Dikkie's Dodgy Deeds

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » do 29 feb 2024 22:40

In principe is de motor nu gereed, moet alleen nog kleppen stellen en het water vervangen door koelvloeistof. Kleppen doe ik wel zodra ik toch de wielnaaf rechtsvoor kaal heb, scheelt een hoop ruimte.

Dus, volgende stap. Wiellagers en remmen. Dus, linksvoor maar beginnen met ankerplaat kaal trekken


En hele naaf en ankerplaat er af


Inmiddels zijn de naaf en lagers door de ontvetterbak geweest, gereed om opnieuw te smeren. Alles rondom de asstomp is nog niet schoongemaakt. Hier zijn nog geen foto's van, wordt vervolgd :mrgreen:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » zo 10 mar 2024 22:38

Dus, lagers en naaf uit elkaar en schoon


Wel kwaliteit die lagers, nadat alle tjap er af was kon ik goed zien dat ze eigenlijk nog in topconditie waren.

Wielremcilinder daarentegen was best een viespeuk, maar goed, ff rondje door de spoelbak en daarna hoonsteentjes er doorheen en hij bleek zowaar nog bruikbaar


En voor het mooie de buitenkant van de ankerplaat weer een spuit groen gegeven
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » zo 10 mar 2024 22:45

Het binnenste lager zit met een klemring en stofkeerring in de naaf gemonteerd, dus in het vet gezet en teruggeplaatst


Naaf terug op zijn plek schuiven, buitenste wiellager invetten en er in schuiven, afborgen. Net als bij de daf twee moeren, eentje om te stellen en eentje om te borgen. Het grote verschil is dat de stelmoer een uitstekend nokje heeft, die valt in een borgring met veeeeeel gaten, welke geplaatst zit tussen de moeren. Lekker simpel en doeltreffend systeem.


Daarna weer verder opbouwen, wielremcilinder voorzien van revisieset er op, bajonet aansluiten met nieuwe ringen, remschoenen er op in een nul-afstelling, en trommel plaatsen. In mijn jeugdig enthousiasme vergeten om daar foto's van te maken. Daarna weer RTFM, remmen stellen. Gaat iets anders dan we van de 126 gewend zijn: met een tweetal stelmogelijkheden en voelermaatjes! Kan haast niet misgaan, praktijk moet nog blijken nadat de rest van de wielen aan de beurt is geweest :mrgreen:


En het gaatje in de trommel weer keurig afgedekt met een stofkapje. Ik mis er nog eentje op een achterwiel zag ik, dus mocht iemand zoiets nog hebben rondslingeren, dan houd ik me aanbevolen. Tevens fuseedeksel geplaatst, de naaf zit nu dus weer aan de aandrijfas. Op naar het volgende wiel.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Maikel » ma 18 mar 2024 18:55

Leuk project Dikkie!

Lekker bezig zo en het is weer eens wat anders dan een Daf :D


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten