:16

oke

nou waar wacht je dan nog op met die 328 met lange bak en lier ?? :P:P heb net al ff gecheckt bij vd berg in kraggenburg moet nieuwe ontsteking (was daar 65 euro) hebben en een dynamo (was daar 50 euro ) ik kon ook daar een ombouwsetje kopen die kost dan 150 euries is dat veel voor zo'n setje ?? heb eingelijk geen idee bij mn 126 zat het er al op
:P
Groeten niels

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » wo 05 nov 2008 17:56

wat zijn jullie tog allemaal geil van die lange bak das tog geen vreten zoon achteroverbouw rare bumpertjes zoon trekkertje is tog stoerder :oops:
ben zo blij met men trekkertje :D heb van t weekend ff met een yp 408 gereden maar das wel ff een droom hoor :mrgreen: kom daar maar eens aan maar heb er in iedergeval al in gereden er zat niemand naast me lekker voor me eigen alleen :)is al een klein beginnetje egt bruut
laters

Unifil5321
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
Locatie: Hoogezand

Berichtdoor Unifil5321 » wo 05 nov 2008 19:38

he

Nou ja geil van een lange bak dr moet vooral veel zooi in kunnen (lees mensen/goederen scoutingrommel) bij een 314 heb je ook niet veel te kiezen :P 328 is mij te log en te duur in onderhoud met die aandrijflijn en wielophanging enzo is bij een 314 toch net simpeler en aangezien ik al een 126 heb die ook al een hele berg tijd vreet wil ik wel een grotere auto maar niet een hele berg meer werk afgezien van gewoon onderhoud maarja het houdt je van de straat en je portemetnix lekker dun

en ja wie droomt er nu niet van een yp 408 beetje pech alleen als je banden alle 8 in 1 keer versleten zijn :shock:

Groeten niels

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » wo 05 nov 2008 20:30

als het goed is moeten de onderdelen voor de aandrijf lijn van een 314 toch ook veel makkelijker te krijgen zijn omdat ze ook onder veel andere wagens zaten? in plaats van nogal exclusief onder 1 daf model, maar er lijkt hier wel veeeeel minder intresse in een 314 te zijn dan voor zijn broer en broertje met de h-aandrijving

Unifil5321
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
Locatie: Hoogezand

Berichtdoor Unifil5321 » wo 05 nov 2008 22:45

hoi

ik weet niet hoe specifiek alle onderdelen zijn voor de 314 maar de 314 is minder geliefd in het hobby circuit omdat ze niet zo goed in het terein zouden zijn als de ya 126 en de 328 maar er zit gewoon 4x4 op dus je moet toch nog een eind kunnen komen zeker met een lier dr onder kom je dr ook wel weer uit:P
ik vindt het persoonlijk ook wel een pluspunt dat de 314 niet zo snel duurder wordt als de 328 8)

Groeten Niels

Dikkedaf
Hercules Held
Berichten: 112
Lid geworden op: do 24 apr 2008 13:08
Locatie: Dalerveen

Berichtdoor Dikkedaf » wo 05 nov 2008 23:37

hoi

ik weet niet hoe specifiek alle onderdelen zijn voor de 314 maar de 314 is minder geliefd in het hobby circuit omdat ze niet zo goed in het terein zouden zijn als de ya 126 en de 328 maar er zit gewoon 4x4 op dus je moet toch nog een eind kunnen komen zeker met een lier dr onder kom je dr ook wel weer uit:P
ik vindt het persoonlijk ook wel een pluspunt dat de 314 niet zo snel duurder wordt als de 328 8)

Groeten Niels
Hoi Niels, de voor en achterassen lijken mij erg op die van de A serie DAF's, die kikkerogen uit de jaren '60. Dat hield het ontwerp goedkoop. Een gereviseerde reductiebak in kist en lange aandrijfas heb ik laatst samen gekocht voor ca. 80 euro, dat valt dus wel mee.
Het is een veel minder gecompiceerd ontwerp dan de YA 328 en de YA 126, daardoor is deze minder kwetsbaar.
De terreinvaardigehden zijn best goed. Ik kan mij voorstellen als die vol ligt met 3 ton zooi, dat het wat lastig wordt, maar leeg rijdt hij door die grote banden makkelijk door blubberige tankbanen. Het gaat niet snel maar wel mooi. Even in de gaten houden dat met de inschakeling van de voorwielen ook laag ingeschakeld wordt.

Ik denk dat die kieper wel een haalbaar project is, mits niet te duur. Die gele handel van de luchtkraan is voor de lierrem op de kieper, de lieren zitten standaard op kiepers.

Succes met je restauratie.

Unifil5321
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
Locatie: Hoogezand

Berichtdoor Unifil5321 » do 06 nov 2008 10:33

hoi

ik ga maandag weer kijken bij de kieper en dan maar een bod doen vindt zon lier der onder toch wel heel tof met de ya versie ist net als bij de 126 ene zit ie wel op ander niet bij mijn 126 dus niet :( heb alleen een sleep triangel nodig iemand in de buurt van hoogezand die zo'n ding heeft en die um ff aan mij wil uitlenen ??

Groeten Niels

Unifil5321
Knipperlichtje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
Locatie: Hoogezand

Berichtdoor Unifil5321 » do 06 nov 2008 13:04

He dikkedaf

Ik zag in het vorige onderwerp over de 314 dat er 2 verschillende versnellingsbakken zijn ze allebei gesycroniseerd ?
die kieper is van 1958

Groeten Niels

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » do 06 nov 2008 14:26

Hahaha de mooiste verhalen alweer
LANGE BAK RULEZZZZ! Wees uniek: iedereen heeft al een artillerie trekkert 8)
Net als de 314, want iedereen wilt een 328 :shock:

Maar Niels, ik zou ook die 314 van Wim nemen als ik jou was. Kleine prijs, grote auto :wink:
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

DeWitteDaf
Hercules Held
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » do 06 nov 2008 15:13

TJa, Rick. de YK is net zo groot. en daar kunnen we waarschijnlijk behoorlijk van de prijs afhalen ivm onbrekende dynamo en onsteking. als die niet te duur is word het toch echt de YK, Deze staat namelijk al op kenteken & heeft al gas. Als ie er teveel voor vraagd. kunnen we altijd nog voor de YA gaan :)

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » do 06 nov 2008 16:48

Hee Chris, dan doe jij die toch die YA 314? Is een stuk goedkoper dan de gemiddelde 126 en dan heb jij teminste ook eindelijk eens een echte auto :lol:
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 0 gasten